Å bruke en gammel laptop som NAS funker helt fint, så sant du IKKE er redd for å miste det du lagrer der.
Hvis du skal bruke et NAS så sett for all del opp en eller annen form for RAID, 1, 10, 5 eller 6. (Ikke 0, 0 gir ingen redundans overhodet)
Et RAID eller speil gjør at du ikke får like mye diskplass som diskene indikerer, mer om det under, men du mister ikke dataene når en disk går i stykker.
De vanlige RAID-typene: (x = antall disker)
RAID 0 = Striping, data spres over flere disker, gir økt hastighet, men all data går tapt hvis en disk ryker.
RAID 1 = Speil av to disker, alt lagres på to disker, gir x/2 lagring, og tåler at en disk ryker uten å tape data.
RAID10 = Speilet RAID 0, gir x/2 lagring, et sett på 4 disker tåler å tap ei snitt 1,5 disk, det kan tåle tap av disk 2 hvis det er riktig disk
RAID 5 = Striping med paritet, data er spredd på flere disker, med et område satt av for paritet, gir x-1 lagring, tåler tap av en disk.
RAID 6 = Det samme som RAID 5, men med dobbel paritet, gir x-2 lagring og tåler tap av 2 disker.
De mest brukte nå om dagen er 1, 10 og 6, jeg bruker 1 hvis jeg har to disker, 10 hvis jeg har fire og seks hvis jeg har flere enn 4.