Hei Espen
Superplatter har jeg nå hatt en stund, og må si meg superfornøyd med oppgraderingen denne ga. Jeg var svært usikker på om jeg skulle tørre å kjøpe en såpass dyr oppgradering uhørt. Jeg ble tidligere anbefalt SDS strømstyringsenheten som det første jeg burde oppgradere. Jeg fikk låne en slik, og hørte ingen som helst lydforbedring med denne kontra min gamle orginale strømstyringsenhet. Superplatter er imidlertid i en annen bås! Denne oppgraderingen virker! Regner med at noe av lydgevinsten kommer av bytte til nytt senterleie. Min mkIII (he he, nå er det ingenting igjen av mkIII på spilleren) hadde senterleie med en stålkule som var sveiset fast og ikke beveget seg. Ellers er spilleren oppgradert med nytt oppheng, type air suspension, utstyrt med flywheel, delrin platestrammer og nå alstå superplatter...Hva hører jeg så med superplatter?
Nr.1 - bassgjengivelsen er løftet et nivå opp. Jeg hadde ikke så mye å klage på på bassgjengivelsen generelt, men har jo lest/hørt at TNT spillerne av litt eldre format, karakteriseres som litt slappe og mørke. Etter å ha hørt hva Superplatteren gjør, skjønner jeg nå hva kritikken dreier seg om. Bassen er strammere, dypere og renere med superplatter. Mellomtonen virket en anelse "tynnere" enn med min gamle bly/aluminium tallerken. Etter å ha spilt mange plater, tror jeg at dette er fordi hele klangbalansen er mer nøytral nå. Det låter slett ikke tynt (laaangt fra), men artistene har tatt et steg tilbake og presenteres med flere nyanser. Opprenskningen i bassområdet gjør nok også sitt til denne opplevelsen av mellomtonen. Høres kanskje litt negativt ut når jeg trekker frem mellomtonen, men det er ikke meningen. Dette er nok mer korrekt enn hva min gamle tallerken presterte. Robert Levi i positive feedback beskrev i sin anmeldelse av superplatter; "The first thing one hears is clarity; lots and lots of clarity. Vocals are more focused and realistic with perceived less distortion. Imaging is more solid and depth is nicely deepened. The overall sound is quieter as well. This is a lot of added performance from just a new platter change. It's more than I expected." Jeg er i grunnen veldig enig i hans beskrivelser av superplatteren. Han beskriver i testen akkurat det som jeg opplevde på min spiller. Om den er verdt pengene, tja si det. Jeg er i hvertfall fornøyd, og da er den vel kanskje det da. Etter et par måneder, mener jeg fortsatt at de lydmessige gevinstene forsvarer kostnaden.
Hva Superplatter vil tilføre de som allerede har et up to date senterleie, og en akryl tallerken kan jeg ikke si så mye om. Jeg kan imidlertid gjette på at så lenge jeg hørte mange av de samme ting som beskrevet, er jeg enten lett påvirkelig, eller så vil andre også oppleve noenlunde de samme forandringene.