Næss snekrer, lodder og skrur

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Med et vinduet på 80 ms helt opp til 20kHz blir I mine øyne knallhard korreksjon der oppe. Kanskje derfor q-sound blir noe merkelig. Som jeg nevnte hørte jeg snodige ting bak hode på venstre side på en del sanger.
    Har du prøvd å slippe opp litt på ms?
    Var ikke det snodige du hørte bak på venstre side noe akustikk greier, som kunne løses med 11 kubikk glava? Pokker også, jeg som allerede har bestillt :rolleyes: Neida, men fra spøk til alvor, det blir vanskelig for meg å bruke spesifikt det du hørte siden jeg ikke hører det selv, da må du i så fall være parat til å ta noen flere turer. Det er ikke noen andre heller som har kommentert akkurat dette. Men uansett, greit å få litt tips og innspill til hva en kan teste og leke litt med når jeg får lyst til det igjen. Det er jo som jeg skrev i svaret til MakkinTosken, kjapt og teste.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.854
    Sted
    Langesund
    Var ikke det snodige du hørte bak på venstre side noe akustikk greier, som kunne løses med 11 kubikk glava? Pokker også, jeg som allerede har bestillt :rolleyes: Neida, men fra spøk til alvor, det blir vanskelig for meg å bruke spesifikt det du hørte siden jeg ikke hører det selv, da må du i så fall være parat til å ta noen flere turer. Det er ikke noen andre heller som har kommentert akkurat dette. Men uansett, greit å få litt tips og innspill til hva en kan teste og leke litt med når jeg får lyst til det igjen. Det er jo som jeg skrev i svaret til MakkinTosken, kjapt og teste.
    Står parat jeg, men kanskje bedre å bruke yngre folk som f.eks Lars Martin. Tor kan jo være ute av fase vet du :)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    En liten status på stativhøyttalerne, går sakte men sikkert fremover. Jeg endte opp med å helsparkle, så det ble greit til slutt. Ikke så mye jobb, men heller ikke den mest spennende for undertegnede. Det er brukt sort bengalakk silkematt på sprayboks, så ett par lag med klar silkematt spray til slutt, av samme merke.
    Stativ1.jpg

Stativ2.jpg

Så nå regner jeg med å få lyd i de i løpet av uken. Det blir en liten iterasjonsprosess dette med delefilteret, analogt. Har simulert ett utgangspunkt i LTSpice, men så blir det tilpassing av nivå/spl. Kommer også til å prøve litt forskjellige delefrekvenser for å finne ut av hva som fungerer best. Og så vil jeg bruke hjelpemidler som DATS for fase og impedans målinger, samt REW for frekvensrespons.

Men, hvorfor i all verden ikke bare dele aktivt, kjøpe en minidsp flex eller noe? (tenker sikkert noen)
    Jo, det kan være ett alternativ det, og ville garantert vært korteste veien til mål. Det er tilrettelagt for å gjøre det slik. Men, jeg har lyst til å fikle med analogt nå, det var derfor jeg startet prosjektet i utgangspunktet, så da blir det til å leke med spoler og kondensatorer nå i starten.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Ståa pr i dag, har jobbet en del med delefilteret. Har tatt måling av høyttaleren med mic 1m fra baffel og 90cm opp fra gulvet. 90cm opp er ca i ørehøyde og midt i mellom bass og diskant. Måling med psychoacoustic glatting.
    venstre_nærfelt.jpg

Er meget fornøyd med at det går ned til 40Hz. Det blir med lav følsomhet selvsagt, men det er ikke noe problem da jeg uansett ikke har behov for å spille så høyt oppe i stua her høyttalerne skal stå (da setter jeg meg ned forran hovedanlegget). Skal også ta en måling i lyttepossisjon, for jeg får en del hjelp fra bakvegg når det kommer til bass. Det låter absolutt ikke så flatt som det ser ut, har hørt på dette noen dager nå.

Impendanse og fase:
    Imp_fase.jpg

Delefilteret, filter til diskant har Seas Idunn som utgangspunkt, men jeg har testet litt frem og tilbake både med kondiser og spoler for å få sydd ting best mulig sammen. Så bruker en annen spole, samt annen demping. Også måtte jeg inn med baffelstep filter som jeg har brukt litt tid på til nå.
    Filter.jpg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg ikke husker feil så vil du med grelv sitt Dali 104 DXT filter* (ligger i tråden) dra delefrekvensen til DXT lenger ned. Og den diskanten tåler virkelig juling.

* det har en kondensator og motstand i paralell i serie som demper horn-kulen

Mange utvilklere anbefaler å lage både to og tre forskjellige passive filtere og lytte på dem over langen, en ting er frekvensrespons men en annen ting er alt det andre som skjer

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Hvis jeg ikke husker feil så vil du med grelv sitt Dali 104 DXT filter* (ligger i tråden) dra delefrekvensen til DXT lenger ned. Og den diskanten tåler virkelig juling.

* det har en kondensator og motstand i paralell i serie som demper horn-kulen

Mange utvilklere anbefaler å lage både to og tre forskjellige passive filtere og lytte på dem over langen, en ting er frekvensrespons men en annen ting er alt det andre som skjer
    Jeg har ikke tenkt å slå meg på brystet og si jeg er ferdig her enda, det skal lyttes og testes mer før delefiler loddes. Jeg skal sjekke ut den dali tråden og se hva som er gjort med DXTn der, takker for tips :)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Har gjort en simulering av dali filteret (grønn), og det seas filteret jeg har tilpassset selv (blå). Dali filteret har ett lite løft ved 2-3kHz, men det blir kanskje ikke så mye i praksis, og det kan jo være ok basert på frekvens respons målingen. Må kjøpe noen filter komponenter også, men vet ikke helt om jeg fikk skikkelig trua her egentlig. Ser ikke ut til at det blir lavere deling heller? Må også dempe nivå uten at det faller av tidligere.
    Skjermbilde 2024-09-18 151347.jpg

Mulig jeg har missforstått eller sett feil på noen av verdiene, her er filterne.
    Skjermbilde 2024-09-18 151306.jpg

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Siste status, etter å ha fått en veiledning fra @oks81 ifm å bruke REW målinger i VituixCAD og gjøre simulering der, så har jeg lekt litt videre. Tok dali filteret som utgangspunkt denne gangen, og tilpasset litt. Har endret på noen resistorer for å tilpasse nivå.

Simuleringen (med tilpassing) ble slik:
    Skjermbilde 2024-09-23 200907.jpg

Målt respons, samme som før med 1 meter for mic osv osv... Både hele systemet og drivere hver for seg med filter:
    Måling 23 sept.jpg

Impedans og fase:
    Skjermbilde 2024-09-23 201504.jpg

Har hørt på dette siden lørdag, og inntrykket til nå er at det fungerer bedre med dali filteret på diskant, samt noen få andre tilpassinger til Purifi driveren. Skal få enda mere lyttetid. Har ingen planer om å lodde noe delefilter enda, wago for holde en stund til :)

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Målingen ser jo flott ut !
    Kan se ut som om det er bittelitt høyere nivå fra ca. 150 - 800 Hz. Er det noe du i praksis har lagt merke til (?)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Målingen ser jo flott ut !
    Kan se ut som om det er bittelitt høyere nivå fra ca. 150 - 800 Hz. Er det noe du i praksis har lagt merke til (?)
    Nei ikke egentlig, nå tok jeg målingen i dag og har kun brukt ørene i helgen. Men jeg hører at bassen får hjelp fra rommet i lyttepossisjon, så det er nok ganske sikkert mere nivå i bass der jeg sitter. Har ikke tatt noen måling i lyttepossisjon enda, det står på to-do-listen :)

Akkrat det området vi prater om kan justeres ned med å endre til større verdi på 1,8mH spolen. Har en 3mH liggende som eventuelt også kan vikles ned hvis det kommer til det.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Da nærmer det seg forhåpentlig ferdigstillelse av stativhøyttalerne. Har demontert drivere etc. og sendt de til ny runde med lakkering/maling. Ble ikke 100% fornøyd med egen jobb så har satt det bort i håp om å komme opp på 100% fornøyd.

Delefilter er også ferdig, i hvert fall i denne runden. Så har spandert på meg 15AWG air core spoler og janzen superior z-cap på komponenter i serie med driverne, det kommer forhåpentlig en av de neste ukene. Skal ikke lodde med en gang, forventer litt lavere impedans i spolene til Purifi driverne, så må sjekke og eventuelt justere nivå til diskantene før det blir lodding.

Endelig filter ble slik
    filter.jpg

Og med 1 meter måling ser det slik ut, noe jevnere enn sist under 200Hz. Men samtidig, under 200Hz så er det nok uansett lite troverdig.
    måling25okt.jpg

Med dagens lyttepossisjon (og høyttaler plassering) så får jeg en boost i fra rett under 200Hz og nedover på rundt 10 og 15dB. Skal også se på plassering av høyttalere, eventuelle akustikktiltak med noe på vegg og tak etter hvert. Men lyttepossisjonen vil jeg nok være sær og beholde, ikke aktuelt å flytte sofaen. Så det blir til å gjøre det best mulig med det som utgangspunkt. Skal få litt hjelp av DSP i tillegg, det var en av grunnene til at jeg kjøpte en Eversolo DMP-A8 til stue-tjeneste. Det blir spesielt nyttig for å dempe bass.

Ser frem til å få ryddet på spisestue bordet snart... Er forresten glad jeg har tatt vare på rester fra gammel morro i fra tidligere, har gjort denne jobben mye enklere (og billigere) 😇
    2024-11-06 20.54.37.jpg

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Samtidig som stativhøyttalere er i ferd med og bli ferdigstilt. Så har jeg startet med å ta tak i en ting i hovedanlegget. Har hatt ett par besøk i høst, og har fått noen innspill å jobbe med. Viktig å lytte til erfarne fjellfolk.

En konkret og nyttig kommentar, og kort oppsummert, fra 2 uavhengige hold som jeg har valgt å høre på, er at bikkja til Roger Waters ikke står på riktig plass. Plata er kjedelig, og jeg spiller den aldri for moro skyld. Men nyttig og konkret feedback å ta tak i, i forhold til romfølelsen og lydbildet generelt. Det vil sikkert også påvirke enkelte andre låter positivt, når det er 100% stell. Så dette har hatt fokus siste uken.

Det eneste som har funket til nå er å ikke korrigere frekvensen med FIR oppover. Så slik ser det ut nå:
    Skjermbilde 2024-11-01 214345.jpg

Da står bikkja fint plassert ute til høyre for lyttepossisjonen. Nærmere det jeg har hørt hos blant annet @The Shy

Ingen korrigering av frekvens oppover funker ikke med frekvensgangen til Raal Lazy ribbon, ikke i mine ører og i mitt system i hvert fall. Og uansett hva jeg gjorde i Trinnov for å dempe diskanten, så var bikkja tilbake i høyre høyttaler. Så i helgen startet jeg litt nerding med googling og litt simulering i LTSpice, for å kunne prøve med ett analogt high shelf filter.
    2024-11-02 18.24.48.jpg

Med litt nerding i LTSpice først:
    Skjermbilde 2024-11-06 223643.jpg

Skjermbilde 2024-11-06 223616.jpg

Out3 (rød) er kun med en 33uF beskyttelseskondensator og demper nedover (slik det har stått fra Raal var ny).
    Out2 (blå) er hva jeg lyttet meg frem til sist helg, til jeg var godt ute i rødvinståka…
    Out1 (grønn) er en annen variant jeg kun har simulert og lekt litt med, og kan eventuelt testes etter hvert.
    Trengs det mere demping så kan R1/R2 verdien økes.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Har kun brukt ørene til nå, og syntes det låter luftig og åpent med «Out2 filteret». Det virker litt besnærende. Men har en misstanke om at det over litt lengre tid vil bli litt slitsomt, muligens i lyseste laget fremdeles. Så neste steg blir å ta frem REW og UMIK til torsdag eller fredag å bruke det som ekstra hjelp til å få ting verifisert og lettere kunne skru ting inn. Har tro på og håp om at dette kan løses analogt, hvis ikke så kan filteret lett fjernes og gammel config hentes frem igjen.

Det er forresten begrenset hvor mange ganger til jeg kan spille sporet med bikkja. Er en her som lurer fælt på hva som skjer nede i kjellerstua, og føler seg nok snytt som ikke får vært med ned å hilse på, kan jo være en potensiell lekekamerat.
    2024-11-02 14.08.02.jpg

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    38
    Samtidig som stativhøyttalere er i ferd med og bli ferdigstilt. Så har jeg startet med å ta tak i en ting i hovedanlegget. Har hatt ett par besøk i høst, og har fått noen innspill å jobbe med. Viktig å lytte til erfarne fjellfolk.

En konkret og nyttig kommentar, og kort oppsummert, fra 2 uavhengige hold som jeg har valgt å høre på, er at bikkja til Roger Waters ikke står på riktig plass. Plata er kjedelig, og jeg spiller den aldri for moro skyld. Men nyttig og konkret feedback å ta tak i, i forhold til romfølelsen og lydbildet generelt. Det vil sikkert også påvirke enkelte andre låter positivt, når det er 100% stell. Så dette har hatt fokus siste uken.

Det eneste som har funket til nå er å ikke korrigere frekvensen med FIR oppover. Så slik ser det ut nå:
    Vis vedlegget 1071992

Da står bikkja fint plassert ute til høyre for lyttepossisjonen. Nærmere det jeg har hørt hos blant annet @The Shy

Ingen korrigering av frekvens oppover funker ikke med frekvensgangen til Raal Lazy ribbon, ikke i mine ører og i mitt system i hvert fall. Og uansett hva jeg gjorde i Trinnov for å dempe diskanten, så var bikkja tilbake i høyre høyttaler. Så i helgen startet jeg litt nerding med googling og litt simulering i LTSpice, for å kunne prøve med ett analogt high shelf filter.
    Vis vedlegget 1071993

Med litt nerding i LTSpice først:
    Vis vedlegget 1071994
    Vis vedlegget 1071995

Out3 (rød) er kun med en 33uF beskyttelseskondensator og demper nedover (slik det har stått fra Raal var ny).
    Out2 (blå) er hva jeg lyttet meg frem til sist helg, til jeg var godt ute i rødvinståka…
    Out1 (grønn) er en annen variant jeg kun har simulert og lekt litt med, og kan eventuelt testes etter hvert.
    Trengs det mere demping så kan R1/R2 verdien økes.
    Kan du ha noe faseproblematikk siden bikja ikke er ute av rommet? Prøve å snu på fasen til diskant?

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.747
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Kan du ha noe faseproblematikk siden bikja ikke er ute av rommet? Prøve å snu på fasen til diskant?
    Det kan godt være så? Å snu fasen på diskant har jeg ikke tenkt på enda (ellers ville jeg testet det først), men lett å teste (y)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn