Needle drop jump

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Når jeg kjører ned stiften i starten av en LP plate så hopper den umiddelbart til start sporet det musikken er. Dvs hopper over start rillene i plata.
Virker som skating effekten er så høy at armen rekker å få nok speed til forsere rillene...?
Noen som opplever det samme?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.041
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Skjer somme tider her og. Blev mindre, da jeg fik stillt antiskating korrekt med testplate.
Også forskjell på plater. Noen er helt flate helt ut til kanten. Andre er tykkere helt ytterst,
hvor nålen har litt "ned ad bakke" på vei inn mot musikken.
Oftest problem med tungere armer ;)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.603
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Skjer somme tider her og. Blev mindre, da jeg fik stillt antiskating korrekt med testplate.
Også forskjell på plater. Noen er helt flate helt ut til kanten. Andre er tykkere helt ytterst,
hvor nålen har litt "ned ad bakke" på vei inn mot musikken.
Oftest problem med tungere armer ;)
Enig med deg Hasse :) tror nok mye av problemet ligger i platene som har litt forskjellig støpning

mvh
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Skjer somme tider her og. Blev mindre, da jeg fik stillt antiskating korrekt med testplate.
Også forskjell på plater. Noen er helt flate helt ut til kanten. Andre er tykkere helt ytterst,
hvor nålen har litt "ned ad bakke" på vei inn mot musikken.
Oftest problem med tungere armer ;)
Hvordan justerte du AS med testplata?
 

Caron

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2014
Innlegg
349
Antall liker
482
Sted
Svelvik, Vestfold
Det kan vel også ha litt å si hvor raskt armen er justert til å senke seg. På min SME V er dette avhengig av hvor tyktflytende olje jeg bruker i kammeret for mekanismen.

I tillegg er tempoet beroende på om hendelen føres helt ned umiddelbart (raskere senkning), eller om jeg slipper den etter kun en liten bevegelse nedover (saktere senkning).

Min erfaring er at de gangene jeg har opplevd hopping har jeg ført hendelen helt ned. Så det slutta jeg med...

Men selvsagt har også antiskating noe å si her...
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.041
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvordan justerte du AS med testplata?
Justerte, inntil PU sporer 80mU rent i begge kanaler på "Horizontal trackability". Nåletrykk til PU sporer rent på "Vertical trackability".
For mye antiskating = skurring begynner først i venstre kanal.
For lite antiskating = skurring begynner først i høyre kanal.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Justerte, inntil PU sporer 80mU rent i begge kanaler på "Horizontal trackability". Nåletrykk til PU sporer rent på "Vertical trackability".
For mye antiskating = skurring begynner først i venstre kanal.
For lite antiskating = skurring begynner først i høyre kanal.
Takk for tips, jeg har jo en sånn testplate. Får jeg spørre om hvor mye AS du måtte på med? Og nåletrykk?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.041
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Takk for tips, jeg har jo en sånn testplate. Får jeg spørre om hvor mye AS du måtte på med? Og nåletrykk?
Vanskelig å si nøyaktigt, da skala på arm vel er så som så, men
på nåværende Goldring 920IGC m. shibatanål blev det 1,5gram nåletrykk, og skala på arm-antiskating si´r den
2gram med loddet stående i shibata (armen har tre innstillinger for AS-loddet: Sfærisk, Elliptisk & Shibata, Audio Technica AT-1100).
Av de 3 stilinger er shibata den med størst vekt.
 
Topp Bunn