Nei så trist

A

Affa

Gjest
Hr du fått solstikk?
Det handler om å begynne. Begynne det å lære å lese og skrive.
 
K

kbwh

Gjest
Affa er en lysende stjerne på Sentralens språklige firmament.

En gang må man begynne å lære å lytte også.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hr du fått solstikk?
Det handler om å begynne. Begynne det å lære å lese og skrive.
Nei, men i motsetning til deg her jeg fortsatt tankens frie krefter tilgjengelig. Skrivereglene fastslår at man binder sammen to infinitiver med OG, IKKE Å. som du rett nok skriver: å lese og skrive. Men du har flere infinitiv etter hverandre bundet sammen med Å, hvilket er grammatikalsk feil.

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Tror nok at den setningen til Affa er rett, er litt mer usikker på noen av de andre. Sant å si, og :vel å merke høres litt rart ut, men det er kanskje rett??

Det er noen spesielle regler for enkelte verb, for eksempel heter det ikke har begynt, men er begynt... tror jeg...
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Er setninga feil? Det er på tide å begynne å lese, det er ikke på tide å både begynne og lære å lese.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Vel å merke er korrekt, ja. Men grunnregelen er at to infinitiv knyttes sammen med OG. Debatten må i tilfelle gå på hvorvidt det Å lese OG skrive er på et vis samme sak, slik at det nesten blir å anse som et enkeltverb. "Å leseogskrive" :)

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Ha, ha, du tar så feil lille du. Man sidestiller nemlig ikke setningsleddene: "begynne" og "lære" i setningen: Å begynne å lære å lese og skrive !

Nå har aldri dere røde vært særlig skoleflinke, da dere hører hjemme på gulvet, men dette var leit du! Aldri for sent Å få igjen skolepengene vet du- spe på trygda litt på en måte.
 
A

Affa

Gjest
Vel å merke er korrekt, ja. Men grunnregelen er at to infinitiv knyttes sammen med OG. Debatten må i tilfelle gå på hvorvidt det Å lese OG skrive er på et vis samme sak, slik at det nesten blir å  anse som et enkeltverb. "Å leseogskrive" :)

Honkey
Aldri hørt uttrykkene:
"Regelen som bekrefter unntaket"
"Ingen regel uten unntak"

Oi, oi, nå skuffer du stort !!! Selv Arne, språksvake og hjertesvake Arne greier dette.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Er ingen gramatikkspesialist, men det er dette med forskjellige regler for enkelte verb.
Det heter vel og: du må huske å låse og slukke lyset.
Altså er verb som begynne og huske en annen type verb.
 
A

Affa

Gjest
Tror nok at den setningen til Affa er rett, er litt mer usikker på noen av de andre. Sant å si, og :vel å merke høres litt rart ut, men det er kanskje rett??

Det er noen spesielle regler for enkelte verb, for eksempel heter det ikke har begynt, men er begynt... tror jeg...
Ikke skuff meg lille frue. Alt er korrekt. Selvsagt.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Ikke skuff meg lille frue. Alt er korrekt. Selvsagt.
Selvsagt er det det ærede Affa, uff jeg sitter visst bare her og kverulerer....
Men jeg minnes en gang det var noen som skrev noe om: å ligge på sofaen å spise konfekt... ;)
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Aldri hørt uttrykkene:
"Regelen som bekrefter unntaket"
"Ingen regel uten unntak"

Oi, oi, nå skuffer du stort !!! Selv Arne, språksvake og hjertesvake Arne greier dette.
Jo da! :) Og er vel villig til å akspetere mine brølere også, i motsetning til enkelte andre her. Jeg ser poengene dine, Nazi Nøff, unntak er gøyale greier! :D

Honkey
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Affa, du skuffer stadig vekk nå for tiden.

Ikke klarer du å holde deg til trådens tema(din tråd mann!), og denne underlige fascinasjonen for "buseplukking" som du åpenbart ikke har kommet over etter den anale fasen..ja, den bekymrer. Snakk med din fastlege om det som er vanskelig, det hender de kan hjelpe.

Men det viktigste er jo at Arne er på bedringens vei! Det er jo grunn til å feire! Det er snart 17 mai i tillegg - kan det bli vakrere? Pengebeviset skal vi snart få høre de har tuklet med, Arne blir renvasket og kan dø som en uskyldig mann, og Norge slipper å ha dette på samvittigheten. Jeg syntes det går veien nå. Det er da mye å glede seg over nå Affa? La oss sende Arne gode tanker og få ham på beina igjen!

O.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Fra språkrådet

Fortidsprøven

Prøv å gjøre infinitivene om til fortid (preteritum) og se hva som skjer. Hvis bare den første av dem forandres, skal det være "å" foran den neste (som da står uendret). Hvis begge (alle) går over til fortid, skal det stå "og" mellom dem.
 
O

OldBoy

Gjest
Fortidsprøven
Enten: Jeg prøvde å feile.

Eller: Jeg prøvde og feilet.

Eller begge deler?

Men fortidsprøven er god, den. Kunne bare ikke la være å (ikke og) prøve den ut. :)
 
A

Affa

Gjest
Selvsagt!


Selvsagt!


Selvsagt!
Å så som Å ja eller å nei var betydningen. Den andre er grusom, men setningen er så glimrende at den tåler en skrivefeil. Du vil nok aldri nå slike høyder lillegutt.
 
A

Affa

Gjest
Affa, du skuffer stadig vekk nå for tiden.

Ikke klarer du å holde deg til trådens tema(din tråd mann!), og denne underlige fascinasjonen for "buseplukking" som du åpenbart ikke har kommet over etter den anale fasen..ja, den bekymrer. Snakk med din fastlege om det som er vanskelig, det hender de kan hjelpe.

Men det viktigste er jo at Arne er på bedringens vei! Det er jo grunn til å feire! Det er snart 17 mai i tillegg - kan det bli vakrere? Pengebeviset skal vi snart få høre de har tuklet med, Arne blir renvasket og kan dø som en uskyldig mann, og Norge slipper å ha dette på samvittigheten. Jeg syntes det går veien nå. Det er da mye å glede seg over nå Affa? La oss sende Arne gode tanker og få ham på beina igjen!

O.
Du har rett. La oss glemme det faktum at han burde vært hengt for 20 år siden. Som Jesus våkner han nemlig til live igjen. Jernlungen er åpen. Arne er observert med en hånd grafsende oppe under søster Olsens korte skjørt. Arne, Grise-Arne rir videre.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Å så som Å ja eller å nei var betydningen. Den andre er grusom, men setningen er så glimrende at den tåler en skrivefeil. Du vil nok aldri nå slike høyder lillegutt.

;D ;D
Du er en mester også i kunsten å ro. Det er bare å bøye seg i støvet... ;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Er ingen gramatikkspesialist, men det er dette med forskjellige regler for enkelte verb.
Det heter vel og: du må huske å låse og slukke lyset.
Altså er verb som begynne og huske en annen type verb.

Nå er jeg også begynt å snakke med meg selv, og det er jo kjekt i små doser... ;)

Vel, disse verbene jeg trodde jeg husket å ha lært noe om står det mer om her:

Det er en mindre gruppe verb – begynne, forsøke, fortsette, greie (= klare), huske, klare, lære, nekte, pleie (= ha for vane), prøve, trenge, våge, ønske o.a. – som tar infinitiv(er) som objekt. Som objekt er en infinitiv underordnet og skal ikke ha og foran seg.

fra språkrådet:

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=731
 
A

Affa

Gjest
Faen. Arne har klikka.

Mesterhjernen er tydeligvis ødelagt. Betyr det at han ikke lenger er i stand til å glede oss med sitt deilige vesen og sine festelige påfunn? Betyr det at nasjonene Norge må klare seg uten bistand fra dette tidligere så livskraftige, sympatiske og lojale praktmennesket?

Han dør, står opp igjen og viser seg for oss. Snart sitter han vel ved Far i Himmelens høyre side. Den ødelagte hjernen er bare jordisk og dødelig, ikke evig. Evig, som Arnes gode navn og rykte.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=304804

PS Arne- Et lite tips fra en medisinsk kyndig: Ikke putt tissen til menn i munnen etter at den har vært inne i rumpa di. Det er ikke bare ekkelt det du bedriver, men også farlig. Det har du vel lært nå.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Vel, da falt en del brikker på plass. Siden Affa tydeligvis vet i detalj hvordan hr Treholt ble forgiftet, er det enkelt å trekke den slutning at han også vet hvem som forgiftet ham. Det er underlig å se hvor langt du er villig til å gå for å straffe andre du ser på som landsforrædere, Affa. Trodde ikke selv du ville strekke deg såpass. Vel, vel. Det er ikke alltid nok å forgifte folk med deres eget tarminnhold, Affa. Det har du vel lært nå.

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Vel, da falt en del brikker på plass. Siden Affa tydeligvis vet i detalj hvordan hr Treholt ble forgiftet, er det enkelt å trekke den slutning at han også vet hvem som forgiftet ham. Det er underlig å se hvor langt du er villig til å gå for å straffe andre du ser på som landsforrædere, Affa. Trodde ikke selv du ville strekke deg såpass. Vel, vel. Det er ikke alltid nok å forgifte folk med deres eget tarminnhold, Affa. Det har du vel lært nå.

Honkey
Å, nei du lille venn-dette er kun basert på rykter om Arnes alternative livsstil. Legg merke til at jeg benytter ordet "ekkelt" om Arnes valg. Ekkelt er å ta lite i. Jeg synes det er motbydelig, frastøtende og kvalm, men det er Arnes valg ikke mitt. Dette kan ikke understrekes kraftig nok. fytterakkern.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Vri deg ikke unna! Med den detaljekunnskap du legger for dagen i denne saken du ha undersøkt og planlagt nøye, samt vært til stede under udåden. Siden slike handlinger som oftes foregår under diskrete forhold, er det lett å forstå at du ble nødt til å strekke deg ekstra langt denne gangen. Selv om du fant selve handlingen ekkel. Du taklet det tydeligvis. Bare så fordømt for deg at du ikke kom helt til mål. Hvordan vil du gjøre det neste gang?

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Arne er en juvel, men ikke engang han er så viktig at jeg kunne begitt meg ut på noe slikt. Beklager og måtte skuffe deg.

Man kan sikkert si mye pent om Stein E Hagen, Per K Foss, Jens Stoltenberg, Jostein Pedersen, Finn Schøll eller Arne Brimi, men legningen deres er ikke mye og skryte av. Lite resultatorientert og uhygienisk kan man si. Det at Arne nå også har entret den skuta er leit. Syk mann, syk hjerne.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Syk mann, syk hjerne.
Jeg beklager å måtte skuffe deg, Affis, for det første tror jeg ikke noe på bortforklaingene dine, og for det andre sitter du i verdens skjøreste glasshus med uttalelser som den ovenstående.
Skal vi legge menneskenes uttalelser til grunn for deres mentale status, har Treholt meget langt igjen før han faller ned i Marianergropa i lag med deg.
Drøm videre fra ditt mørke dyp.

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Beklager og måtte skuffe deg.
Det heter beklager å måtte skuffe deg, Affa...siden vi nå engang befinner oss i denne tråden...  ;)

Edit: Ser at Honkey fikk det rett..
 
A

Affa

Gjest
Det heter beklager å måtte skuffe deg, Affa...siden vi nå engang befinner oss i denne tråden...  ;)

Edit: Ser at Honkey fikk det rett..
Helt rett. Feilen var plantet Frue, får å se om De var våken.
 
A

Affa

Gjest
Jeg beklager å måtte skuffe deg, Affis, for det første tror jeg ikke noe på bortforklaingene dine, og for det andre sitter du i verdens skjøreste glasshus med uttalelser som den ovenstående.
Skal vi legge menneskenes uttalelser til grunn for deres mentale status, har Treholt meget langt igjen før han faller ned i Marianergropa i lag med deg.
Drøm videre fra ditt mørke dyp.

Honkey
Jeg sitter på toppen. Skyfritt. Derfor dette klarsyn. Tenk hvis også du kunne ha et slikt klarsyn?
 
T

Thomas1

Gjest
Noen som har fått noe ekstra i Proteindrikken på hjemmet i dag Affa? hehe. Kanskje vi øker til 100 mg Zoloft til kvelden. Da får de nok sove trygt. Natta Affa...Eller god dag mann økseskaft.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg sitter på toppen. Skyfritt. Derfor dette klarsyn. Tenk hvis også du kunne ha et slikt klarsyn?
Typisk kjennetegn på psykose. Ekstrem virkelighetsfordreining. Særlig uttalt i form av ideer om å være på toppen, eller å ha det klareste syn. Enkelte tror også at de er Jesus.
Ring på søster, det er medisintid!

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Noen som har fått noe ekstra i Proteindrikken på hjemmet i dag Affa? hehe. Kanskje vi øker til 100 mg Zoloft til kvelden. Da får de nok sove trygt. Natta Affa...Eller god dag mann økseskaft.
Hjemmet? Jeg bor da min egen villa. Kjører bil. Morer pikene. Gleder staten med mine skattepenger. Det burde reises en bauta.
 
A

Affa

Gjest
Typisk kjennetegn på psykose. Ekstrem virkelighetsfordreining. Særlig uttalt i form av ideer om å være på toppen, eller å ha det klareste syn. Enkelte tror også at de er Jesus.
Ring på søster, det er medisintid!

Honkey
Hvis det gir deg glede. Tro gjerne at det er slik.
 
T

Thomas1

Gjest
En Bauta er herved reist. Du får en flott plass ved siden av en annen finere kar fra Fyresdal, nå plassert på en grønn eng på Gjerpen.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hjemmet? Jeg bor da min egen villa. Kjører bil. Morer pikene. Gleder staten med mine skattepenger. Det burde reises en bauta.
En bauta. Tenkte jeg det ikke. Stormannsgalskap også. Understreker mine poenger tydelig. Takker for den. Treholt har meget langt igjen før han kan diagnostiseres med noe i nærheten av dette konglomerat av vannvidd.

Honkey

Don't put no headstone on my grave.... I want a monument...!
(Sitat fra Jerry "The Killer" Lee Lewis, en mann med en om lag like god virkelighetsoppfatning som vår venn Affa her)
 
Topp Bunn