Næss snekrer, lodder og skrur

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    482
    Antall liker
    248
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan gjør du med underlagsplatene? Skal du gjenge for skruer til innfestning av stativene?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan gjør du med underlagsplatene? Skal du gjenge for skruer til innfestning av stativene?
    Platene kom ferdig gjenget fra leverandør. Men... jeg klarte å spesifisere feil avstand mellom hullene, husket feil fra tegningen, så jeg må bore opp på nytt. Det er ikke noen stor jobb, og ikke blir det synlig heller, men litt ergerlig lell :rolleyes: Da blir det ikke med gjenger. Men jeg skrur inn fra undersiden, også er det gjenger i hullene under stativet og plass til mutter hvis behov, så kommer til å sitte godt uansett.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Da er stålplatene lakkert og montert på stativene. Tror det er første gang jeg har gjort dette, vasket først platene med Tynner, så to lag med grunning, også til slutt 3 lag med Bengalakk. Veier 11.8 kilo så langt, i tillegg skal det fylles opp med sandblåser sand i rørene så det blir vel kanskje ett par kilo til.
    2024-06-22 09.09.28.jpg

    2024-06-22 09.09.43.jpg
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Nå begynner det å gå seg til med kabinettene også. Fikk litt innspill fra @W.Sand om denne tråden, for å bruke gjengestag som avstiving

    Kan jo ikke kopiere andre 100%, må jo prøve sin egen variant? Jeg har gått for gjennomgående gjengestag M12 med islagsmutter. Så tenker jeg å lime fast noen kryssfiner plater på asfaltplatene igjen, med skive og mutter, og bruke Loctite på både islagsmutter og mutter. Men det får bli i morgen, dagens økt er over. Hvordan godt dette vil fungere i praksis vil tiden vise, men jeg vil tro dette vil bli stivt.
    2024-06-22 19.08.04.jpg

    2024-06-22 19.08.09.jpg


    Sånn for ordens skyld, at det ble ett opp ned kors er helt tilfeldig. Jeg har ingen sympati med slikt, så er det sagt før noen spør
    :LOL:

    Har brukt Tec7 på islagsmutterne, og med loctite fra andre siden så håper jeg det skal bli tett. Må nok sparkle også. Som finish på høyttalerne så blir det en variant av laminering, eller hvis ikke det funker så kan jeg eventuelt lime jeg på ett lag med kryssfiner og beise. Har noen tanker der, men ikke bestemt noe enda.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vær gjerne litt snill med deg selv, og bruk rampamuttere (evnt kina-kopi fra ebay), istedenfor islagsmuttere.

    Johan-Kr
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.651
    Antall liker
    9.007
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal onkel Steinar være litt streng.
    Du har gjort det nesten riktig, men du skulle ha hatt en skjøte mutter på midten da kunne du strammet inn mer en med å gjøre det på den måten. Men dette kan du jo fint gjøre om.
    Derfor sier jeg det, siden det kan gjøres om, fjerne med en mdf platebit du Spenne det mot.
    Var jeg slem nå Arild?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.128
    Antall liker
    4.624
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Poenget til Heissmann var støtdemper, omtrent som gummimatte trykket mot trommeskinn. Næss sin variant er forspenning av platesidene, noe som flytter resonansen høyere opp og dempematerialet som limes mot sidene får bedre effekt.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Nå skal onkel Steinar være litt streng.
    Du har gjort det nesten riktig, men du skulle ha hatt en skjøte mutter på midten da kunne du strammet inn mer en med å gjøre det på den måten. Men dette kan du jo fint gjøre om.
    Derfor sier jeg det, siden det kan gjøres om, fjerne med en mdf platebit du Spenne det mot.
    Var jeg slem nå Arild?
    Velmente og konstruktive innspill er ikke slemt, det mottaes med takk, og det er ikke for seint å gjøre det slik (hvis jeg vil) :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Sånn, da begynner det å dra seg til. Det ble som først tenkt med gjengestagene, en løsning for å stramme inn hadde vært interessant, da måtte det kanskje vært en slags strekkfisk løsning. Jeg fant noe for M12 på biltema, men det jeg så der var for stort til å ha i denne lille kassen. Kabinettet virker svært stivt og solid som det er nå, og enda stivere blir det når froter blir limt på. Det kommer ikke frem på bildet, men jeg har noen firkanter på ca 10x10cm med 6mm kryssfiner som er limt mellom bitumen platene og skive/mutter. Og ellers, neste gang (hvis det blir en neste gang) så skal jeg bruke rampa istedenfor islagsmutter @Fenalaar, det er nok bedre til dette ja, ser den :)

    Nå skal det få stå til i morgen, så får jeg sove på om det er noe mere som skal gjøres før fronter limes på, det er i utgangspunktet det neste som står på to-do lista. Har tenkt mye rundt dempemateriale men det er vel kanskje vanskelig å finne noen fasit på det? Her har jeg limt på filt med casco superfix, og så lagt inn noe acoustilux. Ble litt klipping og tilpassing for å få det til å gå rundt gjengestaga 😅
    2024-06-27 20.45.10.jpg
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    482
    Antall liker
    248
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Dersom en anskaffer en bete med lings gjenge stak/bolt og feks. skjøtemutter kan man eventuelt justere som en ønsker.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.050
    Antall liker
    15.949
    Sted
    Langesund
    Bevegelse på FB ser jeg:) Når Lars Martin faller pladask har jeg tro på at dette nå er der det bør. Han har vel tidligere hatt sine aversjoner mot horn, men nå ble det han som kjørte damplokk hjemme - eget utsagn...
    Blir meget spennende å høre dette i morgen. En stund siden nå
    Skal faktisk innom tre oppsett denne uken som har Trinnov som DSP
    https://www.facebook.com/groups/361...721681716540171&notif_t=group_comment_mention
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Bevegelse på FB ser jeg:) Når Lars Martin faller pladask har jeg tro på at dette nå er der det bør. Han har vel tidligere hatt sine aversjoner mot horn, men nå ble det han som kjørte damplokk hjemme - eget utsagn...
    Blir meget spennende å høre dette i morgen. En stund siden nå
    Skal faktisk innom tre oppsett denne uken som har Trinnov som DSP
    https://www.facebook.com/groups/361...721681716540171&notif_t=group_comment_mention
    Ja det er alltid hyggelig å kunne overraske positivt, og få positive tilbakemeldinger. Liker ikke å gå for høyt ut om eget system, men er jo fornøyd selv også. Det har nok sine begrensninger, som alle andre systemer, også handler det også om preferanser. Har hatt høyttaler systemet i en del år, SLOB er det jeg har hatt lengst, det kom i 2017 og det siste inn var RAAL Lazy Ribbon som kom sommeren 2019. Så har jeg holdt meg til dette og jobber med å få maks ut av det mens jeg lærer underveis hva som fungerer og ikke, det er jeg helt sikkert ikke ferdig med, men tar det i rolig tempo :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.651
    Antall liker
    9.007
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sånn, da begynner det å dra seg til. Det ble som først tenkt med gjengestagene, en løsning for å stramme inn hadde vært interessant, da måtte det kanskje vært en slags strekkfisk løsning. Jeg fant noe for M12 på biltema, men det jeg så der var for stort til å ha i denne lille kassen. Kabinettet virker svært stivt og solid som det er nå, og enda stivere blir det når froter blir limt på. Det kommer ikke frem på bildet, men jeg har noen firkanter på ca 10x10cm med 6mm kryssfiner som er limt mellom bitumen platene og skive/mutter. Og ellers, neste gang (hvis det blir en neste gang) så skal jeg bruke rampa istedenfor islagsmutter @Fenalaar, det er nok bedre til dette ja, ser den :)

    Nå skal det få stå til i morgen, så får jeg sove på om det er noe mere som skal gjøres før fronter limes på, det er i utgangspunktet det neste som står på to-do lista. Har tenkt mye rundt dempemateriale men det er vel kanskje vanskelig å finne noen fasit på det? Her har jeg limt på filt med casco superfix, og så lagt inn noe acoustilux. Ble litt klipping og tilpassing for å få det til å gå rundt gjengestaga 😅
    Vis vedlegget 1035213
    Biltema filt du bruker?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Biltema filt du bruker?
    Den grå ribbet jeg fra noen andre høyttalere jeg har laget, og som står i stua i dag, sikkert kjøpt på dynabel i sin tid. Den hvite kjøpte jeg hos analoghifi i år.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    482
    Antall liker
    248
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Nyskjerrig på oppsettet ditt @Næss😊. Virker interessant. Hva slags drivere har du i slob-ene?
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Nyskjerrig på oppsettet ditt @Næss😊. Virker interessant. Hva slags drivere har du i slob-ene?
    Der er GPA 515C-16 i SLOBene, jeg lurer på om de bare er mulig å få tak i brukt nå om dagen. Kan ikke se de i shoppen til GPA i hvert fall.
    Du får ta en tur når det passer :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.050
    Antall liker
    15.949
    Sted
    Langesund
    Takker for nesten tre timer i lytterposisjonen her. Spiller meget bra her og en kan sitte i timevis å lytte uten og bli sliten. Stam og fin bass med en meget behagelig mellomtone, litt snillere enn det jeg selv har, og ønsker, men ikke direkte feil å spore. Toppen følger bare på naturlig oppover. Mangler litt på 3-d følelsen jeg opplever hjemme, men det går ikke ut over morofaktoren ved å spille musikk.
    Eier er også fornøy, så da er alt som det bør.
    Til Dalemark, helt klart et oppsett du bør legge et øre til.

    Takk for meg.
    Tor
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takker for nesten tre timer i lytterposisjonen her. Spiller meget bra her og en kan sitte i timevis å lytte uten og bli sliten. Stam og fin bass med en meget behagelig mellomtone, litt snillere enn det jeg selv har, og ønsker, men ikke direkte feil å spore. Toppen følger bare på naturlig oppover. Mangler litt på 3-d følelsen jeg opplever hjemme, men det går ikke ut over morofaktoren ved å spille musikk.
    Eier er også fornøy, så da er alt som det bør.
    Til Dalemark, helt klart et oppsett du bør legge et øre til.

    Takk for meg.
    Tor
    Takk for besøket Tor, og for tilbakemeldinger. Tiden gikk fort, men det er jo fordi det var trivelig. Det ble spilt masse forskjellig musikk mens du satt i SS hele tiden, uten tegn til å ha det travelt, så det tar jeg som ett godt tegn. Og litt forskjeller må vi jo ha på anleggene/lyden våres, tenker på alle oss hifi-entusiaster. Tenk så kjedelig om alle anlegg hadde spilt likt? 😅
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Den du spilte med Aurora Aksnes?
    Jeg fant ikke den Mighty Sam McClain låta hverken på Qobuz eller Tidal. Men kan spille fra Youtube på anlegget også, via en annen kilde, så skal prøve det.
    Fant du mobilen?

     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    En status på stativhøyttalerne til anlegg nr 2.

    Etter ca 2 ukers pause, å har jeg kommet i gang igjen. Denne delen av jobben er min akilleshæl, så må prøve å være tålmodig. Sparklet pusset og grunnet etter beste evne, og nå er jeg vel på 5. laget med sort silkematt bengalakk som blir finish. Jeg jobber med å få bort alle spor etter islagsmutterne, så nå er det egentlig bare å kline på tykke lag med bengalakk til jeg enten blir fornøyd eller lei. Kan godt hende det finnes enklere måter å gjøre dette på, og garantert dyktigere folk til å gjøre det, men for en amatør maler så er dette den metoden jeg kunne komme på.

    2024-07-25 13.23.55.jpg


    Det kommer til å bli en del strøk til når jeg gjør det på denne måten, og til slutt så blir det pussing med fint papir så noen runder med samme bengalakken på spray. Deretter noen runder med blank lakk. Kommer jeg selvsagt til å stå inne når det kommer til de siste strøkene.

    Har tro på at denne fargen kan bli fin 😎
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.484
    Antall liker
    2.694
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En status på stativhøyttalerne til anlegg nr 2.

    Etter ca 2 ukers pause, å har jeg kommet i gang igjen. Denne delen av jobben er min akilleshæl, så må prøve å være tålmodig. Sparklet pusset og grunnet etter beste evne, og nå er jeg vel på 5. laget med sort silkematt bengalakk som blir finish. Jeg jobber med å få bort alle spor etter islagsmutterne, så nå er det egentlig bare å kline på tykke lag med bengalakk til jeg enten blir fornøyd eller lei. Kan godt hende det finnes enklere måter å gjøre dette på, og garantert dyktigere folk til å gjøre det, men for en amatør maler så er dette den metoden jeg kunne komme på.

    Vis vedlegget 1042266

    Det kommer til å bli en del strøk til når jeg gjør det på denne måten, og til slutt så blir det pussing med fint papir så noen runder med samme bengalakken på spray. Deretter noen runder med blank lakk. Kommer jeg selvsagt til å stå inne når det kommer til de siste strøkene.

    Har tro på at denne fargen kan bli fin 😎
    Ser veldig fint ut !
    jeg gjorde omtrent det samme med mine skoesker. Kostet på noen strøk med interiørmaling, for så å slipe ned. Det ble heeelt glatt, og er et godt grunnlag for noen lag med klarlakk.
    Tror jeg kommer til å beholde de slik de er nå, de er glatte, men matte.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    1.666
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ser veldig fint ut !
    jeg gjorde omtrent det samme med mine skoesker. Kostet på noen strøk med interiørmaling, for så å slipe ned. Det ble heeelt glatt, og er et godt grunnlag for noen lag med klarlakk.
    Tror jeg kommer til å beholde de slik de er nå, de er glatte, men matte.
    Takk, godt å høre at man er på rett spor 😇
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En status på stativhøyttalerne til anlegg nr 2.

    Etter ca 2 ukers pause, å har jeg kommet i gang igjen. Denne delen av jobben er min akilleshæl, så må prøve å være tålmodig. Sparklet pusset og grunnet etter beste evne, og nå er jeg vel på 5. laget med sort silkematt bengalakk som blir finish. Jeg jobber med å få bort alle spor etter islagsmutterne, så nå er det egentlig bare å kline på tykke lag med bengalakk til jeg enten blir fornøyd eller lei. Kan godt hende det finnes enklere måter å gjøre dette på, og garantert dyktigere folk til å gjøre det, men for en amatør maler så er dette den metoden jeg kunne komme på.

    Vis vedlegget 1042266

    Det kommer til å bli en del strøk til når jeg gjør det på denne måten, og til slutt så blir det pussing med fint papir så noen runder med samme bengalakken på spray. Deretter noen runder med blank lakk. Kommer jeg selvsagt til å stå inne når det kommer til de siste strøkene.

    Har tro på at denne fargen kan bli fin 😎
    Å bruke bengalakk til å fjerne ujevnheter er et sisyfosarbeid av dimensjoner. å legge for tykke lag ender opp i sig og enda mer ujevnheter.

    Bruk to-komponent bilsparkel som du sliper ned før du grunner og lakker.

    Johan-kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn