NAD 501 cd spiller

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hei,

Jeg kom over en NAD 501 cd spiller til 50kr på brukt'n. Virker greit men displayet fungerer ikke. Er dette en bra spiller? Er det enkelt å skifte lys til displayet?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.106
Antall liker
8.700
Torget vurderinger
1
Det er en spiller fra 1994-1995. Så den er ikke så ny. Spørs om du ikke heller burde se etter noe nyere. Billig var den, og den kan vel moddes.

Mvh. Bjørn
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Ja, det var gammelt. Har det vært store endringer lydmessig når det gjelder cd-spillere. Jeg har sansen for enkelt og funksjonellt design :).
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.915
Antall liker
704
Den bruker samme konverter som "monica 2" byggesettet fra diysupply, som mange liker i dag. Med litt tweaking kan du få hyggelig lyd. Opampbytte, x kondensator på trafo og litt paralellkopling av kondensatorer i strømforsyningen er bra. Seriespole på + inngangen på konverterchipen skal også være bra.

http://www.diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.196
Antall liker
821
lacerta skrev:
Ja, det var gammelt. Har det vært store endringer lydmessig når det gjelder cd-spillere. Jeg har sansen for enkelt og funksjonellt design :).
Flott spiller det, er fremdeles fullt på høyde med nyere spillere! Pærene til displayet er enkle å skifte om du kan enkel lodding. Det står noen enkle 6 eller 12V pærer der som du kan kjøpe på en f.eks. båtforretning.

At pærene til NAD CD-spiller ryker fort er en velkjent sak, mener det skyldes at de rett og slett går varme og brenner av. Et tips kan være å bore noen luftehull/slisser i den hvite plasten som omkrantser printet med pærene.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Takk for svar. Litt lodding fikser jeg greit, så nye lyspærer er da overkommelig. Men litt værre med "tweakingen", dette virket komplisert?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.106
Antall liker
8.700
Torget vurderinger
1
Ole_Martin skrev:
lacerta skrev:
Ja, det var gammelt. Har det vært store endringer lydmessig når det gjelder cd-spillere. Jeg har sansen for enkelt og funksjonellt design :).
Flott spiller det, er fremdeles fullt på høyde med nyere spillere! Pærene til displayet er enkle å skifte om du kan enkel lodding. Det står noen enkle 6 eller 12V pærer der som du kan kjøpe på en f.eks. båtforretning.

At pærene til NAD CD-spiller ryker fort er en velkjent sak, mener det skyldes at de rett og slett går varme og brenner av. Et tips kan være å bore noen luftehull/slisser i den hvite plasten som omkrantser printet med pærene.
ja...vet ikke helt det. Det var mange spillere som jeg foretrakk framfor denne som kom 1-3 år senere: Marantz CD63 KI Signature og Pioneer PDS06. Selv syntes jeg NAD 513 var bedre og kjøpte den.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.915
Antall liker
704
Hvis du er vant til å svinge en loddebolt, så er tweaking et lite problem. Denne 501 har jeg skrudd på, og den er ganske grei å ha med å gjøre.
Om du ikke vil lodde, så, kjøp et par Kimber "Tonik" signalkabler til den, det er et godt, enkelt tweak. Fint drivverk også, Philips cdm 4 med svinglaser.

Kimber "Tonik" får du hos ELTEK.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.196
Antall liker
821
bjornh skrev:
Ole_Martin skrev:
lacerta skrev:
Ja, det var gammelt. Har det vært store endringer lydmessig når det gjelder cd-spillere. Jeg har sansen for enkelt og funksjonellt design :).
Flott spiller det, er fremdeles fullt på høyde med nyere spillere! Pærene til displayet er enkle å skifte om du kan enkel lodding. Det står noen enkle 6 eller 12V pærer der som du kan kjøpe på en f.eks. båtforretning.

At pærene til NAD CD-spiller ryker fort er en velkjent sak, mener det skyldes at de rett og slett går varme og brenner av. Et tips kan være å bore noen luftehull/slisser i den hvite plasten som omkrantser printet med pærene.
ja...vet ikke helt det. Det var mange spillere som jeg foretrakk framfor denne som kom 1-3 år senere: Marantz CD63 KI Signature og Pioneer PDS06. Selv syntes jeg NAD 513 var bedre og kjøpte den.
Jo, kanskje det, men CD63KI og PDS06 var jo i en annen prisklasse; 5000,- og 6500,- NAD 501 kostet trossalt 4 ganger mindre; 1500,-. Sammenlignet med en nyere spiller i nogenlunde samme prisklasse, vil det etter min mening være lite som skiller.

513 ja, det var den med plastikkkarusellen og en diger skuff (3CD) ? Pussig at den spilte bedre, trodde det var mer eller mindre identisk elektrisk konstruksjon bak disse spilleren fra NAD (501/502/510/512/513/515 osv). Husker 513 fremstod som svært skjør, tviler på at fremdeles eksisterer like mange 513 idag som det gjør av 501/502. Mener forøvrig å huske at 513 ikke var lenge på markedet, og ble erstattet med 515 som benyttet en Sony skuffemekanisme (5CD).
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.106
Antall liker
8.700
Torget vurderinger
1
Ole_Martin skrev:
bjornh skrev:
Ole_Martin skrev:
lacerta skrev:
Ja, det var gammelt. Har det vært store endringer lydmessig når det gjelder cd-spillere. Jeg har sansen for enkelt og funksjonellt design :).
Flott spiller det, er fremdeles fullt på høyde med nyere spillere! Pærene til displayet er enkle å skifte om du kan enkel lodding. Det står noen enkle 6 eller 12V pærer der som du kan kjøpe på en f.eks. båtforretning.

At pærene til NAD CD-spiller ryker fort er en velkjent sak, mener det skyldes at de rett og slett går varme og brenner av. Et tips kan være å bore noen luftehull/slisser i den hvite plasten som omkrantser printet med pærene.
ja...vet ikke helt det. Det var mange spillere som jeg foretrakk framfor denne som kom 1-3 år senere: Marantz CD63 KI Signature og Pioneer PDS06. Selv syntes jeg NAD 513 var bedre og kjøpte den.
Jo, kanskje det, men CD63KI og PDS06 var jo i en annen prisklasse; 5000,- og 6500,- NAD 501 kostet trossalt 4 ganger mindre; 1500,-. Sammenlignet med en nyere spiller i nogenlunde samme prisklasse, vil det etter min mening være lite som skiller.

513 ja, det var den med plastikkkarusellen og en diger skuff (3CD) ? Pussig at den spilte bedre, trodde det var mer eller mindre identisk elektrisk konstruksjon bak disse spilleren fra NAD (501/502/510/512/513/515 osv). Husker 513 fremstod som svært skjør, tviler på at fremdeles eksisterer like mange 513 idag som det gjør av 501/502. Mener forøvrig å huske at 513 ikke var lenge på markedet, og ble erstattet med 515 som benyttet en Sony skuffemekanisme (5CD).
Ja det stemmer det med 513. Den var vel i omløp i ett års tid, men det var faktisk en ikke så værst spiller. De vanlige spillerne var 511 og 512, som jeg syns var en bra oppgradering. Hadde den 513 i 2-3 år og den var en drøm å bruke. Tullet aldri. Veldig bekvem når du skiftet musikk. men den hadde ikke utgang digitalt, desverre.

PD S06 dukker titt og ofte opp brukt, og det er mange som er moddet på NAT, med LClock osv. Spilleren var meget bra i utgangspunktet og dukker av og til opp brukt. Ellers er det jo en del Marantz'er og CS63 og CD67 var spillere +/- 3500- og populære de også. Holdt nesten på å kjøpe en sånn CD63 KI men det ble aldri noe av. Ble en TEAC VRDS 25 litt senere...
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Da har jeg omsider åpnet spiller'n. Det ser oversiktig og greit ut. Den ene pæra var brent, men det fremkommer ikke hva slags volt dette er... Noen som vet?
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
På verkstedet på Hi Fi Klubben i Trondheim pleide serviceteknikkerne å lodden inn en motstand i serie med pæra. Mener å huske at spenningen over pæra var for høy fra fabikken i forhold til pæras spec. Ring HFK så kan de fortelle deg hvilket serviceverksted som sitter på service manual og kan fortelle deg spenningen.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.196
Antall liker
821
lacerta skrev:
Da har jeg omsider åpnet spiller'n. Det ser oversiktig og greit ut. Den ene pæra var brent, men det fremkommer ikke hva slags volt dette er... Noen som vet?
Bruk et multimeter for å finne spenningen; eller så vil helt sikkert 12V pære fungere.
 

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
Sonus skrev:
På verkstedet på Hi Fi Klubben i Trondheim pleide serviceteknikkerne å lodden inn en motstand i serie med pæra. Mener å huske at spenningen over pæra var for høy fra fabikken i forhold til pæras spec. Ring HFK så kan de fortelle deg hvilket serviceverksted som sitter på service manual og kan fortelle deg spenningen.
HiFi-klubben i Trondheim bruker City radio & tv service, tlfnr deres er 73 51 87 20. I tillegg pleier butikken i Trondheim å ha disse pærene liggende på lager, tror de koster ca. 20 kr stk.
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Rizzo skrev:
HiFi-klubben i Trondheim bruker City radio & tv service, tlfnr deres er 73 51 87 20. I tillegg pleier butikken i Trondheim å ha disse pærene liggende på lager, tror de koster ca. 20 kr stk.
Tenkte på gamle dager da vi hadde verksted i andre etasjen i Fjordgata og Kari og Ståle jobbet der ;)
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Ok, takk for tips. Fikk tak i 2 stk pærer fra clasohlson, de så nesten like ut og er på 6 volt. Skal bruke multimeter for å måle spenningen, tenkte ikke på denne løsningen ::)
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Jeg målte spenningen til 22,2V, da skulle vel 2x12volts pærer passe? Ser ut til at pærene er koblet paralellt.
 
Topp Bunn