Nekte arv

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Det er slik at barn etter loven har rett på arv etter sine foreldre, og barnebarn like så om arveberettiget forelder er gått bort. Men det finnes dem som jobber for å fjerne denne arveretten: Ifølge arveloven har de rett til å arve minst 2/3 av en forelders formue. Denne pliktdelen kan begrenses til 1 million kroner. Argumentene vil være mange, helt sikkert, men om loven endres vil det helt sikkert bli enda flere arverettstvister. Om argumentet er å hope over ett arveledd for å hjelpe barnebarna, så bør man vel begynt å tenke på løsninger lenge før man stryker med selv:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=579506

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Problemet med å endre pliktdelsarvbiten er at mange gamle blir litt surrete på sine gamle dager, og kan fort velge å overføre sine etterlatenskaper til andre enn livsarvingen på grunn av mange merkelige og lite gjennomtenkte grunner.

Typisk donere alt til:
1. Den søte nabokona
2. Misjonen
osv.

Hadde det vært gjennomtenkte løsninger så hadde det tildels vært ok, men når risikoen er overhengende for "halv-senile" testamenter så er dette ikke noe godt forslag.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Helt enig. Så skal man heller ikke se bort fra generasjons-konflikter som ofte utspiller seg som ofte resulterer i ett reelt ønske om å ta igjen eller rett og slett hevne seg. Et ikke helt uvanlig fenomen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.613
Torget vurderinger
23
Når jeg dør så skal det være som en fattig mann. Så kan de etterlatte føle EKTE sorg!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.613
Torget vurderinger
23
Dersom ditt luksuslegeme befinner seg der...... Vi må jo forsvare vinyl-arven!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kommer!

Husk bare at det er viktigere å leve som rik enn å dø som fattig.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Bare man ikke dør i dyp fattigdom, gammel, syk og glemt...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Helt enig. Så skal man heller ikke se bort fra generasjons-konflikter som ofte utspiller seg som ofte resulterer i ett reelt ønske om å ta igjen eller rett og slett hevne seg. Et ikke helt uvanlig fenomen.
Men er ikke det greit da? Å snyte en usympatisk og ubrukelig playboy for arven burde være helt greit. Når det gjelder senile avgjørelser så får man løse det med umyndiggjøring.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Er det ikke under noen omstendighet mulig å endre på dette i dagens lovverk ? f.eks. om "frøa" er komplette idioter som kommer til å sløse bort alt med en gang og som har vært slemme mot gamlefar- og mor hele livet ? :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Selv om folk flest finansierer seg gjennom livet gjennom lån nå for tiden, så kan raskt ting endre seg slik at det å arve verdiskaping kan bli bortimot like viktig som før for at folk skal klare seg.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Å umyndiggjøre noen er verken særlig hyggelig, ei heller enkelt - det skal faktisk ganske mye til før en griper inn enkeltpersoners egen privatsfære.

Usmakelige playboyer er en ting, men jeg tror problemet er større i forhold til eldre som begynner å rote litt - men ikke tilstrekkelig til at en er umyndig - og som ønsker å enten a) gjøre en eller flere arveløse fordi en har (rett eller urett) fått det for seg at vedkommende ikke "fortjener" å arve eller b) har blitt overtalt / overbevist om at det finnes andre mer trengende (ref. mitt første innlegg).

Jeg jobber selv som advokat og har tidligere jobbet som dommer. Ut fra min erfaring er det særlig dette siste - eldre som begynner å få avvikende / irrasjonelle tanker om hvem som "bør" arve de - som er problemet innenfor arveretten. Når vi blir gamle blir vi rett og slett (i større eller mindre grad) sære og egosentriske.

F

fjellvåk

Gjest
pstraums skrev:
Er det ikke under noen omstendighet mulig å endre på dette i dagens lovverk ? f.eks. om "frøa" er komplette idioter som kommer til å sløse bort alt med en gang og som har vært slemme mot gamlefar- og mor hele livet ? :)
Sist jeg leste en oversikt om dette var gjennomsnitstiden som arvinger i Norge brukte for å bruke opp arven ca.3 mnd. Spart ett helt liv så kommer "frøa" og bruker det opp på en god sommer...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Audiodidakt skrev:
Når vi blir gamle blir vi rett og slett (i større eller mindre grad) sære og egosentriske.
Ja. Dette stemmer nok, avhengig av hvor alene og stimulerte av omgivelsene vi blir.

N

nb

Gjest
fjellvåk skrev:
Sist jeg leste en oversikt om dette var gjennomsnitstiden som arvinger i Norge trengte for å bruke opp arven ca.3 mnd. Spart ett helt liv så kommer "frøa" og bruker det opp på en god sommer...
Hva er "bruke opp"? Det er forskjell på å drikke tett en sommer og bruke pengene som egekapital ved boligkjøp eller nedbetale gjeld.

Det har tradisjonelt ikke vært arvet verdier i stor skala i Norge for folk flest. Dette endrer seg nå når eiendom som har hatt en betydelig verdiutvikling går i arv. Jeg tviler på at det er vanlig å arve veldig mye kontanter. Så det har ganske mye å si for en persons fremtidige velstand om foreldrene tilfeldigvis bodde på Oslo Vest istedenfor en forblåst holme i Finnmark hvor fiskemottaket ble nedlagt for 20 år siden.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Audiodidakt skrev:
Usmakelige playboyer er en ting, men jeg tror problemet er større i forhold til eldre som begynner å rote litt - men ikke tilstrekkelig til at en er umyndig - og som ønsker å enten a) gjøre en eller flere arveløse fordi en har (rett eller urett) fått det for seg at vedkommende ikke "fortjener" å arve eller b) har blitt overtalt / overbevist om at det finnes andre mer trengende (ref. mitt første innlegg).

Jeg jobber selv som advokat og har tidligere jobbet som dommer. Ut fra min erfaring er det særlig dette siste - eldre som begynner å få avvikende / irrasjonelle tanker om hvem som "bør" arve de - som er problemet innenfor arveretten. Når vi blir gamle blir vi rett og slett (i større eller mindre grad) sære og egosentriske.
Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal få lov til å være så avvikende og irrasjonell man bare vil. Dersom gamlefar vil gjøre junior arveløs på grunn av at han hadde langt år i ungdommen så værsogod. Arv er herlig ufortjent og tilfeldig, og jeg skjønner ikke hvorfor man trenger å forsvare arvingenes rett til arv.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Men så kan man unngår man kanskje at den "snille nabokjerringa" eller at de snille predikantene i en eller annen sekt plutselig beriker seg på en gammel sjel...

Topp Bunn