NAD Stero Integrated Amplifier 304 som ikke virker som den skal

mee

Fersking
Ble medlem
14.09.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei!

Jeg har en NAD Stero Integrated Amplifier 304 som er litt syk. Av og til fungere den til og med på begge høytalerne, og av og til er det som om det er dårlig kontakt et eller annet sted slik at lyden sakte skurrer bort så blir det helt stille. Jeg har sjekket alle kabler med et voltmeter og det ser bra ut. Jeg har også prøvd med andre kabler, men problemet er der fortsatt. Problemet er også uavhengig av hvilke innganger jeg bruker på forsterkeren og jeg har selvfølgelig skrudd den opp og sjekket alle sikringer. Det eneste som ser ut til å fungere normalt og stabilt er hodetelefonutgangene. Om jeg kobler over på ekstra høytalersettutgang så er problemet der også.

Noen som vet hva som feiler forsterkerene min? Er det noe vits i å reparere på denne?

mvh mee...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
6.008
Antall liker
782
Prøv å kom til under printet med en loddebolt, og lodd omigjen høyttalerterminalene. Mulig at bryteren (som kopler høyttalerene inn og ut) i hodetelefonutgangen er møkkete. Prøv å rense med elektrorens eller rødsprit.
 

mee

Fersking
Ble medlem
14.09.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei

Takk for svar. Jeg skal gjerne prøve å utføre den operasjonene, men jeg skjønnte ikke en dritt av det som stod der. Er det mulig å få en forklaring som jeg kan klare å skjønne rimelig greit? Har du et bilde eller noe sånt?

Takk for hjelpen

mvh mee
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
6.008
Antall liker
782
Om du ikke er vant med slikt bør du spørre en servicetekniker.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.447
Antall liker
3.494
Torget vurderinger
0
:)
Hej!
Jag tror inte att felet är så enkelt som att det är rengöring som krävs, tyvärr.
Jag har tittat snabbt på kopplingsschemat till 304:an. På högtalarutgången sitter ett dubbelrelä. Det är kopplat till en skyddkrets. Utan att ha studerat schemat noga, GISSAR JAG att reläet har två funktioner.
1. Fördröjning av inkoppling av högtalarna för att slippa en "smäll" i högtalarna när förstärkaren startas.
2. Skyddskretsen känner av likspänning över ett visst värde på högtalarutgången och då bryter reläet utgången för att skydda högtalarna mot likspänning.

Detta relä påverkar inte hörtelefonutgången (den är alltså inte skyddad) men sitter FÖRE högtalarterminalerna. Detta förklarar att du har ljud ut i hörtelefonen, men inte i högtalarna.
Jag kan snabbt tänka mig två felkällor (minst):
1. Reläet är trasigt.
2. Skyddskretsen är trasig.

Om man vet hur man gör, är det lätt att koppla förbi reläet. Då får du alltså ljud ut på högtalarutgångarna, men det fördröjda tillslaget och skyddskretsen kopplas alltså bort. Det bästa är naturligtvis att reparera det grundläggande felet, men det går att få ljud ut ur högtalarterminalerna om man kopplar förbi reläet. Detta är i alla fall inget jag rekommenderar.
Lämna in förstärkaren för reparation om du inte kan fixa den själv.

DETTA ÄR ALLTSÅ BARA EN MÖJLIG FELORSAK. DET KAN FINNAS ANDRA. UTAN ATT HA FÖRSTÄRKAREN FRAMFÖR SIG OCH MÄTA PÅ DEN KAN MAN NATURLIGTVIS INTE SÄGA NÅGOT SÄKERT.

M v h
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.230
Antall liker
838
Hei!

To sannsynlige feilårsaker,- har tilsvarende erfaring med storebroren NAD 306.

-loddepunkter. Disse er svekket,- du bør derfor gå over disse.
-potmeteret. Dette er slitt og har dårlige kontaktpunkt. Skiftes - standard Alps.

Forsvinner problemet når du regulerer volumet ?

Hver av disse reparasjonene koster rundt 500,- Det ble gjort med 306 for ~7 år siden, og den lever fremdeles i beste velgående tross den nå er 13-14 år gammel.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.447
Antall liker
3.494
Torget vurderinger
0
Ole_Martin skrev:
Hei!

To sannsynlige feilårsaker,- har tilsvarende erfaring med storebroren NAD 306.

-loddepunkter. Disse er svekket,- du bør derfor gå over disse.
-potmeteret. Dette er slitt og har dårlige kontaktpunkt. Skiftes - standard Alps.

Forsvinner problemet når du regulerer volumet ?

Hver av disse reparasjonene koster rundt 500,- Det ble gjort med 306 for ~7 år siden, og den lever fremdeles i beste velgående tross den nå er 13-14 år gammel.

Hej!

Kommentarer till "Ole_Martin"

-loddepunkter:
Ja, det är möjligt att loddepunkterne på högtalarutgångarna eller på "högtalarväljaren" är dåliga. Tag bort gammalt tenn med avlödningsfläta och löd på nytt tenn.

-potmeteret:
Felet ligger inte där, eftersom "mee" skriver att ljudet ut ur hörtelefonutgången är som det ska. Om volympotentiometern vore dålig skulle ljudet vara dåligt även på hörtelefonutgången.

:)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Alt. 3: Hiv hele skiten, NAD 304 var aldri spesiellt god forsterker allikevel, koste på denne 500kr er vel like verdiløst som å brenne pengene


;) ;) ;) ;)
 

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
68
Antall liker
0
hifiguru skrev:
Alt. 3: Hiv hele skiten, NAD 304 var aldri spesiellt god forsterker allikevel, koste på denne 500kr er vel like verdiløst som å brenne pengene


;) ;) ;) ;)

Hehe, støtter den :p
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.803
Antall liker
18
Velkommen til sentralen..

Om du kjenner noen som kan fikse den billig, så kan det være bryet verdt å fikse på den..
Må du derimot levere den til noen som tar en formue for å fikse den, så vil det lønne seg å gi den bort og kjøpe en annen forsterker..

I mine ører så er NAD 302 en meget god forsterker, spesielt når du tenker på hva du må gi for den brukt i dag..
NAD 304 er mye mer grovkornet og triller ikke frem så god musikk som lillebroren, men den har mer krefter..

Finnes også en del andre forsterkere i 1000 kroners klassen som er bra, om det er slik at du skal ha deg en billig forsterker og det blir for dyrt å fikse 304'n..
 
Topp Bunn