Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Draugen

Medlem
    Ble medlem
    04.12.2012
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Haha, ja den danske testen hadde kanskje vært greit å styrt klar av! Men alt er relativt og subjektivt, så man må bare teste og forholde seg nøytral og uannfektet...

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Det finnes en bedre test fra Hi-Fi Choice, artikkel kan kjøpes på nett for ikke så alt for mye.

Draugen

Medlem
    Ble medlem
    04.12.2012
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper testen etter egen test;-)
    Skummet bare gjennom den danske, men forsto det var dårlig greier!

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Testen kan minne litt om de rett ut av eska. Diskanten er ikke noe skrikete hos meg, heller det motsatte etter min smak.

i22 låt de tamt og kjedelig på. Sansui AU-5500 får jeg dansefot av. Dared Saturn eksperimenterer jeg litt med nå, men skifte av rør gjør vesentlig forskjell.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.476
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Okey.. JBL 4312MII. Dritkule små tasser. Eller bitte-bitte- små tasser..... "Her var intet blivende sted" som det heter. Og de er ikke i nærheten av å være så blå som de er på bildene hos Soundgarden... Men kule var de :eek:)
    IMG_0151.jpg
    IMG_0148.jpg

Tenker Matrixene lever trygt enn så lenge :eek:)

T

Tittentei

Gjest
    De var kjempestilige. Blåfargen er nok veldig avhengig av lyset. Grillduken på 4319 osv er mørkeblå, men noen eldre JBL'er har mye lysere duk.

Hvordan låter egentlig disse, og er Matrix'ene bedre?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.476
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    De var kjempestilige. Blåfargen er nok veldig avhengig av lyset. Grillduken på 4319 osv er mørkeblå, men noen eldre JBL'er har mye lysere duk.

Hvordan låter egentlig disse, og er Matrix'ene bedre?
    He he, litt tidlig å si. Jeg hadde de oppe 45 min og de blir nok sikkert bedre. Men at de blir bedre enn Matrixene kan jeg aldri tenke meg! Føler det er divisjonsforskjell på disse to... Men de var....søte.... og passer sikkert best på et skrivebord :eek:)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.556
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det lille jeg hørte på soundgarden var ikke bra,men trodde det var lokalet som hadde skylden ;)
    Diskanten kjente jeg godt igjen i det Dansken skrev.

T

Tittentei

Gjest
    Huff. Jeg bryter sammen og tilstår her, siden jeg ikke har tilgang til noen skrifteboks.

Jeg er et ynkelig menneske med impulskontrollen til en ettåring med nippelen hvilende på munnviken. Jeg var inne på SG sine sider, hadde dem i varekurven og skulle sjekke noe, og da jeg sjekket så gikk SG ned for telling. Ble på en måte glad, da de etter en time var utsolgt, for jeg har strengt tatt ikke bruk for dem. Litt etter mottok jeg en PM fra mariusaa om at de hadde på lager igjen, og jeg vet ikke helt hva som skjedde, men etter et sort hull i hukommelsen våknet jeg til av at det pep i ørene mine og jeg hadde en ordrebekreftelse fra SG på mail.

Angret og prøvde å rasjonalisere kjøpet, men fant ikke noe grunn og sendte dem fort en mail hvor jeg beklaget at jeg hadde kjøpt og betalt for dem, men de leste ikke mailen før det var for sent, og nå ligger de og venter på meg. De sa jeg kunne benytte angreretten hvis jeg ville, men jeg tror sannelig jeg beholder dem så setter jeg de opp en eller annen plass en gang i fremtiden - eller noe sånt... Det kreves forsterker, det kreves DAC, det kreves ... +++ ...

Skammer meg så fryktelig, siden jeg nettopp har kjøpt 305 også. Dere som er gift og har konebrems, dere skulle bare visst hvordan det er å kunne meske seg i egne impulser hele tiden, det gir skam det også, haha.

Så, da har jeg jammen meg enda et par JBL, men denne gangen har jeg rasjonalisert det til at det er mer en pyntegjenstand enn en htt. 4000 kroner er uansett lattis-billig, og jeg er glad for at jeg fikk et par. ;D

T

Tittentei

Gjest
    Det lille jeg hørte på soundgarden var ikke bra,men trodde det var lokalet som hadde skylden ;)
    Snakker du om de små JBL 4312M II WX nå, eller? Ikke 4312E?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.556
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Snakker du om de små JBL 4312M II WX nå, eller? Ikke 4312E?
    4312E jeg hørte på,likte ikke kassene eller diskanten spesielt godt. Soundgarden sa de hadde spilt kun 5 minutter på de så jeg tenkte ikke mere på det :).
    Men L 100 kom inn døren i går,litt stygge i kassene og trenger nye terminaler så det må jeg kjøpe i dag.
    Gleder meg til og teste etterpå ;)
    O

X

X186841

Gjest
    Nå har jeg fått lest Hi-Fi Choice testen og de synes også lyden var fæl med engang plassert med godt med luft rundt høyttaleren. Men etter en stund fant de på å kline den oppi veggen med masse "toe-in), noe de ikke ville gjort med moderne høyttalerkonstruksjoner, da blomstret 4312E og ble en engasjerende og morsom høyttaler.
    Fortsatt ikke noe de ville anbefale til sarte strykerinstrument stykker, men med Rock og Jazz kan de være noe nær perfekte.

Så får krysse fingrene og håpe Engelskmennene har rett da mine ankommer i morgen formiddag.

mariusaa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    Har ett par nye JBL 4312E på vei i posten fra Soundgarden men ble litt svett da jeg leste denne danske "testen".
    Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd
    Er den halvparten så ille ?
    Da er det ingen vits i å pakke den opp engang.
    Antallet 4312E som har vært til salgs igjen på finn/torget kontra 4319 tyder kanskje på at 4319 er ett bedre kjøp.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Alt gikk etter planen og jeg fikk 4319 i dag :) Har pakket de ut av esken og klar de stå litt for avklimatisering før morroa begynner! Såg helt nydelige ut med egne øyne altså :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Er veldig fornøyd med 4319 og McInotosh MA6900 . Satt 4319 på pc plassen en uke hvor de spiller med en Harman/Kardon 970 LE på ca 10 kvm men det ble litt for mye bass når jeg drar på skikkelig. Dama mente de er langt bedre enn Klipsch KG3 og ville ha de tilbake i stua så de havner på hedersplassen igjen i kveld tenker jeg.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg omsider fått koblet de opp og Madrugada sin Industrial Silence går sin seiersgang i cd-spilleren. Sånn i forhold til blikkbokslyden vi var inne på må jeg bare si meg enig med Ender når det gjelde 4319 ut av esken:

For tidlig å si så mye om lyden enda men noen innestenkt blikkbokslyd er det ikke på mine.
    Spiller på lavt volum foreløpig, og det som slår meg er jo den behagelig bassen som gjør en veldig bra jobb også her! Har i underkant av 20cm avstand fra bakvegg. Mid/high står enda på 0db. Lar de rulle og gå en stund med det som utgangspunkt:)

Alldeles nydelig høyttalere å se til, men førsteinntrykket lydmessig er betraktelig mer behagelig enn 4312e som jo etter kun noen timer vokste enormt!

Edit: mye leif.

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Stemmer det, Mala. Kjøpte begge par, du.

Det er jo forsåvidt 2 forskjellige HT og prisklasse. Hva stakk seg ut mest positivt med 4312 for din del? Mulig du har skrevet, men jeg spør nå læll.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var fan av 4312e også jeg. God og behagelig bass på alle volum her også. Jeg fikk kun spillt drøyt over 10 timer på mine, da de ankom midt i en hard jobbperiode..og så meldte jo mellomtonen seg ut på ene høytaller, så da ble det med de timene. Men kun på de få timene der var det meget positiv utvikling etter mine ører, og jeg var bestemt på å beholde de :) Frem til januarsalget...og en litt for snill kjæreste gav grønt signal til å gå opp ett nivå. 4312e syns jeg ikke var så kresen på plassering heller, mye takket være bassporten fremme selvsagt. Men i min lille loftstue virket det å være ett sett svært plasseringsvennlige saker altså.

Det jeg kan utsette på de at det kunne bli litt for mye av det gode i toppen når en spilte enkelt rock/metall, men fikk justert og forbedret dette via mid/high knottene. Men med knapt 10 timer spilletid ser jeg for meg at de hadde mye og gå på, karen på Soundgarden var forøvrig (selvfølgelig?) enig i det og mente de trengte langt mere tid før de løsnet skikkelig. Så jeg vil ikke si jeg fikk ut potensialet i 4312e altså.

Dere som har disse har vel fått spillt en del og kan kanskje bekrefte dette?

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hva er det egentlig dere som har JBL 4312 kjører som forsterker. Jeg opplever at de heller er litt for mørk i toppen etter min smak.

Varierer med bytte av rør, men fortsatt. Langt unna DA og Klipsch, kan jeg bruke det som sammenligning. Det var kun diskant de første timene ut av eske, men det har kommet seg fort. Jeg har sikkert mellom 60-80 timer på mine den stunde jeg har hatt de.

Nå har jeg 3 sett med rør liggende. Det skal sies at det som sto i Dared fra butikk ikke var store greiene. Diskant og mellomtone er noe helt annet nå, men jeg har ikke lyttet nok til at jeg kan gjøre meg opp en vurdering.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.556
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    image.jpg

Med Dali som høyttaler stativer,hvor høyt skal/kan de stå ?
    Veldig spesiel lyd i disse,varmere enn 4425 og bra mellombass. Tror jeg liker disse bedre enn 4425 ;)

O

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Da har vel mine 4319 fått 25ish timer med spilling på baken, sto og surra mens jeg var på jobb i dag også. De har så langt stått 3cm fra bakvegg med litt toe-in (en retning mindre å velve på mine eminente stativer). Satte på ei låt med futt i bunnen (video under) og ga de litt volum (100dB ish i lytteposisjon). :eek: Dæven steike, har har det skjedd ting! 4319 går ikke helt til bunns i registeret med fyttirakkern og de små kassene spiller! Vurderte et sekund å flytte de litt ut fra veggen men rockefoten sa nei.

Satt noen timer i går kveld og hørte ymse jazz og akustisk, romplassering og separering på disse rakkerne er svært bra. De er klare og åpne i toppen men nå som bassen har kommet enda mer syntes jeg det balanserer ut fint.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har du latt MF/HF stå urørt?

Høres svært lovende ut det du skriver altså :) Mine står å traller nå, og vil nok bli stående over natten og utover morgendagen til jeg stikker på nattskift :)

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, MF og HF står på 0db. Har satt de opp nede i kinoen så de spiller sammen med en Emotiva XPA-2 og Pioneer LX86 (nytt urørt preset, ingen romkalibrering og andre fiksfakserier).

Får se om jeg fisker frem REW til helga, alltid spennende å se frekvensresponsen til nytt utstyr.

AlfdB

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    92
    Da er også mine 4319 pakket ut, og har gått nå i en rundt tre timer. (Jeg hadde egentlig ikke tid i dag, men når et par godbiter som dette står og venter i sine kasser så må det omprioriteres….).

Det første som slår meg etter utpakking er at 4319 har en fin finish, ikke noe å sette fingeren på i utførelsen. Det er også greit å se at de er laget i JBL sin fabrikk i Mexico, mao i det som i dag er JBL sin hovedfabrikk for de store modellene etter det jeg forstår. Mine nylig ervervede 4312M er f.eks produsert i Kina, det samme er LS-serien.

Ut av esken synes jeg faktisk de låt uventet bra, og etter de første 2-3 timene med varm forsterker så virker dette meget lovende!!!
    Diskanten er meget bra og nesten litt «analog» - i alle fall ikke spiss eller aggressiv. Bassen er rund og fin, og har allerede bra attakk. Lydbildet er helhetlig og sammenhengende, ingen «hull» i så måte. Med den forbedring som må ventes i løpet av de neste 50 -100 timer så tyder dette på suksess – for å si det mildt. Jeg oppfatter ikke behov for sub heller.

Med den prisen som Soundgarden hadde på 4319 så må dette være blant årets beste varp!!? Impulskjøp - eller i alle fall noe kjapp beslutning - KAN medføre bakrus og neglebiting – men ikke denne gangen…..!:rolleyes:

Litt teknisk info: Høyttalerne er plassert høyst provisorisk på et par ølkasser med polstret topp, ca. 35 cm over gulvnivå, lett toe inn. Avstand til bakvegg 5-10 cm. Ingen justering på frekvensene. Forsterker er Hegel H200 og Hegel HD20 dac (helt korrekt – Hegel er ingen dårlig match for JBL…). Rommet må sies å være godt dempet, og har nok betydning for opplevelsen av diskanten.

JBL-kjøp var atter en gang MORRO!!;) Disse høyttalerne blir værende i mitt hus!

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Da er også mine 4319 pakket ut, og har gått nå i en rundt tre timer. (Jeg hadde egentlig ikke tid i dag, men når et par godbiter som dette står og venter i sine kasser så må det omprioriteres….).

Det første som slår meg etter utpakking er at 4319 har en fin finish, ikke noe å sette fingeren på i utførelsen. Det er også greit å se at de er laget i JBL sin fabrikk i Mexico, mao i det som i dag er JBL sin hovedfabrikk for de store modellene etter det jeg forstår. Mine nylig ervervede 4312M er f.eks produsert i Kina, det samme er LS-serien.
    Sikkert ett sløvt spørsmål, men står det at de er produsert i Mexico på høyttalerene?

EDIT: Sjekket bunnen av esken, der står det made in Mexico ja :)

Sist redigert:

AlfdB

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    92
    Det er ikke sløvt spørsmål, for det står faktisk ikke - merkelig nok, og man må lete. På mine S3900 står det f.eks. tydelig produksjonsland på labelen på baksiden av ht.

For 4319 sitt vedkommende står det på kassen. På UNDERSIDEN....

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Haha, ja jeg fant det rett etter jeg postet :p Instinkivt la jeg meg ned og lyste med mobilen bak høyttaleren, der stod det selvsagt fint lite :rolleyes:

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    AlfB, ser vi har samme opplevelse av lyden her. Det du skriver om attack er noe jeg ofte syntes JBL gjør bra og som jeg flere ganger har savnet fra andre produsenter. De evner å presentere lyden med energi og tilstedeværelse.

Mala, hvilke stativer er det du bruker? De så stabile og fine ut. Så noen i en annen tråd her også som kunne være et fint DIY prosjekt inspirert av Kenrick Sound sine stativer. Så det lå et valnøtt heltre stuebord på finn som hadde gjort seg som råemne :)

293863d1417985421-na-r-bare-12-eller-sta-rre-er-nok-tra-den-jbl-fans-mryoshida1.jpg

Edit: Bildet var visst fra samme tråd :)

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Etter et kjapt google søk ser jeg at soundgarden har disse for 2000kr i 30cm høyde.

Blir nok for lave de på bildet, måtte laget de høyere, ca 30cm for å få høyttaleren i riktig høyde. Mener jeg så ett bilde her innen en gang av noen som hadde et lignende par men vesentlig høyere, skal slite litt med å finne de igjen men kanskje noen andre husker.

Skulle hatt noen som var ca 30cm, stabile og ikke minst passer estetisk sammen med 4319. Jeg ser jo at disse her blir værende i hus så da er det bare å finne et par stativer først som sist.

V

vinyl-jønki

Gjest

Når et sett med JBL L212 ikke er nok, gå for tre ;)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn