Endelig nogle fornuftige højttalere
5674 er jo tøft og vanvittig men kan ikke forstå annet enn at det alt i alt må være ganske stor nedgradering av lydkvalitet iforhold til både Stage Accompany høyttalerne og hans tidligere Everest med custom suber:
Hej Baldrick.
Nej, det er opgradering
Man skal altid huske at bedømme en højttaler ud fra hvilke præmisser den er udviklet .
STAGE ACCOMPNY M-59:
Stage Accompany M-59 (og lille broderen M-57) er studiomonitors, og de er udviklet til "nearfield" lytning. Bånd-elementet på 6" gengiver fra 1400Hz og op, og derved kan båndelementet problemfrit benyttes med store bas-mellemtoner på 12". Fordelen ved store bas-mellemtoner er at disse gengiver med mindre forvrængning en små mellemtoner. Båndelementet har samme areal som 15 stk. 1" diskant-domes og gengiver derfor mere dynamisk og med mindre forvrængning end nogen tilgængelige diskant-domes. Fakstisk gengiver båndet bedre end de fleste små kompression-drivers + horn, da det har lavere forvrængning og lyden er mere "smooth". Men fordi båndet spreder lyden 180 grader horisontalt men kun 3-4 grader vertikalt skal disse monitors placeres på stativ så båndet er i højde med lytterens ører. Opstillet i små rum og med lytteposition tæt på højttalerne gengiver M-59 et detalje og lydunivers af sin helt egen kaliber - bl.a. fordi lyden kobler anderledes til det lille rum, således at der opstår "magi" i lyden takket være samspillet mellem rum og højttaler. Dette er naturligvis ikke muligt med at Biografsystem der måler 290cm i højden.
JBL EVEREST:
Denne højttaler blev udviklet som "show-piece" da Harman koncernen i 2006 fejrede 60 års jubilæum. Den var primært tiltænkt det asiatiske/japanske marked, idet Harman koncernen dengang omsatte tæt ved 90% af sine High-End højttalere i Japan. 99% af alle kunderne i Japan benytter højttalerne i små rum, og derfor valgte man at begrænse gengivelse i nedre frekvenser til -3 dB ved 45Hz. Det fungere udemærket (men ikke ekseptionelt..), i små rum, mens det er en katastrofe i store rum (som mit), hvor der simpelthen er for "tynd" klangbalance. Derfor udviklede jeg et dobb. 18" bas-system med fokus på antrit og øget volumen i bassen, da rendyrket sub-woofer designs med tunge membraner er umuligt at få til at fungere sammen med Everest hurtige 15" enheder. Men største "problem" med EVEREST (FAILURE DESIGN..!) er hornet som er alt for bredt og især alt for kort til en delefrekvens på 750Hz. Det bliver hurtigt hårdt for ørerne, og der savnes krop på mange instrumenter samt stemmer, fordi hornet ikke kan producere dette, og stemmer hænger ikke ordentligt sammen!! WORSE: "spalten" mellem driver og horn (the sloth between driver and horn) er horisontal og ikke vertikal grundet det valgte horndesign og det er ikke godt. Lydbilledet bliver bredt, men savner punktformighed, højde på de udøvende samt dybdeperspektiv. JBL's biograf højttaler model 4675 er et eksempel på en højttaler der gør det rigtigt, og den er længder bedre end EVEREST på de parametre hvor EVEREST dumper..
JBL 5674:
Modellen blev i medio halvfemserne udviklet til at efterfølge JBL 4675 systemet som reference system i Hollywoods Academy Theaters. Redigering samt premiere af film foretages i disse biografer, og kun det bedste er godt nok. JBL skulle så at sige udvikle "verdens bedste 3-vejs højttalersystem"! Men det akustiske miljø er jo noget helt andet end i et privat hjem, fordi disse biograf-sale jo er kæmpe store (+1000 personer), og gulv, vægge og lofter er beklædt med tæpper. Dette er meget vigtigt at huske når man forsøger at anvende højttalerne privat, da det kræver tuning af såvel systemet som rummet. Jeg har kun haft systemet i 2 uger, og det står opstillet i "råt" rum med masser af bare flader = hø'j refleksion. Men takket være den kontrollerede spredning i hornenes design går det fint med at lytte. Jeg har mindre refleksion fra vægge end da jeg benyttede EVEREST eller M-59 = Succes . Systemet gengiver temmeligt fænomenalt - faktisk i særklasse. Forklaringen findes i at der benyttes kompression driver på 4" med 3" exit via et horn på 112 x 112cm til at gengive fra 300 til 2500Hz. Følsomheden er 113dB på driver og hornet indregnet 118dB. Hele det vitale stemme og mellemområde i stort set alle typer lydspor er dækket af dette gigantiske horn, med en ligeså gigantisk "motor" som stort set aldrig kommer op i "omdrejninger" uanset hvor højt der skal gengives. Du kan nok godt forstå, at INGEN pap- eller anden form for traditionel højttalermembran nogensinde kan følge med sådan en "raket-motor". Desuden er diskanten også en 4" driver med et 1,5" exit til et horn på 50 x 60 cm med en dybde på 30 cm. Hele højtone spektret fra 5674 får EVEREST til at lyde som en IPOD højttaler.. Bassektionen med 4 x 15" + 2 x refleksporte i samme areal som en 15" (= højt tuningspunkt men for optimal "speed", giver et "snab-attack" der kobler perfekt med hornet i overgangsområdet ved 300Hz. Detaljering er grundet den høje tuningsfrekvens i særklasse, intet savnes i forhold til EVEREST (snarere tværtimod), og summen af detaljering, "punch" og "stor" lyd fra denne mega-store bas-sektion gengiver trommer og pauker på en måde at det overstiger EVEREST med flere længder ved direkte sammenligning. EVEREST indeholder en samling meget store kompromisser, som resultat af at design og form blev dikteret større prioritering under udvikling, end egentlig spitzen-klasse performance..! Jeg har lyttet til de største high-end højttaler systemer fra B&W, Dynaudio, Gryphon, Goebbel, Martin Logan, Raidho, Sonus Faber, Stenheim, PCM, Wilson Audio, osv. osv. på messen i München. Alle sammen systemer til mellem 600.000 og 3,5 million kroner. INGEN af disse systemer vil kunne stå distancen imod 5674 ved optilling under de vilkår hvortil 5674 er udviklet: At gengive i mega-store lokaler med ægthed og "live" feeling helt uden kompression og forvrængning af lyden. ALLE de nævnte systemer falder igennem på manglende membranareal = de forvrænger og lyder presset i hele tone-området såsnart man prøver at få dem til at gengive det som 5674 systemet gengiver ubesværet.
Med til historien hører at mit lytterum er tæt ved +200m2 med 2,5-4,5 meter loftshøjde, men det ses jo ikke på billederne mine du ar fundet på www
Og det er grundet mit store rum jeg altid har haft svært ved at finde en tilstrækkelig god højttaler. Men den er fundet nu ..
.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Sannerúd