Da har jeg tilbragt litt tid foran den nye vinylavtasteren. Og her følger mine notater fra lytteseansen i går;
Mitt navn er Kjetil, jeg er audiofil, og det er nå 3 dager, to timer og 15 minutter siden jeg sist hørte på digitalisert musikk!
På tirsdag kjørte jeg til Randaberg for å hente hjem den nye vinylriggen min. Bare eskene til denne riggen, fyllte opp omtrent hele Opel Zafiraen. Og da la jeg ned seter og greier! Den er monumental i sin utførelse, og står i så måte godt i stil til digital kilden min; Forsell/Base drivverket som ruver i racket over den Andervik modifiserte DP-dacen. Etter at denne digitalriggen kom i hus, har det blitt lite vinyl spilling. Min ellers utmerkede Consonance Opera LP 2.0 og MG-1 tangential arm, ble parkert av digitalriggen. Så dukket plutselig VPIen opp, og jeg klarte ikke motstå fristelsen, og kjøpte den tvert!
Etter å ha vatret verk, justert oppheng og byttet olje på senterspindelen osv. Er jeg nå klar for å ta inn lytteinntrykk. En tur til sørlandet for å levere min gamle vinylrigg i dag, ga meg muligheten for å stikke innom PM audio for å få reparert en kabel jeg hadde klart å ødelegge, samt å kjøpe inn litt jomfruelig vinyl. Så da er det bare å sette seg i sweetspot og nyte!
Kvelden i går, gikk med til å lete etter feil, da hele bassfundamentet plutselig forsvant fra platespilleren
Jeg var overbevist om at det var et rør i riaaen min som var gått heden, og startet rør rulling av en annen verden, uten at alt falt helt på plass. Helt til jeg bestemte meg for å sette opp hele verket på nytt, og vatre armen osv
. Da det var gjort, var alt på plass igjen, puh! Jeg kom også på hva som var årsaken til problemet; jeg hadde tallerkenen av for å olje senterspindelen med VdH sin spesial olje. Da har jeg tydeligvis manipulert opphenget såpass mye, at det ble skjøvet ut av vater. Ja ja, lærte da noe av dette også. Nå er alt justert etter alle kunstens regler, og hvilken gevinst 8)
Jeg har aldri noensinne hørt en så flott gjengivelse av vinylmediet. En så oppløst, organisk og dynamisk opplevelse, er det generelt lenge siden jeg var utsatt for, om enn noensinne! Jeg er klar over at det finnes mange bedre vinylrigger der ute, men jeg har ikke opplevd dem. Jeg leste på AudiogoN forum, en uttalelse fra en som hadde tilbragt en del tid med nettopp komboen VPI TNT, og Airtangent armen. Han var meget raus i sin omtale av hvordan synergien mellom verk og arm var. Han uttalte at det var en match i verdensklase. Han om det. Jeg har ikke så mange muligheter for å sjekke opp mot de beste referansene, men synes det er en fantastisk kombo da!
Det er vanskelig å beskrive hvordan oppgraderingen oppleves uten å bruke floskler. Den største forskjellen er vel egentlig autoriteten i måten musikken gjengis på. Og den organiske gjengivelsen.. Jeg kan spille høyere enn før uten at anlegget mitt oppleves presset på noe vis. Og overflatestøy er så godt som eliminert, bortsett fra sår og riper fra en tid der vinylens verdi ikke var oppdaget enda
Min neste investering blir sannsynligvis en platevaske maskin for å forsøke å bøte på de opprettelige skadene i det minste. For denne vinylriggen fortjener de beste arbeidsvilkår!
Til å begynne med syntes jeg at det manglet detaljer i diskantområdet. Det gjør det ikke! Det er bare det som skjer når oppløsningen når et slikt nivå at detaljer ikke tiltrekker seg oppmerksomhet, de bare er der. Bassområdet presenteres også på en annen måte enn min gamle vinylrigg. En kompis bemerket at han syntes det var mindre bass i VPIen enn min gamle rigg. Etter å ha tilbragt noen timer foran riggen, kan jeg forsikre om at her mangler ingenting. Bassen er dyp og veldig naturtro. Den har forandret seg ved at det er ikke bare den aller dypeste bassen man legger merke til. En bassgitar f.eks fremstår med trøkk der trøkket skal være. Jeg tror at forskjellene i bassgjengivelsen fra de to vinylriggene, er et resultat av akustisk tilbakekobling. Og bedre demping i både drivverk og arm på den nye riggen min. Jeg har opplevd det et par ganger i det siste; at slik tilbakekobling oppleves som ekstra vekt i bassen. Både på cd og vinyl drivverk. Når man isolerer bort denne tilbakekoblingen med eks, base plattformer, virker bassen tynnere. Noen ganger oppleves det positivt, mens andre ganger foretrekkes den ekstra bassen. I dette tilfellet, opplever jeg utvilsomt at bassen er riktigere og bedre på VPI riggen.
Jeg har allerede undersøkt oppgraderingsmulighetene for VPIen. Nettopp muligheten for å oppgradere til den enhver tid nyeste versjon av drivverket, er noe av det som tiltaler meg mest med VPI (foruten de genuine kvaliteter produktet i seg selv innehar da). Etter hvert som jeg får gjort meg kjent med verk og arm, og dets klangsignatur, føles ikke det behovet like sterkt lenger! Jeg er faktisk litt redd for å endre på et winning team som dette viser seg å være. Så jeg er ikke så sikker på hva neste steg blir. Flere vinylplater kanskje
Her føles intet behov for å oppgradere akkurat nå, men kjenner jeg meg selv rett, kommer trangen snikende litt etter hvert
Får benytte tilfredsheten til å kjøpe musikk! For VPIen med Airtangent armen, er min foretrukne kilde nå! Lurer på hva komboen kan prestere med en enda heftigere pickup en min Grado (som i mine ører klarer seg utmerket i dette celebre selskapet).