Når Oslofolket gir opp - reparasjoner

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
841
Antall liker
422
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dessverre er verksteder «utdøende» også her i Bergen.
Servicekompaniet er håpløs når det gjelder service og reparasjon på produkter utenfor garanti/reklamasjon.
Har hatt en Nuforce DAC-9 stående der i flere år, og da jeg var der i vår, så fant de den ikke.
Skulle jo gjerne hentet den ut…
De svarer ikke på telefon eller e-post heller… :mad:

Skulle gjerne hatt alternativer for reparasjon, men det er det dårlig med…
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Skal ikke henge meg opp i hva som trolig er det egentlige temaet her (!!), men hvorfor skal oslofolk henges ut ved enhver anledning? Misunnelse? - De fleste oslofolk er innflyttere. Kom hit (..) for å få en jobb, kanskje...
Gode verksteder er en nasjonal mangel, men vi har da i hvert fall ett godt verksted her fremdeles, nemlig Servicekompaniet.
«Oslofolk» var bare en analogi/bilde på hvor utstyr havner når det blir innsendt til forhandler/importør.
Trodde faktisk ikke at noen ble krenket av dette.... ikke her inne i alle fall.
 

E.P

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
127
Antall liker
55
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
10
Tror du bør skille litt på hva folket her inne handler av utstyr, kontra folk flest som kjøper «HiFi» (ingen diss!) på Elkjøp ( Igjen ingen diss!) Forsterkere, høyttalere, DACs og Streamers til 10-tusener av kroner -da betaler nok de fleste gladelig for en god rep. Om det finnes reperatører. Dette er IKKE forbruks elektronikk/ ting som har blitt billigere. Tullprat your ass, i denne sammenheng.
Koster det like mye å reparere bilen som å kjøpe ny, for å sammenligne med billig elektronikk og reperasjon av denne? Gjør ikke det vettu.
Ja,Tesla blir jo vraket framfor reperasjon
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.091
Antall liker
6.573
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jo. Tesla er en bil.
ja den er full av elektronikk som alle moderne biler
man kan like dem eller ikke. Men det er en bil. Det har jeg sett for de er på motorveiene og der er det forbudt for gående og syklende.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.398
Antall liker
3.799
Torget vurderinger
1
Ja,Tesla blir jo vraket framfor reperasjon
Deler og rep må man betale moms på, blir fort dyrere med rep enn en ny bil da. Ikke så veldig rart at forsikringen har økt veldig mye på enkelte biler...
 
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Så flott at du gidder!!

Er en av dem som har styret&sendt til Danmark som eksempel, og 2 ganger har forhandlere gitt meg helt nye produkter
på noe jeg vet var fillefeil fordi det ikke lønte seg å reparere.(Ikke tilgang på fagfolk i byen) Blir tilhenger av bærekraftige produkter da.
Nå tør jeg ikke kjøpe noe dyrere brukt, og Ihvertfall ikke noe eksotisk utenfor garanti.
Hvor ble av den gode gamle Radio/TV reparatøren med spares i skuffen og varm loddebolt?
Den forsvant når du/vi begynte å handle billig på e bay etc.
 
P

parafinoksen

Gjest
På akkurat dette området er jeg glad for å bo i Polen. Det er flust av verksteder og TV-/radioreparatører, og det er flere som spesialiserer seg på high end. Ikke så rart da elektronikk koster omtrent det samme som i Norge, mens lønningene her jo er betydelig lavere. Får nyte det så lenge det varer.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.463
Antall liker
2.052
Torget vurderinger
8
BritFi: Det finnes noen absolutt få toppfolk, men mye av kunnskapen har nok forsvunnet med streamerens inntog. Altså da folk - uvisst av hvilken grunn- fikk for seg at CDen var død, og ikke gadd å løfte seg fra sofaen lenger, men istedet begynte å leve med spillelister😡. Klassisk tilfelle av use it or lose it. Begynn med analoge formater igjen, så vil du skjønne.. Vinylen har jo blitt et alibi for den som er for ung til å skjønne poenget, men heldigvis vil lære NOE av det. Samme ser vi i kassettkretser også…Hvis ungdommen først skjønner poenget, så..Slik har verden sett ut i norske McDonald`s-reklamer i årevis. En følge av progresjon for progresjons skyld. Uten særlig tanke for kvalitet og FAKTISK funksjon i hverdagen. Tvangsdigitalisering/ - elektrifisering er faktisk ett av landets største problemer.
Streaming er det beste som har hendt meg og ja har cd og vinyl også 👍
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.092
Antall liker
3.096
Torget vurderinger
2
Man skulle tro at dette var to forskjellige ting, at det ikke var kilden som definerte kvaliteten og "reparabiliteten" ( nyord ?) til resten av leddene i kjeden til lyd.

Men det er jo ikke slik. Lydkvalitet tapte glatt mot tilgjengelighet, og voksne selværklerte musikkelskere med respekt for seg selv og møblerte hjem syntes plutselig det var helt greit å lytte til små aktive plasthøyttalere foret med et blåtannsignal.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Altså da folk - uvisst av hvilken grunn- fikk for seg at CDen var død, og ikke gadd å løfte seg fra sofaen lenger, men istedet begynte å leve med spillelister😡.
CD-en ER død. ;) Den er et ineffektivt lagringsmedium for digitale filer som baserer seg på mekanikk for å fungere. Den eneste grunnen il at jeg fremdeles tar vare på CD-samlingen min er hamstergener. ;)
 

Naphtali

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2021
Innlegg
52
Antall liker
30
Sted
Her
Cd^n er ikke død så lenge det fortsatt produseres gode avspillere.
Dvd og Bluray derimot..der har alle de store forlatt arenaen,
Sony,Marantz,OPPO,Denon,Pioneer.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.746
Antall liker
35.988
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Cd^n er ikke død så lenge det fortsatt produseres gode avspillere.
Dvd og Bluray derimot..der har alle de store forlatt arenaen,
Sony,Marantz,OPPO,Denon,Pioneer.
Har Sony gitt seg med Blu-ray?
 

Naphtali

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2021
Innlegg
52
Antall liker
30
Sted
Her
Slik jeg ser det,ja.De har noen billig-spillere igjen,thats it.
Ellers er det vel bare Panasonic.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
787
Antall liker
968
Ja, det er vel fort det, og de servicefolk som har tegninger, deler de hvertfall ikke.

Det er billigere å kjøpe nytt for det aller meste. Så elektronikkverksteder er på vei ut. Enkelte vil nok kunne holde på med spesialiserte ting, men man må betale det det koster(skjorta).
Det er hvertfall feil at det er et Oslo-fenomen.

En annen ting er at man med dagens elektronikkutdanninger på videregående nivå ikke lærer nok, og det finnes andre bransjer som betaler bedre. Så de god reparatørene er utdøende. Jeg har elektronikkutdannelse selv, men jeg driver med helt andre ting enn forsterkere og strømforsyninger for å si det sånn(for å si det litt enkelt).
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.746
Antall liker
35.988
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Slik jeg ser det,ja.De har noen billig-spillere igjen,thats it.
Ellers er det vel bare Panasonic.
Da svarer du deg selv... De har ikke gitt opp i.o.m de produserer fortsatt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.398
Antall liker
3.799
Torget vurderinger
1
Cd^n er ikke død så lenge det fortsatt produseres gode avspillere.
Dvd og Bluray derimot..der har alle de store forlatt arenaen,
Sony,Marantz,OPPO,Denon,Pioneer.
Tull og tøys, det krever mer av en produsent å produsere bluray spillere enn cd-spillere. En bluray eller DVD spiller kan lett avspille CDer også. Men at streaming har tatt mer over er sant, fordi her går utviklingen på formater fortere enn hva man klarer å pushe på fysiske media, og ikke minst så er pris avgjørende for konsumenten. 4K Bluray kom for sent, og er fortsatt for dyrt sammenlignet med vanlige Blurays.. High-end pusherne kommer vel etter om noen år, når de har skjønt hvordan man integrerer en chip for å klare å avspille Bluray (og deretter genierklærer seg selv fordi "de har løst et eller annet med et rør i en avansert krets for å gjøre lyden mer analog") eller så holder de seg unna det fordi det krever mer kompetanse på software og support som de rett og slett ikke innehar og dette er også en kostnad for et firma.

Men igjen, her er det enda en grunn til at reparatører blir mindre brukt: Det tekniske går fortere frem enn levetiden på ustyr. Man trenger hele tiden mer og mer regnekraft, dette gjør at gammelt utstyr ender på "end of support" og gjør at det ikke teknisk klarer å følge med (håndterer ikke nye formater som kommer) i tillegg til at det innebærer sikkerhets sårbarheter og er dermed klart for dynga selv om utstyret i seg selv fungerer og var "state-of-art" for noen år siden.
 
Topp Bunn