Netikette diskusjon

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Quote av bilder som er lastet opp her tror jeg ikke kommer opp. :)

Men bilder som er lastet opp andre steder dukker opp.
Noen ganger kan det være på sin plass å "sitere" bilder, så vær snille å ikke gjøre det helt umulig.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enig i det Dazed, men notorisk quoting er ikke bra.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Dazed skrev:
--

Noen ganger kan det være på sin plass å "sitere" bilder, så vær snille å ikke gjøre det helt umulig.
En klikkbar link burde være nok...

Arne K
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Enig i det Dazed, men notorisk quoting er ikke bra.
Jeg er enig i det, og er mer irritert på idiotsitering og topp-posting (svaret OVER det man svarer på) i mail (og Usenet, men det bruker jeg ikke mye lenger). Jeg tror Microsoft Outlook og menneskehetens generelle ignoranse har skylda. :)

Jeg har gitt opp å få folk til å sitere skikkelig i mail, og det er sikkert et langt lerret å bleke her også.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
En klikkbar link burde være nok...
Ikke nødvendigvis.

Hvis jeg vil kommentere et bilde i en post med flere bilder, er det greit at bildet synes i innlegget, uten at leseren må klikke på det for å se hvilket bilde jeg snakker om.

Enig i at innlegg generelt og siteringer bør skrives så ryddig, korrekt og oversiktlig som mulig, men jeg tror ikke svaret er å tvinge gjennom et gitt format eller fjerne noen muligheter.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
bambadoo skrev:
Enig i det Dazed, men notorisk quoting er ikke bra.
IMH så er quoting en absolutt fordel for å holde vedlike argumentasjonsfokus og -flyten, særlig der innlegger refererer til et tidligere innlegg. Men derfra til muligheten til automatisk quoting av hele tirader av tekst er en uting som bør gjøres umulig. Mellomtingen bør emm være at man må skrive selv, helt fysisk, html-teksten som må til:

JackX skrev:
Den teksten du har kopiert og limt inn mellom html-tegnene
Dette får du til ved å skrive [quote (ingen mellomrom her) =<nick>] teksten du har kopiert og limt inn mellom html-tegnene [/quote]

Det er ikke mye tekst man må lære seg her, og det vil umiddelbart gi gunstig effekt for hele tråden.

Hva bilder angår så er det enkelt å legge inn en peker til det angjeldende bildet.
Men som Dazed sier så kan det stundom være greit å kunne referere til et eksakt bilde. Per i dag så går ikke det i et automatisk quote-system (som HFS har per i dag), fordi man får opp melding om at bildet savnes.
Skal du derfor referere til et eksakt bilde i din egen quote/svar, så må du finne html-koden og URL til bildet for å få det til.

Cheers!
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Greit å minne om netikette iblant. Folkeskikk er ikke likt for alle, god folkeskikk for meg, er kanskje noe annet for deg. Folkeskikk må læres.


Greit initiativ å starte tråden. :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis folk kan lære seg å slutte med hotlinking vil også problemet med bildesitering forsvinne helt av seg selv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JackX skrev:
Skal du derfor referere til et eksakt bilde i din egen quote/svar, så må du finne html-koden og URL til bildet for å få det til.
Ikke html, men BBcode, antar jeg.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
På vårt nye forum så blir dette med quoting og bilder mye bedre, og det er litt beklagelig at dagens løsning ikke er så god, men det er jo en av mange ting som skal bli enklere i fremtiden.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Hvis folk kan lære seg å slutte med hotlinking vil også problemet med bildesitering forsvinne helt av seg selv.
Svært ofte er det nødvendig med bildesitering, og da mener jeg i musikktrådene. I tråden "Hva hører du på nå" er det mange som er så late at de ikke engang gidder å skrive hvilken plate man hører på, og da må bildet også siteres for at et sitat i et svar skal ha noen mening. Før folk lærer seg å skriver de få ordene som f.eks. en kjent platetittel inneholder så må vi sitere bilder i musikktrådene. Når noen har lastet opp bildet så er jeg ofte nødt til å kopiere bildeadressen for å legge den inn i innlegget jeg siterer, for at det skal være noe poeng i siteringen i det hele tatt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvis folk kan lære seg å slutte med hotlinking vil også problemet med bildesitering forsvinne helt av seg selv.
Svært ofte er det nødvendig med bildesitering, og da mener jeg i musikktrådene. I tråden "Hva hører du på nå" er det mange som er så late at de ikke engang gidder å skrive hvilken plate man hører på, og da må bildet også siteres for at et sitat i et svar skal ha noen mening. Før folk lærer seg å skriver de få ordene som f.eks. en kjent platetittel inneholder så må vi sitere bilder i musikktrådene. Når noen har lastet opp bildet så er jeg ofte nødt til å kopiere bildeadressen for å legge den inn i innlegget jeg siterer, for at det skal være noe poeng i siteringen i det hele tatt.
Det har jeg gjort meg skyldig i selv, også.

Det er flere forum som krever at det må være minst tre tegn med tekst eller noe slikt i et innlegg før man kan poste det (utenfor tags, antar jeg). Det kunne kanskje være en idé?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja - det kan det være. Nå har vel den "hva hører du på nå" tråden med over 3000 sider utviklet seg nærmest som en oase for 8-10 medlemmer som høster antall forum innlegg.
Men inspirasjon for å komme på endel musikk å spille kan den være.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Noen som vil tilføre noe etter de siste dagers kabel diskusjon?.. Husk tema er netikette.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.624
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ja.

Hvor mange "Kabel- og- blindtest " tråder trenger egentlig HFS?

En trenger ikke å være synsk for å vite hvordan de ender, en trenger knapt nok gjennomsnitts- IQen til en frosk for å se det.

Til gjengjeld er det uhyre få, jeg kan ihvertfall nevne to-tre nick, som utmerker seg i denne sporten som trådstartere.*

Gitt utgangspunktet, kan det ikke være annen grunn enn den varme gløden de får når de har greid å skape ufred og helvete som får disse nickene til å starte nærmest identiske tråder gang på gang.

Hva med litt proaktiv moderereing her, stopp trådene før de kommer i gang?

mvh

*Skulle noen lure på hvilke nick jeg mener, send meg en PM
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Netikette? Den ypperlige kunst å heve seg opp av mennekskets iboende nedrighet. Hvor vanskelig dette er kommer til uttrykk når en oppfordrer andre til selvbesinnelse ved å opptre nedrig. En ypperlig øvelse i selvbedrag. En genuint menneskelig øvelse, det skal medgies.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Noen som vil tilføre noe etter de siste dagers kabel diskusjon?.. Husk tema er netikette.
Et forum må tåle linker til blindtester og diskusjon rundt dette. Klare og sterke meninger når det er begrunnet synes jeg også er helt kurant. Et forum som skal stoppe tråder slik tkr ser ut til å mene blir et begrenset forum uten åpenhet rundt temaer som er viktige.

Problemet er at det før eller siden kommer personangrep og useriøse innlegg hvor man tar personen framfor ballen. Og dette blir aldri slått ned på og da har man det gående. Hva med å modere slikt, gir advarsler og deretter utestengelse? Smekk på fingeren fra første stund.
Så lenge slikt tåleres, så vil det fortsette.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
For min del virker det som om at årsaken til at kabeldiskusjonene utarter ikke er selve uenigheten i seg selv. Det er at folk går på person i stedet for sak og får holde på med det, noe som selvsagt bare kan gå en vei.

Det er også mye fandenivoldskhet fra begge parter etter at drittslenging fra begge parter har startet. Det vil si at innlegg med vilje formes som provoserende sannheter uten noe som helst seriøst grunnlag. Det å klare å holde seg såpass saklig og rolig at man kan ungå dette før man poster er for meg god netikette. Ideelt sett skulle dette vært slått ned på med en gang og jeg er sikker på at dette hadde løst mye, men det er omtrent en umulig oppgave for moderatorene.


Et par eksempler:

Objektivisten:
"Dersom det virkelig er forskjell er enten kabelen eller komponentene feilkonstruert" kan formuleres som "det kan være egenskaper ved kabelen eller komponentene som gjør anlegget påvirkelig lydmessig"

Subjektivisten:
"Jeg har akkurat byttet kabler i hele anlegget og det er ingen som helst tvil om at det er mye å hente på å gå en runde med kabelmatching" kan formuleres som "Jeg har akkurat byttet kabler i hele anlegget og for meg virker det som om jeg har fått en forbedring"

Ved bare å skrive om setningene føler i hvertfall jeg at setningene virker mer som "til info" enn "bensin på bålet". Objektivistene trigger på alt som fremstilles som sannheter uten dokumentasjon og subjektivistene trigger på at deres subjektive opplevelser rives ned av kritiske spørsmål umiddelbart.

Min påstand er at man fint kan ha begge parter i samme diskusjon bare man formulerer seg på en måte som er fornuftig. Dette krever imidlertid at den enkelte faktisk tenker nøye over hva man skriver før man faktisk poster, noe som selvsagt er en utfordring for alle og enhver.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Å SKRIVE MED "STORE" BOKSTAVER KONSTANT FOR Å UNDERSTREKE TING!!!!! SAMT Å BRUKE UNØDVENDIG MANGE !!!!! ER IKKE NOEN GOD NETIKKETTE.

Er blitt mer av det i det siste føler jeg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.416
Antall liker
102.444
Torget vurderinger
23
Det er heller ikke pent å kalle folk for "dust", "inkompetent", "evneveik" osv. Moderator burde slå hardt ned på de svina som gjør sånt..
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.416
Antall liker
102.444
Torget vurderinger
23
Ja, den er en no-brainer.. Mange rasshøl som bruker akkurat den der, stygt skjellsord :cool:

Brukes faktisk også av en del no-brainers, har jeg sett.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Å SKRIVE MED "STORE" BOKSTAVER KONSTANT FOR Å UNDERSTREKE TING!!!!! SAMT Å BRUKE UNØDVENDIG MANGE !!!!! ER IKKE NOEN GOD NETIKKETTE.

Er blitt mer av det i det siste føler jeg.
ja, en uting spør du meg.

/jan
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er heller ikke pent å kalle folk for "dust", "inkompetent", "evneveik" osv. Moderator burde slå hardt ned på de svina som gjør sånt..
Har rask utrykning med bil og blålys om dette oppdages..
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.866
Antall liker
13.740
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Å SKRIVE MED "STORE" BOKSTAVER KONSTANT FOR Å UNDERSTREKE TING!!!!! SAMT Å BRUKE UNØDVENDIG MANGE !!!!! ER IKKE NOEN GOD NETIKKETTE.

Er blitt mer av det i det siste føler jeg.
ja, en uting spør du meg.

/jan
Jepp, ser ut som folk har TRYNA I CAPSLOCK OG UTROPSTEGN!!!!!!!!!
Direkte slitsomt.

:)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.416
Antall liker
102.444
Torget vurderinger
23
Men du vet vel hva som står i skriften, RoDa?? " Og se med hvilke store bokstaver jeg tilskriver eder".... eller sånn ca. Galaterbrevet 6.11 tror jeg... husker ikke, faen så lenge siden jeg var prest.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.866
Antall liker
13.740
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Prest? Sist jeg så et bilde av deg så hang du på korset med elefantrass i stumpen.....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Å SKRIVE MED "STORE" BOKSTAVER KONSTANT FOR Å UNDERSTREKE TING!!!!! SAMT Å BRUKE UNØDVENDIG MANGE !!!!! ER IKKE NOEN GOD NETIKKETTE.

Er blitt mer av det i det siste føler jeg.
ja, en uting spør du meg.

/jan
Jepp, ser ut som folk har TRYNA I CAPSLOCK OG UTROPSTEGN!!!!!!!!!
Direkte slitsomt.

:)
BRINGER OPP DENNE HER IGJEN! KAN DE SOM FØLER SEG TRUFFET SLUTTE MED Å BRUKE CAPSLOCK I TIDE OG UTIDE?
 
Topp Bunn