Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alle anlegg har eq.

    Brian: Please, please, please listen! I've got one or two things to say.
    The Crowd: Tell us! Tell us both of them!
    Brian: Look, you've got it all wrong! You don't NEED to follow ME, You don't NEED to follow ANYBODY! You've got to think for your selves! You're ALL individuals!
    The Crowd: Yes! We're all individuals!
    Brian: You're all different!
    The Crowd: Yes, we ARE all different!
    Man in crowd: I'm not...
    The Crowd: Sch!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Det du skriver om at det ikke er mulig å få til bra lyd i stua er forøvrig bare tull.
    Det har jeg overhodet ikke skrevet. Nå må dere kutte ut den stadige feilsiteringen for å lage et poeng. Leser dere hva jeg og andre skriver? Jeg skrev at skal man ha lyd i øverste klasse, så kreves det betydelig tiltak. Det er for svarte ikke synonymt med bra lyd. Jeg har flere ganger påpekt at man kan få bra lyd på andre måter. Det er en forskjell på bra lyd, meget god lyd og lyd i øverste sjiktet. Og lyd i øverste sjiktet har særedeles lite med prislappen på kabler og elektronikk.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Det er enkelt å gjennomføre en test mellom en Sony Discman og en AN dac. Foreslår at du blir med på det nb.
    Ja, det trengs bare en Sony Discman og en AN dac og noen som switcher. Hva er poenget ditt - at spaniakkene er døve, dårlige lyttere e.l.? De hørte jo faktisk forskjell i testen med 90% konfidensintervall eller hva det nå var, men de foretrakk altså discmanen.
    Poenget mitt er å utføre et forsøk i praksis å ikke bare henvise til et par ting som du har lest om. Få denne diskusjonen videre eller avslutte den.
    Hva er poenget med å trekke frem de to kandidatene man faktisk hørte forskjell på? Det er jo det eneste som ble bevist i testen så vidt jeg forstår. Det kan ikke motbevises med en annen test, kun bekreftes nok en gang. Hva er poenget?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.106
    Antall liker
    9.202
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    65finger skrev:
    Vi kan ta det i mitt oppsett. Der er det sammekabling fra sikringskapet via strømkabler og i komponentene til membranen på HT. Hører man ikke forskjell der er det ingen forskjeller.
    Glimrende...tror vi skal starte en egen tråd for dette, men rammene bør være:

    Lyttere - 1 er nok, men 3-4 er nok best! Dette bør være lyttere som er kjent med ditt oppsett og ikke minst som tror det er forksjell på kabler.
    Kontrolører - Det bør være 2 relativt uavhengige kontrollører slik at objektiviteten ivaretaes.
    testprosdyre - Det skal vi vel greie å komme opp med (Vi må sørge for at det blir nok gjennomføringer til at det blir statistisk signifikant!
    Sluttkommentar (Jeg har også lyst til at det etter testen skal gjennomføres en liten "survey" hvor testdeltakerne kan få kommentere hvordin de opplevde testen før resultatet avsløres!)

    Lytterne kan selv velge hva slags musikk og hvor lenge de ønsker å spille.
    Hvis man skal spille feks 3 minutter - så vil en seanse med ABX ta ca 3+1+3+1+3 minutter = 11 minutter. 12 gjennomøfringer vil da ta 132 minutter, med feks 3 innlagte pauser på 15 minutter - så skulle seansen ta ca 3 timer!

    Mvh
    OMF
     
    N

    nb

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Hva er poenget med å trekke frem de to kandidatene man faktisk hørte forskjell på? Det er jo det eneste som ble bevist i testen så vidt jeg forstår. Det kan ikke motbevises med en annen test, kun bekreftes nok en gang. Hva er poenget?
    Som sagt: Elementær metodikk er vanskelig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Det er enkelt å gjennomføre en test mellom en Sony Discman og en AN dac. Foreslår at du blir med på det nb.
    Ja, det trengs bare en Sony Discman og en AN dac og noen som switcher. Hva er poenget ditt - at spaniakkene er døve, dårlige lyttere e.l.? De hørte jo faktisk forskjell i testen med 90% konfidensintervall eller hva det nå var, men de foretrakk altså discmanen.
    Poenget mitt er å utføre et forsøk i praksis å ikke bare henvise til et par ting som du har lest om. Få denne diskusjonen videre eller avslutte den.
    Hva er poenget med å trekke frem de to kandidatene man faktisk hørte forskjell på? Det er jo det eneste som ble bevist i testen så vidt jeg forstår. Det kan ikke motbevises med en annen test, kun bekreftes nok en gang. Hva er poenget?
    ..og hva er poenget med å ikke ønske en test...Det er iallefall noe konkret enn bare prat...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Ingen anlegg med eq kan måle seg for å si det enkelt.
    Litt vill gjetning fra min side her, men du har kanskje ikke hørt ALLE? Da er vel også påstanden temmelig luftig?
    Nei, har du hørt alle ? Tar utgangspunkt i de jeg har hørt enkelt og greit. Hva tar du utgangspunkt med dine luftige påstander? ;) ...
    Jeg har nok ikke hørt riktig alle, men har vel snart kalibrert halvparten av dem. Uansett var det jo din påstand. Min handler kun om tilbakemeldingene på forumet.

    Om jeg påstår noe jeg ikke kan stå inne for så er det selvsagt ikke verdt en døyt, jeg forsøker å la vær.
     
    N

    nb

    Gjest
    HCS skrev:
    ..og hva er poenget med å ikke ønske en test...Det er iallefall noe konkret en bare prat...
    Det ble verifisert at de klarte å høre forskjell på AN og Discman uten å vite hva de lyttet til - sannsynligvis ville da noen andre også klart det i en lignende test, noen har i det minste demonstrert at det er mulig. Burde sannsynligvis ikke overraske så mange. Det som burde overraske flere er at de faktisk foretrakk Discmanen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Det er enkelt å gjennomføre en test mellom en Sony Discman og en AN dac. Foreslår at du blir med på det nb.
    Ja, det trengs bare en Sony Discman og en AN dac og noen som switcher. Hva er poenget ditt - at spaniakkene er døve, dårlige lyttere e.l.? De hørte jo faktisk forskjell i testen med 90% konfidensintervall eller hva det nå var, men de foretrakk altså discmanen.
    Poenget mitt er å utføre et forsøk i praksis å ikke bare henvise til et par ting som du har lest om. Få denne diskusjonen videre eller avslutte den.
    Hva er poenget med å trekke frem de to kandidatene man faktisk hørte forskjell på? Det er jo det eneste som ble bevist i testen så vidt jeg forstår. Det kan ikke motbevises med en annen test, kun bekreftes nok en gang. Hva er poenget?
    ..og hva er poenget med å ikke ønske en test...Det er iallefall noe konkret enn bare prat...
    En test kan vi godt ønske, men hvorfor akkurat to kandidater man allerede har klart å bevise at låter forskjellig? Det er jo det eneste en slik test kan bevise. Hvorfor ikke bruke noe som hevdes å låte forskjellig av noen, som av andre hevdes å ikke låte forskjellig, og på den måten få et resultat som ikke bare bekrefter et vi allerede har fra før? Jeg mener, arbeidsmengden er såpass stor rundt en slik test at jeg kunne ønske meg et nytt testemne. Gjerne to DAC-er som har samme klangbalanse og forvrengningsmønster men som hevdes å ha andre kvalitative forskjeller. I relevans til tråden burde de ligge i prisklasse 10k og 100k kanskje.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.106
    Antall liker
    9.202
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Det er enkelt å gjennomføre en test mellom en Sony Discman og en AN dac. Foreslår at du blir med på det nb.
    Ja, det trengs bare en Sony Discman og en AN dac og noen som switcher. Hva er poenget ditt - at spaniakkene er døve, dårlige lyttere e.l.? De hørte jo faktisk forskjell i testen med 90% konfidensintervall eller hva det nå var, men de foretrakk altså discmanen.
    Poenget mitt er å utføre et forsøk i praksis å ikke bare henvise til et par ting som du har lest om. Få denne diskusjonen videre eller avslutte den.
    Hva er poenget med å trekke frem de to kandidatene man faktisk hørte forskjell på? Det er jo det eneste som ble bevist i testen så vidt jeg forstår. Det kan ikke motbevises med en annen test, kun bekreftes nok en gang. Hva er poenget?
    ..og hva er poenget med å ikke ønske en test...Det er iallefall noe konkret enn bare prat...
    En test kan vi godt ønske, men hvorfor akkurat to kandidater man allerede har klart å bevise at låter forskjellig? Det er jo det eneste en slik test kan bevise. Hvorfor ikke bruke noe som hevdes å låte forskjellig av noen, som av andre hevdes å ikke låte forskjellig, og på den måten få et resultat som ikke bare bekrefter et vi allerede har fra før? Jeg mener, arbeidsmengden er såpass stor rundt en slik test at jeg kunne ønske meg et nytt testemne. Gjerne to DAC-er som har samme klangbalanse og forvrengningsmønster men som hevdes å ha andre kvalitative forskjeller. I relevans til tråden burde de ligge i prisklasse 10k og 100k kanskje.
    Bor ikke du i nærheten av 65 Finger...kunne den avtalte testen med signalkabler være interessant for deg..?

    Mvh
    OMF
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Ingen anlegg med eq kan måle seg for å si det enkelt.
    Litt vill gjetning fra min side her, men du har kanskje ikke hørt ALLE? Da er vel også påstanden temmelig luftig?
    Nei, har du hørt alle ? Tar utgangspunkt i de jeg har hørt enkelt og greit. Hva tar du utgangspunkt med dine luftige påstander? ;) ...
    Jeg har nok ikke hørt riktig alle, men har vel snart kalibrert halvparten av dem. Uansett var det jo din påstand. Min handler kun om tilbakemeldingene på forumet.

    Om jeg påstår noe jeg ikke kan stå inne for så er det selvsagt ikke verdt en døyt, jeg forsøker å la vær.
    Min påstand ifht de jeg hadde hørt ja Snickers. Hvordan skulle jeg mene noe annet ? Er neppe noe mer "døyt" det enn noe annet 8)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg tillater meg å henlede oppmerksomheten på et område som altfor sjelden berøres i denne hobbyen.



    Trekanten merket (a) angir lytterens sensoriske følsomhet, som dessverre avtar med årene.
    Trekanten merket (b) angir teknologiens evne til å gradvis forbedre gjengivelsen av lyd og bilde. Forlengst er det slik at disse gjengivelsene er langt bedre enn hva menneskets uassisterte hørsel eller synsevne er i stand til.
    Den stiplede linjen angir hvor langs den teknologiske utviklingsaksen man legger forventningene til konstruksjon av et anlegg som skal tilfredsstille hifi-kriterier.

    Empiriske studier viser at det i særs mange tilfeller er slik at disse anleggene gjengir frekvensområder som deres eiere er ute av stand til å høre.
    SOTA HiFi vil gi et skjæringspunkt som kan anses som et lyttefelt som kun er tilgjengelig for dem man populært kaller "Gullører," ellers også kalt trenede lyttere. Kriteriene for å avgjøre hva som skal til for å være en trent lytter varierer.

    Aczel-punktet varierer også, men er der hvor en lytters reduserte hørsel er ute av stand til å oppfatte den økte detaljeringsgraden teknologien har muliggjort gjennom anlegget det lyttes til. Punktet er oppkalt etter en audiokritiker hvis oppfatninger avfeies "fordi han er for gammel til å kunne høre det han beskriver." (Prikket linje)

    Har man hastverk, kan man i mange lyttesituasjoner avprøve medlytteres følsomhet ved å avspille "myggtoner" (mosquito-tones), dersom en lytter ikke reagerer, kan man trygt la seansen gå over til en hyggelig lyttestund, uten den kritiske lyttingens mange videreverdigheter.
    (Mosquito-tones: http://www.freemosquitoringtones.org/)

    Innen HiFi er det en ironi at man etterhvert som man har råd til å sikte mot det absolutte high-end hifi skjæringspunktet i forhold til teknologisk gjengivningsevne, sannsynligvis vil ha fått en reduksjon i sansefølsomhet som gjør at man ikke kan nyte det anlegget kan.

    Det er en grunnregel at de fleste lyttere til hifi-anlegg ligger nærmere Aczelpunktet enn Gulløredistinksjonen, selv om disse måtte mene det forholder seg motsatt.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Det er enkelt å gjennomføre en test mellom en Sony Discman og en AN dac. Foreslår at du blir med på det nb.
    Ja, det trengs bare en Sony Discman og en AN dac og noen som switcher. Hva er poenget ditt - at spaniakkene er døve, dårlige lyttere e.l.? De hørte jo faktisk forskjell i testen med 90% konfidensintervall eller hva det nå var, men de foretrakk altså discmanen.
    Poenget mitt er å utføre et forsøk i praksis å ikke bare henvise til et par ting som du har lest om. Få denne diskusjonen videre eller avslutte den.
    Hva er poenget med å trekke frem de to kandidatene man faktisk hørte forskjell på? Det er jo det eneste som ble bevist i testen så vidt jeg forstår. Det kan ikke motbevises med en annen test, kun bekreftes nok en gang. Hva er poenget?
    poenget er å verfisere resultatet fra den "spanske" testen. Kan godt benytte min Dac mot en Sony Discman
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    orso skrev:
    De mange kildeløse påstandene dine angående "grundige tester" er umulig å forholde seg til.

    Du mener grundige tester underbygger påstanden din om kvalitetsmessig rangeringsorden på lydstudier. Du mener grundige tester forteller at systemer med enorme akustikktiltak og EQ låter best. Du mener grundige tester forteller at cd-spillere under et visst prispunkt er gode nok. osv, osv. Kildehenvisninger takk :-*
    Er usikker på om folk her finner det interessert å lese vitenskapelig tester. Jeg har allerede linket til noen. Man kan få inntrykk av det egentlig er viktigere å vinne en diskusjon og forsvare sine meninger med nepp og klør.

    Mye av forskning som er gjort publiseres gjennom AES og da må man abonnere:
    http://www.aes.org/
    At f.eks frekvensrespons regnes som den viktigste faktoren har kommet frem i flere uavhengige undersøkelser. En av de som har forsket på dette er Harman International. LTS skriver også det samme etter Ingvar Öhman sin forskning.

    Det finnes noen interessant linker her:
    http://seanolive.blogspot.com/2009/01/what-loudspeaker-specifications-are.html
    http://seanolive.blogspot.com/2008/12/part-3-relationship-between-loudspeaker.html

    Her står det litt lett innføring i viktigheten av akustikk:
    http://www.audioholics.com/education/acoustics-principles/listening-room-acoustics
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    KJ skrev:
    65finger skrev:
    ...
    Poenget mitt er å utføre et forsøk i praksis å ikke bare henvise til et par ting som du har lest om. Få denne diskusjonen videre eller avslutte den.
    Repetisjon av en slik test bringer ingen ting videre, konklusjonen er helt grei og forutsigbar - de fleste foretrekker lite forvregning (Sony), noen foretrekker rør-forvregning (AN) og atter andre er ubestemt mht preferanser.

    mvh
    KJ
    så din konklusjon er at lydforskjellene mellom en Sony Discman og en AN DAC er forvrengning? Analogdelen og strømforsyningen har intet å si for lyden
    Det er nok nettopp analog delen som står for størst forvrengning i dacer.

    Mvh.KW
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    poenget er å verfisere resultatet fra den "spanske" testen. Kan godt benytte min Dac mot en Sony Discman
    Så vidt jeg kan lese var de 8 personer og alle foretrakk discman, så ganske klar konklusjon
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    nb skrev:
    65finger skrev:
    poenget er å verfisere resultatet fra den "spanske" testen. Kan godt benytte min Dac mot en Sony Discman
    Så vidt jeg kan lese var de 8 personer og alle foretrakk discman, så ganske klar konklusjon
    Det er jo uinteressant hva de foretrakk i et bestemt oppsett. Det interessante er om man klarer å høre forskjell.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    nb skrev:
    impulse skrev:
    Deg om det, KJ. Deg om det.
    Hva annet enn hva som presenteres på utgangen skulle være relevant?
    Om du leser påstanden en gang til, vil du se at det hevdes at materialkvalitet, komponenter og lignende har lite å si. DET var årsaken til min reaksjon.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Snickers-is skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    poenget er å verfisere resultatet fra den "spanske" testen. Kan godt benytte min Dac mot en Sony Discman
    Så vidt jeg kan lese var de 8 personer og alle foretrakk discman, så ganske klar konklusjon
    Det er jo uinteressant hva de foretrakk i et bestemt oppsett. Det interessante er om man klarer å høre forskjell.

    Noen, som NB, hevder at det meste låter likt uansett. Andre opplever noe helt annet. Sånn går nu dagan....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    OMF skrev:
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Det er enkelt å gjennomføre en test mellom en Sony Discman og en AN dac. Foreslår at du blir med på det nb.
    Ja, det trengs bare en Sony Discman og en AN dac og noen som switcher. Hva er poenget ditt - at spaniakkene er døve, dårlige lyttere e.l.? De hørte jo faktisk forskjell i testen med 90% konfidensintervall eller hva det nå var, men de foretrakk altså discmanen.
    Poenget mitt er å utføre et forsøk i praksis å ikke bare henvise til et par ting som du har lest om. Få denne diskusjonen videre eller avslutte den.
    Hva er poenget med å trekke frem de to kandidatene man faktisk hørte forskjell på? Det er jo det eneste som ble bevist i testen så vidt jeg forstår. Det kan ikke motbevises med en annen test, kun bekreftes nok en gang. Hva er poenget?
    ..og hva er poenget med å ikke ønske en test...Det er iallefall noe konkret enn bare prat...
    En test kan vi godt ønske, men hvorfor akkurat to kandidater man allerede har klart å bevise at låter forskjellig? Det er jo det eneste en slik test kan bevise. Hvorfor ikke bruke noe som hevdes å låte forskjellig av noen, som av andre hevdes å ikke låte forskjellig, og på den måten få et resultat som ikke bare bekrefter et vi allerede har fra før? Jeg mener, arbeidsmengden er såpass stor rundt en slik test at jeg kunne ønske meg et nytt testemne. Gjerne to DAC-er som har samme klangbalanse og forvrengningsmønster men som hevdes å ha andre kvalitative forskjeller. I relevans til tråden burde de ligge i prisklasse 10k og 100k kanskje.
    Bor ikke du i nærheten av 65 Finger...kunne den avtalte testen med signalkabler være interessant for deg..?

    Mvh
    OMF
    20 mil tur-retur er ikke noe. En signalkabel-test ser jeg frem til Håper du kommer OMF :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    Ja, da er det vel det vi skal teste i såfall? Men hvorfor ikke teste noe som hevdes å låte likt i stedet for noe som ikke bare helt åpenbart låter ulikt men der det også foreligger en blindtest som bekrefter det?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.106
    Antall liker
    9.202
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snickers-is skrev:
    Ja, da er det vel det vi skal teste i såfall? Men hvorfor ikke teste noe som hevdes å låte likt i stedet for noe som ikke bare helt åpenbart låter ulikt men der det også foreligger en blindtest som bekrefter det?
    Her er det snakk om å teste en Oblivion signalkabel opp i mot en "ordinær"...

    150 mil tur retur er nok litt i overkant hva jeg strekke meg til, men hvis jeg kan få det til å falle samme med en reise så er det jo mulig!

    mvh
    OMF
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    4.681
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    ...
    Om du leser påstanden en gang til, vil du se at det hevdes at materialkvalitet, komponenter og lignende har lite å si. DET var årsaken til min reaksjon.
    I lys av antatt betydelige forskjeller i tradisjonell forvregning og andre vesentlige faktorer (jf. evt «filterløs» AN-DAC), så står jeg absolutt ved det - men bevares - please prove me wrong.

    mvh
    KJ
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    OMF skrev:
    Snickers-is skrev:
    Ja, da er det vel det vi skal teste i såfall? Men hvorfor ikke teste noe som hevdes å låte likt i stedet for noe som ikke bare helt åpenbart låter ulikt men der det også foreligger en blindtest som bekrefter det?
    Her er det snakk om å teste en Celius signalkabel opp i mot en "ordinær"...

    150 mil tur retur er nok litt i overkant hva jeg strekke meg til, men hvis jeg kan få det til å falle samme med en reise så er det jo mulig!

    mvh
    OMF
    Siden du har den lengste reiseveien kan du ikke kikke på kalenderen og sette et par alternative datoer ? Hva tenkte du som test-kabel bortsett ifra Celius`? Og hvor mange trenger vi evt ?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    4.681
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    ... Og hvor mange trenger vi evt ?
    Det greieste er ofte et enklest mulig testoppsett med færrest mulige variabler - det gir forhåpentlig mer robuste konklusjoner. Det enkleste er to sett/par med kabler som testes mot hverandre, f.eks. kabeluren fra kilde til forsterkeri. Regn med tid til omkobling o.l. den bør vanligvis ikke bli for lang.

    mvh
    KJ
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Et spørsmål:

    Hvor mange av dere støtter disse stadig gjenntatte påstandene om at den mest vesentlige forskjelden på AN-Dac og andre dac`en (med div korreksjonskretser, osv), er mer støy/feil/grums/ulinæritet/what have you i AN-Dac`en ?
     
    N

    nb

    Gjest
    ØivindJ skrev:
    Hvor mange av dere støtter disse stadig gjenntatte påstandene om at den mest vesentlige forskjelden på AN-Dac og andre dac`en (med div korreksjonskretser, osv), er mer støy/feil/grums/ulinæritet/what have you i AN-Dac`en ?
    Jeg synest det er en rimelig forklaring i alle fall. Husk på hva I_L sa i begynnelsen av tråden, chipprodusenter leverer et ferdig referansedesign. Det er svært, svært vanskelig å overgå dette på tekniske parametere, og alle de mer esoteriske DACene han hadde sett ytte dårligere enn referansedesign rent teknisk. Overrasker meg personlig ikke, ressursene til TI, BurrBrown, Cirrus og hva de nå alle heter er mye større og de er rimelig nok interesserte i å optimere ytelsen for produktene sine.

    Det betyr imidlertid ikke at det er noen automatikk i at jeg, du eller noen andre vil foretrekke referansedesignet.

    Som nevnt tidligere så har f.eks McIntosh en sak til noen tusen dollar som i følge Sterophile har kun 14 bits reell oppløsning, grunnen er høye verdier for støy. Jeg tipper det er dårligere enn en DVD-spiller til 399 kroner på Rimi.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    musicus skrev:
    orso skrev:
    ayaboh skrev:
    Akustikk er selvfølgelig viktig, spesielt i et lydstudio hvor man selvfølgelig vil unngå å legge til feil i innspillingen, men hjemme i stua?
    Hvis du ikke tror akustikk er viktig i stuen, så bør ærlig talt lese en del om lyd og akustikk før du uttaler deg. Det er umulig å få et anlegg i stuen som leverer lyd i høy klass uten ganske betydelige tiltak.

    Mistenker nok at mange her ikke har noe særlig erfaring med akustikk. Så vet man da heller ikke hva man går glipp av og har en annen referanse.
    Å herre!! ::) ::) enhver (iaf flere) med ett liv utenfor gutterommet og med litt avstand til google, har helt andre erfaringer enn dette synsende teoriserende tövet du kommer opp med her.

    Mistenker at visse heller ikke har den kompetansen/erfaringen man gjerne vil gi inntrykk av.

    mvh
    Jeg ser ingen argumenter her, har du noe å komme med?
    Hehe. du er deg lik ::)

    mvh
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Det betyr imidlertid ikke at det er noen automatikk i at jeg, du eller noen andre vil foretrekke referansedesignet.

    Som nevnt tidligere så har f.eks McIntosh en sak til noen tusen dollar som i følge Sterophile har kun 14 bits reell oppløsning, grunnen er høye verdier for støy. Jeg tipper det er dårligere enn en DVD-spiller til 399 kroner på Rimi.
    Du nevner det jeg glemte.

    Altså at når noen foretrekker AN(basert på smak), så er det kun pga parametere der denne er dårligere enn konkurrentene.

    Regner med at en større gruppe av debatantene fortsatt er enige i påstanden (?).
     
    N

    nb

    Gjest
    ØivindJ skrev:
    Altså at når noen foretrekker AN, så er det pga parametere der denne er dårligere enn konkurrentene.
    I_L sa jo at alle esoteriske løsninger han har sett er dårligere enn referansedesignet på tekniske parametere. Sånn sett er det en rimelig forklaring, ja. Rett og slett mer egenlyd.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    ØivindJ skrev:
    Altså at når noen foretrekker AN, så er det pga parametere der denne er dårligere enn konkurrentene.
    I_L sa jo at alle esoteriske løsninger han har sett er dårligere enn referansedesignet på tekniske parametere. Sånn sett er det en rimelig forklaring, ja. Rett og slett mer egenlyd.
    I_L har erfaring med en lang rekke esoteriske produkter? Hvilke?

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    I_L har erfaring med en lang rekke esoteriske produkter? Hvilke?
    Vi snakker fortsatt om tekniske parametere her - trengs ingen erfaring i så måte. F.eks Stereophile poster en del slike og det finnes sikkert en del mer tilgjengelig for de som er i fagmiljøet som han er.

    Jeg regner det dog som 99,999% sikkert at om han sier A om de tekniske sidene ved en DAC og du sier B så er A riktig og B galt siden det er relativt udiskutabelt hvem som har størst teknisk kompetanse på det feltet.
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    I_L har erfaring med en lang rekke esoteriske produkter? Hvilke?
    Eller for å snu det på hodet: Hvorfor skulle produsenter av esoteriske saker være opptatt av specs og slikt - det ser jo ut til at målgruppen for produktene uansett stort sett gir blanke i slikt. Muligens med unntak for vekt som ser ut til å være sett på som en generell kvalitetsindikator for HiFi.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    I_L har erfaring med en lang rekke esoteriske produkter? Hvilke?
    Eller for å snu det på hodet: Hvorfor skulle produsenter av esoteriske saker være opptatt av specs og slikt - det ser jo ut til at målgruppen for produktene uansett stort sett gir blanke i slikt.
    ...nå må du ikke være nedlatende da nb ;)... Ingen her som peser om at en "stusselig" reciver ikke er transperent nok til å lytte til musikk... :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I diagrammet jeg viste litt tidligere i tråden linket jeg til "freemosquitoringtones."

    Det kan være av interesse å se hvordan dette nettstedet tilbyr ulike frekvenser for ringetoner, alt etter alderen på læreren (eller andre) som ikke skal høre tonen, mens den skal kunne høres av dem som er yngre.
    I min datters klasse ble disse brukt av elevene, som kunne sjekke SMS uten at lærerne fikk med seg at telefonene ble anvendt.



    http://www.freemosquitoringtones.org/
     

    Vedlegg

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    626
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    I_L har erfaring med en lang rekke esoteriske produkter? Hvilke?
    Vi snakker fortsatt om tekniske parametere her - trengs ingen erfaring i så måte. F.eks Stereophile poster en del slike og det finnes sikkert en del mer tilgjengelig for de som er i fagmiljøet som han er.

    Jeg regner det dog som 99,999% sikkert at om han sier A om de tekniske sidene ved en DAC og du sier B så er A riktig og B galt siden det er relativt udiskutabelt hvem som har størst teknisk kompetanse på det feltet.
    Alle vet vel at esoteri er basert på antikunnskap og antiteknologi
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    OMF:Det var egentlig ikkje frekt meint,når eg kommenterte at du synst ditt eget oppsett var best,siste halvdel av setningen forteller at eg synst det er heilt typisk for NESTEN alle,inkludert meg sjøl.

    Mvh.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ang An rørdac og forvrengning.

    Ein av norges beste konsertlokaler bruker rør i lydbehandlingen,dette er i Grieghallen.

    Etter prøving og feiling så brukes det altså rør.

    Ka seier målegutta til det?

    Har sjøl vert på konsert der med George Thorogood,Kari Bremnes,Bjørn Berge og Gotan Project,kanonlyd.

    Mvh.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn