Nedsnødd tråd

Status
Stengt for ytterligere svar.
C

CAP

Gjest
Slett gjerne denne tråden, den ble overhodet ikke hva jeg hadde håpet den skulle bli.
Når folk begynner og legge ut at de skyter i stykker høytalerne sine med 44 magnum da synes jeg grensen er nådd.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.389
Torget vurderinger
13
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

OnlyCrap skrev:
Kan det ha med og gjøre at de har kraftig nedsatt hørsel i de øvre frekvenser og at de derfor må ha en høytaler som er pågående der ?
Vet ikke...

Men bildelogoen din er den beste jeg har sett hittil.....

Beklager OT.

MVH Johnny
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.239
Antall liker
10.806
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Litt usikker på hva denne tråden har til hensikt å få fram, bortsett ifra et ikke så ukjent fenomen her på hfs - krangel.

Holdes selvsagt under lupen.
 

Arkiv12

Medlem
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
31
Antall liker
0
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

OnlyCrap skrev:
Kan det ha med og gjøre at de har kraftig nedsatt hørsel i de øvre frekvenser og at de derfor må ha en høytaler som er pågående der ?
Kan være voksne mennesker setter pris på kvalitet ;)
Selv ble jeg tidlig vokser og har satt pris på B&W i lang tid :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

OnlyCrap skrev:
Kan det ha med og gjøre at de har kraftig nedsatt hørsel i de øvre frekvenser og at de derfor må ha en høytaler som er pågående der ?
Ja, det kan være en av flere forklaringer, selv fikk jeg tatt hørselstest tidligere i høst og min hørsel er så god som den kan bli.
Men jeg makter ikke lyden av B&W, har hørt mange og på forskjellig elektronikk, men det låter helt JÆ***G uansett.

Jeg fatter ikke at dette merket kan selge så mye, er folk helt hørselshemmede eller tror de at det skal låte slik fordi de som tester de i Fidelity osv. gir de den mest sukkrede lytteerfaring man noensinne har hørt om?
 

bassegutt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
127
Antall liker
1
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

el_mariachi skrev:
OnlyCrap skrev:
Kan det ha med og gjøre at de har kraftig nedsatt hørsel i de øvre frekvenser og at de derfor må ha en høytaler som er pågående der ?
Ja, det kan være en av flere forklaringer, selv fikk jeg tatt hørselstest tidligere i høst og min hørsel er så god som den kan bli.
Men jeg makter ikke lyden av B&W, har hørt mange og på forskjellig elektronikk, men det låter helt JÆ***G uansett.

Jeg fatter ikke at dette merket kan selge så mye, er folk helt hørselshemmede eller tror de at det skal låte slik fordi de som tester de i Fidelity osv. gir de den mest sukkrede lytteerfaring man noensinne har hørt om?
Kan jo være at du har såkalte "gullører"
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Arkiv12 skrev:
OnlyCrap skrev:
Kan det ha med og gjøre at de har kraftig nedsatt hørsel i de øvre frekvenser og at de derfor må ha en høytaler som er pågående der ?
Kan være voksne mennesker setter pris på kvalitet ;)
Selv ble jeg tidlig vokser og har satt pris på B&W i lang tid :)
Denne uttalelsen kan du vel bare arkivere med en gang.

Kvalitet og kvalitet fru Blom, B&W er jo kun kompromisser som alle andre ferdigbygde høyttalere i samme prisklasse.

Hvis kvalitet er sammenlignbart med en samuraikriger som går berserk med sverdet i gryteskapet så værsågod.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Synes mitt oppsett spiller ganske så bra, og jeg er 33-38 år yngre enn det topic sier jeg skal være.

Har ikke lest en eneste test om mine høyttalere heller, så jeg må nok være heeelt ut på jordet jeg da?

Red.: Skal faktisk være enig i at diskanten spesielt blir litt masete noen ganger, men det er langt fra så "JÆ***G" som el_mariachi skal ha det til.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.219
Antall liker
34.571
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Jeg er 50, men har aldri eid en B&W høyttaler - har jeg gått glipp av noe ?
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Jeg fatter ikke at dette merket kan selge så mye, er folk helt hørselshemmede eller tror de at det skal låte slik fordi de som tester de i Fidelity osv. gir de den mest sukkrede lytteerfaring man noensinne har hørt om?
Dette er jo selvsagt bare tull. Riktignok klarer heller ikke mine ører 700 og 800-serien til B&W pga. diskant/øvre-mellomtone UANSETT tilkoblet utstyr (jeg har eid mange av dem), men andre er ikke like sensible i dette frekvensområdet. Så her som ellers i samfunnet er det smak og behag som spiller inn, samt match med øvrig utstyr.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

bassegutt skrev:
Kan jo være at du har såkalte "gullører"
Nope, men de som skamroser B&W påberoper seg det jevnlig.

Selv har jeg førstehåndskunnskap/erfaring med musikk og hvordan denne i VIRKELIGHETEN låter.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

.Marcus skrev:
Red.: Skal faktisk være enig i at diskanten spesielt blir litt masete noen ganger, men det er langt fra så "JÆ***G" som el_mariachi skal ha det til.
Neida, tok litt hardt i, men desverre er det ikke bare diskanten, det gjelder også øvre mellomtone.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Det klarer ikke jeg høre, så jeg kan leve i lykkelig uvitenhet enda litt til :)
 

Arkiv12

Medlem
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
31
Antall liker
0
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

el_mariachi skrev:
Arkiv12 skrev:
OnlyCrap skrev:
Kan det ha med og gjøre at de har kraftig nedsatt hørsel i de øvre frekvenser og at de derfor må ha en høytaler som er pågående der ?
Kan være voksne mennesker setter pris på kvalitet ;)
Selv ble jeg tidlig vokser og har satt pris på B&W i lang tid :)
Denne uttalelsen kan du vel bare arkivere med en gang.

Kvalitet og kvalitet fru Blom, B&W er jo kun kompromisser som alle andre ferdigbygde høyttalere i samme prisklasse.

Hvis kvalitet er sammenlignbart med en samuraikriger som går berserk med sverdet i gryteskapet så værsågod.
Hmmm... Skal en ta kommentarene fra en hjemmelagde fuglekasser alvorlig ? ;D

Best å stenge denne tråden før det blir for mange overtramp?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

el_mariachi skrev:
B&W er jo kun kompromisser som alle andre ferdigbygde høyttalere i samme prisklasse.
Alle høyttalere er kompromisser. Det blir alltid foretatt valg, enten det gjelder ferdigbygg eller selvbygg.

Frode
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Trådstarter er absolutt inne på noe. Diamant-tweeteren i B&Ws toppmodeller leverer en meget skarp diskant, og kan muligens påstås å være tweaket for lyttere som begynner å oppleve drop-off i følsomhet i dette området.

Ikke noe galt i det. Min datter kan ikke fordra B&W, hun er straks 18, og syns de skingrer (måtte gå ut av rommet i kjelleren på HiFi-Klubben, Sandakerveien, da vi var der og lyttet til dem.) Men hun er også overfølsom i dette frekvensområdet, det har hun alltid vært.

Selv er jeg 50, og kjenner andre som sverger til dem og som er noen år eldre enn meg.

Ikke noe galt i at en produsent sikter sitt topp-produkt inn mot en bestemt kjøpegruppe. Dette er rådyre høyttalere, som i tillegg skal ha skikkelig anlegg -- det er overveiende sannsynlig at hovedmassen av kjøpere som har råd til dem er i dette aldersskiktet.
 

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
201
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Kanskje de bare kjøper det for de har råd til det... har elektronikken som trengs og liker B&W.

samme som alle andre liker andre merker.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Frode skrev:
el_mariachi skrev:
B&W er jo kun kompromisser som alle andre ferdigbygde høyttalere i samme prisklasse.
Alle høyttalere er kompromisser. Det blir alltid foretatt valg, enten det gjelder ferdigbygg eller selvbygg.

Frode
Riktig det, men ved selvbygg går jo en vesentlig større del av totalkostnaden til komponenter.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.314
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

el_mariachi skrev:
Men jeg makter ikke lyden av B&W, har hørt mange og på forskjellig elektronikk, men det låter helt JÆ***G uansett.
Så jævlig er det vel ikke... men det er i alle fall skikkelig kjedelig hifi.

Jeg trodde forøvrig at man ble mer overfølsom for lyd i de frekvensområdene man begynte å få svekket hørsel?
 
O

omholt

Gjest
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Har inntrykk av det mest er unge folk som liker B&W. Spesielt 600 serien er populær og den er heller ikke skarp. Den nye DM 683 vil jeg heller si heller mot det mørke.
Enig at noen av de andre B&W modellene kan bli litt skarpe, men det er ikke noe som er vanskelig og løse (elektronikk og demping). Den nye Signature Diamond er langt ifra skarp. Her snakker vi om silkemykhet.

Har jo forresten vært flere tråder her hvor det er diskutert om hvorvidt eldre folk er mer plaget av diskant. Flere som har påpekt at de har merket det med økt alder.
 
B

Back_Door

Gjest
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Jeg passerer 50 om ca en måned. Kanskje jeg da kommer til å bytte ut Gaia med B&W? ::)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.559
Torget vurderinger
2
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Får dra på fyllinga med de jeg har, og finne noen B&W skjønner jeg. Er nok alt for gammel for Klipsch.
 

surabus

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
829
Antall liker
1.640
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

har vel lyttet til B&W i over 40 år,men har aldri eid noen.
at hørselen svekkes under veis tar ikke bort lyttegleden ,uansett høytaler
når det gjelder B&W nevnes de skjelden når god lyd diskuteres.
 
K

krille_krokodille

Gjest
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

J.Haugen skrev:
Jeg fatter ikke at dette merket kan selge så mye, er folk helt hørselshemmede eller tror de at det skal låte slik fordi de som tester de i Fidelity osv. gir de den mest sukkrede lytteerfaring man noensinne har hørt om?
Dette er jo selvsagt bare tull. Riktignok klarer heller ikke mine ører 700 og 800-serien til B&W pga. diskant/øvre-mellomtone UANSETT tilkoblet utstyr (jeg har eid mange av dem)...
Hvorfor fortsetter man å kjøpe høyttalere fra en serie hvis lyd man ikke tåler?
 
B

Back_Door

Gjest
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

rolfozzy skrev:
Får dra på fyllinga med de jeg har, og finne noen B&W skjønner jeg. Er nok alt for gammel for Klipsch.
Det er jo en skam at en person på din alder har Klipsch! Vel, vi får trøste oss med at vi tydeligvis ikke er blitt for gamle til å lære noe nytt.. 8)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

OnlyCrap skrev:
Kan det ha med og gjøre at de har kraftig nedsatt hørsel i de øvre frekvenser og at de derfor må ha en høytaler som er pågående der ?

Hvilket tallmateriale ligger til grunn for en slik påstand ?? Finnes det en undersøkelse som sier at de over 50 kjøper mer B&W ???? Hvis ikke er dette vrøvl.... :)...Og jeg har en stund igjen til 50... 8)
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Denne tråden passer best under latterlige påstander!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.559
Torget vurderinger
2
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

kizen skrev:
Denne tråden passer best under latterlige påstander!

Ikke ta det så alvorlig. Disse ungsauene under 50 vet som regel ikke hva de snakker om.
Intet nytt fra dessertgenerasjonen.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Selv har jeg alldri hatt de helt store opplevelsene foran B&W høyttalere, men har vel heller alldri hørt de under forhold som skulle tilsi at de skulle spille bra. Men som enkelte her sier, opplever jeg også de dyrere modellene som noe harde og pågående i øvre mellomtone/diskant. Ikke så ulikt hvordan jeg husker Celestion på slutten av 80tallet/starten av 90tallet. Tanken om at de kan være "tunet" for å apellere til et segment av kjøpere, ser jeg faktisk som svært forståelig, for det gjør vel alle konstruktører. Synes de fleste seriøse produsenter gjerne har en gjenkjennelig signatur på lyden jeg. Og de som ikke har det, er det svært vanskelig å forholde seg til. Produkter som henvender seg til alle imponerer sjelden noen i det hele tatt....
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Ingen fare "Rolfozzy" jeg er langt i fra 50(ikke nå galt i det)å har likt B&W sin lyd lenge,å synes det spiller helt utmerket.å komme med sånne uttalelser som enkelte gjør får en til å miste troverdigheten til disse helt.(men d e nå mæ da)

mvh
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.083
Antall liker
5.742
Sted
Holmestrand
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Mitt første møte med B&W var den legendariske DM6. Den ble lansert i 1976 som den første "faselinjære" høytaler. Kall det hva dere vil, men for meg og de andre tilstede var dette en skjellsettende opplevelse. Vi var i alderen fra 18 til ca 30 år, så de fleste av oss var i besittelse av full båndbredde på den tida. B&W har både før og etter jevnt og trutt kommet med gode bidrag til høytalerteknikken.

Jeg har aldri eid B&W selv. Dette er et resultat av tilfeldigheter, og hva som har vært mest spennende når jeg har vært i kjøpsposisjon. Derimot så har jeg sørget for at en lang rekke venner og bekjente har endt opp med 705/805 på stativ. Dette er mennesker med svært variert musikksmak har høytalerne svært lenge og er mao svært fornøyde.

ALLE tekniske systemer er et kompromis. Slik er det bare.
 
E

Espen L

Gjest
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Det er veldig delte meninger om B&W også blant skribenter, i siste utgave av fidelity så roser Vadseth Signatur Diamond opp i skyene, han fremhever spesielt diskanten som han skriver det beste han noen gang har hørt. Disse er også testet i siste utgave av hifinews. De for også her meget gode kritikker men Ken Kessler er tydeligvis uenig med Vadseth angående diskanten. Dette skriver han: I found it a times a bit to sharp, too edgy, thought neither more nor less sibilant than i would accept at this level. Når to med den lange erfaringen og dyktige skribenter er såpass uenig i diskanten så er det jammen ikke rart at vi andre er det også :) Dette er nok et tegn på at man som vanlig må bruke sine egne ører og oppfatning om hva som man mener er bra
Mvh: Espen
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Jeg hadde et par B&W i min ungdom. Er dessverre så gammel nå at jeg ikke husker hvordan de låt.
Ellers har jeg det bare bra.
 
L

lark

Gjest
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Jeg har passert 52 og er den stolte eier av et par B&W 703 som drives av en Hegel H200/CDP4AMk2 kombo.
Ifølge en del bastante uttalelser om disse to merkene her på forumet burde dette oppsettet låte helt for jævligt kaldt, klinisk, skarpt og metallisk. Men, saken er nå at det gjør det slett ikke. Bastante uttalelser i hifi-sammenheng vil jeg plassere i kategorien amatørfakter. Er det noe jeg har lært etter godt over 30 år med denne "hobbyen", så er det å være forsiktig med bastante og skråsikre uttalelser. ;D
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Tror nok det kan være noe i det at de dyrere modellene er tunet litt mot en aldersgruppe som er pengesterke og har noe svekket hørsel i diskantområdet (og muligens øvre mellomtone). Noe annet ville vel være direkte uøkonomisk - les: produkt ville være lite salgbart. Når det er sagt tror / vet jeg også de er tunet for store rom, dvs at høyttalerne trenger god plass rundt seg ( eventuelt også godt med demping).
Det at høyttalerne trenger god plass er vel også naturlig i forhold til at de er tilpasset et kjøpesterkt segment. Ingen høyttalere fungerer veldig bra i både små og store rom, lite og mye dempede rom...
Det er naturlig at høyttalerprodusenter tar høyde for disse tingene når de lager sine produkter. De er ikke dårligere produkter av den grunn, men rett og slett markedstilpasset sitt segment.
Vi bør være glade for at det er såpass store forskjeller på høyttalere, både av hensyn til forskjellig hørsel - og ikke minst veldig forskjellige lytterom. Derfor blir det også til tider unyansert å henge ut enkelte høyttalere som mer eller mindre dårlige (iallfall uten omfattende testing og plassering i passende rom og ditto forsterkeri / kilde.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.046
Antall liker
1.851
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

kizen skrev:
Ingen fare "Rolfozzy" jeg er langt i fra 50(ikke nå galt i det)å har likt B&W sin lyd lenge,å synes det spiller helt utmerket.å komme med sånne uttalelser som enkelte gjør får en til å miste troverdigheten til disse helt.(men d e nå mæ da)

mvh
Helt enig! Er langt unna 50 og har hatt mange fine opplevelser med B&W og riktig maching gjennom årene :)
 
M

marsboer

Gjest
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

At D-serien til B&W er for pågående i diskanten/øvre mellomtone er det verste jeg har hørt. Det er faktisk den totale mangel på forvrengning i dette området som bl.a gjør serien så bra. Selv har jeg full hørsel og er 23 år og synes B&W lyden er meget bra - men det finnes også hundre andre høytalere som også låter bra..

Det høres i hvertfall ut som om det har vært skivebom med matching eller rom dersom d-serien låter pågående i forhold til den generelle standarden ellers på andre høytalermerker.
 

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
201
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Det er oxo mange som kan fortelle åssen et produkt låter,utenom å ha hørt det...

åssen er det mulig?
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Jeg er knapt 30, og har B&W.høyttalere. Når jeg har valgt en så pågående høyttaler, så skyldes det nok at jeg har vært på altfor mange rockekonserter, og derfor har maltraktert hørsel. Neida, jeg synes faktisk ikke B&W er spesielt pågående. Prøvelyttet den nye DM 685 i sommer mot Dali Ikon 2. Og der synes jeg B&W låt balansert og relativt mykt, mens Dalien ble altfor aggressiv og detaljert i toppen. B&W spilte de samme detaljene som Dali, men uten utropstegn, kan man si.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

Kan ikke si at jeg har hørt en høyttaler som er for detaljert i toppen, dette må du forklare HP ;). Når folk sier det låter skarpt, er det ikke for at det er for detaljert, men skrikende (av ulike grunner).
Det som ofte skjer, er at folk setter høyttalerne for nær sidevegger og / eller har for små og for lite dempede rom. Da låter toppmodellene til B&W og f.eks. også JMLab for skarpt for de fleste av oss.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn