NAS->Squeezebox->Dac VS Cd->Dac.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har en stund brukt harddisk med flac filer til Squeezebox og separat dac. For morro skyld tok jeg å putta cd plata i cd spillern som bruker samme dac for å sammenligne litt.
Da ble skuffelsen stor, lyden fra cd spillern var langt mere livlig og klårere i lyden.
Flere som har opplevd samme ?
Er det Squeezebox Duet som er problemet ?
Nas harddisk er forøvrig kablet fra loftet og helt ned i kjellern. rett inn i Squeezebox.
Jeg har forelsket meg i denne løsninge helt til jeg hørte hvor kjedlig lyden ble. Så nå mp jeg springe å skifte cd + att jeg ikke har all musikken min på cd.

What to do ?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Leikis. skrev:
Jeg har en stund brukt harddisk med flac filer til Squeezebox og separat dac. For morro skyld tok jeg å putta cd plata i cd spillern som bruker samme dac for å sammenligne litt.
Da ble skuffelsen stor, lyden fra cd spillern var langt mere livlig og klårere i lyden.
Nas harddisk er forøvrig kablet fra loftet og helt ned i kjellern. rett inn i Squeezebox.
Jeg har forelsket meg i denne løsninge helt til jeg hørte hvor kjedlig lyden ble. Så nå mp jeg springe å skifte cd + att jeg ikke har all musikken min på cd.

What to do ?
Det er mildt sagt merkelig. Når du hører forskjell på FLAC fra squeezebox-en og cd-er fra CD-spillere; Er flac-fila et rip av samme cd som du spiller? Er f.eks. CD-en koblet på coax og SB på toslink? Hvilken SB er det snakk om? Er "NAS/harddisk" en NAS (nettverkskoblet server) eller en USB-disk? Er den koblet til nettverket med cat5/cat6, eller en laaang usb-kabel?

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.319
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:

What to do ?
Jeg opplever det samme. Squeeze, enda så lettvint og greit det er, er nesten bare egnet til bakgrunnsmusikk. Alt rippa i flac, spilles fra Squeeze til dac. Men, samme cd som ble rippet låter bedre fra cd-spilleren, via samme digitalkabel til samme dac. Alt annet likt, altså.
Du har kabling hele veien? Da kan jeg stryke det av lista over ting som må prøves for å forbedre data-avspillingen. Angivelig vil Squeeze Touch være litt bedre pga nyere software. Noen andre som har forslag her?

Edit: Har Squeezeserver på iMac, musikken på separat MyBook 1Tb koblet til denne via USB.
Wireless fra data til Squeezereceiver. Dacen har to coax inn, bruker samme kabel ( NLE ) på både cd og Squeeze.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Dazed skrev:
Det er mildt sagt merkelig. Når du hører forskjell på FLAC fra squeezebox-en og cd-er fra CD-spillere; Er flac-fila et rip av samme cd som du spiller? Er f.eks. CD-en koblet på coax og SB på toslink? Hvilken SB er det snakk om? Er "NAS/harddisk" en NAS (nettverkskoblet server) eller en USB-disk? Er den koblet til nettverket med cat5/cat6, eller en laaang usb-kabel?
Flac er rippet fra samme cd ja !
Squeezebox Duet er koblet til med optisk, cd med coax.
NetGear Ready Nas Duo er koblet til med Cat5 kabel ca 10-15m kanskje.

Har lest noe om at bedre strømforsynin til Duet gjør den bedre ?
Burde jeg koblet dette anerledes, eller noe ?

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.319
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Dazed skrev:

Squeezen din har nok et ørlite handicap pga optisk, men det blir neppe livligere og klarere i nevneverdig grad av å la denne ha coaxen. En real trafo kan istedenfor den lille veggvorta kan kanskje utgjøre litt, det er noe jeg har hatt i tankene.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
.retteP skrev:
Leikis. skrev:
Dazed skrev:

Squeezen din har nok et ørlite handicap pga optisk, men det blir neppe livligere og klarere i nevneverdig grad av å la denne ha coaxen. En real trafo kan istedenfor den lille veggvorta kan kanskje utgjøre litt, det er noe jeg har hatt i tankene.
Tviler på om strømforsyningen gjør underverker her. Spesielt siden det digitale signalet reklokkes i dac-en.

Jeg har ikke samme problem her (men skal teste en gang til nå, for sikkerhets skyld). Kan det være at det er veldig mye jitter fra DB Duet? (Jeg har en Touch.)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Dazed skrev:
.retteP skrev:
Leikis. skrev:
Dazed skrev:

Tviler på om strømforsyningen gjør underverker her. Spesielt siden det digitale signalet reklokkes i dac-en.

Jeg har ikke samme problem her (men skal teste en gang til nå, for sikkerhets skyld). Kan det være at det er veldig mye jitter fra DB Duet? (Jeg har en Touch.)
Touchen kan vel også styres med Ipeng på Iphone ?

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
853
Torget vurderinger
4
Når dere sammenligner Squeezebox og CD spiller er dere sikre på at lydstyrken er identisk?
Ørsmå forskjeller i db gjør ofte store forskjeller er min erfaring.
Hvilke CD spillere snakker vi forresten om her?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Liotheles skrev:
Når dere sammenligner Squeezebox og CD spiller er dere sikre på at lydstyrken er identisk?
db nivå er nokk ikke helt likt, men merker uansett forskjellen i kvaliteten. Spilleren er en NAD 5000.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Leikis. skrev:
Ja, det kan den jo. Det er vel ikke noe som påvirker dette, men. Jeg tipper iPeng snakker med Squeezebox Server, som igjen styrer Squeezebox-en.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
Leikis. skrev:
Ja, det kan den jo. Det er vel ikke noe som påvirker dette, men. Jeg tipper iPeng snakker med Squeezebox Server, som igjen styrer Squeezebox-en.
iPeng kan vel styre enhver Squeezebox, ihvertfall f.o.m. Squeezebox 2(?)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Leikis. skrev:
What to do ?
Du må kutte snora helt. ;)
Null og niks muligheter for CDspiller :D

Kjører du NAS utenom nettverket ditt? Den løsningen hadde jeg ikke tenkt på selv, men det kan jo være at du ikke får til WiMP/Spotify eller nettradio med din løsning?

Hvis jeg har rett så sammenligner du SB med toslink inn i DAC kontra CD-drivverk med coax inn i samme DAC?
Så lenge du har satt SBen til maks lydnivå så skal du ikke oppleve forskjeller i lydnivå ut fra DAC.

Jeg har også tidligere opplevd CDdrivverk som tildels mye bedre enn Squeezebox.
Den gangen med Benchmark DAC-1.
Sony XA50ES var da latterlig mye bedre enn Squeezebox Classic som atpåtil hadde ny flott Welborne PSU.
Alt taler imot at det skal kunne være bedre, men som sagt så var det sånn det ble opplevd.
Bedre fundamen, mer "bloom", mer oppløst diskant osv...
(Den gangen bare flyttet vi digitalkabelen fra SB til CD for at alt skulle være likt.)

Har nå eliminert muligheten for CDer her hjemme for å kvele nevrosene, men nå er det nesten så jeg må finne frem et CDdrivverk her og sette igang en liten blindtest. ;D ;D

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
[...]
Alle DAKer reklokker vel ikke digitale signaler? I så fall ville vel alle DAKer være (tilnærmet) jitterimmune? Har jeg misforstått eller oversett noe?

Dazed skrev:
Jeg har lest at Squeezebox Touch skal ha mindre jitter enn f.eks. Squeezebox 2/3/Classic, og at Squeezebox Receiver (Duet) er konstruert noe enklere enn Squeezebox 3 for å redusere kostnadene. Transporter skal visstnok være best.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
RoDa skrev:
[...]
Kjører du NAS utenom nettverket ditt? Den løsningen hadde jeg ikke tenkt på selv, men det kan jo være at du ikke får til WiMP/Spotify eller nettradio med din løsning?
[...]
NAS = Network-attached storage. "NAS utenom nettverket" høres ut som en selvmotsigelse. Hva er formålet med en NAS som ikke er tilknyttet et nettverk? Hva kan den brukes til?

Hvis jeg har rett så sammenligner du SB med toslink inn i DAC kontra CD-drivverk med coax inn i samme DAC?
[...]
På noen DAKer er det forskjell i kvaliteten på RCA S/PDIF og Toslink. Det samme tror jeg kan være tilfelle for digitale kilder. Hegel HD20 har t.o.m. forskjell på sine to RCA S/PDIF. Årsaker kan være kvaliteten på ulike kretser forbundet med de ulike inn- og utganger.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
CDWMcInSpots skrev:
RoDa skrev:
[...]
[...]
NAS = Network-attached storage. "NAS utenom nettverket" høres ut som en selvmotsigelse. Hva er formålet med en NAS som ikke er tilknyttet et nettverk? Hva kan den brukes til?

[...]
På noen DAKer er det forskjell i kvaliteten på RCA S/PDIF og Toslink. Det samme tror jeg kan være tilfelle for digitale kilder. Hegel HD20 har t.o.m. forskjell på sine to RCA S/PDIF. Årsaker kan være kvaliteten på ulike kretser forbundet med de ulike inn- og utganger.

1) Ja, jeg også synes det er noe selvmotsigende i det, men Leikis skrev at det var NAS rett inn i SB og derfor spurte jeg han om det. ;)

2) Joda, men jeg tror ikke det skal være himmel og hav forskjell mellom toslink og S/PDIF. Kan hende vi snart får vite hvilken DAC det er snakk om ;D

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
CDWMcInSpots skrev:
Leikis. skrev:
Din signatur forteller:
Dac. : steik bra ein.
Hvilken DAK benytter du? Hvordan er den oppbygd, og hva er kretsløsningene for de ulike inngangene?
Den steik brae dac'en er en modifisert Lite dac, den med 8 x TDA 1543.
Kretsløsningene vet jeg lite om !
NAS disken er koblet til nettverkerket ja, jeg kan fylle på musikk via tråløs nettet.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Nå har ikke jeg SB, men Sonos. Mulig de er litt "for forskjellige"....
Anyway- kjenner til dels igjen beskrivelsen. Opplevde Sonosen som litt tam og blodfattig, og fremfor alt mindre dynamisk og organisk i gjengivelsen.
Her er "my way":
Tror du kan utbedre mye av feilen/ujevnhetene ved å koble inn en Monarchy DIP mellom kildene og dac....
Det brukte jeg tidligere, og forskjellen mellom cd og Sonos som kilde var omtrent visket ut - dog med en ørliten fordel lydmessig til cd`n......
Så hvis du har mulighet til å få lånt en for utprøving, go for it.
Ellers lå det vel en på børsen her for litt siden - vet ikke om den fortsatt er tilgjengelig. Mener det var HEL som hadde`n

mvh
PRoffen

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.319
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Liotheles skrev:
I mitt tilfelle, CD-spiller: Metaxa Phos, DAC: Audio Research DAC-1, 20 bits versjonen, omfattende modda med bl.a. klokke og Malmins 15k' analogdel. Jeg er ellers klar over at man kan lures av selv små nivåforskjeller.

Edit: Trippelsjekket med litt ting fra hylla: Arcam Delta 250 CD-transport ( clock-moddet ), Musical Fidelity DVD-1 ( stock ) og Musical Fidelity Tri-Vista DAC-21 ( Malmin-mod. )

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
RoDa skrev:
CDWMcInSpots skrev:
RoDa skrev:
[...]
[...]
[...]
1) Ja, jeg også synes det er noe selvmotsigende i det, men Leikis skrev at det var NAS rett inn i SB og derfor spurte jeg han om det. ;)
[...]
Et nettverk kan bestå av så lite som to noder med en kabel mellom. I vårt tenkte tilfelle:

NAS <---(krysset parkabel)---> Squeezebox

Jeg har tidligere kjørt:

PC <---(krysset parkabel)---> Squeezebox

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.344
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min erfaring er den motsatte av trådstarters. Hos meg viste finlytting bedre tredimensjonalitet og generelt (litt) bedre lyd fra NAS enn fra CD ved identisk lydnivå. Da er det en Squeezebox Transporter som skyfler data videre til DAC'en, ikke en Duet.

Jeg ville først sett ganske nøye gjennom hvordan Squeezebox Server og selve Squeezebox'en er satt opp. For eksempel om den digitale volumkontrollen er aktiv. Jeg låser den til 100 % ettersom det finnes en analog volumkontroll senere i kjeden. Det kan også være lurt å slå av eventuelle ReplayGain-funksjoner hvis du vil sammenligne direkte med en CD. Da blir bitstrømmen fra NAS identisk med den fra CD, forutsatt at det ikke ble gjort noe rart under ripping. Se Spiller->Lyd->Volumkontroll i Server-innstillinger. Hvis alt ser OK ut, ville jeg kanskje mistenkt Duet'en og prøvd en Touch i stedet.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Asbjørn skrev:
Det kan også være lurt å slå av eventuelle ReplayGain-funksjoner hvis du vil sammenligne direkte med en CD.
Godt poeng!

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.319
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Du kan nok ha rett, Asbjørn, en Touch vil være bedre. Men hvor mye bedre?
Jeg begynner så smått å vurdere ett skritt videre, noe sånt som dette:

http://www.mach2music.com/

Sikkert ikke high-end, det heller, men muligens så bra som dataavspilling kan bli pr. idag?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
.retteP skrev:

Sikkert ikke high-end, det heller, men muligens så bra som dataavspilling kan bli pr. idag?
Jeg tok en rask titt hos Mach2 Music. Det var mange store ord, og i hvert fall et gullkorn:
We do offer optional 1TB and 2TB external hard drives that sound great
Æ e no skæptisk da sjø.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Asbjørn skrev:
Hvis alt ser OK ut, ville jeg kanskje mistenkt Duet'en og prøvd en Touch i stedet.
.retteP skrev:
Jeg vender stadig tilbake til Stereophiles John Atkinsons målinger av og kommentarer om Logitech Squeezebox Touch (min utheving i rødt):

http://www.stereophile.com/content/logitech-squeezebox-touch-network-music-player-measurements

[...]

Finally, the Squeezebox Touch's jitter performance remained unchanged, whether it was playing the 16-bit diagnostic Miller-Dunn tone via WiFi or stored on a USB-connected drive. Fig.9 shows a narrowband spectrum analysis of the Touch's output while it decoded WiFi data. What harmonics of the low-frequency squarewave can be seen above the noise floor lie at the residual level, though the central tone is widened at the base due to random low-frequency jitter.

Fig.9 Logitech Squeezebox Touch, high-resolution jitter spectrum of analog output signal, 11.025kHz at –6dBFS, sampled at 44.1kHz with LSB toggled at 229Hz, 16-bit data via WiFi. Center frequency of trace, 11.025kHz; frequency range, ±3.5kHz (left channel blue, right red)

Like the Centrance DACport, which I reviewed in June, Logitech's Squeezebox Touch offers excellent audio engineering with no sign that it has been compromised to reach its low price point. This is especially commendable when you consider that, in addition to its audio circuitry, the Touch includes a Linux-based server complete with touchscreen display. I am amazed that all this can be done for $299.99.—John Atkinson

Vedlegg

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.319
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
CDWMcInSpots skrev:
.retteP skrev:

Jeg tok en rask titt hos Mach2 Music. Det var mange store ord, og i hvert fall et gullkorn:
Æ e no skæptisk da sjø.
Hvis jeg forstår det rett: Man tager en MiniMac, fjerner alt som ikke er i Den Gode Lyds tjeneste, eller som kan være potensielt forringende, og optimerer resten. Så kan man koble på sin egen harddisc, hvorpå dette ved avspilling lastes til Macens flashminne, og derfra til DAC. Hifi Choice, issue nr 380, oktober 2011 påstår hardnakket at de hører forskjell på ulike harddiscer, ja selv to like fra samme fabrikk kan låte forskjellig. Det begynner å bli mye for en stakkar å forholde seg til. Men den problemstillingen omgåes glatt ved SSD.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.344
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
.retteP skrev:

Jeg mener nok at det skal godt gjøres å slå en Squeezebox Touch, i det minste så lenge du tar et digitalt signal derfra til en DAC. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
.retteP skrev:
CDWMcInSpots skrev:
.retteP skrev:

Æ e no skæptisk da sjø.
Hvis jeg forstår det rett: Man tager en MiniMac, fjerner alt som ikke er i Den Gode Lyds tjeneste, eller som kan være potensielt forringende, og optimerer resten. Så kan man koble på sin egen harddisc, hvorpå dette ved avspilling lastes til Macens flashminne, og derfra til DAC. Hifi Choice, issue nr 380, oktober 2011 påstår hardnakket at de hører forskjell på ulike harddiscer, ja selv to like fra samme fabrikk kan låte forskjellig. Det begynner å bli mye for en stakkar å forholde seg til. Men den problemstillingen omgåes glatt ved SSD.
Hvis jeg forstår det rett: Man tager en MiniMac, fjerner alt som ikke er i Den Gode Lyds tjeneste, eller som kan være potensielt forringende, og optimerer resten.
Det er vel det som normalt anses som rimelig rask og enkel konfigurering av en datamaskin for bruk til musikkspilling. Se f.eks.:

Så kan man koble på sin egen harddisc,
Slik man kan med på alle moderne, relevante datamaskiner.

hvorpå dette ved avspilling lastes til Macens flashminne, og derfra til DAC.
Jeg antar det heller er snakk om internminnet (RAM).

Det samme gjelder alle moderne, relevante datamaskiner hvis de konfigureres som i ovennevnte lenker el.l.

Hifi Choice, issue nr 380, oktober 2011 påstår hardnakket at de hører forskjell på ulike harddiscer, ja selv to like fra samme fabrikk kan låte forskjellig.
Hvis jeg ikke husker helt galt, var det de eller Hi-Fi News & Record Review som også hevdet at man hører forskjell på SATA-kabler (mellom disk og hovedkort/diskkontroller). Det var vel omtrent da jeg gav opp. Det virker som om de fullstendig overser at datamaskiner benytter bufre og overføringsprotokoller med innebygde kontrollmekanismer rund baut. En datamaskin er ikke en mekanisk platespiller.

Når noen ser ut til å lagt fra seg rasjonalitet, sunn fornuft og sunt bondevett, bør man ikke ta dem (altfor) alvorlig.

Det begynner å bli mye for en stakkar å forholde seg til.
"Processor overheated, please open window" ;)

Et godt (ment) råd:
Noen fremstiller dette som fryktelig mye mer komplisert, følsomt og vanskelig enn det er.

Men den problemstillingen omgåes glatt ved SSD.
Å, neida. Du glemte at de også hører forskjell på SATA-kabler o.l. ::)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
.retteP skrev:
Mach2 bytter ut disken med en SSD disk. De fjerner også unødvendige drivere, ordbøker og slikt som bare plass på harddisken, men som ikke har noe å si for lydkvaliteten.

I tilleg har dem deaktivert flest mulig av prosessene som ikke er essensielle for å bruke OSX. Siden det er en del av disse prosessene, tar det nok tatt lang tid å teste ut alt hva man deaktivere og hva som er essensielt å beholde. Når de har funnet ut hvilken prosesser man kan deaktivere, så er det å lagre alt dette i et script slik at dette enkelt lar seg utføre på andre maskiner også. Det høres søkt ut men virksomheten er bygget opp med utgangspunkt i et shell script. Det er _svært_ enkelt å finne ut akkurat hva de har gjort om man sitter med et image av operativsystemet i en Mach2 mini.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
.retteP skrev:

Smålig som jeg er så ser jeg ikke hvorfor du skal sette bort denne delen av jobben til ett firma som sikkert tar seg grisebetalt !?
Alt de gjør kan du selv gjøre og det du ikke kan gjøre har nok helt sikkert ingen innvirkning på lyden det som kommer ut av HT heller.

En Mac Mini er like high-end som resten av kjeden tillater,- DVS flaskehalsen vil ikke ligge i Minimacen.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
og derfra til DAC. Hifi Choice, issue nr 380, oktober 2011 påstår hardnakket at de hører forskjell på ulike harddiscer,
Det trur æ faan ikke på .. :) Blindtest ?? ::)

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
853
Torget vurderinger
4
Man skrev:
Mach2 bytter ut disken med en SSD disk. De fjerner også unødvendige drivere, ordbøker og slikt som bare plass på harddisken, men som ikke har noe å si for lydkvaliteten.

I tilleg har dem deaktivert flest mulig av prosessene som ikke er essensielle for å bruke OSX. Siden det er en del av disse prosessene, tar det nok tatt lang tid å teste ut alt hva man deaktivere og hva som er essensielt å beholde. Når de har funnet ut hvilken prosesser man kan deaktivere, så er det å lagre alt dette i et script slik at dette enkelt lar seg utføre på andre maskiner også. Det høres søkt ut men virksomheten er bygget opp med utgangspunkt i et shell script. Det er _svært_ enkelt å finne ut akkurat hva de har gjort om man sitter med et image av operativsystemet i en Mach2 mini.
Noe tilsvarende har blitt gjort for Squeezebox Touch for å tweake den til best mulig ytelse av en som kaller seg soundcheck. Se hans blog her:
http://soundcheck-audio.blogspot.com/2011/01/soundchecks-squeezebox-touch-toolbox-20.html
og denne tråden her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,60107.0.html

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Jeg ville heller brukt pengene på å kjøpe diamanter fra Nigeria. Har et godt tilbud på hånden. Noen som vil være med?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
CDWMcInSpots skrev:
Æ e no skæptisk da sjø.
.retteP skrev:
[...]
Hifi Choice, issue nr 380, oktober 2011 påstår hardnakket at de hører forskjell på ulike harddiscer, ja selv to like fra samme fabrikk kan låte forskjellig. Det begynner å bli mye for en stakkar å forholde seg til. Men den problemstillingen omgåes glatt ved SSD.
CDWMcInSpots skrev:
Men den problemstillingen omgåes glatt ved SSD.
Å, neida. Du glemte at de også hører forskjell på SATA-kabler o.l. ::)
Hi-Fi Choice må fullstendig ha glemt og fortrengt at både disker og operativsystemet har cache for data som leses fra disk. Det er dessuten ikke uvanlig å sette opp f.eks. foobar2000 til å lese inn en hel sang i internminnet før avspilling. I tillegg kommer bufre rund baut. Musikkavspillingen er m.a.o. meget godt isolert fra harddiskaktiviteten. Det blir ikke tsunami i New York av at noen kaster fiskesprett på Fedje.

Det er jo dessuten sannsynlig at disse menneskene som arbeider så innmari hardt for å høre forskjell på alt, uansett, etterhvert også vil (være overbevist om at de kan) høre forskjell på:
  • Prosessorer (selv om alle nesten kjører "idle")
  • Brikkesett
  • Minnebrikker
  • SSDer
  • Diskkontrollere
  • USB-kontrollere
  • Internkabling i datamaskinen
  • En masse annet som finnes i moderne datamaskiner

Det ville ikke forundre meg om noen etterhvert begynner å snakke om gode "årganger" av ulike komponenter á la ovennevnte. Deretter starter de jakten på de forjettede maskinene som inneholder alle godsakene i korrekt blandingsforhold.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.344
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tviler ikke. Og så er det noen andre av oss som ser på sånt som de målingene av intermodulasjonsforvrengning og jitterspektrum som Stereophile gjorde på en Squeezebox Touch og tenker at her er det ikke så mye behov for tweakeri:

Ikke mye spor av digital hardhet der. Den tingen koster 1895 kr på Elkjøp, så man kan bruke tiden og pengene på å bygge tilsvarende gode høyttalere i stedet. (Edit: Hvilket er en aldri så liten utfordring...)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Asbjørn skrev:
Tviler ikke. Og så er det noen andre av oss som ser på sånt som de målingene av intermodulasjonsforvrengning og jitterspektrum som Stereophile gjorde på en Squeezebox Touch og tenker at her er det ikke så mye behov for tweakeri:
Som du med rette har skrevet før:
På et eller annet punkt er det (mer enn) godt nok, og da er det ikke noe poeng å gå videre. Det er mye bedre å fokusere på noe annet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
CDWMcInSpots skrev:
Hvis jeg ikke husker helt galt, var det de eller Hi-Fi News & Record Review som også hevdet at man hører forskjell på SATA-kabler (mellom disk og hovedkort/diskkontroller). Det var vel omtrent da jeg gav opp. Det virker som om de fullstendig overser at datamaskiner benytter bufre og overføringsprotokoller med innebygde kontrollmekanismer rund baut. En datamaskin er ikke en mekanisk platespiller.
Barbaresco skrev:
Takk, meget bra. Bare synd at "[note: original blog has now been taken down]". Kanskje hifijournalisten etterhvert begynte å innse at han hadde dummet seg ut?

Det var nok denne "veteran Hi-Fi journalist" eller en av samme sorten, jeg snublet over i Hi-Fi Choice (eller Hi-Fi News & Record Review). Det passer også ganske bra med tidspunktet, sommeren 2010 eller litt tidligere.

Jeg siterer innholdet for øyeåpning om hifijournalister, god underholdning og arkivformål:
Can SATA cables make your music sound better?
Posted on August 18th, 2010 by Sasha Muller
http://www.pcpro.co.uk/blogs/2010/08/18/can-sata-cables-make-your-music-sound-better/

No, really. I’m serious. Those red SATA cables you got free with your motherboard, or those black ones that came pre-installed in your PC, they’re not up to the job. They might be capable of transferring hundreds upon hundreds of megabytes in a flash, but when it comes to transporting uncompressed high-fidelity audio files, they’re just not good enough. If you want to hear your music as the artist intended then you need new, improved Super SATA cables.

Or at least that’s what you’d understand from reading the recently published blog of a veteran Hi-Fi journalist [note: original blog has now been taken down]. To be absolutely fair, it wasn’t the SATA cables in his PC that he replaced, but rather the cables connecting the hard drives to the motherboard of his NAS device. He claims that after changing those standard SATA cables for the Super variety that he, “clearly identified easily perceptible improvements.”

He continues, and surmises why there could be such an improvement:

“My only guess is that the Super SATAs reject interference significantly better than the standard cables and in so doing lower the noise floor revealing greater low-level musical detail and presentational improvements in the soundstage and the ‘air’ around instruments.”

The alarm bells immediately start ringing. How on earth can a SATA cable delivering 0s and 1s to their respective destination have any effect on those 0s and 1s? The answer is, it can’t. Unless it’s a magical one made of pixie shoes. After all, if a SATA cable was so poor as to cause errors in the transmission of data, you wouldn’t be able to listen to the music in the first place: your operating system wouldn’t boot, and in the case of a NAS device, well, it just wouldn’t work.

And as for poor SATA cables adding noise to the music? It’s simply impossible. The SATA cable would need to physically alter the sequence of 0s and 1s, and would be as likely to add noise to a JPEG image file as it would be an audio file. And regardless, error correction does not allow for such an eventuality. If it did, well, I wouldn’t be checking Facebook, listening to a low-bitrate MP3 and intermittently typing this blog post. I’d be staring at a blank computer screen, or, if I was really lucky, maybe one that was a lovely shade of blue.
Følgende kommentar var også god (min uthevning):
1. milliganp Says: August 18th, 2010 at 5:52 pm

The hi-fi industry talks more utter b*ll*cks and technobabble than Homeopathy (just dilute all the bits 1000 times…).

You can also buy a “pureAV” HDMI cable for 70 quid in PC World if you’re foolish enough to believe that digital systems feel the cable they pass through!
PS:
To be absolutely fair, it wasn’t the SATA cables in his PC that he replaced, but rather the cables connecting the hard drives to the motherboard of his NAS device.
Benyttet hifijournalisten også en super nettverkskabel fra NAS til datamaskin/musikkspiller?

Topp Bunn