Sevald
Avviker.
Lyd er vel alltid et kompromiss og ikke ”svart hvit”
Dette er en debatteknikk S-H har brukt helt siden jeg ble kjent med ham for 7 år siden. Han fører en proxydebatt hvor han presenter et dokument han har lest og introduserer det med et sammendrag og konklusjon med en passiv aggressiv undertone og ledende, men åpne spørsmål. Ved første øyekast kan det late som om sitatene han bruker underveis stemmer overens med konklusjonen, selv om de fleste reagerer intuitivt med undring. Det er ikke før man virkelig tar seg bryet å lese dokumentet i sin helhet man tydelig ser hvor gutten snubler og at innholdet omhandler helt noe annet enn det han først satt som temaet. Resten av debatten blir da politisk, med semantisk flisespikkeri og selvreferende spørsmål til egne påstander av typen. Forklar hvorfor flat bass er standard? Dessuten merk deg, kritikk av hans tolkning av et dokument er for ham en kritikk av dokumentets forfatter og vi får finurligheter som Mener du også at du har tatt Olson i en feil eller løgn? Olsons arbeid var ikke politisk ...Det er noen mønstre jeg reagerer på, og som @Snickers-is tenker jeg at det kan tjene et større poeng å la dem bli motsagt. Det ene er at det refereres til ulike hel- eller halvvitenskapelige/-filosofiske begreper som er mer eller mindre misforstått eller malplassert. Det andre er at begrepene brukes som premiss for noen "åpne" spørsmål som ikke egentlig følger av premissene. Det tredje er at det hele tida virker som at svaret alltid er gitt på forhånd. Det fjerde er at det hele tida føles som at målet flyttes, noe som er mulig fordi premissene og begrepene er uklare eller upassende.
Evnen til å forstå at ikke alt er svart-hvitt kanskje?Det jeg mistenker er at om hvittingen virkelig tar en prat med alle disse navnene på en måte som ikke er åpent for feiltolking, Lindberg, Katz osv, så hadde han kanskje skjønt hva han misforstår, eller kanskje ikke. Uansett er det tydelig for meg nå at han bør prøve å justere sin indre visualisering og tolking av sanser jmf kurver. For han er jo ikke helt på bærtur...på en måte, men han mangler noe liksom. Intuisjon, språk?
Det er heilt sant. Eg skjønar heller ikkje kvar han vil.Det fremstår noe upresist. Han brukte jo flere sider på å [...] Hvorfor i h****** skal vi bruke tid på slikt fjas?
Nei, med over 51000 innlegg vil vel selv gummi føles hardt! Du kan trygt lene deg tilbake og overlate slikt til yngre krefter. Happy retirement!Jammen glad jeg har knall lyd uten å ha vært nødt til å stange hodet i denne gummiveggen her!
T.o. «cs» eller «c/s» for «cycles per second » var vanlig benvening frem til ca 1970:...
Forståelse? Når det dukker opp lydmessige dokumenter hvor det benyttes betegnelsen "kc" og ikke Hz da lyser skepsislampa her Jammen glad jeg har knall lyd uten å ha vært nødt til å stange hodet i denne gummiveggen her!
Nesten samme her......Svart-hvitt gir meg like lyst til å handle Genelec, som Auditor gir meg lyst til å handle PMC.
Forstår jeg deg rett, tror jeg du forstår meg feilNesten samme her......
Svart-hvitt ga meg lyst til å handle GENELEC for ha et nøytralt sammenligningsgrunnlag "on location"
PMC spiller mye etter folks preferanser og er derfor et godt valg
Eg ser at det er brukt i gamal BBC-dokumentasjon (legg merke til \cdot (interpunct) som desimalteikn, slett inga dårleg løysing, eigentleg. Eller, jo. Like dårleg som komma, eigentleg)T.o. «cs» eller «c/s» for «cycles per second » var vanlig benvening frem til ca 1970:
Det holder vel å ha hørt det han har hjemme, og så lagre det som en slags fasitNesten samme her......
Svart-hvitt ga meg lyst til å handle GENELEC for å ha et nøytralt sammenligningsgrunnlag "on location"
PMC spiller mye etter folks preferanser og er derfor et godt valg
Det synes klart at folk har fått med seg det, og stiller med stor og nøyaktig lupeIkke faen! Folk har valfartet fra hele Norden for å høre på dette orgelet ditt, det er allemannseie!
Det er ikke alt jeg er enig med Toole om. Jeg er enig med ham i at det å legge kurven over Schroeder i en prokrustesseng er galt. Og så har vi forskjellig syn på om det er riktig å forsøke å bevare persepsjonen av direktelyd i bassen ved avspilling i et lytterom.Her er hva Floyd Toole skrev til deg om disse standardene;
You said:"For generations, the goal of sound reproduction has been that of a flat and smooth frequency curve". Absolutely true but . . . it only apples to electronics and to the direct sound from loudspeakers. I think you have my book and know about my JAES papers starting in the 1980s, where it has been monotonously evident that in double-blind listening tests listeners award the highest ratings to loudspeakers radiating the flattest, smoothest on-axis/listening window (i.e. direct sound) curves.
The historic problem arose decades ago when people were making simple pink-noise/RTA steady-state in-room measurements with an omni mic. They incorrectly assumed that this one curve described sound quality, and applied the "flat is right" criterion to measurements that incorporated the direct sound and all following reflections from any angle at any time. As you point out two ears and a brain know better! This mistake led to the incorrect X-curve in cinemas and in some room EQ targets. As most people know, a flat steady-state room curve, using conventional forward-firing loudspeakers, will sound excessively bright. In the cinema context they decided to roll off the highs starting at 2 kHz for the X curve (why 2 kHz? Nobody knows for certain). As pointed out in my JAES paper cited in the first post, the room curve resulting from typical forward-firing loudspeakers radiating flat direct sound, in a cinema or in a home, must tilt downward. It is physics.
I devote much of the 3rd edition of my book to this issue in the context of home audio and cinemas. Acoustically they are not fundamentally different, yet as things stand, they are incompatible. The home audio and music/broadcasting recording studio situations are complicated by existing ITU and EBU standards that specify the desirability of flattish anechoic on-axis frequency response, and then go on to require EQ to achieve flat steady-state room curves. One cannot have both at the same time. The standards are wrong. They contribute to the circle of confusion.
An Enticing Marketing Story, Theory Without Measurement?
Is digital digital room correction just another story of theory without measurement? Generally speaking, there are two kinds of information: There are observations and there are theories. So generally speaking you can believe the observations and you don’t need to believe the theories. But where...www.audiosciencereview.com
Dette er vel 4 år siden, så for meg virker hele denne tråden som en ny tur på gammel kjepphest.
Du har et poeng: Hvis høyttalerne ikke er spesielt nøyaktige, blir ikke "observasjonene" (dvs. lytteerfaringene) helt nøyaktige. Jeg mener at et godt oppsett starter med gode høyttalere, og det har i mange tiår allerede vært et krav til referansehøyttalere at de anekoisk ikke diskriminerer ulike frekvenser mer enn 2dB fra den flate normlinjen. Svært få starter i denne enden med et sett med referansehøyttalere.Det kan vel være greit med en "påminnelse" om at alt for mange kjøper høyttalere som ikke er korrekte/nøytrale for bruk i eget hjem ?
Hvis man i tillegg skal diskutere lyd, på et forum, basert på praktiserende lytte-erfaring fra eget system så er det ikke mange som har så mye å mene.....?
Du skriver at "den ene standarden slår ihjel den andre standarden, da begge har feil".Det som er så deilig med standarder, som ikke er ordentlige standarder. At den ene standarden slår ihjel den andre standarden, da begge har feil. En standardisering er gjerne noe som bygger på det samme prinsippet i det minste, det består gjerne også av revisjoner og tilbake-kompatibilitet.
Flere har sikkert gode tanker, men ingen vil samarbeide av de uansett. En "løsning" mange baserer seg på idag er lisensiering, her tjener enkelte grovt og ikke alle gidder å betale til et firma for å bruke det formatet. Skal man komme i mål så må man fjerne denne lisensieringen. Inntil videre så kan tulleprodukter som Qkost, Avvik og Anuz tjene seg rike på fjotter som uansett ikke vet bedre.
Jeg har jo diskutert dette med andre...Det jeg mistenker er at om hvittingen virkelig tar en prat med alle disse navnene på en måte som ikke er åpent for feiltolking, Lindberg, Katz osv, så hadde han kanskje skjønt hva han misforstår, eller kanskje ikke. Uansett er det tydelig for meg nå at han bør prøve å justere sin indre visualisering og tolking av sanser jmf kurver. For han er jo ikke helt på bærtur...på en måte, men han mangler noe liksom. Intuisjon, språk?
Rett skal være rett: Olson bruker faktisk begge figurer i en av artiklene sine, nemlig "Stereophonic Sound Reproduction in the Home" fra 1958. Sjekk de ledsagende, beskrivende tekstene ovenfor som er knyttet til hver figur.Ah, jeg har bare lest i boka. Den er ekstremt komprimert, så jeg forstod ikke helt at hvert avsnitt var en enkeltstående studie.
Det kan du jo gjette på, men jeg synes det er et poeng å understreke at vi ikke vet mer om studien enn det som står i teksten.
Det er noen mønstre jeg reagerer på, og som @Snickers-is tenker jeg at det kan tjene et større poeng å la dem bli motsagt. Det ene er at det refereres til ulike hel- eller halvvitenskapelige/-filosofiske begreper som er mer eller mindre misforstått eller malplassert. Det andre er at begrepene brukes som premiss for noen "åpne" spørsmål som ikke egentlig følger av premissene. Det tredje er at det hele tida virker som at svaret alltid er gitt på forhånd. Det fjerde er at det hele tida føles som at målet flyttes, noe som er mulig fordi premissene og begrepene er uklare eller upassende.
Det som "plager" meg er at det er en del interessante betraktninger her og noen morsomme koblinger som gjør at jeg hiver meg på. Men når det er såpass mye rot blir det viktigere å prøve å se hvor det går galt.
Forskjellen ligger i at Olsons tenkning er drevet av grunnleggende prinsipper knyttet til fysikk mv., mens Toole er preferanseorientert. Satt på spissen kan vi si at Olson lagde høyttalere og elektronikk ut fra en grunnleggende forståelse av fysikk, akustikk og persepsjon, mens Toole bistår Harman med å lage høyttalere ut fra en forståelse av folks preferanser. Mens grunnleggende fysikk, akustikk og persepsjon ikke endrer seg over tid, er preferanser skiftende.Spørsmål til innlegg 902:
På hvilken måte mener du at Olson sin forskning ikke er preferansestyrt hvis Tooles forskning er det?
Var det ikke mennesker som foretrakk uten filter i Olson sitt forsøk? Hvor mener du forskjellen ligger?
Smått utrolig at Olsons valg av benevning blir et argument mot å bruke Olsons innsikter i en diskusjon.Må le litt av dere som i snart 900 innlegg har danset rundt etter trådstarters pipe.....akkurat slik han ønsker det! Uendelig kverulering er målet! Perpeetum Kverulis. As for Olson.... å klamre seg til noe som skjedde for snart hundre år siden, med datidens kleine utstyr og kunnskap i forhold til hva som finnes nå, det hadde ikke jeg brydd meg med iallefall. Og hva med referansegruppen for preferanser? Størrelse? Forståelse? Når det dukker opp lydmessige dokumenter hvor det benyttes betegnelsen "kc" og ikke Hz da lyser skepsislampa her Jammen glad jeg har knall lyd uten å ha vært nødt til å stange hodet i denne gummiveggen her!
Er "hedonisme" pompøst eller pussig? Visste du at "hedonistisk" er en av de viktigste komponentene i beregningen av inflasjon. "Hedonisk justering" betyr at man justerer prisøkning for kvalitetsforbedring; hvis prisen øker med 10 prosent, mens kvaliteten anses å ha økt med 10 prosent (vanlig i teknologiprodukter), så er det ikke sikkert at vi har inflasjon likevel. Så der kom hedonisme rett inn i hverdagen din likevel, ikke sant?Jeg ramla av tråden relativt tidlig, men titter innom med ujevne mellomrom. Jeg synes pompøs og pussig språkbruk som Prokrustesseng og hedonisme setter ny standard (ja standard) innen HiFi.
Jeg siktet ikke til teorien bak Olsons høyttalere, men det faktum at han undersøkte om publikum foretrakk orkester med eller uten filter. Den undersøkelsen søker preferanse. Enig?Forskjellen ligger i at Olsons tenkning er drevet av grunnleggende prinsipper knyttet til fysikk mv., mens Toole er preferanseorientert. Satt på spissen kan vi si at Olson lagde høyttalere og elektronikk ut fra en grunnleggende forståelse av fysikk, akustikk og persepsjon, mens Toole bistår Harman med å lage høyttalere ut fra en forståelse av folks preferanser. Mens grunnleggende fysikk, akustikk og persepsjon ikke endrer seg over tid, er preferanser skiftende.
Et forskningsprogram som er basert på fysikk, informasjonsteori mv. kan ved første øyekast se likt ut som et preferanseorientert program, men ved betydelige teknologiske skift vil preferanser stå i fare for å virke preserverende. Et forskningsprogram basert på grunnleggende fysikk mv. er derfor mer progressivt.
Ja, han ønsket å motbevise datidens påstander om at folk likte en kurve med diskriminering av frekvenser.Jeg siktet ikke til teorien bak Olsons høyttalere, men det faktum at han undersøkte om publikum foretrakk orkester med eller uten filter. Den undersøkelsen søker preferanse. Enig?
Takk!Ja, han ønsket å motbevise datidens påstander om at folk likte en kurve med diskriminering av frekvenser.
Det var en gang en ferjemann som var så tunghørt at han hverken kunne høre eller samle det noen sa til ham. Han hadde en kjerring og to sønner og en datter, og de brydde seg ikke om mannen, men levde lystig og vel, så lenge det var noe å leve av, og siden tok de på borg hos gjestgiveren og holdt bedt lag og kastut hver dag.Jeg siktet ikke til teorien bak Olsons høyttalere, men det faktum at han undersøkte om publikum foretrakk orkester med eller uten filter. Den undersøkelsen søker preferanse. Enig?
Olson tenkte mer fundamentalt eller grunnleggende enn Toole. Den rette kurven han argumenterte for, var noe han hadde tenkt ut på forhånd (han visste den var korrekt og at andre tok feil før eksperimentene begynte) - i motsetning til Harman som lager romkurver og hodetelefonkurver utelukkende basert på preferansestudier.Takk!
Men det er jo denne preferansen du har bygget argumentet om flat kurve på siste del av tråden.
Jeg forstår derfor ikke hvorfor denne preferansen fra Olson skal tillegges mer vekt enn for eksempel Harmans?
I rest my caseOlson tenkte mer fundamentalt eller grunnleggende enn Toole. Den rette kurven han argumenterte for, var noe han hadde tenkt ut på forhånd (han visste den var korrekt og at andre tok feil før eksperimentene begynte) - i motsetning til Harman som lager romkurver og hodetelefonkurver utelukkende basert på preferansestudier.
Jeg kan utdype mer om Olsons tanker om det ideelle lytterom senere
Han gjør det nok gladelig for resten av oss uansett!Du trenger ikke poste mer om Olsons tanker for min skyld.