NAS Disker - noen som har erfaring?

B

BjornE

Gjest
Data hoper seg opp, musikk, bilder og film!

Min løsning foreløpig er to dLink 323 med 2 * SATA 400GB disker. Kjøpte i dag en Western Digital My Book World eller noe lignende med 1TB. Alle tre med Gigabit LAN tilkobling.

Disse tre enhetene er satt inn i et skap med kjøling og varme og overspenningsvern og alt som er og fungerer topp.

Er det noen andre som har lang (1 år eller så?) erfaring med lignende eller like NAS disker? Er egentlig spent på holdbarheten av maskineriet!
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Generelt sett vil en harddisk vare lenger dersom har tilstrekkelig kjøling og står i ro. Personlig benytter jeg en server med 16*320GB i RAID5 (gir ca 4TB) som lagerplass, eget "datarom" med kjøleaggregat sørger for hyggelig arbeidstemp. for maskineriet. Diskene står i Hot-swap bays (disker kan byttes mens server kjører), disse bay's har en 8cm 4000rpm vifte pr. 3dje diskplass. Bråker som fy, men sikrer lang levetid.

Altså; med tilstrekkelig kjøling og minimalt av flytting vil det ikke være noe problem for en disk å holde i 5-7 år. Alt under dette indikerer fabrikasjons feil.

Husk allikevel på ekstern backup av unike data (bilder etc) i tilfelle brann, tjuveri etc.
 
M

marsboer

Gjest
BjornE skrev:
Data hoper seg opp, musikk, bilder og film!

Min løsning foreløpig er to dLink 323 med 2 * SATA 400GB disker. Kjøpte i dag en Western Digital My Book World eller noe lignende med 1TB. Alle tre med Gigabit LAN tilkobling.

Disse tre enhetene er satt inn i et skap med kjøling og varme og overspenningsvern og alt som er og fungerer topp.

Er det noen andre som har lang (1 år eller så?) erfaring med lignende eller like NAS disker? Er egentlig spent på holdbarheten av maskineriet!
NAS disker av typen du nevner er sjelden laget for 24/7 operasjon, rett og slett pga manglende kjøling. Selv har jeg lenge kjørt RAID5, men der fikk jeg problemer idet jeg skulle bytte ut diskene jeg kjørte i RAID5. Den eneste muligheten er å kunne hekte på et nytt RAID5 array med nye disker iog så kopiere over de gamle dataene, og dette krever at man faktisk har nok S-ATA raid kontakter til dette.

Nå kjører jeg en stk 750gb disk til ren lagring, samt en ekstern WD 750gb USB 2.0 disk som kun inneholder en 1:1 kopi av lagringsdisken. Jeg benytter med vilje ikke RAID1 siden også filkorrupsjon, feilaktig sletting osv vil replikeres mellom diskene. Den eksterne disken kobles fra strømnettet mellom hver synkronisering som foretas med jevne mellomrom ved hjelp av egnet verktøy. Ideelt sett burde jeg tatt med den eksterne disken på jobb eller noe i mellom hver synkronisering i tilfelle brann, men vi får se. Det jeg er mest redd for er lynnedslag, hovedkort feil eller diskkrasj, og da er 1:1 backup tingen.

Når det gjelder holdbarhet så er denne alt fra DOA til 10 år. Det er imidlertid påvist sammenhenger som antyder at dersom disken ikke ryker i løpet av de første par årene så er sannsynligheten stor for at den blir gammel før den ryker.
 
Topp Bunn