En meget passende påskehymne Roald ;DRoald skrev:Det er når jeg hører på disse forholdsvis gamle høyttalerne( 20 år +/-) at man innser at god lyd ikke nødvendigvis er drivkraften bak design og utvikling av anleggets viktigste komponent, noen ganger virker det faktisk som vi går baklengs inn i fremtiden
Nå er det påskeferie og med min bedre halvdel bortreist store deler av denne blir det mye tid til musikk og hifi .
Ser ut som jeg allerede har sikret meg 3 hifitreff om dette ikke er tilstrekkelig får jeg kanskje organisere ett her også
Får slenge med en passende Waits låt for påsken
Med en passelig mengde påskedrikk er det vel ikke umulig at en del hifiere vil fremstå noe i nærheten av dette ;D
orso skrev:Veldig jevn og fin kurve det der med helling mot diskanten. Imponerende at det måler så jevnt spesielt under 100Hz og bassen går helt i kjelleren.
Blææ ;DRoald skrev:Husk det er viktig og skille mellom tvilsomt og misunnelse ;D
Hej Roald,Roald skrev:Om det er noen som har gode forslag til tiltak som senker etterklangen mellom 25-100hz ta gjerne kontakt her eller på pm, det gjelder også eventuelle selgere
Pri 1 er nå flat RT60 eventuelt synkende under 100hz, det siste er sannsynligvis utopi i en vanlig stue.
Fra 100 Hz til ca 50 Hz kan du bygge store trekant bassfeller av porøst materiale til hjørnene. Se bilde under. Disse virker langt ned i frekvens (se data hos Realtraps med Megatraps). Er de store, bør tettheten være lavere enn de tradisjonelle rockwool akustikkplatene. Litt tykke absorbenter hvor gulv møter vegg og vegg møter tak vil også gjøre en god del under 100Hz. Spørs hvor mye tiltak du kan gjøre. Ideelt sett bør jo alle slike hjørner behandles. Du kan også kle disse med membran slik at de reflekterer mellomtone og diskant. Litt store poly diffusorer med rockwool kan også være en løsning. Da får du både bassfelle og diffusor. Mike Lavigne har f.eks gjort dette i rommet sitt.Roald skrev:Om det er noen som har gode forslag til tiltak som senker etterklangen mellom 25-100hz ta gjerne kontakt her eller på pm, det gjelder også eventuelle selgere
Tror det kommer ann på hvor godt man treffer makspunktet og mange slike punkter det er snakk om. Men det kreves nok helt sikkert flere. En radioshack og sinustoner kan hjelpe deg å kartlegge. Ville ha spurt om råd på Gearslutz. Folk med god peiling der.Roald skrev:Absolutt ikke men finnes det noen som har effektiv virkningsområde på mer enn 10hz?
Og skal det bli noe særlig virkning trengs muligens 2 pr område, og når hver har en flate på 1,5-2m2 går man fort tom for steder å henge de.
Den så flott ut!orso skrev:Det er undertegnedes DIY bassfelle RoDA. Byggebeskrivelsen sitter i hodet mitt.
Du har vel snart nådd en grense der annlegget må vike for plasering av mer akustiske tilltak ;D. Men seriøst synes jeg du besitter ett av det bestlydene oppsett jeg har hørt.Roald skrev:Og skal det bli noe særlig virkning trengs muligens 2 pr område, og når hver har en flate på 1,5-2m2 går man fort tom for steder å henge de.
Det ble plass til litt mer demping ;D8x12_TOM skrev:Du har vel snart nådd en grense der annlegget må vike for plasering av mer akustiske tilltak ;D. Men seriøst synes jeg du besitter ett av det bestlydene oppsett jeg har hørt.Roald skrev:Og skal det bli noe særlig virkning trengs muligens 2 pr område, og når hver har en flate på 1,5-2m2 går man fort tom for steder å henge de.
Hvis trangen for opplevelse av et ennå høyere lydnirvana skulle blir for stor, er det bare å komme seg ut på konsert eller ta en tur hjem til meg ;D ;D ;D
Det svarte er filt, lettvint og fjerne om man vil gjøre endringer .. Under filten er det akustikkplater for profilhimling.orso skrev:Har du rockwool i taket? Tenker på det svarte.
Og ser gjerne hvordan det ser ut bak lytteposisjonen.
RoDa skrev:Heftig lydalter!
Er dette i stua di?
R
Er dette i stua di?? Sjokkert Holy Crap! Gliser
Var overbevist om at dette var egen lyttehule. Hemmelig
Gromt oppsett, moro med gamle storheter fra Infinity! Kult
R