NAS-server til Linn DS

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Driver og ripper cd-samlingen min inn på en harddisk foreløpig, men ønsker på sikt en NAS-server til å lagre det på. Ikke minst fordi jeg sikler på Linn DS-spillerne.

Tanken er å ha NAS-serveren stående ved anlegget, slik at jeg kan bruke kabel til DSen. Er det noen med erfaring som vet om jeg kan bruke denne NAS-serveren til formålet?

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1803772

Roy
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
ReadyNAS er kjent for mye bråk, bør ikke stå ved anlegget. NAS bør generelt være bortgjemt i et annet rom mener nå jeg, det er jo litt av poenget med hele nettverkssystemet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.963
Antall liker
22.089
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker den lille Readynas Duo. Den støyer lite, men allikevel nok. Jeg fikk lagt opp Cat5E mellom anleggselektronikk og kontor da vi overtok huset for halvannet år siden, så der bor Duoen godt.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Hvis jeg har forstått det riktig, så er ikke Linn DS trådløs, men må få overført signalene via Ethernet.
Så dersom den bråker bør jeg altså strekke en ethernetkabel fra anlegget og til et annet rom?

Roy
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.963
Antall liker
22.089
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er jeg ikke i tvil om. Server med vifte og harddisker i lytterommet blir et irritasjonsmoment. Sett den på kontoret eller i et kott.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Enig. Bør monteres i ett annet rom. Er jo ikke værre enn å trekke en CAT6 kabel fra NASen til racket. Tynn er'n å. ;D
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
R.E.S. skrev:
Hvis jeg har forstått det riktig, så er ikke Linn DS trådløs, men må få overført signalene via Ethernet.
Så dersom den bråker bør jeg altså strekke en ethernetkabel fra anlegget og til et annet rom?

Roy
Du trenger et trådløst aksesspunkt, en boks til noen hundrelapper. Da blir Linn DS trådløs. Men jeg kan ikke svare for hvordan det fungerer med hirez-filer. Kablet forbindelse er uansett best.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.586
Antall liker
7.137
R.E.S. skrev:
Driver og ripper cd-samlingen min inn på en harddisk foreløpig, men ønsker på sikt en NAS-server til å lagre det på. Ikke minst fordi jeg sikler på Linn DS-spillerne.

Tanken er å ha NAS-serveren stående ved anlegget, slik at jeg kan bruke kabel til DSen. Er det noen med erfaring som vet om jeg kan bruke denne NAS-serveren til formålet?

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1803772

Roy
Det var da en fryktelig høy pris på den NSen hos amentio.no? I Statene får du nå den nye og langt bedre ReadyNAS PRO Pioneer Edition med seks brønner (for opptil 9TB med nominell plass med dagens største disker) for 1400 USD. Vurderer selv å bestillen en slik etter svært gode erfaringer med DUOen, som etterhvert begynner å bli fullstappet.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.211
Antall liker
1.081
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
R.E.S. skrev:
Hvis jeg har forstått det riktig, så er ikke Linn DS trådløs, men må få overført signalene via Ethernet.
Så dersom den bråker bør jeg altså strekke en ethernetkabel fra anlegget og til et annet rom?

Roy
Du trenger et trådløst aksesspunkt, en boks til noen hundrelapper. Da blir Linn DS trådløs. Men jeg kan ikke svare for hvordan det fungerer med hirez-filer. Kablet forbindelse er uansett best.
Hi-Res filer er veldig problematisk med trådløs forbindelse på min DS. Dette har vel neppe særlig mye med DS som sådan å gjøre, men med båndbredden på nettverket?

Selv på FLAC kan det noen ganger være noe ustabilt med trådløst, men det hjelper godt å stille opp bufferstørrelsen. Det beste er absolutt å kjøre kablet forbindelse.

Men det burde da absolutt være mulig å finne en tilnærmet støyfri NAS, i hvert fall hvis man kan plassere den inne i et skap e.l.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Jeg hadde jo håpet jeg kunne plassere den inni skapet her:



Har noen tips om støysvake NAS?

Roy
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.211
Antall liker
1.081
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
Jeg hadde jo håpet jeg kunne plassere den inni skapet her:



Har noen tips om støysvake NAS?

Roy
Min er veldig lite støysvak, så den vil jeg ikke anbefale til stueplassering. En QNAP 209 II

Har ikke lest gjennom tråden, men det vil forundre meg om det ikke er anbefalinger til støysvake NASer her:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=20

Ellers er det vel ikke bare NASen det kommer an på, men hvilke harddisker du velger å installere.

Generelt tror jeg det lønner seg å velge en NAS som har Twonky pre-installert. I hvert fall for den som ikke trives med å slåss med data-trøbbel.

Og så må du vel uansett ha et trådløst acesspunkt, dersom ikke selve ruteren er innenfor rekkevidde for NASen /DSen. Dette for å kunne styre DSen fra enten Laptop eller iTouch / PDA. I tillegg er det komfortabelt å slippe å koble til NASen fysisk hver gang du har rippet- eller lastet ned ny musikk. Selv har jeg stilt inn rippeprogrammet sånn at filene blir lastet opp til NASen automatisk fortløpende ved ripping, uten mellomlagring på Laptopen.

Men altså helst kablet forbindelse mellom DS og NAS.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.963
Antall liker
22.089
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
Har noen tips om støysvake NAS?
Netgear skryter fælt av støynivået på ReadyNas Duo. Scroll litt nedover her:
http://www.readynas.com/?cat=3

Å ha den i skap er tveegget. Mindre harddiskstøy, men vifta vil antakelig jobbe mer. Your call. Er jo ikke noe i veien for å prøve. Om det ikke funker er det til å trekke kabel.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hvis vi snakker om et tett skap blir det uhyggelig fort altfor varmt -> kortere levetid på elektronikken.

Har du ikke et kott en plass til støvsuger osv. som du kan lempe denne inn i og så legge en enkelt CAT6 kabel til?

Bedre løsning IMO.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Uansett hvilken løsning du bruker så bør du sørge for tilstrekkelig kjøling
Men denne er jo en god løsning http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/Music_Servers.html
Basert på intel atom prosessor og windows home server
Denne har innebygget cd rom for ripping av cd'ene også slik at du slipper å rippe og overføre i etterkant.
Den er støysvak, men ikke vifteløs.
Skal du ha en vifteløs sak kan du jo sjekke denne http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/T7-HSG.html men da bør du ikke ha den inni et skap da vifteløse system ofte trenger god luftsirkulasjon rundt selve kabinettet.
Denne kan bygges ut med ekstra lagringskapasitet etter hvert som behovet melder seg.

For de med lite PC kunskap kan ofte Windows basserte system være en fordel da brukerterskelen ofte er lavere kontra Linux baserte system.
Prøvde en NAS tidligere til Squeezbox, men var ikke fornøyd, så jeg bygget en PC server til formålet og det er som natt og dag.
Spesielt med SB ihvertfall da du ikke har noen begrensninger i forbindelse med pluggins etc.Noe du jo vil få med en NAS løsning.
Kjenner ikke til Linn DS så godt men regner jo med at det er/vil komme pluggins etc til denne også.

Kjører selv både trådløst og kablet til 3 SB, men har aldri opplevet at det er noen problemer med avspilling, selv om det er 4 trådløse pc'er i bruk samtidig som det avspilles flac filer.
De fleste routere i dag kan settes opp med QoS slik at en kan prioritere nettverkstrafikken. Alternativt så kan en gå for en "homeplugg" da får du kablet nettverk via strømmnette.
Så hvis jeg var deg ville jeg fortrinnsvis gått for en PC basert løsning, gjerne med PC'en plassert i et annet rom med tanke på støy, og eventuelt "homeplugg" i stedet for kablet/trådløst nettverk
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
LydMekk skrev:
Hvis vi snakker om et tett skap blir det uhyggelig fort altfor varmt -> kortere levetid på elektronikken.

Har du ikke et kott en plass til støvsuger osv. som du kan lempe denne inn i og så legge en enkelt CAT6 kabel til?

Bedre løsning IMO.
Det virker som kabel må bli løsningen, trolig trenger jeg ikke altfor mange meter til der jeg har pc'en som ripper. Ergo vil jeg neppe trenge trådløst mellom pc og nas.

Roy
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Vel, CAT6 kabel er BILLIG så litt lengde fra eller til spiller ingen trille. Du kan fint kjøre en 130m pr. strekk før du kommer opp i problemer.

Har selv min burk stående i kjelleren med 20m kabelstrekk opp til stua og racket. Kjølig og godt er det til den der også.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
LydMekk skrev:
Vel, CAT6 kabel er BILLIG så litt lengde fra eller til spiller ingen trille. Du kan fint kjøre en 130m pr. strekk før du kommer opp i problemer.

Har selv min burk stående i kjelleren med 20m kabelstrekk opp til stua og racket. Kjølig og godt er det til den der også.
130 meter virker litt langt i et vanlig rekkehus, men det er jo fint å vite at jeg ikke trenger å bekymre meg dersom jeg må legge kabelen rundt dører o.l. Hvor får jeg tak i CAT6-kabler billig?

Roy
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.963
Antall liker
22.089
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
CAT6 klarer 1Gbps, og er således rimelig fremtidssikker.
CAT5E klarer 100Mbps, som sagt. Jeg stiller meg tvilende til at 1Gbps kan bli nødvendig i et hus, men har ikke glemt hva IBM-sjefen spådde om antall nødvendige datamaskiner i verdens fremtid en gang midt i forrige århundre...

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Valentino skrev:
CAT6 klarer 1Gbps, og er således rimelig fremtidssikker.
CAT5E klarer 100Mbps, som sagt. Jeg stiller meg tvilende til at 1Gbps kan bli nødvendig i et hus, men har ikke glemt hva IBM-sjefen spådde om antall nødvendige datamaskiner i verdens fremtid en gang midt i forrige århundre...

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
Da lærte jeg noe nytt i dag igjen :)

Blir det noe sånt?

PC -> cat5 eller cat6 -> NAS -> cat5 eller cat6 -> Linn DS -> signalkabel -> forforsterker
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.963
Antall liker
22.089
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Alle datamaskinene (PC, Linn DS og NAS) kables opp med CAT5E/6 mot nettverks/bredbåndsruteren din.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
R.E.S. skrev:
PC -> cat5 eller cat6 -> NAS -> cat5 eller cat6 -> Linn DS -> signalkabel -> forforsterker
PC -> cat5 eller cat6 -> Router
NAS -> cat5 eller cat6 -> Router
Linn DS -> cat5 eller cat6 -> Router
Linn DS -> signalkabel -> forforsterker

Og siden det allerede må gå en kabel fra NASen til router, så er det ingen god grunn til å oppbevare NASen ved anlegget i stedet for ved PCen eller bortgjemt en annen plass.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.261
Antall liker
4.911
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
CAT6 klarer 1Gbps, og er således rimelig fremtidssikker.
CAT5E klarer 100Mbps, som sagt. Jeg stiller meg tvilende til at 1Gbps kan bli nødvendig i et hus, men har ikke glemt hva IBM-sjefen spådde om antall nødvendige datamaskiner i verdens fremtid en gang midt i forrige århundre...

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
Velentino, da! Du som pleier å være etterrettelig.. ;)

Cat 5e klarer da også 1Gpbs (1000BASE-T).

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.963
Antall liker
22.089
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ser man det. Da er jeg fremtidssikret!  ;D

Må muligens repetere litt. Om CAT5E skal klare 1Gbps må termineringen holde CAT6-standard mener jeg å huske.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Gjestemedlem skrev:
PC -> cat5 eller cat6 -> Router
NAS -> cat5 eller cat6 -> Router
Linn DS -> cat5 eller cat6 -> Router
Linn DS -> signalkabel -> forforsterker

Og siden det allerede må gå en kabel fra NASen til router, så er det ingen god grunn til å oppbevare NASen ved anlegget i stedet for ved PCen eller bortgjemt en annen plass.
hmmm, problemet mitt er at jeg har routeren plassert bak sofaen i stua, siden det er det eneste uttaket jeg har, mens pcen (som er trådløs), står et helt annet sted i huset.

Det blir innmari mye kabelstrekking til bak sofaen, hvis ikke jeg i stedet strekker en kabel fra splitteren bak sofaen til stedet jeg har pcen, og monterer opp router og modem der...

Roy
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.211
Antall liker
1.081
Torget vurderinger
1
Det gjør ingen ting om forbindelsen til PCen er trådløs, siden denne ikke er involvert i avspillingskjeden.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hastigheten til "Home plug" er teoretisk lavere en -n nettverk, men i praktisk bruk er det ofteste raskere.
Når jeg sier oftest så er det avhenging av strøm nettet i huset, og hvilke kurser sender og reciver står på.
Fordelen med denne løsningen kontra trådløst er at du ikke får interferens fra andre, slik du vil få ved trådløs i soner med høy tetthet.
Hvis du bor i grisgrendt strøk tror jeg ikke du vil ha problemer med å kjøre trådløst. Har du derimot mange trådløse sendere i nabolaget kan det hende du sliter litt.
Homeplug støtter 200 Mbps (teoretisk) Devolo sin løsning er meget god (hadden denne i en leilighet da trådløs ikke funket grunnet stor tetthet av sender) Denne er ihvertfall mer en god nok for streaming av flac.
Men eneste måten å få sjekket opp hastigheten i dit hus er å prøve da den som sagt er avhengig av kursene den er koblet til.
 

Tomten

Medlem
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
36
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
R.E.S. skrev:
Driver og ripper cd-samlingen min inn på en harddisk foreløpig, men ønsker på sikt en NAS-server til å lagre det på. Ikke minst fordi jeg sikler på Linn DS-spillerne.

Tanken er å ha NAS-serveren stående ved anlegget, slik at jeg kan bruke kabel til DSen. Er det noen med erfaring som vet om jeg kan bruke denne NAS-serveren til formålet?

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1803772

Roy
Dette var ca samme prise jeg betalte for den, komplett med studiomasters fra Linn, tidligere i høst.
Er godt fornøyd med denne. Enkel i bruk!
Så skal du bruke så mye penger på den, bestill heller fra Linn.

Mvh
Kenneth
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Synes uansett det er rart at prisen for 4TB NASer er så høy, når man kan få kjøpt en NetGear ReadyNAS eller en QNAP 409 Pro med plass til fire harddisker til rundt 6000 kroner og hver TB harddisk til rundt 1000-lappen.

Folk må jo være totalt sveiseblinde for å betale 12.000 kroner for at noen andre skal sette på plass de fire harddiskene.

Roy
 

Tomten

Medlem
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
36
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
R.E.S. skrev:
Synd jeg ikke bestilte den for to dager siden da :-( Da skulle de nemlig ha 3200 kroner i stedet for 22.000...

Er det denne du har kjøpt? http://www.linnrecords.com/collection-complete-collection-QNap-NAS-TS-409-Pro-2TB.aspx

Roy
Nei, det var denne http://www.linnrecords.com/collection-complete-collection---ready-nas-nv--1tb.aspx jeg kjøpte.
Ser at prisen er økt noe siden i sommer, men det er også flere album som følger med nå. Euroen var også lavere på det tidspunktet.
Fikk de til å levere den ferdig med 4TB. God service hadde de også. Den kom ferdig satt opp og testet. Første det fikk satt fikk en diskfeil i løpet av testen, slik at den bare ble ordnet før jeg fikk den. ;D

Mvh
Kenneth
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Tomten skrev:
R.E.S. skrev:
Synd jeg ikke bestilte den for to dager siden da :-( Da skulle de nemlig ha 3200 kroner i stedet for 22.000...

Er det denne du har kjøpt? http://www.linnrecords.com/collection-complete-collection-QNap-NAS-TS-409-Pro-2TB.aspx

Roy
Nei, det var denne http://www.linnrecords.com/collection-complete-collection---ready-nas-nv--1tb.aspx jeg kjøpte.
Ser at prisen er økt noe siden i sommer, men det er også flere album som følger med nå. Euroen var også lavere på det tidspunktet.
Fikk de til å levere den ferdig med 4TB. God service hadde de også. Den kom ferdig satt opp og testet. Første det fikk satt fikk en diskfeil i løpet av testen, slik at den bare ble ordnet før jeg fikk den. ;D

Mvh
Kenneth
Kjøpte du direkte fra Linn eller fra den norske distributøren?

Roy
 

Tomten

Medlem
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
36
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
[/quote]

Kjøpte du direkte fra Linn eller fra den norske distributøren?

Roy
[/quote]

Jeg kjøpte den direkte fra Linn. Sendte bare en mail til info@linnrecords.co.uk med link til den jeg ville ha og spurte om jeg kunne få den levert med 4TB fremfor 1TB.
Ser at min totale pris i sommer var £ 1.997,16 + norsk mva. Synes å huske at HW kostet ca £ 1.000,- og musikken det samme. Det er nok flere filer på den som selges i dag.

Mvh
Kenneth
 
M

marsboer

Gjest
Må bare korrigere noe jeg så oppi tråden her:

1Gb/s er laget for å fungere med ordinær Cat 5 kabel. Cat 5e er en ekstra godt spesifisert kabel som er enda bedre egnet for formålet. Cat 6 er enda hakket vassere. Med det menes at man kan oppnå like god signalkvalitet på lengre avstander (dvs unngå pakketap). Men disse avstandene er typisk opp mot 50 meter uten problemer og i teorien opp mot 100 meter, så dette blir neppe noe problem i et ordinært hus. Terminering er helt standard og identisk på alle hastigheter.

Det som nok gjør forvirringen komplett for enkelte her er at 1Gb krever alle 8 ledere (dvs alle fire par) i kabelen for å fungere. Jeg vet det er mange som har praktisert å koble to nettverkskontakter (rj45) på samme TP-kabel for å kunne få to 100mbit/s uttak på en kabel. Dette går fint fordi 100mbit/s bare bruker 4 av 8 ledere.

For de som tror Gb er overkill så stemmer nok det når det gjelder nettverksstreaming av musikk, men til alt annet, og da spesielt en NAS/filserver løsning som også skal brukes av PCer så vil Gb-nett mellom PC og filserver tilby en langt bedre opplevelse enn 100mbit. Dersom man kun bruker trådløst mot filserver på alt (gud forby) har det ikke noe å si.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Legg heller CAT6. Prisforskjellen er IKKE-eksisterende og den er bedre fremtidsrettet. Tykkelsen er 1-2mm større på CAT6 enn CAT5x. NB! Ikke legg skjermet variant da dette kan bringe jordingsproblematikk mellom nettverksenheter. Bruk uskjermet (også mest vanlig).

Har lagt CAT6 i hele huset.

Er ikke mere å dikke med RES, få ut finger'n! :)
 
Topp Bunn