Når Squeezebox Server oppgraderes, oppgraderes lyden også?

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Hei!
Har i et par år nå kjørt Squeezebox Classic på diverse Squeezecenter versjoner.
Siden sist vinter har jeg også kjørt Inguz plugin med Audiolense korreksjonsfilter. Det jeg har manglet er litt trykk mellom 70 og 400 hz. Altså mangel på tilstedeværelse både på diverse trommer, gitar osv. En blir ikke engasjert rett og slett..

Dette har ført til en dalende interesse for musikk her i huset den siste tiden. Inguz pluginen har jeg ikke fått til å virke i Squeezebox Server tidligere så jeg har kjørt på Squeezecenter frem til nå.
Etter å ha reinstallert serveren min og lagt Squeezebox Server på en egen virtuell maskin på dedikert harddisk og egen harddisk for musikk så spiller det faktisk mye mye bedre her i huset.
Inguz kjører fortsatt ikke. Ser plugin i menyen, men DSP'en kjører ikke når jeg spiller musikk. Sånn det spiller nå så bryr jeg meg heller ikke :)

Spørsmålet mitt, som emnet sier, er om softwareoppgraderingene i Squeezebox Server og eventuelt det som lastes inn i selve spilleren også oppgraderer lyden og måten programvaren leser/decoder flac, eller om det går mer på stabilitet, funksjonalitet og lignende?

Så vidt jeg kan huske tilbake, så virker det som VU-meteret i displayet på spilleren nå er mer dynamisk og også viser høyere topper enn tidligere. Kan ikke huske at det VU-meteret var oppe under maks så mye, om i det hele tatt, i det gamle oppsettet. Hvorfor det skulle være tilsynelatende mer output nå vet jeg ikke. Virker som hele lydspekteret har fått et løft og blitt mer dynamisk.

Noen som har noen innspill på dette?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Antall liker
3
lurer skrev:
Spørsmålet mitt, som emnet sier, er om softwareoppgraderingene i Squeezebox Server og eventuelt det som lastes inn i selve spilleren også oppgraderer lyden og måten programvaren leser/decoder flac, eller om det går mer på stabilitet, funksjonalitet og lignende?
Nei :) Men det kan hende du på den gamle server i forbindelse med forsøg med Inguz og annet, kanskje har fått instillet noe som gjorde inngrep i data-signalet?

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Takk for svar.
Jeg har hatt en del problemer med Squeezecenter før reinstallering av server, med at den skipper sanger. I den forbindelse måtte jeg reinstallere Squeezecenter for å få den til å fungere som normalt en stund fremover. Selv uten Inguz plugin aktivert eller lagt til var det annerledes enn det er nå. Det er så stor forskjell i lydnivået og tilstedeværelsen at det virker som noe helt annet står koblet på enn mitt eget anlegg.

Eneste forskjell fra det gamle Squeezebox oppsettet til i dag er følgende:
Gammel - Kjørte Windows Small Business server 2008 som har Exchange server. Kjørte på et RAID 5 oppsett med fire 1GB disker, 2 stk firekjerners AMD CPU'er, 16GB RAM. Både OS og musikk lå derfor på samme RAID Array og det var ikke bra for ytelsen tror jeg.

Nåværende - Kjører VMware ESXi 4.1 Hypervisor med 3 virtuelle maskiner på hver sin harddisk, samt én harddisk med musikken liggende. Altså er ytelsen påvirkes ikke av andre komponenter som kjører på server.

Det er eneste forskjell. Ellers er Squeezebox server relativt basic satt opp.

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Det er fullt mulig å kjøre nyeste Squeezeserver med Inguz - du må bare skifte ut plugin.pm-filen etter at Inguz er installert. En modifisert versjon av fila kan du laste ned herfra (se innlegg nummer åtte): http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=77084&highlight=plugin.pm

Angående det du beskriver om økt lydtrykk etc etter nyinstallasjon, mistenker jeg har med at Inguz senker gain i oppsettet for å ha litt "headroom" for å kunne gjøre jobben. Jeg vet av egen erfaring at selv om du tilsynelatende kjører uten DSP aktivert, vil Inguz-plugin'en senke gain så lenge den er installert i Squeezeserver. Dvs veldig stor forskjell i lydtrykk med og uten Inguz installert - uavhengig om du har aktivert noe filter eller ei. Gain kan imidlertid enkelt justeres, se her for instruksjoner: http://inguzaudio.com/usage/config/

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
fogs skrev:
Det er fullt mulig å kjøre nyeste Squeezeserver med Inguz - du må bare skifte ut plugin.pm-filen etter at Inguz er installert. En modifisert versjon av fila kan du laste ned herfra (se innlegg nummer åtte): http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=77084&highlight=plugin.pm

Angående det du beskriver om økt lydtrykk etc etter nyinstallasjon, mistenker jeg har med at Inguz senker gain i oppsettet for å ha litt "headroom" for å kunne gjøre jobben. Jeg vet av egen erfaring at selv om du tilsynelatende kjører uten DSP aktivert, vil Inguz-plugin'en senke gain så lenge den er installert i Squeezeserver. Dvs veldig stor forskjell i lydtrykk med og uten Inguz installert - uavhengig om du har aktivert noe filter eller ei. Gain kan imidlertid enkelt justeres, se her for instruksjoner: http://inguzaudio.com/usage/config/
Du kan være inne på noe her. Skal sjekke litt. Men hvis jeg aktiverer Inguz nå, og senere ønsker å ta den bort, fjerner jeg bare filene for Inguz og DSP ikke sant? Eventuelt restartet SB Server..

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Du trenger ikke fjerne filene da, bare gå inn i Innstillinger>Plugins i Squeezecenter, der er Inguz sikkert huket av som aktiv, da fjerner du huken og restarter Squeezecenter. Da kommer Inguz ikke med på menyen. Vil du ha den på igjen er det bare å huke den på igjen.

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Takk for innspill.
Får nok ikke gjort noe i dag, men vi får se hvordan resultatet blir :)

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Nå har jeg trikset litt frem og tilbake. Fikk Inguz til å kjøre på server med den nye .pm-filen. Gain på -16 dro som ventet ned lydnivået kraftig.
Det som skjedde samtidig med at Inguz ble aktivert er at låtene begynte å skippe som før.
Ikke vet jeg hva som er galt, men for øyeblikket er lyden knall og det har ikke vært sånn lyd siden jeg kjøpte høyttalerne for noen år siden. Både før squeezebox, etter den kom inn (uten inguz og DSP) og etter Inguz ble lagt inn. DSP gjorde jo lydbidlet veldig fint, men entusiasmen og lyttegleden kom ikke frem.
Ikke bare er lydbildet sentrert (var ørlite høyrevridd før), men generelt er alt bedre enn før. Skulle nesten tro at det før var fasefeil eller koblet feil noen plasser, men i løpet av de siste 2-3 år med utallige opp og nedrigging av anlegget ville det vært rart om det ikke én gang hadde vært koblet rett :)
Har bare hatt DAC'en med på lyttetest hos en kamerat. Ellers er ingenting gjort det siste halve året.

Får uansett slå meg til ro med lyden som den er. Kanskje jeg skulle laget nytt korreksjonsfilter og sett om det hjalp, men noe må man jo gjøre om vinteren også. Blir vel en PC som lydkilde i løpet av vinteren også.

Niels, (Hvis du er rett Niels da :)) du har jo hjulpet meg noen ganger med tips om transmisjonslinjer og demping av dem osv. Ikke én gang i disse årene har lyden vært slik. Har vært gjort veldig mye for å få mer liv i dem.

Topp Bunn