Naar de døde vaagner....

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.956
Antall liker
28.032
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Joda, broderen driver og flytter om dagen, og i den forbindelse har jeg hjulpet litt til med bærehjelp, bl.a. en del runder til byens søppelplasser.
Nå er det jo "am strengstens verboten" å ta med seg avfall UT fra søppelplassen, så da er jeg sikkert tyv - men når jeg oppdaget dette:

Hadde jeg hverken hjerte eller samvittighet til å gå forbi..... :-\
Et lite søk i bunnen av container'n, og jeg fant de manglende deler, alt kjapt inn i bilen, og away we go!

Vel hjemme, var det tid for en grundigere undersøkelse, og det så egentlig lovende ut, reima var røket og lå delvis i biter, delvis klistret fast til innsiden av tallerkenen, motoren gikk rundt, men skrek som en plaget katt.
Singlekloss og lodd, som jeg heldigvis fant, samt rester av drivrem:

Vel, drivremmen hadde begynt å gå i oppløsning, og hadde spist seg inn i aluminiumen i tallerkenen.
Måtte rett og slett skjære den av, og polerte så opp hele anleggsflaten på innsiden av tallerken, med scotch-brite.
Motoren, til venstre, fikk et par dråper symaskinolje, hvoretter den summet fornøyd.


Så var det å hive seg på nett, for å lete opp en ny drivrem, Needledoctor ble redningen, og få dager etter, dukket denne opp:


Nå var spenningen stor; går den som den skal? Funker potmeterne til å justere hastighet?
Puhhhh, joda; den gikk, og lot seg fint stille inn:


Dette er altså en Rotel RP 2500, husker spilleren fra hyllene hos Solberg HiFi i Sarpsborg, mener det var nest største modell på - slutten av -70tallet?
Største modell var RP 3000, så ganske lik ut, men var enda litt tøffere, bl.a. med nedfelt vater i topplaten, en av de spillerne man gikk og siklet på dengang da. Spilleren er halautomatisk, og automatikken fungerer, heisliften er litt kjørt, dvs; det er ikke noen demping, armen går ned like fort som hendelen vippes - vet ikke helt om det er noe å gjøre med det...

Fine spilleren:


Neste delmål, er å se om det faktisk kommer lyd...... ;D

Vennlig hilsen

Morten
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Herlig! Topp at noen ser nytten i og reparerer brukbare ting.

Liften preges vel av at silikonoljen har tørket inn - lar seg lett reparere!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gratulerer, Lagga! Denne har i sannhet kommet til et godt hjem. ;) Den er forresten produsert av Micro Seiki denne også. Det skulle borge for kvaliteten.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.956
Antall liker
28.032
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takker Kabeldragern, da skal jeg se på hvordan jeg kommer til liften.
Spilleren er ikke fjærende, så jeg tenkte å åpne den opp, for eventuelt å fore opp med bitumen -
øke massen.... ;)

Takk for innspill Impulse, Micro Seiki altså, det gjør ingenting..... ::) ;D

Vennlig hilsen

Morten
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.956
Antall liker
28.032
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Se der, morsomt Joar!
Kommer snart til å sjekke om det er lyd i kverna, og HVORDAN det eventuelt låter såklart.
Virker den OK, angriper jeg nok innmaten med bitumenplate jeg også.

Joda; en manns søppel, er i sannhet en annen manns gull....... ;D 8)

Vennlig hilsen

Morten
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Den eneste gangen jeg har vært på en fylling så jeg en halv hund. Jaja, det er forskjell på folk gitt.
Gratulerer, Lagga, det er en vakker spiller du har funnet ! Og du har vunnet venteleken som ikke har plugget den inn for lenge siden.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.956
Antall liker
28.032
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jo takk Roberten, utålmodighet er en uting vettu....
Joda, spilleren er testet, og det blir lyd!

Men..... - det er en intens brumming i høyttalerne, som forandrer tone om jeg tar på tonearmen.
Det er også en brumming i høyttalerne, etter at jeg har koblet fra phonoledningene.......
Og vice-versa, står phonoledningene i, ikke strøm, durer det også.

Vil gjerne ha innspill,om noen har erfaringer rundt dette.

Tyder uansett på, at det ennå er en jobb å gjøre.... :-\

Vennlig hilsen

Morten
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Høres åpenbart ut som et jordings-"issue"!

At du får brum uten ledningene i, er bare naturlig -

Foreslår at du starter med å se/måle litt på hvordan jording fra drivverk, arm og pickup er koblet, om alle ledere ser ut til å sitte som de skal.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.956
Antall liker
28.032
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for innspill Erland,
tenkte at ledningene kanskje kunne ha blitt skadet, i forbindelse med kasting, evt at
det kan ha blitt dårlig kontakt et eller annet sted etter så mange år.

Åpner den nok opp og går gjennom alle kontaktpunkter, slik du foreslår... :)

Vennlig hilsen

Morten
 

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
309
Antall liker
336
Torget vurderinger
3
Nå hadde jeg motoren min i biter nettopp, hadde problem med hum og vibrasjon og litt wow

Jeg TROR det var oljen fra sist gang som hadde tørket ut. + en av bitumen bitene lå inntil motoren og spredde kanskje vibrasjoner til resten av spilleren på den måten.
Oljet opp med tykkere olje og fjernet biten, og nå maler den som en (lydløs) katt
 
Topp Bunn