Forsterkere NAD C275BEE brokoblet 4ohm

CSjue

Fersking
Ble medlem
05.12.2024
Antall liker
1
Sted
Drammen
Hei,

Jeg har to stk. NAD C275BEE som er tenkt å drive Dali Opticon 8. Manualen til forsterkerne anbefaler ikke bridge mode kobling mot høytalere med lavere motstand enn 8 ohm. Dali Opticon 8 er oppgitt til 4 ohm. Er det noen som har erfaring med brokobling av denne forsterkeren eller liknende fra NAD til lavere motstand enn anbefalt?

1733490596540.png

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
659
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Når du kobler forsterkerene i "Bridge mode", vil dei "lese" høgtalerens impedanse som halvert. Sidan du har 4 ohms høgtalere, vil forsterkerene "lese" høgtalerane som 2 ohm. Og som NAD sjølv skriv, så vil forsterkerene ikkje like det.

Men med 2 forsterkere, så kan du jo truleg kunne vertikalt biampe dei. Eit kjapt google-søk viser deg korleis du gjer dette. Men du må ha dobbelt opp med høgtalerkabler. Og så spørs det vel også kva forforsterker du har.

Du får sikkert fleire og meir utfyllande svar! :)

EDIT1: Artikkel om (passiv) horisontal og vertikal biamping med koblingsdiagram.
EDIT2: Artikkel om bridging vs vertikal biamping.

Mvh Arild :)

Sist redigert:

CSjue

Fersking
Ble medlem
05.12.2024
Antall liker
1
Sted
Drammen
Takk for svar og linker Arild! :)

Jeg skal bruke en AV8801 forforsterker. Planen var å kjøre horisontal bi-amp. Jeg tror jeg har komplisert / rotet det litt for meg selv her. Det virker ganske straight forward egentlig. Virker ikke som den lille ekstra effekten er noen stor fordel. Jeg ser Lam Seng Fatt i den første linken din foretrekker vertikal bi-amp, så jeg må vel prøve begge deler selv også!

Jeg har tenkt det er best for forsterkerne at de blir belastet temmelig likt (vertikal). Men jeg trodde også at det kunne være bedre for lydkvaliteten å skille mellom høye og lavere frekvenser på to forskjellige forsterkere (horisontal). Kanskje ikke i følge mr. Fatt.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.111
Du får en forsterker som kommer til å jobbe hardere og bli varmere. Etter å ha prøvd div. NAD i bridge så har de aldri imponert stort. Lønner seg stort sett å kjøre høyttalere i biamp med fire kanaler i bruk.

En NAD kjører ganske hett i normaldrift. Egentlig så varmt at det er som selvdestruksjon å regne

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
659
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Takk for svar og linker Arild! :)

Jeg skal bruke en AV8801 forforsterker. Planen var å kjøre horisontal bi-amp. Jeg tror jeg har komplisert / rotet det litt for meg selv her. Det virker ganske straight forward egentlig. Virker ikke som den lille ekstra effekten er noen stor fordel. Jeg ser Lam Seng Fatt i den første linken din foretrekker vertikal bi-amp, så jeg må vel prøve begge deler selv også!

Jeg har tenkt det er best for forsterkerne at de blir belastet temmelig likt (vertikal). Men jeg trodde også at det kunne være bedre for lydkvaliteten å skille mellom høye og lavere frekvenser på to forskjellige forsterkere (horisontal). Kanskje ikke i følge mr. Fatt.
Håper då får testa det ut i nær framtid! Og sjølvsagt posta resultatet her i tråden! :)

Mvh Arild :)

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.746
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Når de sier att det ikke bør gjøres, så ikke gjør det.
Som tidligere skrevet, amp vil "se" 2 Ohm.
Ikke bra for en slik amp.

Topp Bunn