Høyttalere Neat Iota, erfaringer?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.959
Antall liker
2.059
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Noen som har erfaringer med denne? Vurderes hårdt mot Guru Junior.
Og er det noen som vet om Neat og Guru forhandles av noen i Oslo-området?

Skal benyttes i oppsett med Uniti Qute 32/192.

Mvh. Erik
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Neat henter du hos Nordic Sound Design. Forøvrig er det der noe av den råeste desktop-lyd det er mulig å få! Kos deg..Bånddiskanten kan overraske de alle fleste..og du får mye av den lyden som gjør at Neat faktisk bruker Naim i utviklinga si.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.014
Antall liker
4.129
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis Junior setter samme krav med bred avstand mellom hver høyttaler som det storebroren setter så vil nok muligens Neat Iota gjøre en bedre figur i et lite rom enn junior. Guru mk1 og 2 trives visstnok med 3 meter + mellom hver høyttaler.
Neat'en låter overraskende stort for størrelsen.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.959
Antall liker
2.059
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk kara! Hmmm..Iotaen,-i blått kanskje..Får ta en prissjekk mot NSD. Quten lar meg jo kjøre en liten sub også. Nå er jeg blitt litt bass-sky de siste årene, men rommet er på ca.20+ m2, så det blir kanskje nødvendig hvis Iota?
Veldig viktig kriterie er god, klar&åpen lyd/dialog ved lavere volum da de skal brukes til TV, BR, Radio etc. Opplevd at man med småhøyttalere (billigere varianter) ofte må skru opp en del for å oppnå dette.
På dagens Epos har jeg superklar og letthørt dialog på veldig lavt volum, og det samme ønsker jeg av småtassene.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
BritFi: Neatene er like tydelige som kjæresten din hvis du har glemt bursdagen hennes- de lar deg få høre det, ingen fare der.. De høyttalerne er laget til det formålet du skal ha dem til--i 20 kvm rom holder det med en REL T5 som sub...om du trenger den i det hele tatt, da..Neat ligger på 6500 kr--litt høyere enn Sonus Toy, som gjør mye av det samme..de er mine prisfavoritter, men jeg er ordentlig glad i Neat også..spør gjerne Maxtor..hehe
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.959
Antall liker
2.059
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Fått fin pris fra NDS på Iota og stativer nå.
Lagt ut Epos. Får se om noen er interessert i disse først, -eller om økonomien tillater det, de blir "loftet".:rolleyes:
Har btw vært innom SF selv, da i form av nyeste Concertino. Rålekker, men følte at den var litt "lukket"/begrenset i diskant og mellomtone. Som om når man prater med hendene litt foran munnen. Lyden slapp liksom ikke helt fri fra boksene om du skjønner.
Og mtp PRAT så var de også litt slappe ift mine preferanser. Toy er kanskje forbedret på disse områdene.

Mvh. Erik
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Toy er kanskje forbedret på disse områdene.
Nope!
Har et sett med Toy og de er ok de om du kan leve med ingen bass under 80-90hz. Men de spiller ikke like åpent i mellomtonen som mine gamle Epos ES11.
Diskanten der i mot foretrekker jeg på Toy. Crisp, åpen og bra tilstedeværelse.
Toy kan sikkert selges til en rimelig penge om noen er i markedet for slik da de ikke er i bruk hos meg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Regaman: Hør med JanOlav i Regatråden! Han vurderer dem visst, sammen med et komplett halvbreddesett!
Erik: Ull fra Concertino Domus ? Da har du hatt for liten, for lite presis amp på dem..men Toy ligger i prisklasssen under, som Regaman glemte å nevne..Prøv på Neat, du..
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er det noen egentlig bass i Iota eller Guru Junior? Har prøvd Sonus Toy, og de var altfor tynne i lyden, selv om det var andre kvaliteter der. Samme for Naim N-Sat. Synd, siden det var flotte og praktiske høyttalere.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.959
Antall liker
2.059
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Er det noen egentlig bass i Iota eller Guru Junior? Har prøvd Sonus Toy, og de var altfor tynne i lyden, selv om det var andre kvaliteter der. Samme for Naim N-Sat. Synd, siden det var flotte og praktiske høyttalere.
Lest litt mer om disse, og det ser ut som Guru Junior har en del mer og fare med i bassområdet ref.en kar som har hørt og sammenlignet begge. Trenger selv ikke jordskjelvbass, men synes det bør være fin "substans" i lyden. Ellers blir det fort spinkelt ja, -uansett amp størrelse.
Litt dumt at man ikke får sammenlignet og hørt begge disse her i landet før evt.kjøp..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
BachMan: Sonus Toy er full av kvaliteter, ja. Og kan med fordel kombineres med små RELer..for den som trenger det..
BritFi: Husk at enkelte produsenter prøver å presse for MYE bass ut av små konstruksjoner- kommer du over en av de- som jeg syns å huske Guru er- får du problemer. Neat har faktisk substans i sounden sin på tross av å være så liten..Naim har blant annet utvikla Qute på den...Hør også på Griffenfeldt- Guru er følsomme på avstand/plassering- Neat trenger du bare små isolasjonsføtter på..
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Se der! Da har du å lese på ikveld! Jeg så forresten et par nyheter fra John Westlake i det bladet- får dra på Narvesen selv...
 
Sist redigert:

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.204
Antall liker
325
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Neat Iota er koplet opp, bare å ta en tur for lytt.
Befinner seg i Fredrikstad :)
 
K

kveita

Gjest
BachMan: Sonus Toy er full av kvaliteter, ja. Og kan med fordel kombineres med små RELer..for den som trenger det..
BritFi: Husk at enkelte produsenter prøver å presse for MYE bass ut av små konstruksjoner- kommer du over en av de- som jeg syns å huske Guru er- får du problemer. Neat har faktisk substans i sounden sin på tross av å være så liten..Naim har blant annet utvikla Qute på den...Hør også på Griffenfeldt- Guru er følsomme på avstand/plassering- Neat trenger du bare små isolasjonsføtter på..
Har et par Guru QM10 mk 2. Avstand mellom HT er ca 2,20 m. Avstand til lytteposisjon ca 2,5 m. Har eid mange minimonitorer. Guru er best alle parametere vurdert. Jeg sammenligner da med bl.a ProAc Response 1 SC og Reference MM de Capo i. Du trenger heller ikke sub. Disse HT føler jeg blir møtt av fordommer pga av utseendet. Prøv og ta en lytt og bli behagelig overrasket. Naim sin Qute er match made in heaven, men de spiller himmelsk også Med Dayens Ampino Amp. Jeg er ikke enig i at Guru volder bry med hensyn til plassering, de er de mest plaseringsvennlige HT jeg har hatt. Kanskje med unntak av OA Carlsson 52.2.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.295
Antall liker
1.314
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Hadde en liten lytt på disse i dag.

Neat-Iota.jpg


Jeg hadde en liten lytteseanse med disse i dag, og må si jeg ble svært overrasket! Jeg er relativt skeptisk til små høyttalere, da jeg synes de har lett for å låte litt "reiseradio" Det gjør ikke disse! De overrasket med et stort lydbilde, velavstemt og luftig diskant og relativt dyp bass. De ga faktisk et bra fundament tiltross for sin ringe størrelse. Nå skal det sies at jeg ikke jobbet noe med plassering, kun slengte de opp på benken ved siden av forsterkerne. Allikevel spilte de med bra presisjon og dybde, noe som sier meg at de er svært plasseringsvennlige, og gjør meg nysgjerrig på hvordan de hadde spilt hadde jeg hatt tid til å jobbe litt med de...
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
33
Vil gjerne gjenopplive denne tråden. Ute etter hytteanlegg og da er det greit å ha høyttalere nær vegg. Skal pares med Naim Unitiqute. Hva er erfaringene til dere som har kjøpt?
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Jeg har Guru Junior, og de låter bedre jo nærmere veggen de får komme :)
Jeg har hatt en del dyrere høyttalere før, men Guru får fram musikken med en uanstrengt selvfølgelighet, som jeg falt for. Jeg syns det er noe perfekt med dem.
Har også lagt merke til at de er populære i Naim-kretser.

Neat Iota har jeg også veldig troen på, men jeg kommer i hvert fall ikke til å bytte med det første.
 
M

medlem215396

Gjest
Jeg bruker Neat Iota sammen med Unitiqute2 i stua. For meg en fulltreffer. Spiller stort, bra bass og man får bare lyst til å spille mer musikk. Kan det bli bedre?

Vil gjerne gjenopplive denne tråden. Ute etter hytteanlegg og da er det greit å ha høyttalere nær vegg. Skal pares med Naim Unitiqute. Hva er erfaringene til dere som har kjøpt?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.959
Antall liker
2.059
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Bumper litt og tipser om en ny stativ HT , hvor storebror har fått bra kritikk
K-Series K1 | Epos
Epos matcher også Naim godt etter egen erfaring.

Ser btw ut som Creek har blitt inspirert av Guru Jr.:?

Det som er litt kult med denne, er at den kan oppgraderes til aktiv ila året. Med UQ som dac/pre kan jo det bli en vellydende løsning. Så utgaven i hvitt, i vinduet til mannen i Torggata.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Ser btw ut som Creek har blitt inspirert av Guru Jr.:?

Det som er litt kult med denne, er at den kan oppgraderes til aktiv ila året. Med UQ som dac/pre kan jo det bli en vellydende løsning. Så utgaven i hvitt, i vinduet til mannen i Torggata.
Eposen ser ut som et veldig kult produkt. Når den aktive løsningen er på plass, tror jeg de har potensiale til en hit her.
 
Topp Bunn