Samtidig som stativhøyttalere er i ferd med og bli ferdigstilt. Så har jeg startet med å ta tak i en ting i hovedanlegget. Har hatt ett par besøk i høst, og har fått noen innspill å jobbe med. Viktig å lytte til erfarne fjellfolk.
En konkret og nyttig kommentar, og kort oppsummert, fra 2 uavhengige hold som jeg har valgt å høre på, er at bikkja til Roger Waters ikke står på riktig plass. Plata er kjedelig, og jeg spiller den aldri for moro skyld. Men nyttig og konkret feedback å ta tak i, i forhold til romfølelsen og lydbildet generelt. Det vil sikkert også påvirke enkelte andre låter positivt, når det er 100% stell. Så dette har hatt fokus siste uken.
Det eneste som har funket til nå er å ikke korrigere frekvensen med FIR oppover. Så slik ser det ut nå:
Vis vedlegget 1071992
Da står bikkja fint plassert ute til høyre for lyttepossisjonen. Nærmere det jeg har hørt hos blant annet
@The Shy
Ingen korrigering av frekvens oppover funker ikke med frekvensgangen til Raal Lazy ribbon, ikke i mine ører og i mitt system i hvert fall. Og uansett hva jeg gjorde i Trinnov for å dempe diskanten, så var bikkja tilbake i høyre høyttaler. Så i helgen startet jeg litt nerding med googling og litt simulering i LTSpice, for å kunne prøve med ett analogt high shelf filter.
Vis vedlegget 1071993
Med litt nerding i LTSpice først:
Vis vedlegget 1071994
Vis vedlegget 1071995
Out3 (rød) er kun med en 33uF beskyttelseskondensator og demper nedover (slik det har stått fra Raal var ny).
Out2 (blå) er hva jeg lyttet meg frem til sist helg, til jeg var godt ute i rødvinståka…
Out1 (grønn) er en annen variant jeg kun har simulert og lekt litt med, og kan eventuelt testes etter hvert.
Trengs det mere demping så kan R1/R2 verdien økes.