Politikk, religion og samfunn Når endret du sist mening om noe?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.280
I min søken etter fakta, vitenskap og nye synspunkter kom jeg over denne interessante artikkelen. Ikke spesielt ny, men ganske interessent å tenke igjennom når man er på et diskusjonsforum. Jeg blir ofte forundret over at folk holder fast ved konspirasjonsteorier, selv når de beviselig er feil, og at enkelte når fakta taler i mot dem velger å endre på faktaframstillingen heller enn å endre på egne meninger.

---

Vi har en mening om noe og møter opplysninger som tyder på at vi tar feil, men vi holder likevel fast på meningen vår.

Hvorfor er det så vanskelig å skifte mening? (aftenposten.no)

Hjernen vår er altså utviklet for å hjelpe oss med å vinne diskusjoner, ikke nødvendigvis for å finne ut hva som faktisk stemmer.

– Når vi møter en mening vi ikke er enig i, så aktiveres alle våre evner til å argumentere. Vi begynner med å vurdere hvem som sa det: Er det en venn eller en fiende? Hvis vi har trening i slikt, kan vi se på dataene bak. Hvis ikke sier vi gjerne: «Nei, det tror jeg ikke på», sier Leif Edward Kennair, evolusjonspsykolog ved NTNU.

Han peker på at politikk og partier fører med seg en gruppetilhørighet der det kan bli viktigere å holde seg trygt i gruppen enn å stå opp for meninger som kan risikere forholdet til de andre. Dermed kan man få en «avsender-effekt»:

– Det er det samme hva som sies av politikerne. Det er hvem som sier det, som er viktigst. Dette gjelder nesten alle velgere, sier Kennair.

Han mener mediene gir altfor stor plass til politikere med bastante utsagn, på bekostning av dem som kan skape samarbeid på tvers av grupper. Dette påvirker en politisk hverdag der det tidvis ser ut som politikere og velgere ligner mer på spillere og supportere fra ulike lag.

– Man kan ikke skape fellesløsninger når det viktigste er å demonstrere hvilket lag man er på, påpeker Kennair.

Et tegn på et intelligent sinn, skrev forfatteren Scott F. Fitzgerald, var «evnen til å holde to motstridende ideer i hodet på samme tid, og fortsatt beholde evnen til å fungere».

Denne evnen er ikke alltid like lett å få øye på i dag: Det er kaldt ute, så den globale oppvarmingen må være overdrevet. De overlevende etter skolemassakren lo i en video, så de kan ikke være så lei seg. Sylvi Listhaug provoserer mange mennesker, så det er greit å kalle henne nazist. Kanskje er vi blitt mer bastante. Kanskje er det bare at de bastante roper høyest. Kanskje begge deler?
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.673
Antall liker
10.240
Et par av folkene her på HFS har gjennom gode argumenter fått meg til å se annerledes på ting, og til og med diametralt endre standpunkt i noen saker. Det er mange flinke folk som har gode, gjennomtenkte argumenter, og det er en hvers oppgave som opplyste mennesker, å ta til seg ny kunnskap når den dukker opp.

Akkurat i skrivende stund er jeg på gli med hensyn til hvordan forholde seg til internasjonaliseringen vi har hatt voldsomme endringer av de siste 30 - 40 år. Det er mulig jeg endrer oppfatning av hvordan vi skal forholde oss til dette fremover.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Slik jeg ser det er det to motpoler her. Folk som er åpne og som gjerne vil belyse enhver sak fra alle mulige sider, selv om det stundom ser ut som trolling. Folk som har en agenda og som ikke er interessert i motargumenter annet enn hvordan man kan overvinne dem. For de første er motargumenter velkomne men ikke beskyttet på noen måte .. er du med på dansen så dans. Vis hva du er god for. Til torgs i gamle Athen på en måte. Andre har en fastlåst agenda, og er man der så er alle argumenter et angrep. Man har jo funnet sannheten så all "diskusjon" er jo bare bortkastet tid. Kan man ikke overbevises så må man ignoreres og deplatformes. Vær lydig og logrende eller få straff.

Noen skriver for å diskutere og debattere andre mest for å rekruttere.

Noen søker gode nok argumenter for å endre mening, litt som prinsippet i ekte forskning... let ikke etter hva som støtter dine antagelser men hva som motsier dem.

Det er også grunnen til at jeg misliker gruppetilhørighet og identitetspolitikk og hele den sulamitten.

Det er også hvorfor realfag er fag, og humaniora stort sett føleri, fjas, synsing og politikk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Over tid har jeg endret mening om ganske mye. Hvis jeg hadde møtt mitt 25 år gamle selv nå, hadde jeg trolig kalt meg et kjøtthue.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er jo også de som mener seg å argumentere for eller mot noe, men samtidig bruker et så drøyt språk fullt av nedsettende beskrivelser av andre, at de gjør argumentene sine nærmest ugyldige by default.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Over tid har jeg endret mening om ganske mye. Hvis jeg hadde møtt mitt 25 år gamle selv nå, hadde jeg trolig kalt meg et kjøtthue.

Og om 25 år vil du si det samme. Og gråte bitre tårer.

Men da er det for sent, og du må leve med det du har gjort mot deg selv. Rusmisbruk eller selvmord er alt du kan se fem til.

Tråden handler om å kunne forandre mening, men noen valg kan aldri reverseres .. selv ikke når virkeligheten med ljåen banker på døren.

å forandre mening har ikke tilbakevirkende kraft
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
"Det er ved UNDRING det går fremover," sa min da 94 årige morfar.

Det har jeg tatt med meg - og derfor har derfor alltid vært åpen for endring, gjerne gjennom diskusjoner - og gjerne uenigheter med foreks. kolleger.
Det gjør livet generelt mye morsommere.
Tror det er alt for mange mennesker som surmaget går rundt og ergrer seg over livet og andres meninger. Synd for dem, tenker nå jeg.

Til slutt; som en bekjent sa det en gang " Det er lett å bli sittende i sin egen skitlukt"
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Og om 25 år vil du si det samme. Og gråte bitre tårer.

Men da er det for sent, og du må leve med det du har gjort mot deg selv. Rusmisbruk eller selvmord er alt du kan se fem til.

Tråden handler om å kunne forandre mening, men noen valg kan aldri reverseres .. selv ikke når virkeligheten med ljåen banker på døren.

å forandre mening har ikke tilbakevirkende kraft
Og dette er på en måte litt hva jeg snakker om i forrrige innlegg.

Dette er bare jævlig. Har ikke så mye mer å si om det.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Vennligs ikke forvirr meg med fakta!
Ellers vil jeg si at det er vanskelig å være beskjeden mår men er helt uten feil. Så da så, Når jeg endret mening, det var lenge siden da jeg fant ut at Norge er et så sært land og så økonomisk anderledes og energimessig så enestående at EU medlemskap ikke er i vår interesse , EØS er bra nok .
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.280
Jeg for min del tar aldri feil. Det var en gang jeg trodde jeg hadde tatt feil, men der tok jeg heldigvis feil.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.043
Antall liker
8.292
Torget vurderinger
1
Det gjør helt ubeskrivelig vondt å tenke på nå, men det var faktisk en gang jeg tenkte at Kari Jaquesson egentlig var litt smådeilig.

Jeg har definitivt skiftet mening.

Har inntrykk av at hun tilta da hun ble såpass gammel at den type oppmerksomhet forsvant....
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Veldig interessant tema. Jeg setter min ære i å basere mine synspunkter på logiske argumenter og er alltid åpent for at ny kunnskap kan få meg til å endre mening. Dette er nok allikevel mer et teoretisk mål og må nok innrømme at det er sjelden jeg endrer mening på mer grunnleggende holdninger.

Forrige gang jeg skiftet mening om noe var vel coronahåndteringen. Opprinnelig mente jeg at man ikke burde gjort noen tiltak (basert på første tall om sykehusinnleggelser og dødelighet) , før jeg endret mening til at man faktisk burde ha tiltak (selv om jeg allikevel ikke synes de skulle vært så omfattende som de var).
 
S

Syncrolux

Gjest
Skiftet mening akkurat nå. Blir bønnegryte til middag i stedet for laks ...
 
2

2xJ

Gjest
Tror faktisk at jeg er iferd med og endre mening, etter at @AndersR kom med eksempel for historiebøkene om hva enn skal gjøre med Putler/Russland.
Dessverre tror jeg han har rett.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har faktisk blitt "flinkere" til å endre mening med årene. Før vanket jeg mer i miljø der det var mye ensretting av tankegodset, mens jeg nå omgås mennesker med større spredning politisk og kulturelt. Mens jeg før gjerne diskuterte bare for å prøve å overbevise motparten, diskuterer jeg nå for å "teste" om argumentene mine holder vann. Om de ikke gjør det, og motparten har bedre argumenter enn meg er jeg nå mer villig til å skifte mening enn før.

Verst er det sikkert om man er i et miljø som er veldig ideologisk eller dogmatisk. Da kommer man ingen vei med argumenter.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tror faktisk at jeg er iferd med og endre mening, etter at @AndersR kom med eksempel for historiebøkene om hva enn skal gjøre med Putler/Russland.
Dessverre tror jeg han har rett.
Hæ? Nå skjønte jeg lite. Jeg skriver jo så mye rart at jeg ikke engang er klar over hva jeg har sagt.

For min egen del, så skifter jeg ofte mening, men det skjer som oftest så gradvis at jeg ikke merker det selv når det skjer.
Har ofte funnet gamle ting som tyder på at jeg en gang i tiden hadde helt andre meninger.

Hi-Fi messig: Kabler, spikes, romkorreksjon/eq, subwooferintegrasjon i musikkanlegg, og om det går an å spille musikk med en surroundreceiver, og selvsagt streaming, og selvsagt: hvor jeg vil anbefale folk å legge pengene sine når de skal kjøpe noe.
 
2

2xJ

Gjest
Hæ? Nå skjønte jeg lite. Jeg skriver jo så mye rart at jeg ikke engang er klar over hva jeg har sagt.

For min egen del, så skifter jeg ofte mening, men det skjer som oftest så gradvis at jeg ikke merker det selv når det skjer.
Har ofte funnet gamle ting som tyder på at jeg en gang i tiden hadde helt andre meninger.

Hi-Fi messig: Kabler, spikes, romkorreksjon/eq, subwooferintegrasjon i musikkanlegg, og om det går an å spille musikk med en surroundreceiver, og selvsagt streaming, og selvsagt: hvor jeg vil anbefale folk å legge pengene sine når de skal kjøpe noe.
Og bombe Russerne tilbake til den føste steinalder... The A-Bomb
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
vi får håpe russerne også er i stand til å endre mening så det ikke blir nødvendig.
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
811
Antall liker
575
Torget vurderinger
2
Det er også hvorfor realfag er fag, og humaniora stort sett føleri, fjas, synsing og politikk.
Begge deler er viktige fag. Hva er føleri, fjas og politikk ved historisk forskning om f.eks, Sovjetunionens historie?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Å tviholde på meninger "til evig tid" er ofte problematisk i en verden som endrer seg hele tida.... Jeg forsøker i alle fall å ikke gjøre opp meninger på hel volley...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Endret mening om Putin da han rullet inn i Ukraina. Fram til da trodde jeg at han var en rasjonell noenlunde fornuftig fyr.
Men jeg tok feil!

Forøvrig behøves ikke mer enn et ekteskap eler to før man opplever å tenke: "Men dette trodde jeg da var en god ide! Hvor tok jeg feil?"
 
Topp Bunn