Høyttalere Når bør en velge stativ høyttalere kontra gulvstående?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.856
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Satt og hørte på live plata med tommy emmanuel live i går.
    Fy satan for ett trøkk der nede.
    Nå ruller basssystemet mitt bratt av ved 150hz.
    Over 150 tar 48 stk 3,5" over.
    Moro når gitaren gir deg trøkk i kassa, herlig:)
    Dynamikk så du nesten blir skremt.
    Det har jo litt å si ved hvilke volum man spiller på. Og ikke minst om hvor langt ned akustiske instrumenter går. Ht kan ikke gi ut mer info enn det som finnes i musikken.
    Nei det kan den ikke, men den kan la være å spille det som er på plata..
    Men det går fint an å maskere det som er der. Fullfrekvent betyr vell att det skal kunne gjengi alt på alle typer volum.
    Ønsker mann ikke det så kjøper mann ht som ikke kan det.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    1
    Svaret er selvsagt at når du innerst inne vet at du blir tvunget til å selge dine store stygge kasser med tap så snart fruen har bestemt seg, da er det like greit å gå for stativ

Alternativt kan du innhente tillatelse for stativhøyttalere og så bestille disse.

Stativ.jpg

Eller man kan være pragmatisk å si at en virkelig god stativhøyttaler nesten får med seg det meste av dette men det oppleves annerledes enn gjengitt over større høyttalere.

RTA fra en band øving snitt av en sang…..

øving.jpg

Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det har jo litt å si ved hvilke volum man spiller på. Og ikke minst om hvor langt ned akustiske instrumenter går. Ht kan ikke gi ut mer info enn det som finnes i musikken.
    Men det går fint an å maskere det som er der. Fullfrekvent betyr vell att det skal kunne gjengi alt på alle typer volum.
    Når plassen ikke tillater sånne store stygge kasser, er det bare stativere eller gulvstående som er aktuelt. Jeg har stativht nå men har alltid hatt gulvstående og etter som tiden går venner man seg til det.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.856
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når plassen ikke tillater sånne store stygge kasser, er det bare stativere eller gulvstående som er aktuelt. Jeg har stativht nå men har alltid hatt gulvstående og etter som tiden går venner man seg til det.
    Ja helt enig, hadde aldri satt mitt oppe i stuen. Slike system må ha dedikerte rom.
    I stuen så er det Gallo og en subb. Stiller ikke krav til lyd nirvana der:)

M

MarkusH

Gjest
    Jeg hadde bare hatt gulvstående høyttalere før jeg ved en slags tilfeldighet dro inn noen stativhøyttalere. Men, når det er sagt. I mitt rom har alle mine gulvstående trengt sub til musikk, det samme gjelder for så vidt XTZ Divine 100.33 også.

Bruker i dag et par AV123 MFW-15 som "stativer" til Divine 100.33, da blir bassen bra. Usikker på om jeg vil gå tilbake til en gulvstående høyttaler, fremfor å kjøpe flere subber/subløsninger i tillegg til de høyttalerne jeg har nå.

IMG_20180126_103721.jpg

Sist redigert av en moderator:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.856
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    L
    Synes det er litt rart at man i 2018 fortsatt diskuterer om dypbass er viktig eller ikke på HFS. Et fullfrekvent anlegg er viktig for opplevelse av realisme for størstedelen av all lydavspilling, ikke kun for musikk med dype basstoner. Når det gjelder dette vil aldri stativhøyttalere komme opp, men for mange er ikke realisme det viktigste og stativhøyttalere kan derfor gi et godt kompromiss.
    Enig til et punkt. Selvsagt er det bedre med et anlegg/rom som gjengir godt helt ned. Men, om det bare blir vas og rot helt der nede, så er jeg heller uten dypbassen. Det største problemet med småhøyttalere er forresten ikke først og fremst at de ikke gjengir 20Hz, men at de gjengir 40Hz med sådær kvalitet.
    Det klarer en stor like godt om ikke bedre:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    En Europall (120 x 80 cm.) er et utmerket stativ! Er det noe lavt så kan en stable fler i høyden!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    L
    Synes det er litt rart at man i 2018 fortsatt diskuterer om dypbass er viktig eller ikke på HFS. Et fullfrekvent anlegg er viktig for opplevelse av realisme for størstedelen av all lydavspilling, ikke kun for musikk med dype basstoner. Når det gjelder dette vil aldri stativhøyttalere komme opp, men for mange er ikke realisme det viktigste og stativhøyttalere kan derfor gi et godt kompromiss.
    Enig til et punkt. Selvsagt er det bedre med et anlegg/rom som gjengir godt helt ned. Men, om det bare blir vas og rot helt der nede, så er jeg heller uten dypbassen. Det største problemet med småhøyttalere er forresten ikke først og fremst at de ikke gjengir 20Hz, men at de gjengir 40Hz med sådær kvalitet.
    Det klarer en stor like godt om ikke bedre:)
    Akkurat det som var poenget mitt... :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn