Netværksswitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    982
    Antall liker
    698
    Det snakkes uansett for døveører :D
    Uten noen form for teknisk forståelse om hvorfor eller hvordan, er det kun synsing og tro og hva de resp. snakeoil forhandlere sier.

    Nå er det helg, o yeah!
    Nu skal du regne med, at Sven og sine "Hifi venner" har mange dybe samtaler om lyd. Ting som alm. logik og teknisk indsigt er jo bare for de uindviede. Du skal huske på, at Sven kan høre ting som andre mennesker i hans alder kun drømmer om. Jeg tør vædde på, at de højttalere han hører på, er udviklet under de strengeste krav og måler snorlige som et pistolskud.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.239
    Torget vurderinger
    1
    na_X, det er ikke absolutt tid som er interessant med disse klokkene som brukes. Det har ingenting med dato minitter og sekunder å gjøre. Dette handler kun om jitter på datapulsene.
    Ikke at det har noe å si...
    Vel, man må jo ha noe å koble klokken til for å få sync fortsatt for å bruke den til noe fornuftig. En enhet som er i "sync", så er den fortsatt ikke i sync med andre enheter. Det må jo fortsatt være minst 2 enheter koblet til for å få sync, og flere enheter så starter det å utgjøre en forskjell på jitter. Denne klokken handler om sync og det støttes ikke over nettverksprotokoller eller igjennom nettverkskabelen for den del, så man får ikke fjernet jitter på denne måten det er brukt.
     
    A

    Artcoustic

    Gjest
    Nu skal du regne med, at Sven og sine "Hifi venner" har mange dybe samtaler om lyd. Ting som alm. logik og teknisk indsigt er jo bare for de uindviede. Du skal huske på, at Sven kan høre ting som andre mennesker i hans alder kun drømmer om. Jeg tør vædde på, at de højttalere han hører på, er udviklet under de strengeste krav og måler snorlige som et pistolskud.
    [/CITAT]
    Der er store muligheder for enorme opgraderinger mht højttalerne.
    Der er nemlig ikke Lessloss kabler internet ;)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    982
    Antall liker
    698
    Vel, man må jo ha noe å koble klokken til for å få sync fortsatt for å bruke den til noe fornuftig. En enhet som er i "sync", så er den fortsatt ikke i sync med andre enheter. Det må jo fortsatt være minst 2 enheter koblet til for å få sync, og flere enheter så starter det å utgjøre en forskjell på jitter. Denne klokken handler om sync og det støttes ikke over nettverksprotokoller eller igjennom nettverkskabelen for den del, så man får ikke fjernet jitter på denne måten det er brukt.
    Nu giver du Sven en god idé! Han skal da kobles sammen med de forskellige servere så han kan køre noget NTP. Jeg vil anbefale en vold modded Meinberg! Jeg vil vædde på at "Hifi vennerne" vil opleve den mest luftige top nogensinde. Det bliver bare så godt og naturligt at lytte til.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.239
    Torget vurderinger
    1
    Nu giver du Sven en god idé! Han skal da kobles sammen med de forskellige servere så han kan køre noget NTP. Jeg vil anbefale en vold modded Meinberg! Jeg vil vædde på at "Hifi vennerne" vil opleve den mest luftige top nogensinde. Det bliver bare så godt og naturligt at lytte til.
    Meinberg er gode greier det, støtte for bedre enn OCXO også om man betaler for det (optional på hvilken krystall man ønsker, og OCXO er ikke bare en versjon og OCXO LQ er ikke mye bedre enn TCXO). NTP, PTP og samme frekvens som disse klokkegeneratorer har ut i tillegg. Rubidium om man trenger best stabilitet og er seriøs, den koster dog litt mer enn OCXO (uansett kvalitet).

    Slike data ark har ingen "highend hifi produsent" heller:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nu har jeg som sagt ikke købt ekstern klokke ,fordi jeg tror, at det betød mere med mere LessLoss produkter. Jeg har så købt 4 styk LessLoss Firewall C-MARC 640x, som så nu er ved at blive spillet til. De blev så monteret 4 steder og lyden ændres til det bedre. Det omtaler jeg måske i LessLoss tråden.
    De LessLoss ting bliver bare bedre og bedre, efterhånden som de bruges.
    Når de nørder fortæller mig, at lyden bliver bedre, tror jeg på det. Jeg vil selvfølgelig selv prøve at lytte og forstå, og der er forskel og om den er pengene værd.
    En klokke der er dyr, der vælger man mellem mange forskellige.
    Henrik der har en Mutec 3 + USB, med ekstern Mutec 10 klokke til, her vil jeg lytte på den indbyggede og en ekstern. Det vil være interessant.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    982
    Antall liker
    698
    Nu har jeg som sagt ikke købt ekstern klokke ,fordi jeg tror, at det betød mere med mere LessLoss produkter. Jeg har så købt 4 styk LessLoss Firewall C-MARC 640x, som så nu er ved at blive spillet til. De blev så monteret 4 steder og lyden ændres til det bedre. Det omtaler jeg måske i LessLoss tråden.
    De LessLoss ting bliver bare bedre og bedre, efterhånden som de bruges.
    Når de nørder fortæller mig, at lyden bliver bedre, tror jeg på det. Jeg vil selvfølgelig selv prøve at lytte og forstå, og der er forskel og om den er pengene værd.
    En klokke der er dyr, der vælger man mellem mange forskellige.
    Henrik der har en Mutec 3 + USB, med ekstern Mutec 10 klokke til, her vil jeg lytte på den indbyggede og en ekstern. Det vil være interessant.
    Det bliver fedt, når de er spillet til. Kræver det en symmetrisk spændingssving omkring nulpunktet eller må det være over en dc?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    647
    Antall liker
    806
    For 230v strømkablier blir jo belastningen forskjellig om den skal drive en effekt forsterker vs en netværksswitch.
    På en 16Amp kurs vil jo forskjellen for jevn belastning over tid kunne ligge mellom 0Watt til (P=UxI) 230x16=3680Watt.

    Vil strømforbruket under bruk av disse lessloss komponentene bety noe for tilspillingstiden, vil de bli like gode/bedre samtidig?
    (hva med jordlederen som vel forhåpentligvis overfører svært lite?)

    Finner ikke i farten Duelund sine betrakniner og råd om minimumslengder på kabler mellom to termineringer, følger disse LessLoss Firewall C-MARC 640x komponentene disse kabellengdene?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.466
    Antall liker
    3.519
    Minimum 2 meter er så vidt jeg husker anbefalingen for strømkabler.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.461
    Antall liker
    11.394
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Han mener nok at elektronene ikke helt har forstått når de kommer til et sikringsskap, en stikkontakt, en lystolpe eller om kabelen går i jorda. De 2 metrene går fort fra trafo...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    1.741
    Sted
    Horten
    Tankefellen er jo lett å se: elektronene får ro, som da skal gi samme ro i lydbildet. 🤭
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Siden det ble så mye snakk om elektroner er denne vidoen verd tiden om man er nyskjerrig på hvordan elektroner oppfører seg i et spredenett. Se for deg stereoanlegg koblet på felles strømpadde. Sikringskap ut mot VVB, varmeovner, stereo. Trafo på lokasjon ut mot hustsander.

    Watch electricity hit a fork in the road at half a billion frames per second
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det der forstår jeg ikke noget af. For Duelund var det vist noget med ro på elektron strømmen.
    Duelund havde læst om det, og viste mig en artikel fra en forsker om elektronernes egen svingninger.
    Duelund forklarede mig, at elektronerne farer rundt i et kabel. Men hver gang der er en sammenkobling sker der noget med elektronerne og de farer væsentligt hurtigere rundt. En skema viste, at ved en sammenføjning var hastighed voldsom og falder så med afstanden. Ved 2,5 meter viste det skema, at elektronerne var tilbage til før sammenkoblingen. Elektronerne har hele tiden ekstrem meget fart på.
    Steen Duelund sagde, at det gav ro i lydbilledet og han sammenlignede strøm med vand. Han sammenlignede en norsk Foss med en stor sø. Vandet er uroligt og i søen er det stille og roligt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.583
    Antall liker
    12.201
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja...mon det... et eller annet sted blir det påstått at elektronene beveger seg med bare 1,2 m/s, men at det er E-M feltene som har høy utbredelseshastighet...
    også vae det den videoen jeg ikke fant, som skulle bevise dette... at elektronene knapt beveger seg i det hele tatt....
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    127
    Antall liker
    128
    @Aurora Nu ved jeg ikke om det er mig du svarer. Men hvis man kigger på størmmen så er den pulsed som følge af enretteren, udglatnings kondensator og deraf ripplestrøm. Det er IKKE en roligt jævn rindende vandstrøm.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Tja...mon det... et eller annet sted blir det påstått at elektronene beveger seg med bare 1,2 m/s, men at det er E-M feltene som har høy utbredelseshastighet...
    også vae det den videoen jeg ikke fant, som skulle bevise dette... at elektronene knapt beveger seg i det hele tatt....
    Ikke at jeg er kvalifisert til diskutere dette videre ;) Men ca 17 minutter ut i videoen mener jeg at han argumenterer det motsatte. Fordi mange seere kommenterer at det han obeserverer er EM. Men han mener hevde at om det var tilfelle ville han ikke evne gjøre denne observasjonen siden han da mener at hele strømnettet hans da ville øyeblikkelig gå metning av EM-feltet før han fikk tid til å måle. Samtidig ser vi at han skriver "I'm calculating that motion based on the voltage. it's basically the current that is NECESSARY to produce those voltage patterns." - Confuser! :)

    Det er mer enn 8000 kommentarer til videoen så det er sikkert noen flere hypoteser der.

    Corrections and FAQ in this comment!
    Check out the other channel for follow up videos, and video Q&A that I'll be posting in a few weeks with questions from here and from Patreon! https://www.youtube.com/@AlphaPhoenix2 Check out the Patron page if you want to support the channel, get early access to videos, and join us on Discord! https://www.patreon.com/AlphaPhoenix Thanks to @ElectroBOOM for giving me a sanity check on this data a few months ago! (I hope you like the final video)

    FAQ:
    0) Questions about the experimental setup (including the effect of the probes on the circuit while I was measuring) are here! https://www.youtube.com/watch?v=sty0Y1qmgEYc If anybody wants to recreate this project, or turn it into an undergrad physics lab. hopefully there's plenty of info there! If I can remember how to use github I'll post some of my visualization code and leave a link on that video.

    1) Lots of commenters have that I'm confusing voltage and current at times, but I tried to be very careful with my language. Current is the actual motion of the electrons, and in the graphic I showed with the blue dots moving around, I'm calculating that motion based on the voltage. it's basically the current that is NECESSARY to produce those voltage patterns. I also did a measurement where I measured the current directly by placing a very small resistor at the input lines and measuring the voltage drop across it over time, so I know my calculation lines up vaguely with that, but it WAS only a measurement at one point. If somebody wants to put a quarter ohm resistor every 4 feet along a wire and measure more voltages, I'd LOVE to see the data! I'll talk about the script a bit more in the Q&A video that hopefully will be out in a few weeks!

    2) When you first flip the switch, the battery doesn't actually see a "dead short". The current out of the battery initially is limited by the line impedance, which depends on the properties and dimensions of the cable. In this case, it's the same current you'd get by bridging the switch with a 150 ohm resistor!

    3) A lot of people have questioned the use of the words "communicate" and "sending information". I admit I anthropomorphize a bit too much in this video, but particles and groups of particles "communicating" and the rate at which "information" can move are very important hard physics terms that don't imply the particles are thinking. "Information" here consists of things like partical position, and they pass this information between each other using the electric field.

    4) Water is a compressible fluid. if water wasn't a compressible fluid than pressure wouldn't work and water wouldn't be able to flow around corners in pipes. The way I'm using it it's actually EXTREMELY compressible (in the lateral) direction because it's allowed to expand upwards without getting significantly denser. Electrons in a wire are orders of magnitude less compressible than water, but it's still worthwhile to think of them bunching up!
    Og for oss som eldes mer eller mindre grasiøst var denne kommentaren litt artig:
    @Tsardoz - I am PhD Biomedical Engineer (hons electronic) and also MD (medical doctor). Congrats on excellent video.

    The same thing (wave reflection) happens in your body every time your heart beats. The outgoing wave in the large arteries reflects off the capillary bed and you get amplification of the pressure (equivalent to voltage) on the leading edge of the (systolic) pressure pulse. Not only that but as you age the blood vessels get stiffer (lower capacitance) and the distal impedance increases, further increasing systolic pressure. Of course you also get a multitude of reflections at every branch. Congratulations, if you understood what I just said you understand more about this than almost all doctors.
     
    Sist redigert:

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Duelund havde læst om det, og viste mig en artikel fra en forsker om elektronernes egen svingninger.
    Duelund forklarede mig, at elektronerne farer rundt i et kabel. Men hver gang der er en sammenkobling sker der noget med elektronerne og de farer væsentligt hurtigere rundt. En skema viste, at ved en sammenføjning var hastighed voldsom og falder så med afstanden. Ved 2,5 meter viste det skema, at elektronerne var tilbage til før sammenkoblingen. Elektronerne har hele tiden ekstrem meget fart på.
    Steen Duelund sagde, at det gav ro i lydbilledet og han sammenlignede strøm med vand. Han sammenlignede en norsk Foss med en stor sø. Vandet er uroligt og i søen er det stille og roligt.

    Har selv Duelund højttalere, ganske fremragende.

    Men det Hjernespind om elektroner og 2,5 meter strømkabel... Hvad gør de stakkels elektroner når de møder apparat stik, sikringsholder, netafbryder, mm. For ikke at tale om hvor rundtossede elektroner bliver af en tur transformator vikling. I øvrigt er det ac, elektronerne fiser frem og tilbage, det får de stress af.

    Hjælp...


    Men jeg er ganske overbevist om at du med dit højttaler valg har super god lyd.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    7.399
    Sted
    Kongsberg
    Det er greit at ikke alle klarer å tyde Maxwells ligninger fra 1861. Men i dag finnes det altså så vantittige mengder informasjon om hvordan dette henger sammen der ute, at jeg blir helt oppgitt over disse litt barnslige sammenligningene med elektroner og vann i et rør.

    Google: "electric fields and electrons motion" og se på mange av de svært gode videoene om emnet.

    Samtidig er faktisk analogien med vann en god analogi for de som skal lære seg det grunnleggende. Jeg bruker det selv til barna på grunnkurs VG1. Man la for all del ikke dette være den forklaringen på hva som "egentlig" foregår når elektrisk energi overføres. Det er på nivå med "flat earth"....
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.938
    Antall liker
    1.119
    hva er forskjellen på et passivt og aktivt elektron, siden de vistnok roer seg ned fra stikkontakten til apparatet.
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Det er greit at ikke klarer å tyde Maxwells ligninger fra 1861. Men i dag finnes det altså så vantittige mengder informasjon om hvordan dette henger sammen der ute, at jeg blir helt oppgitt over disse litt barnslige sammenligningene med elektroner og vann i et rør.

    Google: "electric fields and electrons motion" og se på mange av de svært gode videoene om emnet.

    Samtidig er faktisk analogien med vann en god analogi for de som skal lære seg det grunnleggende. Jeg bruker det selv til barna på grunnkurs VG1. Man la for all del ikke dette være den forklaringen på hva som "egentlig" foregår når elektrisk energi overføres. Det er på nivå med "flat earth"....

    I et DC kredsløb kan sammenligningen med vand godt bruges i simpel anskuelighed undervisning. Første trin på EFG's el linje.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    I et DC kredsløb kan sammenligningen med vand godt bruges i simpel anskuelighed undervisning. Første trin på EFG's el linje.
    Godt poeng. Husker ikke om videoen faktisk belyser dette. Jeg syntes likevel eksperimentet hans er intressant gitt hvor enkelt utstyr han benytter for å dokumentere fenomenet steady state. Jeg tenker da ikke på vanntanken spesielt siden en slik demostrasjon viser et prinsipp mer enn hva vi ser hovedinnholdet i videoen faktisk dokumenterer med relativ god oppløsning i tidsdomenet.

    Ellers fant jeg denne kalkulatoren som nok underbygger hva @Aurora nevnte om elektroner som egentlig ikke har det så travelt. Hvor vi forstå "signal" som EMF.
    "The actual drift velocity of electrons through copper wires is very slow. It is the change or "signal" which propagates along wires at essentially the speed of light."
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har selv Duelund højttalere, ganske fremragende.

    Men det Hjernespind om elektroner og 2,5 meter strømkabel... Hvad gør de stakkels elektroner når de møder apparat stik, sikringsholder, netafbryder, mm. For ikke at tale om hvor rundtossede elektroner bliver af en tur transformator vikling. I øvrigt er det ac, elektronerne fiser frem og tilbage, det får de stress af.

    Hjælp...


    Men jeg er ganske overbevist om at du med dit højttaler valg har super god lyd.
    Jeg skrev hvad Steen Duelund har fortalt mig. Vandet er bare et billede for at forstå det lidt. Der er sikkert meget man ikke ved om elektronerne endnu. De farer hurtigt rundt, men flytter sig langsomt videre.
    Der var en dame som Steen Duelund var fascineret over. Hun gjorde test af Hi-fi udstyr for Stereofile. Hun hjalp sine kolleger med at få bedre lyd. Hun kunne noget grundet sin fine hørelse. Hun trak et langt kabel fra første stikkontakt og langs gulvet hele vejen rundt hen til anlægget langs væggene. For at strømmen skulle falde til ro. Der er en filtervirkning. Det er mange år siden og det kan gøres bedre med LessLoss strømkabler og Firewall.
    Jeg har selv demonstreret for en nordmand, at forlænge et strømkabel med 5 meter. Han troede ikke på det, men blev overbevist. Et strømkabel på 2 meter lyder bedre end et på 1 meter.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.239
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev hvad Steen Duelund har fortalt mig. Vandet er bare et billede for at forstå det lidt. Der er sikkert meget man ikke ved om elektronerne endnu. De farer hurtigt rundt, men flytter sig langsomt videre.
    Der var en dame som Steen Duelund var fascineret over. Hun gjorde test af Hi-fi udstyr for Stereofile. Hun hjalp sine kolleger med at få bedre lyd. Hun kunne noget grundet sin fine hørelse. Hun trak et langt kabel fra første stikkontakt og langs gulvet hele vejen rundt hen til anlægget langs væggene. For at strømmen skulle falde til ro. Der er en filtervirkning. Det er mange år siden og det kan gøres bedre med LessLoss strømkabler og Firewall.
    Jeg har selv demonstreret for en nordmand, at forlænge et strømkabel med 5 meter. Han troede ikke på det, men blev overbevist. Et strømkabel på 2 meter lyder bedre end et på 1 meter.
    Her er du ute på jordet igjen, eller rettere sagt impedansen på jordingen.. Fiks jordsløyfene og kvitt deg med problemutstyr, så skal du se at det spiller ingen rolle hvor lange strømkablene er eller hvilke strømkabler du faktisk bruker.
    En annen metode er å klippe jordingen i en strømpadde og koble til utstyret i denne, et velkjent triks fra 80-tallet for å slippe jordstøy fra naboene innenfor hifi. Dobbelisolert utstyr har jo ikke dette problemet.

    Finn årsaken og fiks den, da slipper man å rote med alt mulig man uansett ikke skjønner seg noe på og hive penger ut vinduet på bare dyrt dritt/tåpelig ee-avfall.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.644
    Antall liker
    3.394
    Sted
    Oslo
    Jeg skrev hvad Steen Duelund har fortalt mig. Vandet er bare et billede for at forstå det lidt. Der er sikkert meget man ikke ved om elektronerne endnu. De farer hurtigt rundt, men flytter sig langsomt videre.
    Nei, man vet det meste om elektroner idag. Bundet til ett atom beveger de seg i grunnen ikke, de fremstår som en stående bølge rundt kjernen. I ledningsbåndene i et metall beveger de seg ganske langsomt. Når forklaringene er såpass upresise synes jeg det er vanskelig å stole på resultatene.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Jeg ble litt nyskjerrig på hvor realistisk det er å oppnå steady state i en AC krets. Så jeg spurte ChatGPT om den kunne beregne ved hvilken frekvens man kan forvente steady state ved 1Amp, 32Volt, 0.1 ohm impendans med last på 1mH 10uF. ChatGPT gir en lang utregning jeg ikke er kvalifisert til å verifisere, men resultatet den oppgir:

    "With a source impedance of 0.1 Ω, the frequency at which a steady-state AC current of 1 ampere is achieved at 32 volts into a load consisting of 1 mH inductance and 10 µF capacitance is approximately 2538.28 Hz"

    Så bad jeg ChatGPT endre spenning for å plassere steady state over 20kHz:
    "To achieve a steady-state AC current of 1 ampere at a frequency above 20 kHz (specifically at 20 kHz) into a load consisting of 1 mH inductance and 10 µF capacitance with a source impedance of 0.1 ohms, the required voltage is approximately 117.8 volts."

    Ikke utenkelig vi nå med nær 118 Watt har en utbrendt diskant, men før jeg fikk leke mer med ulike verdier ville ChatGPT ha pengene mine...

    @Armand, @Aurora - I forsterkerdesign har denne måten å tenke på steady state noe mening i forhold til det å kunne oppnå rett frekvensgang?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg refererende bare til, hvad Steen Duelund har fortalt mig om elektroner.
    Jeg har sådan set ikke noget at tilføje om det.
    Til na_X, så har jeg trukket 2x6 kvadrat pr leder for at få en lav modstand og dermed støj væk.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du aner ikke hva du snakker om, lav motstand har ingenting med støy å gjøre og i 230VAC nettet ???
    Hvorfor reagerer jeg egentlig på dette…hmm…
    Det jeg har fået at vide er, at der går støj væk fra f.eks. trafoen af nullederen. Når så strømmen vender på grund af vekselstrøm, så vender støjen tilbage og lægger sig som overtoner ovenpå den 50 hertz tone. Det er ikke godt. Så jeg valgte at overdimensioneret gevaltigt med Instalitionskabler. Selve kablet er ikke dyrt. Nu har ekstrem lav modstand og jeg håber, at støj når helt ud til målerskabet og forsvinder ud i vejen og tilbage til udbyderen.
    Korrigere mig gerne, hvis det er forkert.
    Ihvertfald lyder det bedre med egen gruppe og Klangmodul end med kun... 5 x 2,5 kvadrat altså 5 kvadrat pr leder.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.239
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg har fået at vide er, at der går støj væk fra f.eks. trafoen af nullederen. Når så strømmen vender på grund af vekselstrøm, så vender støjen tilbage og lægger sig som overtoner ovenpå den 50 hertz tone. Det er ikke godt. Så jeg valgte at overdimensioneret gevaltigt med Instalitionskabler. Selve kablet er ikke dyrt. Nu har ekstrem lav modstand og jeg håber, at støj når helt ud til målerskabet og forsvinder ud i vejen og tilbage til udbyderen.
    Korrigere mig gerne, hvis det er forkert.
    Ihvertfald lyder det bedre med egen gruppe og Klangmodul end med kun... 5 x 2,5 kvadrat altså 5 kvadrat pr leder.
    Strøm vil gå letteste vei, med 5 kvmm blir det lettere for støy å gå enn med 2,5kvmm.. Derfor hjelper det sikkert for deg å dra noen meter lengre kabel for å høyne impedansen på strømkablene.
    Men igjen, her snakker du mer om jording og støy i denne, enn i selve strømmen. Støyen forsvinner hverken i jord eller i strømkabler, det må en motstand/spole til for å endre/absorbere støy til varme. Trafo gjør dette. Kabler hjelper ingenting imot støy, trafo som galvanisk skille derimot..
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    7.399
    Sted
    Kongsberg
    Lavere impedans fra hi-fi utstyr til nærmeste trafostasjon fører til en "stivere" spenning som i mindre grad lar seg endre/påvirke av annen støy på nettet.
    Med andre ord en billig oppgradering/forsikring å legge opp en solid kurs til husalteret
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.644
    Antall liker
    3.394
    Sted
    Oslo
    Jeg refererende bare til, hvad Steen Duelund har fortalt mig om elektroner.
    Jeg har sådan set ikke noget at tilføje om det.
    Det er ikke så viktig nøyakltig hva han sier om elektroner. Han mister bare troverdighetnår han snakker tull for å forklare hvordan produktene hans virker. Selvsagt er det et fåtall som oppdager det, men nettopp det kan være en markedsføringsstrategi. En løgn er ikke bedre bare fordi den er vanskelig å oppdage.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn