Jeg tillater meg å henlede oppmerksomheten på et område som altfor sjelden berøres i denne hobbyen.
Trekanten merket (a) angir lytterens sensoriske følsomhet, som dessverre avtar med årene.
Trekanten merket (b) angir teknologiens evne til å gradvis forbedre gjengivelsen av lyd og bilde. Forlengst er det slik at disse gjengivelsene er langt bedre enn hva menneskets uassisterte hørsel eller synsevne er i stand til.
Den stiplede linjen angir hvor langs den teknologiske utviklingsaksen man legger forventningene til konstruksjon av et anlegg som skal tilfredsstille hifi-kriterier.
Empiriske studier viser at det i særs mange tilfeller er slik at disse anleggene gjengir frekvensområder som deres eiere er ute av stand til å høre.
SOTA HiFi vil gi et skjæringspunkt som kan anses som et lyttefelt som kun er tilgjengelig for dem man populært kaller "Gullører," ellers også kalt trenede lyttere. Kriteriene for å avgjøre hva som skal til for å være en trent lytter varierer.
Aczel-punktet varierer også, men er der hvor en lytters reduserte hørsel er ute av stand til å oppfatte den økte detaljeringsgraden teknologien har muliggjort gjennom anlegget det lyttes til. Punktet er oppkalt etter en audiokritiker hvis oppfatninger avfeies "fordi han er for gammel til å kunne høre det han beskriver." (Prikket linje)
Har man hastverk, kan man i mange lyttesituasjoner avprøve medlytteres følsomhet ved å avspille "myggtoner" (mosquito-tones), dersom en lytter ikke reagerer, kan man trygt la seansen gå over til en hyggelig lyttestund, uten den kritiske lyttingens mange videreverdigheter.
(Mosquito-tones:
http://www.freemosquitoringtones.org/)
Innen HiFi er det en ironi at man etterhvert som man har råd til å sikte mot det absolutte high-end hifi skjæringspunktet i forhold til teknologisk gjengivningsevne, sannsynligvis vil ha fått en reduksjon i sansefølsomhet som gjør at man ikke kan nyte det anlegget kan.
Det er en grunnregel at de fleste lyttere til hifi-anlegg ligger nærmere Aczelpunktet enn Gulløredistinksjonen, selv om disse måtte mene det forholder seg motsatt.