NAS, hva velger jeg?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
542
Torget vurderinger
1
Det er en tostegs-prosess med de nye NASene, kontra en-stegsprosess. Det er OS-miljøet som er problemet, ikke CPU'en.

Installasjonsfilen for LMS til den nye 1-serien er den eksakt samme filen som brukes for alle versjoner av Debian/ubuntu. Med de gamle NAS'ene er det i tillegg pes å oppgradere LMS, på de nye kan man sannsynligvis installere ny versjon over den gamle. Jeg regner med miljøet rundt readynas kunne lett laget en plugin som installerte LMS direkte, men det er strengt tatt ikke vits når man kan bruke Debian-versjonen.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.791
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Men få din datakyndige til å ta avgjørelsen?
Det blir en avgjørelse han må ta ja.. Men det virker jo ikke helt uoverkommelig heller for en med riktig kunnskap.. Takker igjen for engasjementet her i dag. Min læringskurve innen området har vært krapp ;)

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.253
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det dukker stadig opp nas pa Finn for en slikk og ingen ting. Kjopte nylig en Netgear Ultra m 3gb for en tusig....

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Vist ingen andre har nevnt det allerede. Går du for Readynas Duo ( gjelder sikkert andte også) så anbefaler jeg NAS disk. Jeg har Readynas Ultra Duo2. Satte inn WD 2T disk, Green edition,, den varte ikke lenge, den er ikke laga for den type drift.. Disken trøblet massse, sluttet og funke osv, men når den ble satt i pc funket den helt fint.. Satte istede in WD RED 24/7 disk.. Funka fint siden dette.......

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
166
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Vil bare bekrefte at ReadyNAS fungerer utmerket, med riktige disker så er denne veldig stille, og du kan sette den til "spin down" etter så og så lang tid.

Jeg har brukt dette i litt over et år og er knall fornøyd!

Netgear ReadyNAS Ultra 4, Diskless
Western Digital® Desktop Green 3TB

Kjører squeezeboksene mine mot NAS løsningen og det er knall bra.

Diskene er "Green" lavt strømforbruk og stille (ingen problemer med disse), kjører med 2 x 3TB for speiling (Raid), dvs at jeg alltid har en klone av alle flac filene på den andre disken, slik at om den ene disken tar kveld, er det bare å putte i en ny og vips så er alt tilbake på den nye disken.

Dette er et "must" som tidligere nevt, det er verdt å legge noen ekstra kroner for å få et bra og sikkert oppsett.

Lykke til...

mvh
Jan-Erik

Skal du ha serverprogrammet til squeezebox på den, kan du nok ikke bruke Zykel eller WD.
Enklest å bruke en PC, men iallefall NAS fra ReadyNas, Synology og QNAP går.
Hadde tenkt å la squeezeboxen få leve en stund til. Hadde uansett planer om å få en datakyndig til å sette opp NAS for meg. Synes den ReadyNAS saken på MPX virker hyperaktuell for meg nå med mulighet for 2X4TB lagring.. :)

mvh
lassemann

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Bestilte en Synology ds-1813+ idag.
Jag tyckte valget var enkelt. Den kan jag bygga ut i nästan oändlighet.

Synology har med fleksiblilitet gällande appar och användningsområden. Det kräver kanske en del av dig som bruker.
Är man nybörjare med data så rekomenderar jag WD nasen.
Är superenkelt att sätta upp.

Vad man skall tänka lite på är vilket stöd nasen har för UPnp. Det är många som inte stödjer coverart. (Tex wd)

tänk också på om du vill ha säkerhet som andra nämt.
Är trist om man har 1 disk på 4tb och den rasar.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hmm, denne ser jo grei ut, iaf prismessig (jeg har sås null peiling).

Hvor mye koster det å anskaffe seg 2 stk disk da, og er det noen spes godt kjøp man bør merke seg av disse?

For 239,- mer får jeg denne.. Bedre? eller bare større?

MPX.no - Netgear ReadyNAS 104 4-Bay NAS

mvh
lassemann

Ser en 4TB 3,5'' koster ca 1200,- +/- og man bør kjøpe 2 etter hva jeg har lært i dag. De må speile hverandre..;)

Men da har jeg skjønt såpass at jeg gjennom en datakyndig trygt kan kjøpe Netgear av den nye versjonen med Marvel ARMADA prosessor?

Og at det finnes programvare som gjør at jeg kan kjøre Logitech Mediaserver?

Beklager, men det var det med teskjeen igjen;)

Uansett, takk for hjelpen så langt..

mvh
lassemann
Jeg synes det ser ut som at med NYE ReadyNAS bør man være mer enn normalt interessert i å fikle med kranglete software for å få LMS til å virke. Synes noe som funker rett ut av boksen må være bedre. ...Men det måtte man jo strengt tatt før også, så...

Jeg skal forsøke å sette meg litt inn i det så fort jeg får litt tid, men tid er dessverre ikke det jeg har mest av om dagen.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
[h=1]HP PROLIANT N54L MICROSERVER[/h] n54.jpeg
Installer f.eks. Nas4Free.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Nusselige greier. Foretrekker min supermandinge Supermicro Xeon 4U monsterfilserver som bråker som et jagerfly (den står i en isolert utebod, så ikke noe stress med lyd) som nå har 54TB disk fordelt på to RAID, og fremdeles har 5 hot swap diskplasser ledig.

Neida. Mange gode forslag her :D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det ikke mulig å kjøpe en bitteliten NAS-server som kjører Windows. ...Som å kjøre Windows på en ReadyNAS-aktig boks med tastatur og skjerm, f.eks. Da hadde det jo vært en smal sak. Evt. en vanlig Linux-distro?

Evt. skal det vel ikke SÅ mye til å bygge en selv. Det blir min neste løsning, tror jeg. Noen som har forslag til praktiske kabinetter til slikt?

Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Er det ikke mulig å kjøpe en bitteliten NAS-server som kjører Windows. ...Som å kjøre Windows på en ReadyNAS-aktig boks med tastatur og skjerm, f.eks. Da hadde det jo vært en smal sak. Evt. en vanlig Linux-distro?

Evt. skal det vel ikke SÅ mye til å bygge en selv. Det blir min neste løsning, tror jeg. Noen som har forslag til praktiske kabinetter til slikt?
Boksen jeg lenket over er en 'vanlig' PC, bare å installere Windows på den om du ønsker men den er kanskje ikke bitteliten nok? Med PCI-e kort i den kan du bygge ut ytterligere. Tror den støtter opptil 16GB RAM men kun 8GB offisielt (har 8 i min).

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er den? Ah, ok. Jo, da er den jo nettopp det jeg spør om. :) Takk.

Topp Bunn