Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    Naca4

    Gjest
    Linn i Naimtråden,
    Forstår godt at Linn Kan mk1 har svorne fans. Låter fyldigere og langt fra så klinisk som Naim IBL. Minst like hurtige på start-stopp og transienter. Fabelaktig musikalsk engasjerende, punchy og ganske så smooth lyd fra disse små boksene, magisk.


     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har alltid vært nysgjerrig på Kan. Men mk2 er bedre, sies det? Står de seg mot Ibl mk2?
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har alltid vært nysgjerrig på Kan. Men mk2 er bedre, sies det? Står de seg mot Ibl mk2?
    Har ikke hatt IBL mk2, men etter hva forstod fra han jeg kjøpte IBL mk1 av er modellene mk1/mk2 like i karakter, ingen store forskjeller.
    Det er delte meninger om hvilken modell som er best når det gjelder Kan. Mk2 er tunet mer mot cd og er 'safere', kan bi-wires og gjøres om til aktiv drift. Her låter Kan mk1 fantastisk, den kommuniserer med en nesten arrogant sikkerhet. Selvsagt er det begrensninger når det gjelder lydtrykk på store symfonier. Uansett, det rocker og svinger som bare det og høyttalerne er kapable til svært gode resultater.
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vært artig å prøve. Jeg synes personlig mk2 på Ibl er markant. Spinkelheten er adressert og den tonale balansen er bedre. Mk1 forsvant mens mk2 har vært her lenge.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Det er et par Kan mk2 annonsert på PFM for tiden.
    Linn Kan låter større enn hva en skulle tro er mulig. De har klarhet, følelse av fart, rytmisk drive og en melodiøsitet som er forbausende god og gir enorm innsikt i innspillingene, gode som dårlige. Linn Kan er i klart slektskap lydmessig med IBL og SBL. Den låter ikke svampete, overhyggelig og laidback som det meste på markedet. Liker du IBL vil Kan ganske sikkert falle i smak.
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for info. Lette på pfm, fant de ikke jeg.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk, fant den. Lette på feil sted.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Hvordan det den gang glimrende Hi-Fi World beskrev Linn Kan 2 og et par andre i sin liste over anbefalte høyttalere i 1991.


     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    395
    Antall liker
    856
    Sted
    Ulsteinvik
    Er det noen andre her inne på Naim-tråden som har vurdert å selge en sentralt beliggende dyr bolig for å finansiere en større og veldig mye billigere usentral bolig slik at en får både plass og penger til å gå aktivt? Jeg har nå etter litt ettertanke slått fra meg den tanken og begynt å planlegge hvordan jeg skal øke inntektene slik at jeg heller kan kjøpe naboleiligheten. Da slipper jeg alt maset som flyttingen innebærer. Jeg har hørt at det skal være lukrativt å starte opp et IT-selskap for deretter å selge det til et større IT-selskap. For ordens skyld: Jeg sitter hjemme med feber.
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    165
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da fremmer jeg herved en opptakssøknad for medlemskap i Det O´Store Naim-fellesskapet.

    Jepp, jeg er blitt eier av en Naim Uniti Atom. Flott sak!
     
    Sist redigert:

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    395
    Antall liker
    856
    Sted
    Ulsteinvik
    Da fremmer jeg herved en opptakssøknad for medlemskap i Det O´Store Naim-fellesskapet.

    Jepp, jeg er blitt eier av en Naim Uniti Atom. Flott sak!
    Gratulerer! Hvilke høyttalere bruker du? Naim er jo veldig vanedannende, og det ene kan føre til det andre. Selv har jeg nå 10 bokser i sving. Men absolutt veldig morsomt!
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Linn i Naimtråden,
    Forstår godt at Linn Kan mk1 har svorne fans. Låter fyldigere og langt fra så klinisk som Naim IBL. Minst like hurtige på start-stopp og transienter. Fabelaktig musikalsk engasjerende, punchy og ganske så smooth lyd fra disse små boksene, magisk.


    Gratulerar ! En av världens mest musikaliska högtalare.
    Kör man dom aktivt så blir det helt galet bra !!!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    hehe, litt unyansert kanskje..... jeg har hørt mange designer som er langt fra det du beskriver :) Det beste er vel å konkretisere argumentene basert på hva man har hørt, men selv da blir opplevelsen subjektiv, man ser gang på gang at personer opplever et produkt forskjellig fordi rom, oppsett og preferanser er så forskjellig/ personlig.
    Når det er sagt, eldre designer kan sikkert overgå nyere designer på musikalitet og mye annet også, hva vet vel jeg..... som ikke har hørt dem.

    Det er et par Kan mk2 annonsert på PFM for tiden.
    Linn Kan låter større enn hva en skulle tro er mulig. De har klarhet, følelse av fart, rytmisk drive og en melodiøsitet som er forbausende god og gir enorm innsikt i innspillingene, gode som dårlige. Linn Kan er i klart slektskap lydmessig med IBL og SBL. Den låter ikke svampete, overhyggelig og laidback som det meste på markedet. Liker du IBL vil Kan ganske sikkert falle i smak.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Gratulerar ! En av världens mest musikaliska högtalare.
    Kör man dom aktivt så blir det helt galet bra !!!
    Takk, det spiller helt fantastisk så jeg får jeg prøve å tenke meg hvordan det låter aktivt. Dem takler jo alt, har en unik musikalitet og fyller greit et forholdsvis stort rom med godlyd og bass. Jeg leste akkurat lederen til Paul Messenger i HifiCritic hvor det stilles spørsmål om dyp bass i det hele tatt er nødvendig. HifiCritic
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    hehe, litt unyansert kanskje..... jeg har hørt mange designer som er langt fra det du beskriver :) Det beste er vel å konkretisere argumentene basert på hva man har hørt, men selv da blir opplevelsen subjektiv, man ser gang på gang at personer opplever et produkt forskjellig fordi rom, oppsett og preferanser er så forskjellig/ personlig.
    Når det er sagt, eldre designer kan sikkert overgå nyere designer på musikalitet og mye annet også, hva vet vel jeg..... som ikke har hørt dem.

    Det er et par Kan mk2 annonsert på PFM for tiden.
    Linn Kan låter større enn hva en skulle tro er mulig. De har klarhet, følelse av fart, rytmisk drive og en melodiøsitet som er forbausende god og gir enorm innsikt i innspillingene, gode som dårlige. Linn Kan er i klart slektskap lydmessig med IBL og SBL. Den låter ikke svampete, overhyggelig og laidback som det meste på markedet. Liker du IBL vil Kan ganske sikkert falle i smak.
    Det finnes sikkert unntak noe jeg absolutt er åpen for. Har selv hatt mange høyttalerpar og annet som satser for mye på klangfarger og nøytralitet på bekostning av PRaT og pitch som etter min mening er mye viktigere.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ok, takk S, sant nok, det er nyansert nok for meg. Ellers er (som tidligere poengtert) innleggene dine fornøyelig lesning.

    hehe, litt unyansert kanskje..... jeg har hørt mange designer som er langt fra det du beskriver :) Det beste er vel å konkretisere argumentene basert på hva man har hørt, men selv da blir opplevelsen subjektiv, man ser gang på gang at personer opplever et produkt forskjellig fordi rom, oppsett og preferanser er så forskjellig/ personlig.
    Når det er sagt, eldre designer kan sikkert overgå nyere designer på musikalitet og mye annet også, hva vet vel jeg..... som ikke har hørt dem.

    Det er et par Kan mk2 annonsert på PFM for tiden.
    Linn Kan låter større enn hva en skulle tro er mulig. De har klarhet, følelse av fart, rytmisk drive og en melodiøsitet som er forbausende god og gir enorm innsikt i innspillingene, gode som dårlige. Linn Kan er i klart slektskap lydmessig med IBL og SBL. Den låter ikke svampete, overhyggelig og laidback som det meste på markedet. Liker du IBL vil Kan ganske sikkert falle i smak.
    Det finnes sikkert unntak noe jeg absolutt er åpen for. Har selv hatt mange høyttalerpar og annet som satser for mye på klangfarger og nøytralitet på bekostning av PRaT og pitch som etter min mening er mye viktigere.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Stage,
    hvilken utgave av Kan har du?
    Har du lyttet til flere av de forskjellige versjonene?
    Mitt par er et av de første mk I produsert med hiquphon diskant.
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Stage,
    hvilken utgave av Kan har du?
    Har du lyttet til flere av de forskjellige versjonene?
    Mitt par er et av de første mk I produsert med hiquphon diskant.
    Jag har haft säkert 15 par Kan genom åren,har 5 st par just nu.Ett par är väldigt tidiga Kan 1 från de första åren de tillverkades,låter fantastiskt

    skojigt å bra,de är med Scanspeakdiskant ,ett par Kan 1 som är något senare också med Scanspeakdiskant,ett par aktiva Kan1 med

    Scanspeakdiskant,ett par Kan II med Hiquphone och ett par Kan II Kustone aktiva med Ninkadiskant.

    De du har är också en bra variant,de som är lite sämre är sena Kan 1 med Kef B110b,de fick inte till basåtergivningen lika bra på dessa(har
    haft flera par),dock endast passiva.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Spennende, mange par du har og har hatt. Alltid greit med backup! Har lest at den første utgaven med Scanpeak D2008/851100 er den beste, men at alle forsåvidt er gode frem til den siste Kan II med Kustone.
    Linn Kan er meget musikalske og det er utrolig at de kan få ut så mye informasjone og nyanser av alle slag. Tror SBLene ender opp i et system nr 2 etter hvert. Kan kommuniserer mye bedre. Har du hørt Isobariks? Husker at eieren av Mana Acoustics prøvde aktive ATC 100 som erstatning for Bariks med toppspekket LP12 og Nac 52 pre. Han holdt ut et års tid før Isobariksene - og musikkken var tilbake.
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Spennende, mange par du har og har hatt. Alltid greit med backup! Har lest at den første utgaven med Scanpeak D2008/851100 er den beste, men at alle forsåvidt er gode frem til den siste Kan II med Kustone.
    Linn Kan er meget musikalske og det er utrolig at de kan få ut så mye informasjone og nyanser av alle slag. Tror SBLene ender opp i et system nr 2 etter hvert. Kan kommuniserer mye bedre. Har du hørt Isobariks? Husker at eieren av Mana Acoustics prøvde aktive ATC 100 som erstatning for Bariks med toppspekket LP12 og Nac 52 pre. Han holdt ut et års tid før Isobariksene - og musikkken var tilbake.
    Ja det är bra med backup och de har ju olika "sound" så det är fint att byta ibland.

    Förstår att SBL hamnar i system nr2 ;),de är väldigt bra,men jag tycker Kan är mer musikaliska och gör aldrig bort sig,vad man än spelar på dem.

    Jag har haft Isobarik,de är ju grymt bra,men jag har mindre rum nu,så jag kör med aktiva Sara nu ,om jag vill ha kraftfull bas :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ble ikke mindre nysgjerrig på et par Kan nå.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Basert på hva jeg vet om forgjengeren er Atom mer enn godkjent i mine ører :) Gratulerer!

    Da fremmer jeg herved en opptakssøknad for medlemskap i Det O´Store Naim-fellesskapet.

    Jepp, jeg er blitt eier av en Naim Uniti Atom. Flott sak!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Gratulerar ! En av världens mest musikaliska högtalare.
    Kör man dom aktivt så blir det helt galet bra !!!
    Takk, det spiller helt fantastisk så jeg får jeg prøve å tenke meg hvordan det låter aktivt. Dem takler jo alt, har en unik musikalitet og fyller greit et forholdsvis stort rom med godlyd og bass. Jeg leste akkurat lederen til Paul Messenger i HifiCritic hvor det stilles spørsmål om dyp bass i det hele tatt er nødvendig. HifiCritic
    Lederen til Paul Messenger om dypbass er interessant lesning. Det samme er innlegget "Stan`s Safari" (Stan Curtis) fra sample utgaven av Hificritic, der han skriver om hvordan man lytter til musikken eller anlegget. (Utgaven kan lastes ned gratis). Det får meg til å tenke at det finnes flere ulike tilnærminger til musikkopplevelse og forklarer kanskje derfor hvorfor f. eks en høyttaler oppleves så forskjellig fra en person til en annen.
    Min påstand er at når alt fungerer i kjeden, i rommet og aller viktigst, treffer mine preferanser, så spiller det mindre rolle om det spiller dypbass eller hva annet man måtte søke etter. Det treffer nerven eller hjertet :)
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Lederen til Paul Messenger om dypbass er interessant lesning. Det samme er innlegget "Stan`s Safari" (Stan Curtis) fra sample utgaven av Hificritic, der han skriver om hvordan man lytter til musikken eller anlegget. (Utgaven kan lastes ned gratis). Det får meg til å tenke at det finnes flere ulike tilnærminger til musikkopplevelse og forklarer kanskje derfor hvorfor f. eks en høyttaler oppleves så forskjellig fra en person til en annen.
    Min påstand er at når alt fungerer i kjeden, i rommet og aller viktigst, treffer mine preferanser, så spiller det mindre rolle om det spiller dypbass eller hva annet man måtte søke etter. Det treffer nerven eller hjertet :)
    Hificritic er stort sett meget bra magasin. Stan Curtis har lagt ut flere artikler på sin hjemmeside.
     
    Sist redigert:

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    165
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    "Kvalitetswatt", "driv", "rytmisk", "attakk". Finner du en anmeldelse av et hifi-produkt uten disse karakteristikkene nevnt, ja, så er det ikke et Naim-produkt.

    Men kan noen gi meg forklaringen på hvorfor Naim-produkter har disse egenskapene, uten å bruke begreper som moment og hestekrefter eller andre analogier av samme slag? Det konseptuelle forstår jeg. Jeg lurer på hva det er rent teknisk Naim gjør vesensforskjellig fra andre forsterkerprodusenter (som også konsentrerer seg om høy strømforsyning) som gjør at enhver anmeldelse inneholder disse begrepene.
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Var på Backstreet Girls konsert i går (med ørepropper). Fikk bekreftet at Deltec/Naim12/snaps/160/SBL gjengir rock troverdig.
    Backstreet var ikke i toppform etter min mening, men oppvarmingsbandet Quarter Wolf leverte knallbra!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg kan ikke svare på det tekniske ved denne opplevelsen, men antar at det ligger en grunnleggende idè bak valgene Naim tar. Denne idèen igjen genererer de tekniske valgene. Dersom idèen (som jeg nevnte tidligere) er fokus på "helhet" mer enn enkelt parametre ryddes kanskje uttrykkene du nevner av veien, de passer rett og slett ikke inn i det man hører.

    "Kvalitetswatt", "driv", "rytmisk", "attakk". Finner du en anmeldelse av et hifi-produkt uten disse karakteristikkene nevnt, ja, så er det ikke et Naim-produkt.

    Men kan noen gi meg forklaringen på hvorfor Naim-produkter har disse egenskapene, uten å bruke begreper som moment og hestekrefter eller andre analogier av samme slag? Det konseptuelle forstår jeg. Jeg lurer på hva det er rent teknisk Naim gjør vesensforskjellig fra andre forsterkerprodusenter (som også konsentrerer seg om høy strømforsyning) som gjør at enhver anmeldelse inneholder disse begrepene.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Har hørt Naim Uniti Atom på Avantgarde Acoustics Zero 1 og det var en positiv opplevelse.
    Jeg lurer på å oppgradere fra DAC V1 / NAP100 og tenker egentlig enten Atom, Start eller Nova; det kommer helt an på bang for the bucks.
    I utgangspunktet har jeg ikke direkte behov for drivverket i Star, men den gir en del mer kraft enn Nova og jeg har lest at det kan brukes som ripper og da blir det jo litt mer praktisk.
    Jeg spiller på Naim Allae via NACA4.
    Hva tenker folket her som har hørt en / flere av de ovenstående modeller?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Nova er den kraftigste og dyreste modellen, Star er den mellomste modellen. Om du ikke trenger drivverket for avspilling så kan du koble til et rimelig usb driverk til Atom og Nova for ripping.
     
    X

    X186841

    Gjest
    @Nolfi
    Du får ta deg en tur på høstpuls hos Oslo hificenter i helgen. De annonserer att unitiserien demonstreres av Isak Strand fra importøren, kanskje det vanker noe messerabatt ?
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Da ble det Nova på meg, men ikke fra OHC. Makan til overlegne folk altså.. Duet fikk bestillingen. Gleder meg til å høre hva Allae kan levere med god elektronikk bak :)
     

    hansbh

    Fersking
    Ble medlem
    18.11.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Førde
    Heisann Naim venner!

    Eg var innom Duet Audio i Bergen og fekk demonstrert Uniti Nova, dermed var det gjort, eg var frelst. Har litt sommarfuglar i magen då eg går frå PrimaLuna EL34 rør til framtidas alt i ett spelar. eg veit jo ikkje sikkert korleis den vil matche tannoyane mine men den som intet våger osv... Men eg gler meg!
    Då er spørsmålet om eg er verdig som medlem i "Naim Losjen" :cool:

    God natt
    Hansbh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.792
    Antall liker
    13.793
    Sted
    Sørlandet
    Eg var innom Duet Audio i Bergen og fekk demonstrert Uniti Nova, dermed var det gjort, eg var frelst. Har litt sommarfuglar i magen då eg går frå PrimaLuna EL34 rør til framtidas alt i ett spelar. eg veit jo ikkje sikkert korleis den vil matche tannoyane mine men den som intet våger osv... Men eg gler meg!
    Då er spørsmålet om eg er verdig som medlem i "Naim Losjen" :cool:

    God natt
    Hansbh
    Spennende! Jeg spiller også på rør og skulle jeg bytte så måtte det bli mot en løsning hvor en-boks-gjør-alt slik som Naim Uniti Nova. Håper du følger opp med en sammenlikning når du har fått den i hus.

    Mvh
    BB
     

    hansbh

    Fersking
    Ble medlem
    18.11.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Førde
    ja det var min tanke og, eg ville ha ein som gjorde alt men som ikkje går på akkord med lyden. Så får vi sjå om det blir suksess eller ikkje.Kona har ikkje slike reservasjonar så der er eg nok i mål...
    Skal komme med ein liten betraktning når den er i hus og prøvd.

    Beste helsing
    Hansbh

    Eg var innom Duet Audio i Bergen og fekk demonstrert Uniti Nova, dermed var det gjort, eg var frelst. Har litt sommarfuglar i magen då eg går frå PrimaLuna EL34 rør til framtidas alt i ett spelar. eg veit jo ikkje sikkert korleis den vil matche tannoyane mine men den som intet våger osv... Men eg gler meg!
    Då er spørsmålet om eg er verdig som medlem i "Naim Losjen" :cool:

    God natt
    Hansbh
    Spennende! Jeg spiller også på rør og skulle jeg bytte så måtte det bli mot en løsning hvor en-boks-gjør-alt slik som Naim Uniti Nova. Håper du følger opp med en sammenlikning når du har fått den i hus.

    Mvh
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn