Forsterkere NAD vs Rotel

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Har liggende en NAD C388 og en Rotel RA-1592 (mk1) der jeg tenker å bruke en av dem til enkelt stereo oppsett i kjellerstua. Høyttalere har jeg ikke tenkt på enda, da jeg først skal kvitte meg med en av forsterkerene.
Hvilken ville dere beholdt og hvorfor?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.532
Antall liker
35.407
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kommer ann på høyttalere og egen preferanse.
 

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Kommer ann på høyttalere og egen preferanse.
Stiller ganske blankt ser du.. derfor jeg spør. Sist jeg hadde stereo oppsett var for 20 år siden.. (Da med en Harman Kardon AVR-3000 og Focal/Jm-lab chorus 725 høyttalere)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.678
Sted
Liten by
Jeg tror, som HoJ, at det er umulig å si noe om uten å vite hva det skal brukes på.
Rent generellt og rent historisk så har vel NAD alltid lent mot den "varme lyden", mens Rotel har vært mere nøytral? Men dette må vel tas med mange klyper salt! Jeg kjenner ingen av de ovennevnte forsterkere og jeg har en følelse av at ting har endret seg veldig hos begge produsenter.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.532
Antall liker
35.407
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Stiller ganske blankt ser du.. derfor jeg spør. Sist jeg hadde stereo oppsett var for 20 år siden.. (Da med en Harman Kardon AVR-3000 og Focal/Jm-lab chorus 725 høyttalere)
Jeg har ikke samme smak som deg, ikke står mitt anlegg i ditt rom osv. Prøv å lån med de høyttalerne du ønsker å kjøpe, test de med begge forsterkerne i det rommet de skal stå i.
 
P

parafinoksen

Gjest
Har liggende en NAD C388 og en Rotel RA-1592 (mk1) der jeg tenker å bruke en av dem til enkelt stereo oppsett i kjellerstua. Høyttalere har jeg ikke tenkt på enda, da jeg først skal kvitte meg med en av forsterkerene.
Hvilken ville dere beholdt og hvorfor?
Med egnede høyttalere tror jeg det er ganske hipp som happ hva du velger. De er begge relativt kraftige forsterkere, har masse tilkoblingsmuligheter, og virker så langt jeg kan se ut fra nettet, ganske like egentlig. Har den ene funksjoner som den andre ikke har, og som du finner nødvendige?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Rotel er AB, NAD er klasse D. Det er vel den største forskjellen, rent teknisk. Det betyr kanskje at Rotelen blir varmere på overflaten.

NAD har hdmi-input, betyr det noe for deg?
 

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Rotel er AB, NAD er klasse D. Det er vel den største forskjellen, rent teknisk. Det betyr kanskje at Rotelen blir varmere på overflaten.

NAD har hdmi-input, betyr det noe for deg?
HDMI er kun via utbyggingsmodul noe min ikke har. HDMI trengs egentlig ikke i mitt tilfelle. Blir for det meste å strømme musikk via bluetooth og evt. wiim pro.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
785
Antall liker
949
Hvorfor selge en av forsterkerne først? Er ikke det motsatt vei av hva man bør gjøre?
 

Gsch

Medlem
Ble medlem
09.08.2023
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Hvorfor selge en av forsterkerne først? Er ikke det motsatt vei av hva man bør gjøre?
Helt klart motsatt jeg burde gjort, men i dette tilfelle blir det for å frigjøre litt penger til høyttalere. Dukker det opp høyttalere jeg kunne tenke meg så blir det kjipt om de ryker før jeg får solgt en av forsterkerene
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
HDMI er kun via utbyggingsmodul noe min ikke har. HDMI trengs egentlig ikke i mitt tilfelle. Blir for det meste å strømme musikk via bluetooth og evt. wiim pro.
Da hadde jeg personlig beholdt Rotel, vel og merke i teorien og basert på personlige preferanser. AB er velprøvd, tradisjonelle trafoer osv. Japansk klasse AB er mer ørevennlig enn »tidlig» klasse D. I gamle dager hadde jeg en 200w/8hm effektforsterker fra Rotel, og det er ingen tvil om at Rotel behersker AB veldig godt i den gjeldende prisklassen.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Jeg ville beholdt Nad enkelt og greit, da den kan oppgraderes med BluOS og HDMI og er en mer moderne sak. Den har heller ikke problemer med forvrengning på litt stygge laster heller, så noen fordeler er det jo med klasse D. Hadde C388 før, og kan ikke si det var den helt store oppgraderingen når jeg gikk til M33 for å være ærlig (eneste fordelen er at den har Dirac).
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.837
Antall liker
21.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hyggelig at du likte svaret mitt, @Gsch . Jeg hadde valgt NADen Den gir seg ved 200W i 4 ohm og det holder til det meste av det du kan finne på. Hypex UcD180 klasse D-moduler er fine greier, pluss disse oppgraderingsmulighetene med innstikkort da.
Omtale med målinger her. Bruk Google translate eller noe sånt:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Vurderte vel den NAD C388 for et par-tre år siden, men utfra tester virket den litt for klinisk og som den kunne tippe over til kjølig i lyden for at jeg følte den passet meg. Tror det er en forsterker man må prøve på høyttalerne i aktuelt rom før man bestemmer seg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.837
Antall liker
21.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Heh. I Stereo+ sin test står følgende: Leter du etter kos og varme må du se andre steder.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ja. Jeg så etter kos og varme. Er det galt også, nå? 🫶

Kan legge til at jeg spiller på et par rimelige gulvstående Klipscher med lett modifisert filtre, og endte med en Denon hvor bassen har fått et lite løft med tonekontrollene. Syns det funker greit sånn enn så lenge. Kan hende NAD'en også hadde fungert greit gitt mulighet til å justere frekvensgangen.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg har spilt på BW 703 med Nad C388 den spilte pent og pyntelig men savnet litt driv og punch i lyden.
Skiftet da over til Denon Pma 2020 og ting falt på plass.
Men det kan selvfølgelig tippe en annen vei med en annen høyttaler.
Så det er en fordel å finne høyttaler først. Selv ville jeg nok beholdt Rotelen.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Se om du kan få prøvd Rotelen på ett par Polk Reserve R700 eller R600. Tror det kunne vært en gøyal kombo.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
412
Antall liker
490
Sted
Brøttum
Det generelle er vel at man må ha nok power til å drive det man ønsker å bruke av høyttalere. Ingen av disse to hadde fått oppholdstillatelse hos meg heller, kun basert på utseende og at det er integrerte løsninger uten noen enkel måte å få koblet til en dsp. Mitt tips, selg begge og kjøp noe med mer power som også har mulighet for dsp (aka separate løsninger).
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Magefølelsen etter å ha googlet sier Rotel. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det generelle er vel at man må ha nok power til å drive det man ønsker å bruke av høyttalere. Ingen av disse to hadde fått oppholdstillatelse hos meg heller, kun basert på utseende og at det er integrerte løsninger uten noen enkel måte å få koblet til en dsp. Mitt tips, selg begge og kjøp noe med mer power som også har mulighet for dsp (aka separate løsninger).

Høres dette ut som oppskriften på et "enkelt stereo-oppsett"? Ikke det, nei? ;)
 
P

parafinoksen

Gjest
Det generelle er vel at man må ha nok power til å drive det man ønsker å bruke av høyttalere. Ingen av disse to hadde fått oppholdstillatelse hos meg heller, kun basert på utseende og at det er integrerte løsninger uten noen enkel måte å få koblet til en dsp. Mitt tips, selg begge og kjøp noe med mer power som også har mulighet for dsp (aka separate løsninger).
Kanskje du bør avklare hva slags lyttepreferanser TS har? Rotelen f.eks. har rundt 200 W i 8 ohm og 300-og-noe W i 4 ohm, det holder jo i bøtter og spann til lytting på normale nivåer og vel så det.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.858
Antall liker
5.512
Sted
Holmestrand
Med erfaring fra begge merker (startet med en Rotel i 1976 ...),
Har hørt begge, og jeg tror jeg begge vil tjene deg vel i et "enkelt oppsett".
Akkurat i dette tilfellet så følger jeg Valentino, og sier NAD, selv om jeg som regel ville sagt Rotel (muligens av nostalgiske grunner).
.
:)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.532
Antall liker
35.407
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis jeg har valgt mellom to biler så ville jeg nok ha prøvd de første før jeg kjøpte en av de...
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
412
Antall liker
490
Sted
Brøttum
Høres dette ut som oppskriften på et "enkelt stereo-oppsett"? Ikke det, nei? ;)
Ja, det vil jeg si. Er målet å bruke mest penger så er det ikke det, men det er vel ikke det som etterspørres heller?

Kanskje du bør avklare hva slags lyttepreferanser TS har? Rotelen f.eks. har rundt 200 W i 8 ohm og 300-og-noe W i 4 ohm, det holder jo i bøtter og spann til lytting på normale nivåer og vel så det.
200w i 8ohm drar ikke "alt der ute" og ettersom det ikke er spesifisert hvilke høyttalere som skal benyttes hvordan kan du da vite at det er 'nok'? Men for all del, lev i den troen hvis du vil. ;)
 
P

parafinoksen

Gjest
200w i 8ohm drar ikke "alt der ute" og ettersom det ikke er spesifisert hvilke høyttalere som skal benyttes hvordan kan du da vite at det er 'nok'? Men for all del, lev i den troen hvis du vil. ;)
Det er jeg klar over, men hvorfor skal man «overdimensjonere» i tilfelle rottefelle? Heldigvis finnes det et stort utvalg av gode lettdrevne høyttalere med moderat til høy sensitivitet.
 
H

Hifibasillen

Gjest
RA 1592 har blitt målt til langt mer en 200w i 8ohm, effektdelen her er basert på RB 1582mkII noe som er meget heftig i seg selv, har eid begge, men har idag Nad kun av nyskjerrighet for at Nad har gått over til klasse D.

Hadde RA 1592 samt 1582 mkII med RC 1572 mkII på Klipsch og Polk med glimrende resultater, spørsmålet her er hvilken høytalere du skal bruke, Rotel og Nad er temmelig like i gjengivelsen etter hva jeg har erfart selv men andre kan selvfølgelig høre anderledes


Ville testet begge forsterkerne før en konklusjon dras 🙂
 

Vedlegg

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.858
Antall liker
5.512
Sted
Holmestrand
Nå har trådstarter begge, så han har sikkert prøvd de.
Når finansiering av høytalere etter hva jeg forstår er avhengig av salg av en av forsterkerne så kan vi vel kanskje slutte å foreslå å teste begge?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.532
Antall liker
35.407
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nå har trådstarter begge, så han har sikkert prøvd de.
Når finansiering av høytalere etter hva jeg forstår er avhengig av salg av en av forsterkerne så kan vi vel kanskje slutte å foreslå å teste begge?
Hvorfor... En kan vel prøve å låne før en kjøper? De to siste høyttalerparene jeg har hatt (en fra butikk og en privat) har jeg fått teste hjemme før kjøp.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Igjen høytalere disse skal spilles på kan være greit å vite eller ta ker rundt dette

,Rotel funket knall med Klipsch men ikke sikkert Nad hadde vært det samme spes nyere klasse D, men igjen savner ikke mer varme når jeg bruker Nad nå med Polk her, kan godt være det er kombinasjon med høytalerne en bruker som igjen avgjør om dette passer sammen uavhengig om forsterkeren er varm eller veldig nøytral i signatur.
 
P

parafinoksen

Gjest
Beskrivelsen av Rotelen som går igjen, er at den er nøytral, oppløst og har krefter nok. Tror ikke det skal bli vanskelig å finne passelige høyttalere til den. Ser forresten på Finn at det er en kar i Sandnes som selger et par KEF Q950 gulvstående. Han har samme Rotel som her. Kanskje mulig/aktuelt med en prøvelytt?
 
Topp Bunn