Naim Nait 5i sammen med Linn sneaky ds?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.733
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det skurrer litt for meg å sette en hel nettverksreceiver som kilde til en integrert forsterker.

En tusenlapp til eller så gir deg en Logitech Transporter. Nå vet jeg riktignok ikke om den lille Naimen fikser den.

Hollingen

Medlem
Ble medlem
18.11.2009
Antall liker
0
Nå er jo faktisk den lille 2x20 watt forsterkeren i Sneaky bare noe de har kastet i den fordi de hadde den. Så det skal ikke stå på det.

Lillenaimen takler det meste. Dette kan du skrive opp i notatblokka. Ordtaket "Naimwatt" er ikke til å spøke med.
Personlig tror jeg dette anlegget ville vist seg til å være sprekt, dynamisk og festlig.

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
52
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Hva med den nye Linn Majik DS-i? Koster noen tusenlapper mer (26 000), men er kanskje en mer elegant og komplett løsning? Flere digitalinnganger, hodetelefonutgang og riaa har den også - og dessuten den mye omtalte Dynamik-strømforsyningen. Nå har jeg jo ikke hørt den selv, men det kan kanskje være verdt å sjekke ut for den som er ute etter en nettverksspiller/forsterker. Og en annen bruker her byttet ut sin Naim SuperNait med en DS-i. Ellers har man jo Naim Uniti til 22k.

Saksa fra Kontrapunkt:

- 2 x 100 Watts Chakra forsterker
- Dynamik strømforsyning
- Høykvalitet nettverkspiller (24 bits/192 kHz)
- FLAC, ALAC, WAV, AIFF, AAC og MP3
- Internett radio
- 6 Digitale innganger
- 5 Analoge innganger (inkl. MM Riaa trinn)
- Aux inngang på fronten for tilkobling aviPod etc.
- Hodetelefontilkobling
- Pre-out for tilkobling av eksterne forsterkere

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
Hollingen skrev:
Nå er jo faktisk den lille 2x20 watt forsterkeren i Sneaky bare noe de har kastet i den fordi de hadde den. Så det skal ikke stå på det.
Har vanskelig for å forstå og tro hvorfor en så seriøs produsent som Linn skulle bare «kaste» i en forsterker fordi de hadde den bare ??? Det jeg leser på flere forum i England er at det er absolutt kapabel liten sak med riktige høyttalere.

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=4370

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg har hørt CD5i - Nait 5i - SA1550. Det funker (bortsett fra at jeg har Nait 1 er det slik det ser ut her), for det det måtte være verdt. Men jeg synes systemet virker ubalansert – det skal for eksempel ikke mange tusenlappene ekstra før du kan droppe Linn-boksen og gå opp på en Supernait (som har integrert DAC).

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Uniti vil være et veldig godt alternativ. Bach_Man på forumet har en, og har kommet med fyldige beskrivelser i Naim-tråden. Om jeg har lest med brillene rett vei har han oppfattet den som omtrent på samme nivå som en 5i-kombo, og med alt annet snacks som følger med bør du kunne ligge godt an.

Hollingen

Medlem
Ble medlem
18.11.2009
Antall liker
0
Wright skrev:
Uniti vil være et veldig godt alternativ. Bach_Man på forumet har en, og har kommet med fyldige beskrivelser i Naim-tråden. Om jeg har lest med brillene rett vei har han oppfattet den som omtrent på samme nivå som en 5i-kombo, og med alt annet snacks som følger med bør du kunne ligge godt an.
Den gjør jo ting veldig enkelt, for å si det mildt. Jeg har også kikka litt på denne nye HD10 av hegel, er også en mulighet. Men da er det jo også endel mer pc inne i bildet. Med tanke på støy osv. Vanskelig å velge, så mye fint :D

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Det skurrer litt for meg å sette en hel nettverksreceiver som kilde til en integrert forsterker.

En tusenlapp til eller så gir deg en Logitech Transporter. Nå vet jeg riktignok ikke om den lille Naimen fikser den.
Ifølge ihvertfall et av de store og velrenommerte tyske hifibladene er Sneaky DS lydmessig bedre enn Transporter. Men dersom brukersnittet og designet er viktig, er kanskje Transporter en bedre kandidat?

Hollingen

Medlem
Ble medlem
18.11.2009
Antall liker
0
blekansikt skrev:
Valentino skrev:

Ifølge ihvertfall et av de store og velrenommerte tyske hifibladene er Sneaky DS lydmessig bedre enn Transporter. Det er isåfall en god grunn til å anskaffe seg Sneaky. Men dersom brukersnittet og designet er viktig, er kanskje Transporter en bedre kandidat?
Mange som tviler på den lille naimen, men sant skall sies når den sparker, uten problemer. Jeg har også testet 5i opp mot supernait, forskjellene va ikke så store som man skulle tro. Supernaiten hadde litt mer av alt, er vel den enkle forklaringen, lydmessig. Dette ble gjort på noen glenair 15" med horn http://www.6moons.com/audioreviews/tannoy3/glenair.html festlige saker. Supernaiten hadde mer spillerom.

Lyd er helt klart viktigere enn design for meg. Så lenge jeg ikke trenger slegge for å bruke utstyret går det som regel greit. Sneaky får du jo opp på pcskjermen, å kan styres igjennom nettverket. Dette er ikke et problem for meg, men skjønner at det kan sees på som problematisk for gamle Lp spinnere.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.733
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
blekansikt skrev:
Valentino skrev:

Ifølge ihvertfall et av de store og velrenommerte tyske hifibladene er Sneaky DS lydmessig bedre enn Transporter. Men dersom brukersnittet og designet er viktig, er kanskje Transporter en bedre kandidat?
Ligger den sammenlikningen på nett? Ville være interressant lese: Eneste DACen jeg har hørt som spilte bedre enn Transporter er DAD AX24. Om Linn Sneaky DS kan det samme er det en sensasjon.

---

Naim Uniti er et langt mer elegant valg enn Sneaky DS + Nait 5i, eller Transporter og Nat 5i for den saks skyld.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Om det er sånn at streaming er ekstremt viktig, så vit at Naim Uniti legger inn et kort mellomrom mellom hvert UPnP-streamede spor. Min egen etterforskning har brakt på det rene at dette er en begrensning som stammer fra selve UPnP-systemet som Uniti benytter seg av. Linn bruker som kjent samme protokoll, men har laget seg en proprietær løsning. Hvis streaming er førsteprioritet ville jeg ventet og sett hva Naim legger inn i den nært forestående softwareoppdateringen, men sånn ellers gjør jo Uniti veldig mye annet som ikke Sneaky DS kan.

Sånn ellers er ikke forsterkeren i Sneaky DS "kastet" inn. Sneaky er ment å kunne brukes som et enkelt system nr. 2 for folk som allerede har et større Linn DS-basert system. Et alternativ til Sneaky er den noe mystiske Linn Sekrit DS-I som har kraftigere innebygget forsterker. Ja faktisk minner funksjonssettet endel om Majik DS-I, men helt uten finesser som betjeningsknapper og display.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Mm, Sekrit DS-I virker jo helt super, DS-streamer, sprek forsterker og DAC (den har S/PDIF inn). Den er endog helt sort og halfsize, noe vi liker.

Nait 5i er en sterk, sprek og morsom forsterker i mine ører, skepsis mht dens kababiliteter kommer sannsynligvis fra folk som ikke har hørt eller eiet den. Selv hadde jeg klart valgt en Sneaky DS+Nait 5i fremfor en Supernait m/DAC i bruk. En DS tilbyr jo i tillegg überfet GUI via iPod/Phone, mens med Snait må du ha en datamaskin eller iPod med dock i nærheten. Selv med prisen av en god RCA-DIN-kabel (må ha, må ha) medregnet, er førstnevnte alternativ vesentlig rimeligere enn en Snait. Synes naimuniti blir litt fjernt å vurdere hvis man ikke trenger cdp, men det er kanskje bare jeg som ikke liker overflødige ting. Når Naim så kommer med en skikkelig streamer som ikke er en datamaskin fra 2005 med dårlig software og varmeproblemer, kan du selge Sneakyen og få full Naim-lykke :)

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
blekansikt skrev:
Valentino skrev:

Ligger den sammenlikningen på nett? Ville være interressant lese: Eneste DACen jeg har hørt som spilte bedre enn Transporter er DAD AX24. Om Linn Sneaky DS kan det samme er det en sensasjon.
Ser ut som jeg blandet sammen Majik DS og Sneaky DS :-[
Ifølge tyske Stereo får Sneaky DS karakteren 75%, Transporter 80% og Majik DS 86% for lydkvalitet. Akurate DS og Klimax DS får forøvrig lydkarakteren 90% og 100%, respektivt.

Link til Sneaky-test her: http://stereo.de/index.php?id=478&L=0&no_cache=1&sword_list

Link til test av Majik, Akurate og Klimax her: http://stereo.de/index.php?id=475&L=0&no_cache=1&sword_list

Link til Transporter-test her: http://stereo.de/index.php?id=202&L=0&no_cache=1&sword_list

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
214
Torget vurderinger
19
Må være en grunn til at Kontrapunkt anbefaler Linn foran Naim sine nettverksspillere (siden de selger begge merker mener jeg)? ;)

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
96
Som Carter sier valgte jeg å selge min Supernait til fordel for den nye Linn Majik DS-I. Dette var etter en meget overbevisende sammenlikning med Supernait på kontrapunkt, og hjemlån forrige mandag. For meg betyr dette at jeg har redusert antall bokser fra 4 (SN, PS, RIAA og Squeezebox) til 1, og dette med en svært bra resultat lydmessig. Nå har jeg ikke fått den enda (lever foreløbig med en overraskende god, gammel og billig Rotel), men basert på det jeg har hørt har jeg ingen problemer med å anbefale den. Tvert i mot faktisk! Uniti er jo også spennende, men i og med at den har en CD spiller jeg ikke har bruk for og ikke har innebygget RIAA falt den gjennom. Har også større tro på Linn når det gjelder streamere. I alle fall foreløbig.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.733
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk skal du ha!
Jeg finner ingen bakgrunnsinfo for hvordan Stereo kommer fram til prosentsatsen sin for Klangqualität, det er kanskje slikt man må kjøpe bladet for å vite.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Trond_B skrev:
Må være en grunn til at Kontrapunkt anbefaler Linn foran Naim sine nettverksspillere (siden de selger begge merker mener jeg)?  ;)
Tror du Kontrapunkt har hatt nærkontakt med noen Naim nettverksspillere såpass at de kjenner de? NaimNet-produktene altså?

Linn er de jo importører av i tillegg, og har nær 20 års erfaring med. Naim er et agentur de er forhandlere for, og jeg tenker vel at det fort er andre motivasjoner enn rene kvalitative vurderinger til grunn for at de helst vil selge Linn-produkter.

Hollingen

Medlem
Ble medlem
18.11.2009
Antall liker
0
Valentino skrev:
blekansikt skrev:
Valentino skrev:

---

Naim Uniti er et langt mer elegant valg enn Sneaky DS + Nait 5i, eller Transporter og Nat 5i for den saks skyld.
Sammenlikningen ligger i hode på meg og en anna kar, å er desverre ikke lagt ut på nett.
Jeg er forresten ikke i tvil om at Uniti er en utmerket spiller. Likevel heller jeg på Sneaky i mine fremtidsplaner.

Nå har det seg jo sånn at de som selger produkt, har flere leverandører som de har forskjellige avtaler med. Dette kan gå på pris, service og ikke minst at de skal belage seg på å selge mest mulig fra en enkelt leverandør (som de da får bedre betingelser hos). Derfor er upartiske råd veien å gå.
Personlig mener jeg Linn fører veien for resten på streaming siden.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Fidelio skrev:
Synes naimuniti blir litt fjernt å vurdere hvis man ikke trenger cdp, men det er kanskje bare jeg som ikke liker overflødige ting.
Det er jo et greit synspunkt hvis man går inn for å få minst mulig funksjonalitet. Mer nyttig for noen er kanskje DAC med fire innganger, strømuttak for stageline/superline/prefix (så man ikke trenger å betale for en RIAA om man ikke trenger en), trådløs nettverksforbindelse, radio, hodetelefonutgang og mulighet for å koble til en ekstra effektforsterker. Sneaky/Nait 5i mangler alt dette.

Jeg har fremdeles mine tvil omkring softwaren Linn benytter. Den ligger langt etter Squeezebox og Sonos, og enda lenger etter det fantastiske Sooloos/Meridian-systemet.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
96
Bach_Man skrev:
Fidelio skrev:
Synes naimuniti blir litt fjernt å vurdere hvis man ikke trenger cdp, men det er kanskje bare jeg som ikke liker overflødige ting.
Det er jo et greit synspunkt hvis man går inn for å få minst mulig funksjonalitet. Mer nyttig for noen er kanskje DAC med fire innganger, strømuttak for stageline/superline/prefix (så man ikke trenger å betale for en RIAA om man ikke trenger en), trådløs nettverksforbindelse, radio, hodetelefonutgang og mulighet for å koble til en ekstra effektforsterker. Sneaky/Nait 5i mangler alt dette.

Jeg har fremdeles mine tvil omkring softwaren Linn benytter. Den ligger langt etter Squeezebox og Sonos, og enda lenger etter det fantastiske Sooloos/Meridian-systemet.
Hva er feil med SW til Linn da? Mener du brukergrensesnittet (snarere mangel på kanskje) eller firmware på boksene? Jeg synes de låter veldig bra i alle fall. Og med en Ipod Touch er jo grensesnittet ok også, eller hur?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg tenker jo først og fremst på brukergrensesnittet. På såpass kostbare produkter som Klmax og Akurate burde man kanskje forvente et mer sofistikert grensesnitt. For ikke å snakke om alle problemene som mange har opplevd. En spiller til 125000 burde være helt problemfri. Linn burde tatt mer kontroll over utviklingen av brukergrensesnittet, og ikke lene seg på frivillige tredjepartsleverandører.

Se hva Sooloos kan gjøre her:

http://stereophile.com/mediaservers/908sooloos/

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
96
Bach_Man skrev:
Jeg tenker jo først og fremst på brukergrensesnittet. På såpass kostbare produkter som Klmax og Akurate burde man kanskje forvente et mer sofistikert grensesnitt. For ikke å snakke om alle problemene som mange har opplevd. En spiller til 125000 burde være helt problemfri. Linn burde tatt mer kontroll over utviklingen av brukergrensesnittet, og ikke lene seg på frivillige tredjepartsleverandører.

Se hva Sooloos kan gjøre her:

http://stereophile.com/mediaservers/908sooloos/
Det er jeg faktisk helt enig i. Brukergrensesnittet har en god del å si for følelsen av kvalitet og eierglede. At de ikke har tatt tak i dette er kritikkverdig ja. Om ikke annet kunne muligens kjøpe songbook og videreutviklet dette sammen med firmware på DS'ene. Har ikke mot å benytte Ipod touch, men det burde kunne kjøpes ferdig konfigurtert med Linn's kontrol SW samtidig som en kjøper DS'en. Hvordan er GUI på Uniti?

Virker enkelt å ta i bruk dette Soolos systemet. Linn har tydeligvis litt å lære der...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Uniti har ikke noen GUI, men det er en helt grei teksbasert navigator som lar deg bla mediainnhold alt etter hva serverprogrammet tilbyr. Altså trenger man ikke noe mer enn fjernkontrollen for å få full kontroll over biblioteket. Alt er fungerende og tilnærmet bugfritt. I tillegg kan den bruke alle de samme kontrollprogrammene som Linn DS for PC, Mac og Iphone, ettersom begge er UPnP-baserte. Men stremingen er jo på en måte ikke hovedsaken med Uniti, bare en av flere funksjoner. Kanskje er det mer naturlig å sammenligne med Naim HDX om man skal kjøre en Linn vs. Naim-diskusjon.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
96
Bach_Man skrev:
Uniti har ikke noen GUI, men det er en helt grei teksbasert navigator som lar deg bla mediainnhold alt etter hva serverprogrammet tilbyr. Altså trenger man ikke noe mer enn fjernkontrollen for å få full kontroll over biblioteket. Alt er fungerende og tilnærmet bugfritt. I tillegg kan den bruke alle de samme kontrollprogrammene som Linn DS for PC, Mac og Iphone, ettersom begge er UPnP-baserte. Men stremingen er jo på en måte ikke hovedsaken med Uniti, bare en av flere funksjoner. Kanskje er det mer naturlig å sammenligne med Naim HDX om man skal kjøre en Linn vs. Naim-diskusjon.
Ikke dumt det. Da går det i alle fall an å få spilt musikk, selv om GUI helt klart er å foretrekke for de fleste vil jeg tro. Så lenge Ipod med Songbook fungerer som fjernkontroll så klarer jeg meg fint jeg, selv om jeg synes det er snodig at Linn ikke har en egen løsning på dette. Var ikke meningen å starte en Linn-Naim diskusjon, selv om en uniti vs DS-I shootout hadde vært moro :)

Topp Bunn