NAD 3100 i protection

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Antall liker
1.018
Symptomer:
- Går rett i protection uten nøling når den skrus på. Ingen klikk fra noen releer eller noe sånt.
- Jeg koblet pre-out fra forforsterker-delen inn på en annen effektforsterker, og koblet til en lydkilde, og forforsterker-delen fungerer tilsynelatende som den skal. Dog med litt skurring ved justering av volum, men det er vel å forvente for noe som sikkert har ligget lagret ubrukt lenge. Spenningene fra strømforsynings-kretsen til forforsterker virker å være ok (ca +- 35V og +-18V).
- Effektforsterker-delen har en 72V del og en 45V del, målt ved de store filterkondensatorene så ligger spenningen på hhv ca 65V og noe over 50V. Når jeg skrur av strømmen så observerer jeg at det er ganske lang utladningstid, nå timet jeg det ikke, men sånn fra husk så tok det kanskje et minutt å nå 5V, videre nedover går det veldig treigt. Strømforsyningskretsen til forforsterkeren lader seg til sammenlikning ut på sekunder etter at strømmen kuttes.
- DC offset målt på R471 (venstre kanal) er 65 VDC :eek:
- DC offset målt på R472 (høyre kanal) er under 100 mVDC

Jeg har planer om å ta ut og teste utgangstransistorene for venstre kanal, men tar gjerne imot andre tips og råd?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
Jeg har planer om å ta ut og teste utgangstransistorene for venstre kanal, men tar gjerne imot andre tips og råd?
En av mine NAD'er ble levert til doktoren som sa at det ikke var mye å spare på, men det var mye som kunne byttes - kun et pris-spørsmål....
Etter denne operasjonen har jeg valgt å la de andre NAD'ene stedes til hvile ved første svikt......
PS! Backuper står klar for alle posisjoner ;)

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.086
Min erfaring er at disse NADene trenger en total utskifting av de mindre elektrolyttkondensatorene.
Jeg har en C352 jeg kjøpte tilbake i 2006 i mitt første anlegg(sansynligvis noe eldre, da jeg kjøpte den brukt). Den fikk gode luftige arbeidsforhold hele veien. Men fikk problemer med beskyttelseskretsen på grunn av høy varme og billige kondensatorer.

Har du lyst og mulighet til å skifte dem selv, så er det jo et hyggeprosjekt. Skal du sette noen eksterne til å gjøre jobben, så er det ikke verdt det. Så er det verdt å merke seg at print-en på NAD forsterkere er som kjeks. Må være greit forsiktig for å ikke skade printet og loddepunkter.

Ellers må jeg si at NADen låter ganske bra, og kobler man de til noen midt på treet lettdrevne høyttalere så rocker det bra. Lånte den bort til en kompis som hadde noen slike "netthandelen" høyttalere, Dynavoice eller hva de het. Det var faktisk litt overraskende hvor mye skyv den NADen klarte å få til.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.177
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Symptomer:

- DC offset målt på R471 (venstre kanal) er 65 VDC :eek:
Det er derfor, den går i "protection".
La den være 100% avladet, før du begynner å fikle. Å måle utg. transistorer er fint nokk, men årsak kan være
dårlig forbinnelse på drivere, dårligt/brudd på printbaner, der de har vært varme. Om du finner kortsluttede utg.
transistorer, da sjekk hele kjeden (drivere & pre-drivere) før du bare tenker på å slutte den til strøm igjen ;)
Derutover er det ingen skam å bytte elektrolytter (små). De som sitter nær ved varmegivende komponenter/
kjøleplater, har helt sikkert tapt kapaciteten nå etter så mange år.

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Antall liker
1.018
Dette er for meg hobby for regnfulle innedager der jeg gjør alt selv. Jeg er inneforstått med at forsterkeren ikke er verdt stort på bruktmarkedet, selv i fungerende stand, og at det kommer til å gå endel penger på bestillinger fra Mouser/Digikey etc. (det gjør som regel det). Og om hele prosjektet ender opp med at den ikke kommer i stand igjen så er det helt greit. Viktige er at jeg har det gøy og lærer nye ting.

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Antall liker
1.018
Det er derfor, den går i "protection".
La den være 100% avladet, før du begynner å fikle. Å måle utg. transistorer er fint nokk, men årsak kan være
dårlig forbinnelse på drivere, dårligt/brudd på printbaner, der de har vært varme. Om du finner kortsluttede utg.
transistorer, da sjekk hele kjeden (drivere & pre-drivere) før du bare tenker på å slutte den til strøm igjen ;)
Derutover er det ingen skam å bytte elektrolytter (små). De som sitter nær ved varmegivende komponenter/
kjøleplater, har helt sikkert tapt kapaciteten nå etter så mange år.
Ja, jeg regnet også med det var defor den gikk i protection. Så denne videoen i går om å feilsøke forsterkere i protection mode, den var bra:

Der nevnes også det du skriver om å sjekke hele kjeden og ikke bare bytte første feilede del og forsøke igjen, så det er noe jeg er bevisst på ja.

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Antall liker
1.018
Tok ut 11 transistorer fra forsterkeren og testet de i kveld, og en av de, Q445, er defekt. Feilsøkingen etter flere defekte deler fortsetter....

1682363826947.jpeg

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
polariteten på offsettet sier hviken node som er shorted eller åpen .) Q445 sitter i power drive HV rail regulatoren

Her ville jeg tatt ut power trans q437 q439
Har du variac eller fattigmanns utgaven mlyspære funker det og

Med bias /driverne tilbake skal du da ha 0,56v over r443 .Derfra 0,56 v ish offsett målt til power gnd
Kansje noe mer grunnet open FB .Forutsatt HV 72 og LV 45 v railene er oppe"

Hvis denne er ok kan du konse om sikkringer dioder og transer i power og power envelop delen

I motsatt tilfelle må du lengre innover siden allt er DC koblet . )

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Antall liker
1.018
Min erfaring er at disse NADene trenger en total utskifting av de mindre elektrolyttkondensatorene.
Liten oppdatering:

Har tatt ut og testet alle 42 elektrolytter fra effektforsterker-kortet.
8 av 42 var dårlige.
Av de 8 så hadde 2 så høy indre motstand at ESR-meteret viste ">40".
Alle de 8 dårlige var i 4xx-serien.

De 8 dårlige var som følger:

2 stk Luxon 220uf/10V, feilrate 100% (målte 2 stk totalt)

1683226247487.jpeg

6 stk Luxon 10uf/100V, feilrate 60% (målte 10 stk totalt). 2 av de 6 var så dårlige at ESR-meteret viste ">40 ohm"

1683226274336.jpeg

Feilsøkingen fortsetter... jeg har funnet flere defekte komponenter i tidligere merket område, men skal teste litt flere før jeg oppsummerer.

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Antall liker
1.018
Nå anser jeg meg som ferdig med feilsøkingen, her er det mest interessante av det jeg fant (trykk på bildet for stor versjon):
1684869598517.jpeg

På planlagt innkjøpsliste har jeg:
- 2SD1207T (Q445)
- 2SA970GR (Q449)
- 100 ohm 1/4W motstand (R461)
- 1N4148 diode (D439)
- 36 elektrolytter med variabel spec. Alt er Nichicon fra UKW- og UKT-serien.

De store filterkondensatorene gjenbruker jeg i første omgang.

1684875827587.jpeg

Sist redigert:

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Antall liker
1.018
Da er jeg ferdig med å bytte deler:
- 36 nye elektrolytter
- 100 ohm 1/4W motstand (R461)
- 1N4148 diode (D439)
- 2SD1207T (Q445)
- 2SA970GR (Q449)

Koblet til strøm igjen, og dessverre gikk den igjen rett i protect, mao ingen forskjell fra første gangen jeg testet den. Fortsatt 65V DC på R471 og under 100 mVDC på R472. De to transistorene kjøpte jeg på eBay da de store nettbutikkene for elektronikk ikke lenger fører disse eller tilsvarende med samme spec som jeg kunne finne. Har hørt historier om fake deler når man kjøper sånt på eBay, så var vel ikke mer enn en forsiktig optimist mtp at det som kom i posten ville fungere. Og uansett så kan det ha vært feil andre steder på forsterkeren som jeg ikke fant ut av. Det har i det minste vært mye læring i dette så helt bortkastet var det ikke. Nå bærer det opp på loftet med forsterkeren til fordel for andre mer sommervennlige uteprosjekter...

Topp Bunn