Nå er det f'n meg nok!!!

mckajvah

Medlem
Ble medlem
15.04.2013
Antall liker
4
Jeg er så jæv.. lei alle disse produsentene som skrur opp volumet og komprimerer, at cd'n vrenger i toppen!!!

Dråpen som fikk vannet til å renne over er siste cd'n til Daft Punk. DR=8 latterlig.... DR Database

Ser at LP'n ser ut til å være mye bedre og dette gjelder for mange andre også etter hva jeg har forstått. Har tenkt en del på vinyl i det siste og nå blir det altså kjøp. Til dette trenger jeg litt hjelp.

Det er mange år siden jeg holdt på med vinyl sist, men har mange gode minner fra tidligere i barndommen hos gamlingen.

Hvilken spiller vil dere anbefale for en som hører for det meste på musikk vha. hodetelefoner. Tror jeg vil ha en spiller som det er enkelt å skifte hastighet på da den kommer til å spille vanlige plater, maxi-singler osv...

Hvilken prisklasse bør en legge seg på, og må jeg ha en ekstern pre-amp for platespilleren? Håper det skal kunne klare seg med 4-5 tusen, men er forskjellene betydelige kan jeg strekke meg lengre...

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.265
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
En trøst er att det er morrro att de lagd en vinyl utgave som virkelig gjør forskjeller! i soleklar favør vinylen

Prøv og strekk deg etter denne. Nottingham Analogue Dais - Torget

Direktelenke til torgannonse er fjernet iht. regelverket.

Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Via headset? Hva hører du på, og hvilket headset/headamp har du? Vil du ha en novisemaskin eller for viderekomne? Moroa starter på Rega RP3/Elys II MM..en seriøs maskin, med dual pulley. Men er du mer på vintage, kan en eldre Thorens gjøre jobben mer enn godt nok.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Spørsmålet her er som alltid; hva er du ute etter? Skal du ha high-end ytelser, er det ( desverre ) nesten alltid high-end pris....sånn er det også innen vinylverden. Du kan sjølsagt starte med en helt enkel Rega eller Project, men jeg anbefaler sterkt å gå en bit høgere opp på stigen. Riaa anbefales, og best mulig pick-up.

Dette med hastighetsbytte, automatikk etc.. du finner ikke så mye av sånt på nye vinylspillere. Det var in på -70tallet med spillere hvor hastighet enkelt kunne byttes, auto stop ved plateslutt osv. Du kan selvsagt se deg om etter brukt spiller ( Tecnichs, Harman Kardon, Torens etc.), det er mye sånt på Finn.no og av og til bruktbørsen her.

Jeg henger ikke helt med i det du sier ang. lytting mest vha hodetelefoner. Du må jo nesten ha en forsterker, som vinylspilleren koples til. Noen forsterker har innebygd Riaa. Min gode, gamle ( nå desverre solgte ) Densen DM10, hadde et godt brukanes innebygd riaa-trinn, og det finnes flere som har det. Hvis ikke, må du enten ha et step-uptrinn, eller Riaa mellom vinylsnurreren og forsterkeren. Hvis ikke forsterkeren har innebygd hodetelefonutgang, må du ha en hodetelefonforsterker også. Men det har du kanskje allerede?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.616
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Ja, det er snart ikke mulig å fine CDer som ikke er komprimert til de grader. Ser ut til å være om å gjøre og spille høyest mulig ut fra cd'en. Vi klarer faktisk å skru volumknappen selv da. Jeg gir snart opp CDer. Går over til LP. Har vurdert å hive ut alt av mine egne digitalkilder bortsett fra radioen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
finn deg ei fornuftig spillefjøl du kan leve lenge med. RIAA betyr mer enn hva en ofte tror, og $$$ brukt på ditto kan kompenseres med rimeligere PU. Endel gode arbeidshester på PU-siden som nødvendigvis ikke koster likskjorta. Min erfaring er ihvertfall at RIAAen er den som til slutt kveler eller åpner opp for platespilleren.

For meg som er stucked i 60s/70s er det ikke unormalt å måtte skru ned volumet 30% og mer når jeg går fra ihjelkjørte nyskiver til snappy, dynamiske 60-70-talls pressinger. Nye skiver spiller ikke "høyt" uansett hvor mye jeg forsøker.

mckajvah

Medlem
Ble medlem
15.04.2013
Antall liker
4
Wow!! Her kom det mange svar kjapt, takker og bukker.

Ser jeg formulerte med litt dårlig i forrige innlegg. Til "seriøs" lytting bruker jeg kun hodetelefoner, altså kommer platespilleren kun til å bli brukt til dette. Jeg lytter selvfølgelig til musikk i bilen og via Sonos anlegg, men dette blir mer på "gøy".

Når det gjelder hodetelefoner har jeg en Grado SR-325 og en Hifiman HE-500. Jeg bruker for tiden en Project Sunrise II forsterker, men mulig denne blir oppgradert snart. Altså jeg trenger en Riaa når jeg tenker meg om...

Av musikk lytter jeg til mye forskjellig. Kings of conveneice, Tracy Chapman, Alison Krauss, Kjell Inge Torgersen, Robyn, Bon Iver, Daft Punk, Diverse afrikansk, Michael Jackson, 80-talls pop, 70-talls disco, The Samuel Jackson Five, Feist, div. Jazz, Thomas Dybdal, Kari Bremnes, noe klassisk, osv, osv... Wimp har hjulpet meg noe enormt i å finne musikk som ellers aldri hadde fyllt ørene mine.

Som dere ser er det lite heavy metal og det som "værre" er... :)

Noe av årsaken til at jeg liker hodetelefoner er at de gir god lyd for en relativt billig penge, samt at kona (som ikke liker musikk noe særlig) slipper å klage. :rolleyes:

Ser dårlig ut for budsjettet mitt på 4-5 tusen ser jeg...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
OK. Det høres jo greit ut..Mitt tips er å enten gå for Rega RP1 med Performance Pack på, og en Musical Fidelity VLPS2 riaa, eller strekke budsjettet til RP3/Elys2 med en Rega Fono MM riaa. Til det budsjettet blir det ikke bedre. Du får spillere med høyere brukervennlighet på mtp hastighetsskifte, men er det lydkvaliteten du er ute etter er Rega RP3 kongen! Den kan oppgraderes med Rega TT PSU også- med to hvite reimer på RP3 kan du da skifte hastighet med et knappetrykk.
Projectistene her vil selvfølgelig anbefale en av sine Esprits, men det er ikke østerrikerne som har plass på Museum Of Modern Art..den plassen har Roy Gandy sikra Rega- forøvrig fullt fortjent. Usedvanlig vellydende brukskunst på høyt plan- det er Rega i et nøtteskall

Sist redigert:

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
VPI Traveler, så har du spiller for livet :)

For eksempel: Bytte av pickup til MC blir bare tøv på Rega Rp3, skiver innunder armen og nye kulelagre osv

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
VPI Traveler, så har du spiller for livet :)

For eksempel: Bytte av pickup til MC blir bare tøv på Rega Rp3, skiver innunder armen og nye kulelagre osv
For ikke å snakke om at du da også er oppe i samme prisen, og arbeidet kommer i tillegg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Spacere er enkelt på RP3..og se på budsjettet her- VPI ligger jo langt utafor det!

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Nå kan det være trenden er i ferd med å snu i forhold til brickwalling også. Radiokanaler, Spotify og Wimp har, eller er i ferd med å innføre volume gain slik at de sangene som har skrudd opp volumet ikke oppnår annet enn å ha dårligere dynamikk. Det samme er mulig på ditt eget digitale bilbiotek, med din musikk applikasjon. Her er defacto standarden ReplayGain, mens f.eks. Apple kjører sin egen proprietære standard som heter Sound Check. Forhåpentligvis fører dette til at dette problemet blir mindre i tiden fremover.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Men når det er sagt så er det stas med et stort fysisk format som vinyl :) Sitter nå å hører på siste til Alice in Chains på picture disc vinyl. De pleier ofte å knitre fælt, men på denne er ikke dette noe problem.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Spacere er enkelt på RP3..og se på budsjettet her- VPI ligger jo langt utafor det!
Joda... bare sier min mening, og er subjektiv her, hadde til låns RP3, men kjenner meg selv såpass godt at jeg likegreit sprengte budsjettet mitt med en gang isteden for å sitte med en spiller som jeg var halvfornøyd med, for så å bruke mye tid og penger på å oppgradere.

RP3 er en fin spiller, og hvis du går for MM pickup er den et godt valg, så absolutt enig i det!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Det er lov, Vibberg. Og settes pris på. Tipset er en RP3 med ELYS 2 MM. Jeg har selv en dyrere Rega, og har ikke gått i fella å "forbedre" den med aftermarket deler heller. En liten prisjuvel, det er det RP3 er.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Det er lov, Vibberg. Og settes pris på. Tipset er en RP3 med ELYS 2 MM. Jeg har selv en dyrere Rega, og har ikke gått i fella å "forbedre" den med aftermarket deler heller. En liten prisjuvel, det er det RP3 er.
Helt klart, og Traveler i sin klasse :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Der har vi jo også sånne som Avid Ingenium, Michell Gyro SE, RP6 osv..så utvalget begynner å bli bra. Du har hørt Gyro SE med Sumiko Blue Point Special? Morsom, sant? Det er RP6 også- så det bokstavelig talt synger etter..

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Bare en tanke, ikke noe med komprimering å gjøre. Har startet med vinyl igjen etter 6-7 års pause, og det er virkelig noe annet ja.
Tenkte vel ikke så mye over det før, både da jeg hadde vinyl sist, og da jeg var uten vinyl, men nå er det åpenbart. Med vinyl herhjemme er lyden mye mere distinkt, lysere, på mange plater. Med Spotify, og egentlig også avspilling av det digitale bibliotek er lyden mere lik fra plate til plate.
Justering av subwoofer er egentlig litt et problem når der er forskjell, med digital input skulle subben egentlig stå to hakk lavere enn med vinyl her.
Disse forskjelle skyldes vel litt matching med riaa vil jeg tro, men jeg er litt på vidderne her, har litt problemer med å bestemme meg til om det digitale lydbilde eller vinylen er det rette....
Men vinyl er gøy....

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Det er det, Niels...derfor har jeg også begge dele..

mckajvah

Medlem
Ble medlem
15.04.2013
Antall liker
4
Hmmm... så mange valg.

Hva bør jeg gå for hvis jeg velger kjøper brukt i 4-5 tusen kroners klassen?

Eller skal jeg bare gå for den RP3'n.... hmmm

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Du går for en brukt RP3 da også..eller en ny..det er opp til deg. RP3 uansett..8)

mckajvah

Medlem
Ble medlem
15.04.2013
Antall liker
4
Ser det ligger en Clearaudio Concept til 6k på torget... Er den noe å satse på, eller er det fortsatt PR3 som gjelder?

Edit:

Ser det er to P3 til rundt 3,5-4 tusen til salgs også...

Den til 4k er inkudert en Pro-Ject Phonobox II og oppgradert med akryltallerken... er det er godt kjøp?

Sist redigert:

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Ser det ligger en Clearaudio Concept til 6k på torget... Er den noe å satse på, eller er det fortsatt PR3 som gjelder?

Edit:

Ser det er to P3 til rundt 3,5-4 tusen til salgs også...

Den til 4k er inkudert en Pro-Ject Phonobox II og oppgradert med akryltallerken... er det er godt kjøp?
Smak og behag, friske og dynamiske grammofoner begge to. Clearudio er noen hakk opp når det gjelder finish, Rega P3 er litt ”practical gardening”. Og så er VTA justering mer omstendelig på RB300.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Kjøp denne:

FINN.no - Mulighetenes marked

Super spiller. Har kjøpt av ham (en DUAL 701 nå i år). Seriøs (understatement) leverandør. Dette er grisebillig.

Ellers er jo "Boogie-Stian" i Kr.sand en å stole på. Han selger kun kvalitet ut fra min erfaring. Det finnes mange selgere av platespillere her på Asylet.

Jeg holder meg kun til litt dyre vintage DUAL-spillere. Går (nesten) aldri istykker. Masse PU og stifter og velge imellom.

• Liker
Reaksjoner: oct

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
-kremt-
Link til salgsannonser er visstnok ikke lov her på forumet....

Ellers ønsker jeg trådstarter lykke til med jakten på vinylavtaster.
Om jeg skulle velge mellom RP3 og Concept, blir det RP3 - mest fordi Concept er utrolig kilen på underlag.
RP3 tåler litt mer på det området.
Om du får platespiller opp på en god vegg i en god platespillerhylle,, så tror jeg det er litt hips om haps samt smak og behag.
Er Regaeier selv, men har hørt Concept som låt veldig fint hos en kamerat. Litt lystklingende (på den pu han fikk med fra forhandler) men helt greit spør du meg. Valg av pu OG ikke minst RIAA har større betydning enn det disse drivverkene har, spør du meg.
Må legge til at kameraten min solgte Concepten og slo til på en brukt P5. Nå sitter fyren bare og smiler fra øre til øre mens plate etter plate får snurret seg.

mckajvah

Medlem
Ble medlem
15.04.2013
Antall liker
4
Kjøp denne:

Super spiller. Har kjøpt av ham (en DUAL 701 nå i år). Seriøs (understatement) leverandør. Dette er grisebillig.

Ellers er jo "Boogie-Stian" i Kr.sand en å stole på. Han selger kun kvalitet ut fra min erfaring. Det finnes mange selgere av platespillere her på Asylet.

Jeg holder meg kun til litt dyre vintage DUAL-spillere. Går (nesten) aldri istykker. Masse PU og stifter og velge imellom.

Hvordan er denne Dual 601 i forhold til nyere spillere som Rega, bedre eller dårligere enn en RP1, RP3?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
McKajvah: Hør her: For det første er ikke akryltallerken på en Rega noen oppgradering- den SKAL eller min- og Roy Gandys- personlige mening ha tallerken i MDF, GLASS eller av KERAMISK type! Ellers fjerner man seg fra den originale Regasounden- som er hele poenget med Rega. Det samme gjelder å kombinere Rega og Pro-Ject..du får ikke to så bitre rivaler til å spille på lag uansett hvor mye du prøver- til det er merkefilosofiene for forskjellige. Concepten er god, den, men ikke fullt så musikalsk leken og "på" som RP3. Finner du derimot en brukt P5 eller P7 (keramisk tallerken)...den vekker vi på to minutter- og da spiller den ringer rundt 80% av dagens konkurrenter..som den står!
Skal love deg at prislike modeller fra både Pro-Ject og Clearaudio må gjøres rimelig mye med for å holde følge med en blodtrimma P5. enten du velger å følge min eller RoDas vei..
Det skal sies at han endte med en Frankenrega som ikke helt tiltaler meg.
Vi die-hard Register vil ha maskinen så original som mulig, og skal den oppgraderes, ønskes originale Regadeler- det holder også annenhåndsverdien høy. Men velkommen inn blant Regas venner skal du uansett være, Mac!

Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Valg av pu OG ikke minst RIAA har større betydning enn det disse drivverkene har, spør du meg.
Ikke min erfaring. Drivverker er viktigst, dernest armen, så PU og til slutt RIAA. Dette ut fra et generelt synspunkt og ikke spesielt de to nevnte, som jeg ikke kjenner til.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Kjøp denne:

Hvordan er denne Dual 601 i forhold til nyere spillere som Rega, bedre eller dårligere enn en RP1, RP3?
Sendt deg en PM.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valg av pu OG ikke minst RIAA har større betydning enn det disse drivverkene har, spør du meg.
Ikke min erfaring. Drivverker er viktigst, dernest armen, så PU og til slutt RIAA. Dette ut fra et generelt synspunkt og ikke spesielt de to nevnte, som jeg ikke kjenner til.
Det er fordi du kjører full Linn-pakke serru ;) (Skulle veldig gjerne eid selv. Har virkelig sansen for en topp Linn - får bli i et annet liv)
Neida, er enig i at drivverk og arm har en del å si, men jeg siktet akkurat her til de nevnte spillerne.
Likevel, min ringe erfaring med å koble opp forskjellige PU og RIAA på samme drivverk og arm, ofte utgjør større differanser enn å bytte forskjellige drivverk og armer på samme PU og RIAA.

Men som vanlig innen denne hobbyen vår (som en del her inne tar så alt for seriøst) er det egne oppfatninger og preferanser som må telle. Vi hører/memorerer så forskjellig. Slik vil det alltid bli.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Det er fordi du kjører full Linn-pakke serru ;) (Skulle veldig gjerne eid selv. Har virkelig sansen for en topp Linn - får bli i et annet liv)
Neida, er enig i at drivverk og arm har en del å si, men jeg siktet akkurat her til de nevnte spillerne.
Likevel, min ringe erfaring med å koble opp forskjellige PU og RIAA på samme drivverk og arm, ofte utgjør større differanser enn å bytte forskjellige drivverk og armer på samme PU og RIAA.

Men som vanlig innen denne hobbyen vår (som en del her inne tar så alt for seriøst) er det egne oppfatninger og preferanser som må telle. Vi hører/memorerer så forskjellig. Slik vil det alltid bli.
He, he. Er vel noe indoktrinert av Ivor & Co :)

Neida, jeg var også skeptisk til at det skulle være større forskjell på de forskjellige strømforsyningene som driver motoren enn på f.eks. forskjellige armer eller PU'er, men det er det. Ihvertfall i Linn verdenen. Har 3 LP12'ere med tre forskjellige strømforsyninger så dette har jeg prøvd ut og det er overraskende stor forskjell på dem.

Men det er temmelig off-topic i forhold til det trådstarter spurte om, men poenget mitt er uansett at jo nærmere starten på kjeden man gjør oppdateringer jo mer får man igjen for det. Men for del, det må hele tiden være balanse i anlegget ellers blir det bortkastede penger.

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Det ligger en Rega P5 med elys pu til salgs hos Cymbiosis. Ferdig importert så havner den ca på 5500,-

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg har aldri sett meg tilbake etter at jeg kjøpte meg en DD spiller :)

Ellers så er Thorens et sikkert valg, en enkel Thorens som f. eks TD160 er i mine ører en bedre spiller enn f. eks P3 24 og RPM5

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
For den som liker en varmere, mykere lydsignatur er Thorens et sikkert bet. Jeg velger også Thorens før Pro-Ject. Men driftsmessig er det mer som kan gå galt med fex en TD160 kontra Rega. Armen holder bare ikke mot en RB301..der er Thorensen- og ikke minst Pro-Jecten- lett, slapp og svampete, mens Rega er presis og responsiv, både mekanisk og lydmessig. Mine erfaringer tilsier iallefall det..En ordentlig bygd, moderne Thorens får du ikke før TD309..den , derimot, er en virkelig god maskin. Pro-Jectfolket får bare unnskylde meg, men jeg sier at noe sånt som en ordentlig bygd Pro-Ject må du tilbake til første modell Perspective for å finne. Ellers finnes de ikke nå for tida..ikke hvis du sammenligner med Rega iallefall.

Sist redigert:

spro

Fersking
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
0
Håper det er greit at jeg oså hiver meg på denne tråden. Har også fått lysten på vinyl og kunne tenkt meg en spiller. Vegrer meg litt for å gå rett på det billigste da jeg har en tendens til å ville oppgradere fort da...

Har kikket litt på rega og har muligheter for å få en rp6 for 6-7000kr (evt en rp3 for 3-4000kr). Prøvd å lese rundt på nettet, og på vinylengine.com er det en del som klager over produksjonen på rega og mener de er blitt slappe. Noen som har erfaringer der?

Også prøvd å se etter brukte Thorens, men etter at poster over sa at den var litt myk så tror jeg ikke det er for meg. Forsterkeren min er allerede litt myk...

Noen andre forslag.. kan strekke meg til 6-7000...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Hiv deg med, du! Hvilket annet utstyr har du, og hvordan vil du ha musikken din? Hva hører du på? Trenger du ekstra phonoforsterker, eller har du det i forsterkerne?
Sånn right off the bat vil jeg si at om du får en RP6 til 6-7000, er det ei bombe av et tilbud dersom den prisen innbefatter en Regapickup også- tror du kan håpe på en Elys II der. Rega selv anbefaler Exact II på RP6, men Elys II holder i massevis til å begynne med..Hvordan stiller det seg? Får du pickup med?

spro

Fersking
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
0
Det er inkl Exact II..

Har en Onkyo 807 med phonoforsterker, B&W602 (gamle men elsker lyden i de, vurderer en upgrade til cm9)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Til den prisen er det ikke noe å tenke på engang. Bare å hive seg rundt.

Topp Bunn