Netværksswitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvad med dine højttalere? De kan vel sagtens blive bedre?
    Naturligvis.
    Man kan da konstruere nye højttalere der er endnu bedre, men jeg er ikke interesseret i det. Jeg har nogle rigtige gode højttalere bygget af Jens Gregersen, Modifix her på sentralen. 2x8 tommere med carbon membraner i 130 liters kabinet til dem. Matrixkabinet. SB Acoustic mellemtone i eget kammer og Vifa Ringradiator modificeret af Steen Duelund. Jeg regner med at gå over til aktivt delefilter. Jeg får lavet ekstra højttalere bøsninger i Tellurkobber. Kablerne i højttalerne skal være LessLoss istedet for Duelund 1,6 kvadrat og NLE kabler.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Såklart vil jo alle sanne audiofile kjøre med skjermet kabel imot switch (for skjermet har de hørt er best, av noen), og sitter fortsatt helst med RCA kabling ellers..

Skjermet nettverkskabel er fint det, men da må man ha en arkitektur bak jordingspunkt som skal legges opp skal man få utbytte av det ifølge noen standarder og ingen audiofile produkter har støtte for 10Gbit enda heller og har heller ikke bruk for det.. Skjermet nettverkskabel er altså beregnet for 10Gbit, det er heller få som sitter med elmotorer durende ved nettverkskabelen sin hjemme også.
    Å gjøre det enkelt ved å bare enkelt og greit å kjøre uskjermet, som er det enkleste og beste hjemme hjelper tydeligvis ikke for nervosene til de audiofile bare fordi de hører en "forskjell" med skjermede kabler da man innfører jordsløyfer som tydeligvis behager ørene og resonnerer deilig i høreapperatet.
    Jeg har prøvet at have uskærmet fra router, men jeg synes bare at det kabel jeg bruger lyder bedre. Men det er ikke de store forskelle.
    Jeg er obs. på at bruge ballancerede kabler. Derfor har jeg købt miniDSP Flex der kan tage ballancerede kabler. Nu er det miniDSP Flex HTX.
    Jeg skal ned på at kun bruge 2 subwoofere, for at undgå at splitte op til to mone. Jeg har 3 i alt nu. For at undgå jordsløjfer.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Var forbi Sven for et par uger siden. Må bare sige jeg var vildt imponeret over hans lyd. Der kan mit eget ikke rigtigt følge med. Hans Lessloss kabler skal tilskrives en stor del af hans super gode lyd.
    Der er sket en del siden sidst. Jeg låner en LessLoss 10X. Den er fantastisk.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvet at have uskærmet fra router, men jeg synes bare at det kabel jeg bruger lyder bedre. Men det er ikke de store forskelle.
    Jeg er obs. på at bruge ballancerede kabler. Derfor har jeg købt miniDSP Flex der kan tage ballancerede kabler. Nu er det miniDSP Flex HTX.
    Jeg skal ned på at kun bruge 2 subwoofere, for at undgå at splitte op til to mone. Jeg har 3 i alt nu. For at undgå jordsløjfer.
    Balanserte signal kabler motvirker ikke en jordsløyfe som allerede er der grunnet skjerm på nettverkskabel. En nettverkskabel er allerede balansert, så at den er skjermet i tillegg hjelper ingnting når man uansett kjører max 1Gbit hjemme.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 1051048

Der er lyttet til den udvendige klokke på Mutec + USB. Mutec har indbygget klokke og mulighed for ekstern klokke. Men en meget dyr løsning med en Mutec klokke til 29.000dkr. Den Mutec klokke bruges også til Afterdark NETone Audiophile Switch. Dog deltog jeg ikke.

Billedet er ikke hos mig, men hjemme hos en hi-fi ven.
    Jeg viste bildet til min kone og prøvde å forklare hva vi ser.
    Hun skjønner nå at jeg er tam.
    🤗

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    888
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Bare et kort spørsmål; her i Norge har vi en trådløs sender i forbruksmåleren i sikringsskapet - hvordan er dette i Danmark? Har dere samme løsning eller gjøres det på en annen måte?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg synes det har stått respekt av hva Sveen har gjort er basskasse med matrix.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Holmestrand
    Bare et kort spørsmål; her i Norge har vi en trådløs sender i forbruksmåleren i sikringsskapet - hvordan er dette i Danmark? Har dere samme løsning eller gjøres det på en annen måte?
    Kamstrup som er en av de store i det norske markedet er dansk, så det er nok det samme.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Det ved jeg da godt, og jeg forventer også, at vedkommende der producerer de hollandske sikringer ved hvad han gør.
    Man kan da ligeså godt gøre hvad der foreslås.
    Naturligvis lyttet man efter en ændring og er det bedre eller ej. Jeg vender den vej som foreslås.
    Jeg snakker om den sikring på billedet og ikke andre.
    Lyden var så god torsdag aften. Det samme fredag eftermiddag. Jeg skiftede den sikring der sad i en AfterDark strømforsyning til routeren. Her havde sikringen været sprunget og der sad en almindelig sikring i. Skiftet til HIFI-Tuning var et løft. Det er ikke nat og dag. Men en lille smule i den rigtige retning.
    Sikringen var skiftet i AfterDark Switch og i Innuos Pulse streameren. Begge med godt resultat og med det samme.
    Skift af sikring til AfterDark strømforsyning, der trækker miniDSP Flex Digital og miniDSP Flex HTx, gav en dårlig lyd. Skarp lyd. Jeg lod det spille en times tid.
    Jeg vendte sikringen og lyttede igen, og det var bedre, men ikke helt tilfreds
    Efter nogle kendte numre måtte jeg vende sikringen tilbage igen for at være sikker. Nu var lyden lige i skabet.
    Efter mange stykker musik, blev der sat en LessLoss ting på, og hvilken ændring. Men det hører til i en anden tråd.
    Hvordan vet du at AfterDark sikringen hadde vært sprungen, kommer de originalt med ikke almindelig sikkringer?

Hvis det er slik at en riktig dimensjonert original sikkring har sprunget i dette produktet, da bør man vel ikke bare sette inn en ny uten å få sjekket hva årsaken til dette var. Slike produkter skal jo typisk stå på 24/7 uten tilsyn, dumt hvis det da er noen komponenter internt som trekker for mye strøm og blir overopphetet og kanskje gir opp ånden med et lite branntilløp....

Ellers til sikkringer så kan man vel på en måte forstå en viss logikk med å bruke gode audiofile sikkringer hvis de står i serie med høytalerelementene, slik som man f.eks ser i magnepan terminalen under.
    Der vil deler av musikksignale gå gjennom sikringen og forskjeller i linearitet spenningsfall med belastning vil vel teoretisk kunne påvirke "dempningsfaktor" og ytelsen (kanskje så mye at det blir hørbart.)

1725176653985.png

Det at en afterdark switch der sikringen og i tilegg "retningen" på denne står i serie med 240v AC og strømforsyningen og at dette skal påvirke det man får av lyd ut av høytalerne, da snakker vi 100% innbilning / bekreftelses bias. (ørene påvirkes lett av slik tweaking, den objektive ytelsen til anlegget gjør ikke.)

Og

"Skift af sikring til AfterDark strømforsyning, der trækker miniDSP Flex Digital og miniDSP Flex HTx, gav en dårlig lyd. Skarp lyd. Jeg lod det spille en times tid.
    Jeg vendte sikringen og lyttede igen, og det var bedre, men ikke helt tilfreds
    Efter nogle kendte numre måtte jeg vende sikringen tilbage igen for at være sikker. Nu var lyden lige i skabet"
    Hvis man faktisk skjønner hva som Sven_Palvig beskriver over, og gjør noen logiske slutninger rundt det, da blir jo konklusjonen fra slike beskrivelser som dette ganske morsomme. (Tenker ikke på eventuelle feiltolkninger av hva det vil si å ha "lige i skabet", det blir det vel mer luktproblemer av ikke nødvedigvis lyd), men at det fantastiske lytterom og oppsettet til tider har dårlig lyd. Skarp lyd. (hvis øre prosseseringen inbiller seg at sikkringen ikke står riktig veg i et vekselstrøm oppsett):rolleyes:;)

Da er det kanskje ikke så rart at man må ty til så mange dyre konfirmasjons bias produkter som blir gitt magiske evner fra produsentene og selgerne av disse for å få frem godlyden...

Nå er vel Sven i godt selskap når det gjelder troen på sikkringer, her er en video der Paul angir det samme

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vet du at AfterDark sikringen hadde vært sprungen, kommer de originalt med ikke almindelig sikkringer?

Hvis det er slik at en riktig dimensjonert original sikkring har sprunget i dette produktet, da bør man vel ikke bare sette inn en ny uten å få sjekket hva årsaken til dette var. Slike produkter skal jo typisk stå på 24/7 uten tilsyn, dumt hvis det da er noen komponenter internt som trekker for mye strøm og blir overopphetet og kanskje gir opp ånden med et lite branntilløp....

Ellers til sikkringer så kan man vel på en måte forstå en viss logikk med å bruke gode audiofile sikkringer hvis de står i serie med høytalerelementene, slik som man f.eks ser i magnepan terminalen under.
    Der vil deler av musikksignale gå gjennom sikringen og forskjeller i linearitet spenningsfall med belastning vil vel teoretisk kunne påvirke "dempningsfaktor" og ytelsen (kanskje så mye at det blir hørbart.)

Vis vedlegget 1052650

Det at en afterdark switch der sikringen og i tilegg "retningen" på denne står i serie med 240v AC og strømforsyningen og at dette skal påvirke det man får av lyd ut av høytalerne, da snakker vi 100% innbilning / bekreftelses bias. (ørene påvirkes lett av slik tweaking, den objektive ytelsen til anlegget gjør ikke.)

Og

Hvis man faktisk skjønner hva som Sven_Palvig beskriver over, og gjør noen logiske slutninger rundt det, da blir jo konklusjonen fra slike beskrivelser som dette ganske morsomme. (Tenker ikke på eventuelle feiltolkninger av hva det vil si å ha "lige i skabet", det blir det vel mer luktproblemer av ikke nødvedigvis lyd), men at det fantastiske lytterom og oppsettet til tider har dårlig lyd. Skarp lyd. (hvis øre prosseseringen inbiller seg at sikkringen ikke står riktig veg i et vekselstrøm oppsett):rolleyes:;)

Da er det kanskje ikke så rart at man må ty til så mange dyre konfirmasjons bias produkter som blir gitt magiske evner fra produsentene og selgerne av disse for å få frem godlyden...

Nå er vel Sven i godt selskap når det gjelder troen på sikkringer, her er en video der Paul angir det samme

Da er det jo sant😅🤣😂

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Vis vedlegget 1052650

Og

Hvis man faktisk skjønner hva som Sven_Palvig beskriver over, og gjør noen logiske slutninger rundt det, da blir jo konklusjonen fra slike beskrivelser som dette ganske morsomme. (Tenker ikke på eventuelle feiltolkninger av hva det vil si å ha "ligel i skabet", det blir det vel mer luktproblemer av ikke nødvedigvis lyd), men at det fantastiske lytterom og oppsettet til tider har dårlig lyd. Skarp lyd. (hvis øre prosseseringen inbiller seg at sikkringen ikke står riktig veg i et vekselstrøm oppsett):rolleyes:;)

Den type der sidder i AfterDark strømforsyning er en bedre type end en standard. En god Hi-fi ven Renè skrev til AfterDark og foreslog, at de brugte en bedre sikring. Det begyndte AfterDark så at gøre.
    Jeg skiftede kabler på strømforsyning og der er ingen afbryder knap på strømforsyningen. Jeg burde havde taget strømstikket ud af væggen, så var den måske ikke sprunget. Da jeg ikke havde lidt finere sikring, blev der sat en helt billig alm sikring i, med den lydforringelse det giver. Den holdt. Den 12 volt strømforsyningen trækker min router fra Yousee. Den er tændt 24/7 uden problemer. Den nye indkøbte sikring gav et løft. Ikke et stort løft, men med gode øre er det hørbart.
    En hi-fi ven Poul har købt Magnepan højttalere. Jeg var ikke tilfreds med den lyd, da jeg lyttede til dem.Han sagde, bare vent Sven til jeg er færdig med dem. De blev bygget om til aktiv deling og det filter blev fjernet med sikringer og det hele. Det var ikke godt nok til den højttaler. Jeg hørte dem igen og klart bedre lyd.
    Lige i skabet er et posetivt ord der viser, at nu er det rigtig godt.

Jeg forstår ikke dette du skriver. " Da er det kanskje ikke så rart at man må ty til så mange dyre konfirmasjons bias produkter som blir gitt magiske evner fra produsentene og selgerne av disse for å få frem godlyden... " Nu er det mange år siden, at jeg havde et konfirmationsanlæg... Du drømmer ikke om, hvor god lyd jeg har. Lyden så fantastisk!

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    En hi-fi ven Poul har købt Magnepan højttalere. Jeg var ikke tilfreds med den lyd, da jeg lyttede til dem.Han sagde, bare vent Sven til jeg er færdig med dem. De blev bygget om til aktiv deling og det filter blev fjernet med sikringer og det hele. Det var ikke godt nok til den højttaler. Jeg hørte dem igen og klart bedre lyd.
    Såå... Lydforbedringen kom av sikringen og IKKE aktiv deling..
    Problemet med dine erfaringer er at det helst gjøres flere ting for forbedring samtidig, også dras det gjerne feil konklusjon utav det.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Jeg forstår ikke dette du skriver. " Da er det kanskje ikke så rart at man må ty til så mange dyre konfirmasjons bias produkter som blir gitt magiske evner fra produsentene og selgerne av disse for å få frem godlyden... " Nu er det mange år siden, at jeg havde et konfirmationsanlæg... Du drømmer ikke om, hvor god lyd jeg har. Lyden så fantastisk!
    Med "dyre konfirmasjons bias produkter" mener jeg produkter som lessLoss, afterdark og slike retningsbestemtesikkringer som påvirke lytteren og spiller på hørselens evne til å bli påvirket av subjektive følelser, dvs. noe som ikke nødvendigvis samsvarer med objektive ytelsesforskjeller i lyden i lytterommet.

Ingen er vel imune mot dette, selv PM audio Paul lar seg tydligvis lure av slike ting.

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    En smeltesikring i et delefilter ved alle er no-go, thi der introduceres en "PTC-lignede" modstand.

Er der lydforbedringer ved at fumle med disse små-sikringer, skyldes dette ALENE at der bliver rusket
    op i irrede og dårlige forbindelser.
    Har selv set det i en ældre forstærker der var ustabil. Målt direkte på selve sikringen var den 0-Ohm.
    Målt over terminalrene var der ca. 250 Ohm. Et grelt tilfælde.

God lyd til Palvig..!
    Dette skyldes dog ikke magiske træklodser og sjove sikringer. Men korrekt byggede højttalere.😉

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Såå... Lydforbedringen kom av sikringen og IKKE aktiv deling..
    Problemet med dine erfaringer er at det helst gjøres flere ting for forbedring samtidig, også dras det gjerne feil konklusjon utav det.
    Det er ikke det jeg siger. Jeg nævnte Magnepan, fordi ask4 omtalte Magnepan.
    Jeg er der ikke hver dag og lytter til hvad der er sket. Filteret skulle være noget skod. Ved næste besøg var det taget af.
    Det er ikke hos mig, men en hi-fi ven.

20240427_155409.jpg

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    En smeltesikring i et delefilter ved alle er no-go, thi der introduceres en "PTC-lignede" modstand.

Er der lydforbedringer ved at fumle med disse små-sikringer, skyldes dette ALENE at der bliver rusket
    op i irrede og dårlige forbindelser.
    Har selv set det i en ældre forstærker der var ustabil. Målt direkte på selve sikringen var den 0-Ohm.
    Målt over terminalrene var der ca. 250 Ohm. Et grelt tilfælde.

God lyd til Palvig..!
    Dette skyldes dog ikke magiske træklodser og sjove sikringer. Men korrekt byggede højttalere.😉
    Besøg mig en dag sammen med Jens Gregersen og jeg skal tage de træklosser... af.
    Husk en hat du kan spise bagefter... 😀🙃🎩

Iøvrigt, hvis Steen Duelund havde levet, ville han havde været begejstret for LessLoss. Se på den måde kablerne er snoget på...

LessLoss C-MARC Bulk Wire and Cable - Superior Audio Wiring Solutions

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Kære Plavig. tak for invitationen.

Den har Jeg set frem til længe. Grundlæggende er vi enige om meget, men "WOO-DOO", har jeg ikke det helt store til overs for.
    Men Jeg kunne uhyggeligt tydeligt lytte forskel på om DUELUND netstøjfilter var til stede, hjemme hos Mr. Modifix. dette var en ufrivillig blind-test. Han havde solgt filteret siden Jeg var der sidst, og måtte bare konstatere at der var en markant forskel i "rummet" på en særdeles god optagelse, Jeg havde lyttet til før, på samme set-up, dog med filter...

Jeg tror ikke på mærkelige træklodser, sjove sikringer og andre magiske dimser.
    Men vil med glæde og en hvis ydmyghed tage en lytter på dit Hi-Fi ...

M
    Ø
    F
    F
    E

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn