Nettkabler, jeg går meg vill.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Shunyata holder til i USA, der det er 115 Volt og 60 Hz i veggene. Norge har 230 V. +/- 5% og 50 Hz, med et helt annet jordingssystem enn i USA. Sjansene for støy i norske hus er halvert og vel så det kontra trekassene i USA, der man enkelte steder har kabler fra 15 ulike strømleverandører hengende i én og samme stolpe. Bytte av strømleverandør i USA resulterer også i flere kabler i gata. De lever jo i 1930-åra ennå enkelte steder i det landet, og da er det jo ikke rart de har støyplager og sånt i veggene? 115 Volt er jo lekegreier i forhold til det man har i Europa.. Og kabler i hytt og pine ute i veien er jo rene strekkantennene. Med paddeflatt land enkelte steder vil man jo samle inn statisk elektrisistet fra oven i stort monn! Så kanskje min mangel på nettstøy skyldes landets beste strømleverandør Sognekraft og fjell og daler her i Sogn? Sognekraft leverer ikke strøm i hytt og pine, så dere får heller flytte hit om dere vil. Bygda trenger nytt hotell, tunnel under fjellet og flere folk. :)

C

Cyber

Gjest
    Cybers guide til nettkabler med JA/NEI-avgrensing og veiforklaring.
    1. Fikk du nettkabel med fra leverandør? (JA - hopp til 2. Nei, hopp til 4)
    2. Fungerer apparatet slik det skal, du tror de som laget apparatet også vet hva slags kabel det trenger og er kabelen pen nok for deg og kona? (Ja - sett deg i godstolen og spill musikk. /Nei - Gå til pkt. 3.)
    3. Trenger du en tykk, sølvglinsende kabel for å imponere deg selv eller andre? (JA - ok, du kan kjøpe en dyr nettkabel på nærmeste hifisjappe og glede en selger i hverdagen i samme ærend eller du kan gå for DIY og kjøpe støpsler selv og litt 2.5 mm2 Ølflex og lage en fin nettkabel for et par hundre med mer enn nok tverrsnitt. Done deal/Nei - da skjønner ikke jeg hva problemet er...)
    4. Gå til løsningen av pkt. 3 del 2 som dekker DIY-delen. Spill så musikk og ikke tenk med på dette.

You're welcome. :)

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Cybers guide til nettkabler med JA/NEI-avgrensing og veiforklaring.
    1. Fikk du nettkabel med fra leverandør? (JA - hopp til 2. Nei, hopp til 4)
    2. Fungerer apparatet slik det skal, du tror de som laget apparatet også vet hva slags kabel det trenger og er kabelen pen nok for deg og kona? (Ja - sett deg i godstolen og spill musikk. /Nei - Gå til pkt. 3.)
    3. Trenger du en tykk, sølvglinsende kabel for å imponere deg selv eller andre? (JA - ok, du kan kjøpe en dyr nettkabel på nærmeste hifisjappe og glede en selger i hverdagen i samme ærend eller du kan gå for DIY og kjøpe støpsler selv og litt 2.5 mm2 Ølflex og lage en fin nettkabel for et par hundre med mer enn nok tverrsnitt. Done deal/Nei - da skjønner ikke jeg hva problemet er...)
    4. Gå til løsningen av pkt. 3 del 2 som dekker DIY-delen. Spill så musikk og ikke tenk med på dette.

You're welcome. :)
    Kreativt innlegg. Vil jo anta at et dyrt anlegg neppe har billige og tynne kabler, selv om en FM-tuner neppe behøver særlig med power. :)

C

Cyber

Gjest
    Kreativt innlegg. Vil jo anta at et dyrt anlegg neppe har billige og tynne kabler, selv om en FM-tuner neppe behøver særlig med power. :)
    Takk, ikke mange som synes jeg er kreativ. Jeg liker ikke ordenen dyrt/billig så godt om hifi da det er så mange ganger at prisen har lite å gjøre med ytelsen. Jeg vet ikke om så mange apparater med IEC som leveres med spesielt tynne kabler, og de fleste apparater får kabler av helt fin kvalitet. Men nok om det.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Takk, ikke mange som synes jeg er kreativ. Jeg liker ikke ordenen dyrt/billig så godt om hifi da det er så mange ganger at prisen har lite å gjøre med ytelsen. Jeg vet ikke om så mange apparater med IEC som leveres med spesielt tynne kabler, og de fleste apparater får kabler av helt fin kvalitet. Men nok om det.
    Min Tandberg TPT3011A kom med nettkabel tykk nok til vaskemaskina mi, men det er sikkert fordi det er en bruktimportert tuner kjøpt på Ebay.com. :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Det er ganske sikkert riktig.
    Problemet kan imidlertid oppstå når man flytter rundt på tingene, og i farten kan komme til å blande tilsynelatende like "lakriskabler".
    En kabel kan gjerne bestå av tre ledere på 0,75kvmm, samtidig som en tilsynelatende lik kabel, godt kan inneholde 3 x 1,5kvmm.
    Dette er gjerne preget inn i kabelen. Men er alle alltid like oppmerksom på dette?
    Jeg innrømmer gjerne at jeg ved flere anledninger har "bommet" på dette, samtidig som jeg våger å tro at jeg neppe er alene om denne bommerten?

AndreasKarm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    6
    Det er ganske sikkert riktig.
    Problemet kan imidlertid oppstå når man flytter rundt på tingene, og i farten kan komme til å blande tilsynelatende like "lakriskabler".
    En kabel kan gjerne bestå av tre ledere på 0,75kvmm, samtidig som en tilsynelatende lik kabel, godt kan inneholde 3 x 1,5kvmm.
    Dette er gjerne preget inn i kabelen. Men er alle alltid like oppmerksom på dette?
    Jeg innrømmer gjerne at jeg ved flere anledninger har "bommet" på dette, samtidig som jeg våger å tro at jeg neppe er alene om denne bommerten?
    Fort gjort;-) jeg kjøpte alt brukt, og jeg har ikke tittet på dette i hele tatt.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Kjøper aldri forsterkere med løs kabel i tillegg med mindre det er tykke saker og laget for å passe forbruket på greia. På CD-spiller, tuner osv betyr det vel helst mindre? Min SL-1200MK2 har kun en tynn nettkabel, men det er en brukbart tykk signalkabel på den. Får jeg kjøpt dette huset jeg leier nå vil det uansett bli laget et lytterom oppe i 2. etasje, i samme rom som sikringsskapet. I stua har jeg bare en enkel Yamaha surroundsak og burde jo holdt kjeft om kabler, men syns det virker noe komisk å bytte ut nettledning til kostbare saker med tanke på flere km. med tvilsomme greier i lysnettet ellers. Jeg er ikke verre anlagt enn at jeg innrømmer å ta feil når jeg gjør det, men vil som nevnt tro at fasefeil er verre enn dårlig nettkabel. Jfr. "snu stikket"-opplegget. :)
    Men kan jo nevne at en Nakamichi pre jeg har liggende her har nettkabel tykkelse elefantsnabel!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Nei, det kan vel godt være en slags leveregel?
    Men da blir vel også valg av utstyr relativt begrenset, ettersom de aller fleste komponenter er utstyrt med en IEC nettbrønn....

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Ser på nettbrønn som praktiske greier, men kun så lenge man ikke roter vekk kablene eller sliter med at de løsner når man skal plassere saker og ting i trange reoler. :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.926
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @Trådstarter, ser at tråden din er hacket. Hva finner du ut? Har du lånt noen kabler for å teste? Som sagt; har du gode erfaringer med NordOst, anbefaler jeg deg å prøve Vishnu.

Denne tråden ligger ikke på Forskjeller og testmetodikk, gjør den vel?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hacket??
    Det går vel (stort sett) fortsatt i diskusjoner og synspunkter omkring nettkabler som var trådstarters tema, såvidt jeg kan se?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    So what?
    Det må vel være lov til å trekke inn konsekvenser og tilliggende detaljer omkring en nettkabel?
    Mer skal ikke jeg si om dette, ettersom utskeielser som denne, tydeligvis kan oppfattes som "hacking"?

V

vinterand

Gjest
    Hacket??
    Det går vel (stort sett) fortsatt i diskusjoner og synspunkter omkring nettkabler som var trådstarters tema, såvidt jeg kan se?
    Ja der findes ikke noget mere interessant end tråde hvor 100 forskellige mennesker anbefaler netop det kabel de selv har købt for en hulens/masse penge, og derfor synes er enormt godt, og man kan undre sig over hvordan man overhovedet kan leve uden denne meget vigtige viden.

Må indrømme jeg synes det er helt fint at man kommer lidt rundt om emnet. Men trådstarter må jo gøre det klart hvis han mener det er off topic, men så vidt jeg husker var han også interesseret i DIY kabler men var kørt lidt på herrens mark over de mange valgmuligheder.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Jeg velger å tro -

At råd fra kabelskeptikere også er velmenende råd.

men ikke alle ser det slik - ser jeg.

Meget mulig det bare er termineringer / støpsler som er dårlig hos trådstarter, kanskje også kablene i seg selv.

Det jeg synes er merkelig er at noen forlanger å ha enerett på sin misjonering, enten det er slik eller slik.

Nå har jo trådstarter gitt uttrykk for at han bare vil ha råd fra kabelmisjonærer.

Denne rett bør han få - samme rett som de som ønsker å gå rundt i Oslo med pengepung hengende løst i baklommen.
    Ingen skal hindre dem i dèt, mange ville nok komme med velmenede råd, men hvis trådstarter ikke ønsker ALL info som finnes der ute - så er det hans eller hennes valg.

Dermed er det ikke sagt at det ikke er forskjell på kabler og ikke minst støpsler / kontakter.

Selv synes jeg at Supra ply høyttalerledninger høres elendig ut på mitt anlegg.
    Samme gjelder de solid core ledninger jeg har prøvd.
    De var billige, men hadde brukbart tversnitt.

Skepsis til ymse kabler blandt enkelte forhindrer jo ikke at de som mener det er forskjell kan komme med råd?

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ....... men var kørt lidt på herrens mark over de mange valgmuligheder.
    Herlig uttrykk! Vi har fremdeles et og annet å lære av disse danskene :)

Tilbake til topic: I mitt anlegg har jeg vært ganske sløv på strømsida til nå. Andre ting har vært viktigere, og systemet mitt er nok ganske robust med mye riktig gjort på innsiden av forsterkerne. Har aldri prøvd Furutech strømkontakter, men er litt skeptisk til merket etter hva jeg har sett av XLR-kontakter.

Bruker kun lakris selv, og DIY med Clas Ohlson kontakter. Sitter som støpt. Stor forskjell på hyllevare-kontakter. Og ingen sammenheng mellom pris og kvalitet er min erfaring. Vanskelig å se før man står med skrujernet og skal feste ledningene. Men gjør man jobben i åpningstida, kan man jo bare løpe bort på en annen butikk, og prøve en annen variant til 49 kr.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    Hei... Er på jakt etter nye nett kabler til anlegget mitt. Tenkte først å lage selv, men går litt vill i jungelen på ebay. Er det noen som kan komme med noen gode tips?
    Er det ingen her som nevner det åpenbare med strømkabler?

At de ofte danner en loop (strømsløyfe) som vist for eksempel på figur B under. Her går deler av sløyfen tett på strømkablene*. Dette setter krav til hvordan strømkablene er oppbygget og hvordan de eventuelt kan unngå å indusere strøm inn i sløyfen. Signalet inngår i sløyfen, så dette er lyd-sensitive greier.

Resten av figurene under løser problemet med en slik sløyfe på ulike måter og er gode tips til trådstarter. Mange har allerede implementert en eller flere av disse. Ikke rart man har ulike oppfatninger av strømkabler. Man kan ikke forvente at strømkabelprodusenter kommer med slik info. De er ikke dumme, og er nok best tjent med å tåkelegge.

Når det er sagt så kan det være flere mekanismer ute å går i denne debatten, helt sikkert. Hvordan ligger dere an i forhold til figuren nedenfor?

hum.jpg

* Hvordan blir det, viss man fører to strømledere parallelt med, og nær en signalkabel. Eller parallelt med minus i en signalkabel. Hva om en strømleder er litt nærmere hele veien? Hva om strømmen kommer fra en klasse D forsterker?

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    At de ofte danner en loop (strømsløyfe)
    Mulelid har helt rett noen innlegg høyere oppe. I Amerika har man en mye lavere spenning. Man må også jorde alle komponenter og de trekker omtrent dobbel så stor strøm. I Amerika danner de derfor alltid en slik loop. Her i Norge er de mange hvor man ikke jorder anlegget. Om man har ujordet nettkontakter så har man ikke en slik loop.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    Til trådstarter: Siden det var aktuelt å prøve lage noe selv. Prøv en variant hvor jordlederen trekkes fysisk helt bort fra fasene.

Har selv testet div varianter. ....og ja, forskjeller er det utvilsomt.
    Samme lydbeskrivelse som nedenfor av musicman. Den var bra! Plutselig er elbass jævla stilig igjen.

En annen variant under her:

350x700px-LL-3e855c33_APgroundwire.jpg

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Til trådstarter: Prøv forskjellige typer strømkabel. Det er nok den eneste måten å finne ut hva som funker for din del.

Har selv testet div varianter. Lmc, Supra, Nordost, Jorma, diy 2.5 kvm solid core osv,,,, og ja, forskjeller er det utvilsomt.
    Mest markant er det som skjer i bassområdet, der en god kabel fjerner "ullsokken" som er tredd nedover stortrommepedalen. Mao, bedre definisjon. Ellers er det jo andre positive effekter som sortere bakgrunn med mere detaljer og ett ekspandert lyttevindu.

Sikkert mange som rister oppgitt på hodet når de leser dette, gjorde det faktisk selv tidligere før jeg opplevde hva en kabel som matcher anlegget perfekt kan tilføre av økt musikkglede.

Det har vært nevnt dette med å være forutinntatt når en dyrere kabel enn den en selv besitter skal testes. Da er vi "biased" har jeg lest. Greit nok. Men hvis vi setter "biased" med negativt fortegn, skulle en tro det var vanskeligere å bli påvirket av pris, forhåndsomtale osv,, Undertegnede tilhørte de som ristet på hodet når kabler kom på banen. Så feil kan man ta gitt.

En liten egenopplevd historie til slutt.

En hifikamerat drev og maste på meg om noen strømkabler som skulle være så bra. Til slutt ble jeg lei maset og sa han fikk ta seg en tur med kablene såpass dette kunne dementeres og jeg fikk en slutt på dette gnålet. Negativ "biased" som jeg var ble sjokket enda større når lyden som kom ut var klasser bedre. Ble litt satt ut, og ved siden av meg sitter en med ett stort glis.
    "Jeg så du rykket til idet vi musikken ble satt i gang" var ordene han brukte. Pokker,,,dette var det jeg minst hadde forventet, også strømkabler av alle ting.

Til trådstarter vil jeg si at kabler kan være den forskjellen som er med på å øke lyttegleden ett hakk eller to. Når det er sagt er det en selvfølge at det andre som, utstyr og akustiske betingelser må være på stell først. Kabler blir da sminken som gjør anlegget uimotståelig :cool:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Om man har ujordet nettkontakter så har man ikke en slik loop.
    Vil du da si at det stilles "mindre krav" til strømkablene dersom man benytter ujordede kontakter (ujordet kurs)?

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    Om man har ujordet nettkontakter så har man ikke en slik loop.
    Vil du da si at det stilles "mindre krav" til strømkablene dersom man benytter ujordede kontakter (ujordet kurs)?
    Ja. Da blir det ingen sløyfe. Ingen krets hvor det går strøm. Altså ingen krav til jordleders utforming.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    .....Man kan ikke forvente at strømkabelprodusenter kommer med slik info.
    Trekker den uttalelsen tilbake da jeg endelig fant en produsent som støtter påstanden ovenfor: Musical Wire

That’s why in our opinion the power cables that are connected to the same power strip influence the sound performance of the system.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Mjaaa.
    De er vel nokså forbeholdne i sine uttalelser?
    Dette bør være "mat" for Asbjørn, som ganske sikkert kan si noe om den problemstillingen som MW legger for dagen?

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    Selve fenomenet kan det vell ikke herske tvil om. Det er dokumentert overall. Men det er mange variabler i de faktiske anlegg som gjør dette vanskelig og lite allmenngyldig. Man må liksom sette seg inn i en del. Her litt om fenomenet .

I utlandet er det ikke uvanlig med såkalte cheater plugs for å bryte denne sløyfen.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Kjøper den!
    Spesielt hva "variabler" angår.
    Nettopp dette gjør sitt til at endel (meg selv inbefattet), opplever problemet som ikkeekstisterende, i den forstand som at det ikke i noen sammenheng, finnes antydning til de problemer som MW skisserer.
    Dette tiltross for at jeg har to forskjellige (ujordede) 10A kurser som forsyner absolutt alt av utstyr i rommet mitt, inklusive en PC og et 4x bus lysstyringsopplegg fra Micromatic. Sistnevnte tatt med, fordi slike opplegg gjerne kan forårsake problemer hva støy angår.

Om dette kan taes til inntekt som en positivt ladet "variabel" hva problemet angår skal jeg ikke påstå, men det er i alle fall dette som får meg til å stusse litt omkring MW's problemstilling / skisse.

Samtidig kan jeg jo trekke inn et lite paradoks, som kanskje rettferdiggjør MW's betraktninger?

For noen år siden, dro jeg med meg en Hegel 200 og en EC 120WB opp til en god venn i Trysiltraktene, for å teste utstyret på hans oppsett.
    Hele greia gikk vel nær sagt i vasken, ettersom vi til de grader ble plaget av brum / nettstøy fra begge forsterkerne? Som jo her hos meg, den gang fungerte lytefritt.
    Vi klarte aldri å finne helt ut av dette, men konkluderte i etterkant med at årsaken lå på at han (i motsetning til meg), hadde jordede kurser i rommet sitt.
    Dermed kan det jo godt hende at MW's skjematiske visning av problemet, absolutt har sin berettigelse?
    Altså nok en variabel som rettferdiggjør og forklarer de problemer som enkelte kanskje har, hva nettstøy angår?

Ellers setter jeg pris på et konstruktivt og hyggelig svar.
    Det er jo ikke alltid slik skepsis som jeg i dette tilfellet legger for dagen, blir møtt med såpass forståelse.
    Takk! :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Men spørsmålet blir vel da på hvilken måte en gitt netkabel forhindrer at dette eventuelt blir et hørbart problem.
    Hva skal til for konstruksjonen av den?

For mitt vedkommende så vil jeg tro at "problemet" (om det er det) er tilnærmet 0 uten at jeg vet særlig mye om det(te).

Effektforsterkeren er koplet til veggen (utenom Powerplanten)..........dac,linestage m.m. koplet til en strømregenerator med "filtrering/skille" mellom de nevnte komponentenes tilkopling til denne, så dette uroer ikke meg.

Mvh.KW

Y

ymir

Gjest
    Hei

Sliter med dårlig spenningskvalitet og kjøpte nå en PS Audio PPP.DEN FUNGERTE IKKE ETTER HENSIKTEN,LITEN FORBEDRING.

Fjernet da som foreslått på denne tråden jord i veggstikk.Dette gav en klar forbedring,men lyden var fremdeles ikke akseptabel.
    Hadde avtale med PS Audio om å sende PPP over dammen.

Av en eller annen grunn fikk jeg en innskytelse om å bytte nettledningen fra vegg til PPP og satte derfor inn lakriskabelen som fulgte
    med PPPen.

BINGO,THD ut sank fra 0.3% til 0.1-0.2%,og en stor oppgradering på lyden.

Tok opp nettkabelen som ble byttet,ingen feil funnet i støpslene.Dette skal være en kabel med høy kapasitans og lav induktans.

Dette er den gamle flettet kabelen fra Electrocompaniet.

Har tidligere brukt PurePower 2000i uten noen problemer.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    Kjøper den!
    Spesielt hva "variabler" angår.
    Nettopp dette gjør sitt til at endel (meg selv inbefattet), opplever problemet som ikkeekstisterende, i den forstand som at det ikke i noen sammenheng, finnes antydning til de problemer som MW skisserer.
    Dette tiltross for at jeg har to forskjellige (ujordede) 10A kurser som forsyner absolutt alt av utstyr i rommet mitt, inklusive en PC og et 4x bus lysstyringsopplegg fra Micromatic. Sistnevnte tatt med, fordi slike opplegg gjerne kan forårsake problemer hva støy angår.

Om dette kan taes til inntekt som en positivt ladet "variabel" hva problemet angår skal jeg ikke påstå, men det er i alle fall dette som får meg til å stusse litt omkring MW's problemstilling / skisse.

Samtidig kan jeg jo trekke inn et lite paradoks, som kanskje rettferdiggjør MW's betraktninger?

For noen år siden, dro jeg med meg en Hegel 200 og en EC 120WB opp til en god venn i Trysiltraktene, for å teste utstyret på hans oppsett.
    Hele greia gikk vel nær sagt i vasken, ettersom vi til de grader ble plaget av brum / nettstøy fra begge forsterkerne? Som jo her hos meg, den gang fungerte lytefritt.
    Vi klarte aldri å finne helt ut av dette, men konkluderte i etterkant med at årsaken lå på at han (i motsetning til meg), hadde jordede kurser i rommet sitt.
    Dermed kan det jo godt hende at MW's skjematiske visning av problemet, absolutt har sin berettigelse?
    Altså nok en variabel som rettferdiggjør og forklarer de problemer som enkelte kanskje har, hva nettstøy angår?

Ellers setter jeg pris på et konstruktivt og hyggelig svar.
    Det er jo ikke alltid slik skepsis som jeg i dette tilfellet legger for dagen, blir møtt med såpass forståelse.
    Takk! :)
    Takk for svaret og utlegningen rundt dine erfaringer.

Først vil jeg si at jeg ikke kan påstå at dette er hele svaret på hvorfor mange hører forskjell på nettkabler. Men at jeg erfarer (og tenker teoretisk) at dette iallefall er et delsvar.

Jeg tror og mener at dette fenomenet er av en slik art at noen/mange her i Norge og ellers i verden ikke vil merke noe til det. Altså at nettkablene ikke har slik virkning i Deres anlegg.Dette kan skyldes ting som:

- Ikke tilkoplet "padde" med felles jordskinne inni. Om denne er tilkoplet sann jord har lite med dette å gjøre faktisk.
    - Balanserte overføringer gjør at loopen ikke går direkte i signalet
    - Er chassis og signaljord koplet sammen og hvordan er dette gjort. F.eks via en impedans.
    - Går nettkabeljord til chassis eller til signaljord.
    - Trafo i signalveien.
    - "Ground lift" i signalveien.
    - When all fails, isolate. Min forståelse at flere bygger "high end" etter dette prinsippet.
    - Type last (strøm) i nettkabelene. F.eks klasse D som jeg har, trekker lite strøm i tomgang. Jeg antar derfor at dette forklarer at jeg hører lite brum i tomgang. Strømtrekket kommer sammen med musikken (belastningen) og vil derfor teoretisk sett maskeres.
    - Annet

Det kan godt tenkes at mitt anlegg, slik det er satt opp, egner seg spesiellt godt til å lytte til nettkabler i. Jeg må dog helst kjøre ubalanserte signaler mellom pre og effektforstreker. Men jeg merker forskjell også når jeg kjører balansert og undres litt over nettopp det. Det crasher litt med teorien.

Det var fint at du tok med ditt opplevde paradoks med oppkoplingen av anlegget ditt i Trysil. Det kan faktisk tenkes at iallefall deler av problemet skyldes slike forhold.

Ellers kan jeg jo fortelle litt om hvorfor jeg "messer" slik rundt dette temaet. For en tid tilbake leste jeg Asbjørn sin tråd om hvilke egenskaper apparat må ha for å avsløre forskjeller mellom kabler. Litt parallelt med dette hadde jeg undret meg over dette med emi nettfilter. Det er jo den skolerte delen av meg som slår inn her, og når ting blir elkraft er det enklere for meg å forholde seg til enn på andre felt.Det ene tar det andre, og jeg deler litt av dette med jording på grunn av lekkstrømmer med dere på sentralen.

Så er det igjen Asbjørn som setter meg på sporet av denne jordsløyfen via nettkablene. Elkraftmannen i meg kopler omsider inn og kopler gammel kunnskap om elmagnetiske og elementmetodeberegninger (fem) sammen med dette.
    Hele veien har jeg ett anlegg jeg kan teste disse teoriene på og som jeg mener jeg hører disse effektene på. Det er interessant å diskutere dette med andre på sentralen så derfor skriver jeg om det, og deler av det.

Og så kan det jo godt tenkes at det er vell anvende penger når man legger litt kroner inn i en godt bygget nettkabel. Jeg mener jo at det også kan gi god effekt å jorde anlegget til sann jord, og da kan man ikke uten videre benytte seg av noen av de andre metodene for å bryte sløyfen, eller men trenger ikke gå inn under lokket på komponenten å bygge om. Da dekker man jo også muligheten for at det er andre faktorer som spiller inn vedr nettkabler. Selv ble jeg veldig fornøyd med "oppgraderingen" når jeg bare jorder en komponent og de andre via denne. En av metodene altså. Jeg har fortsatt sløyfe, men ingen sløyfe med nettledninger med strøm inntil.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KW

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    Ok. Men spørsmålet blir vel da på hvilken måte en gitt netkabel forhindrer at dette eventuelt blir et hørbart problem.
    Hva skal til for konstruksjonen av den?

For mitt vedkommende så vil jeg tro at "problemet" (om det er det) er tilnærmet 0 uten at jeg vet særlig mye om det(te).

Effektforsterkeren er koplet til veggen (utenom Powerplanten)..........dac,linestage m.m. koplet til en strømregenerator med "filtrering/skille" mellom de nevnte komponentenes tilkopling til denne, så dette uroer ikke meg.

Mvh.KW
    Takk for spørsmålene og at det utvises slik interesse :)

Hvordan bygge en nettkabel slik at den ikke induserer strøm inn i jordlederen?
    Jeg har vært inne på dette tidligere. Det er to strømledere med eksakt lik strøm men motsatt rettede strømveier man har å ta hensyn til. Det er flere geometriske punkt som ligger slik til at disse strømmene (feltene) utlignes. Som en analogi, tenk bare på punktet mellom jorden og månen hvor begge trekker med lik kraft.
    Midtpunktet i jordlederen må derfor ligge så perfekt som mulig i ett slikt punkt. Så har man en metode som er likt med hvordan man plasserer trafoer i forhold til hverandre. Man plasserer de slik at feltene krysser hverandre og ikke har langsgående komponenter. For ledningene sin del betyr dette at de hele veien ligger på tvers av hverandre og ikke på langs. Dette gjøres ved at de tvistes hver sin vei, jord og strømledningene. Det kan sikkert være andre lure metoder i bruk også. PS audio sin nettkabel burde være interessant å legge inn i en FEM beregning. DIY'ere har flere andre løsninger.

Det er mitt inntrykk at dyre/gode strømkabler tar hensyn til dette. Den sorte lakrisen blir litt mere tilfeldig. Skal man bygge en kabel for å indusere mye strøm inn i jordlederen, så legger man jordlederen tett inntil bare en av fasene med strøm i, og lar denne ligge helt parallelt.

Jeg erfarer at dette fenomenet er hørbart. Men jeg åpner for at jeg kan ha ett spesielt kilent anlegg, eller at også er andre ting som påvirker. Er også kjent med at man gjerne blir litt forutinntatt når det gjelder slikt. Da er det fint om andre kan poste sine erfaringer og å prøve å sett dette inn i denne konteksten.

Til sist. Dette med strømregenerering har jeg ikke erfaring med, knyttet mot denne problemstillingen. Men det blir å følge jordingen også her.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KW

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.095
    Det er vell på sin plass å legge til, for de som spekulerer, hvordan en slik brum arter seg. Det er ikke bare 50 hz som potensielt induseres inn i jordlederen. Strømmen som en forsterker trekker består av mange andre frekvenser. Det at de i tillegg induseres mere effektivt jo høyere frekvens, gjør ikke saken bedre. Derfor er det kanskje av interesse hvilke type last man selv har. Jeg har klasse D og mine erfaringer stammer fra denne lasten.

:)

Sist redigert:
    V

vinterand

Gjest
    Problemerne opstår som regel på grund af manglende indsigt i det grundlæggende:

Kassen bør svæve fuldstændig i forhold til alt elektronikken, men problemet er hvis kunden ikke bruger jord så vil man opsamle støj osv igennem kassen og igennem alle de fejl kondensatorer som opstår i apparaterne. Så som regel har den udvendige kasse en eller forbindelse med stel/nullederen, kan være igennem et RC led, kondensator. Monterede elektrolytter monterede trafoer osv.

Har man ikke problemer med ind eller udstråling så er ingen kasse/kabinet klart det bedste. Skal man bruge kasse kan man overveje at give den potentiale fra et batteri eller lignede i stedet for at kører ud i den tvivlsomme jord der er i mange installationer. Det kan også være nok med en trækasse beklædt med Grafit-maling eller tyndt kobberfolie.
    Omkring dette emne bør man som med alt andet elektronik tænker på stjerne-stel, og etablerer dette hvor det er muligt. Eks.v. udforme ens strømskinne som stjerne-stel

Ps man kan iøvrigt se alle lektioner om elektricitet og magnetisme med denne synes jeg underholdene professor her http://ocw.mit.edu/courses/physics/8-02-electricity-and-magnetism-spring-2002/video-lectures/

Men selv for en professor kan det gå helt galt efter ca. et minut http://www.youtube.com/watch?v=eqjl-qRy71w&list=PL87C639CAEFC710F3 sjovt at se ingen som deltager i lektionen reagerer eller tør reagerer.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn