Alt til hus og bolig Nettverksproblem

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Jeg skal hjelpe til med å sette opp et enkelt nettverk. Er ikke noe ekspert selv, men pleier jo å klare det meste slik administrasjon. Kanskje noen datakyndige kan hjelpe meg litt på vei?

Nettverk med 8 maskiner med Win 10 pro. Alle fungerer normalt og har nettilgang. Også et program for LAN-chatting fungerer utmerket. Dvs maskiner som skrus på dukker umiddelbart opp i enhetslisten i dette programmet og det må jo si at kommunikasjonen internt på nettverket fungerer. Nettverksdeling under Windows-instillinger er satt på uten passord.

Problemet er at andre maskiner ikke er synlige under nettverk i Utforsker->nettverk. Dvs noen maskiner viser enkelte maskiner, noen viser ingen, andre viser andre. Ingen viser alle og det er vanskelig å se noe logikk i dette. Dette hadde normalt ikke vært noe problem bortsett fra at dette tyder på at nettverket er fungerer helt som det skal.

Det praktiske problemet oppstår når jeg trenger å dele en lokal skriver på nettverket. Legger denne til uproblematisk på enkelte maskiner, men den ikke er synlig på andre. Etter en stund kan den falle ut på maskiner der alt tilsynelatende er i orden.

Hvor skal jeg begynne?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.777
Antall liker
13.267
Har du prøvd å sette opp skriveren med IP-adresse (som da fortrinnsvis bør være fast) istedenfor ett eller annet navn? På hjemmenettverket mitt som riktig nok er svært simpelt skriver jeg til en IP-adresse og det har aldri sviktet meg under Mac OS eller Windows.

Printerene mine er heller ikke koblet til noen maskin med USB eller noe slikt, de er kun enheter på nettverket med en IP-adresse.

Edit: Jeg har gjort det ganske enkelt IP-messig, routeren deler ut IP-adresser via DHCP fra 192.168.X.100 og oppover, da er det plass til 155 enheter. Alt som har fast IP-adresse slutter da på 99 eller mindre. Nå har jeg kun noen få enheter med fast IP-adresse (1 filserver, 2 printere, 4 trådløse aksesspunkter og 3 managed switcher) men antall enheter er sjelden et problem på et lite hjemmenettverk.
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Var litt problemer med dette når SMB1 ble deaktivert automatisk da versjon 1803 (Creators update) kom. Computer browser/network neighborhood (ja, jeg bruker engelskspråklig windows) er avhengig av SMB1 for å fungere, og jeg husker at jeg måtte aktivere SMB1 for at dette igjen skulle fungere.

Men nå sjekket jeg på min egen maskin, og SMB1 er deaktivert men jeg kan fortsatt se de andre datamaskinene på nettverket. Det ser kanskje ut som Windows har løst dette nå ved å bruke 2 tillegsstjenester: Forsikre deg om at disse kjører på maskinen.

Trykk Windows+R
og skriv inn "services.msc"

Se om disse 2 er i bruk:

Function Discovery Resource Publication
Function Discovery Provider Host

På min maskin er begge satt til manuelt men jeg ser at de kjører, så de starter tydeligvis opp automatisk ved behov. Er det satt på manuelt hos deg og de ikke starter opp automatisk, så kan det være en ide å sette disse til ""Automatic (delayed start)", reboote og se om du nå kan finne andre maskiner på nettverket.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Takker! NMAs tips virket å fikse problemet. Nettverksinstillingene hadde jeg allerede sjekket ut, men det kan se ut til at enkelte instillinger hopper tilbake til "deaktivert" uten forvarsel. Nå fungerer alt som det skal!

De hadde fått tilbud om oppsett av dette via server av et datafima til den nette sum av 2000kr/mnd. Synes det virket rimelig meningsløst og det viste seg jo at det var også.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.864
Antall liker
5.514
Sted
Holmestrand
Var litt problemer med dette når SMB1 ble deaktivert automatisk da versjon 1803 (Creators update) kom. Computer browser/network neighborhood (ja, jeg bruker engelskspråklig windows) er avhengig av SMB1 for å fungere, og jeg husker at jeg måtte aktivere SMB1 for at dette igjen skulle fungere.

Men nå sjekket jeg på min egen maskin, og SMB1 er deaktivert men jeg kan fortsatt se de andre datamaskinene på nettverket. Det ser kanskje ut som Windows har løst dette nå ved å bruke 2 tillegsstjenester: Forsikre deg om at disse kjører på maskinen.

Trykk Windows+R
og skriv inn "services.msc"

Se om disse 2 er i bruk:

Function Discovery Resource Publication
Function Discovery Provider Host

På min maskin er begge satt til manuelt men jeg ser at de kjører, så de starter tydeligvis opp automatisk ved behov. Er det satt på manuelt hos deg og de ikke starter opp automatisk, så kan det være en ide å sette disse til ""Automatic (delayed start)", reboote og se om du nå kan finne andre maskiner på nettverket.
Det er SVÆRT gode grunner til at SMB1 ble automatisk deaktivert.
For å bruke Microsofts egne ord:

SMB1 isn’t safe
The original SMB1 protocol is nearly 30 years old , and like much of the software made in the 80’s, it was designed for a world that no longer exists. A world without malicious actors, without vast sets of important data, without near-universal computer usage. Frankly, its naivete is staggering when viewed though modern eyes. I blame the West Coast hippy lifestyle :).

;)
 
Topp Bunn