Det ble ingen siste jul for Shane MacGowan i år. Da er det på sin plass å dele et minne om den irske legenden, en tekst jeg opprinnelig skrev i januar 2019:
«Fairytale of New York» er for mange en av de aller fineste julesangene. For noen er den mye mer. Enten fordi den berører egne erfaringer, eller fordi den bringer fram minner om sangen og artistene.
Mitt «Fairytale» starter med at jeg som Pogues-fan skulle ta imot Shane MacGowan & The Popes på kaien i Stavanger. Dette var på 90-tallet, etter at han hadde skilt lag med The Pogues og startet sitt eget band der musikerne fant seg i å samarbeide med en notorisk drukkenbolt.
Som medlem i Studentenes Musikkforening hadde jeg vært med å booke Shane & co til studenthuset Folken. Konserten var utsolgt, backstage fyllt opp med alt av mat og drikke som stod på den uvanlig omfattende rideren. Nå var neste punkt på programmet å få alle av ferja fra Newcastle, noe som lyktes sånn passe.
Bandbussen kom i land uten problemer. Men det viste seg da ferja hadde lagt fra kai at fløytisten fortsatt befant seg ombord. Mens band og crew ble skysset avgårde mot konsertlokalet, måtte det ordnes slik at sistemann kunne settes av i Haugesund og sendes derfra til Stavanger.
Turnélederen – bandet skulle videre til flere opptredener i Norge og Sverige – var svær som en hvalross, svettet som en sil, snakket med en vrien irsk aksent og virket langt fra edru. Om han hadde grepet, var det temmelig løst. Det var åpenbart at lydmannen også slet. Men bandet gikk i gang med soundcheck så snart utstyret var rigget opp.
Vi ble beroliget med at Shane MacGowans fravær skyldtes at han pleide å overlate den delen av jobben til andre. Mindre beroligende var det da musikkforeningen fikk en telefon fra Stavanger Aftenblad, som kunne fortelle at hovedpersonen allerede tidlig på ettermiddagen var overstadig beruset og dermed et relativt krevende intervjuobjekt.
Det viktigste nå var at Shane MacGowan klarte å gjennomføre konserten. Anmodningen om at turnelederen måtte få i han litt svart kaffe ble møtt med døve ører. I stedet var beskjeden at Shane nektet å gå på scenen hvis han ikke fikk en halvflaske whisky – ekstra. Det viste seg at hver eneste dråpe alkohol backstage var konsumert i god tid før konserten. Gitarteknikeren var den som kjente Shanes luner best, og han mente det ville være en større sjanse for opptreden med ytterligere whisky enn uten.
Og konsert ble det. Shane MacGowan hadde en egen evne til å skjerpe seg når det var påkrevd. Mellom de få, snøvlende replikkene han serverte publikum, sang han med en passe nonchalant og samtidig overraskende tydelig diksjon. Selv var jeg såpass stressa at jeg ikke husker om «Fairytale of New York» ble fremført. Men mellom nye Popes-låter kom det flere gamle Pogues-perler.
Da støvet hadde lagt seg og ølsøltet tørket, var de fleste enige om at det hadde vært en fin fest. Mitt famlende forsøk på å innlede en samtalet med Shane MacGowan hadde derimot falt på steingrunn. Det skjedde da han tidlig på dagen hadde en kort pitstop i baren på Folken. Først la han ikke merke til at jeg henvendte meg til han i det hele tatt. Så løftet han hodet, kastet et uinteressert blikk på meg, mumlet noe uforståelig og snudde seg vekk.
I ettertid ble jeg klar over at turnébussen var så tungt lastet med dop at den aldri ville fått rulle i land dersom den var blitt stoppet i tollen. Få måneder senere hadde et par av Popes-crewet avgått ved en prematur og ikke spesielt naturlig død.
Hovedpersonen selv har mot alle odds holdt seg i live. (Et faktum som er såpass oppsiktsvekkende at det finnes en bok om irsk kultur med tittelen «Is Shane MacGowan still alive».) Han kom sammen med The Pogues igjen i 2001 og giftet seg i fjor høst med kjæresten Victoria Mary Clarke, etter et 30 års samliv. Heroinmisbruket ble etter sigende avviklet tidlig på 2000-tallet og i 2015 fikk Shane satt inn nye tenner. Riktig nok sitter han i rullestol etter å ha brukket bekkenet i 2015. Men nylig rundet han 61.
Shane MacGowans livsstil tatt i betraktning kom det som et ekstra sjokk at Kirsty MacColl skulle bli den første av dem til å forlate oss. Den kjernesunne duettpartneren på «Fairytale of New York» var i Mexico sammen med kjæresten og sine to sønner da hun i desember 2000 omkom i en ulykke. MacColl var i vannet med de to guttene på 13 og 15 da en motorbåt kom mot dem i stor hastighet. I det hun dyttet unna eldstemann, ble MacColl selv overkjørt og drept momentant.
Tidligere på året intervjuet jeg henne i anledning albumet «Tropical Brainstorm». MacColl fortalte om sine reiser til Cuba og Brasil, og hvordan de hadde påvirket musikken hennes. Hun nevnte også at hun gledet seg til å utforske Mexico og andre latinamerikanske land.
Når jeg hører «Fairytale of New York» tenker jeg på denne telefonsamtalen. På hvor skjørt og uforutsigbart livet kan være. Men også hvor slitesterkt og robust det kan være. La oss gjøre det beste ut av det og håpe Shane MacGowan er med oss enda en jul.