Netværksswitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.619
    Sted
    Østfold
    Nu har folk, der er uddannet indenfor elektronik og data jo svaret i denne tråd. Men du ved bedre end disse mennesker?
    Sikkert bare nok en bransjeaktør uten spor av etisk standard.

    Alt som kommer inn i en streamer er som støy å regne sammenliknet med det analoge signalet som kommer ut. Hvor det har sin opprinnelse er likegyldig, på den analoge siden kan man ikke skille mellom hva som har vært støy på nettet og hva som har vært digitale pakkedata. Det er akkurat det samme som gjelder for en DAC. Det er kun DAC-en og streameren som kan løse dette.

    Så lenge folk fortsetter å ignorere dette er det fritt frem for svindlerne å fortsette sitt virke.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.920
    Antall liker
    22.825
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert bare nok en bransjeaktør uten spor av etisk standard.
    Virker mere som en dansk tulling, som har sneket seg inn ubemerket i 2012.
    Måten å formulere seg på, da gjetter jeg +60.
    Det finns jo stadig en gjeng av de linoljefanatikerne hernede, selv om de holder på med å dø ut etterhånden 😂
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.496
    Antall liker
    3.088

    basillus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Virker mere som en dansk tulling, som har sneket seg inn ubemerket i 2012.
    Måten å formulere seg på, da gjetter jeg +60.
    Det finns jo stadig en gjeng av de linoljefanatikerne hernede, selv om de holder på med å dø ut etterhånden 😂
    Ja, du må så helt klart være +60, selvom jeg ikke regnede med at en fra Århus følte sig ramt…
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.920
    Antall liker
    22.825
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du må så helt klart være +60, selvom jeg ikke regnede med at en fra Århus følte sig ramt…
    Følte mig ikke ramt overhovedet....... og du er aaaaaaalllt for langt bagud..... flere måneder siden, at
    jeg gik over grænsen til 70.
    Den fine alder indebærer, at man nemt kan spotte Hifi-Phooools på 60+ :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er interessant, at der kan være så divergerende meninger. Tak for Jeres bidrag.
    Selv har jeg ikke erfaring i Netværksswitch! Men jeg vil låne en hjem en dag og lytte til snart!
    Jeg blev ringet op at en Hi-fi ven, der igen har sammenlignet Netværksswitch. Den han var vildt begejstret for, var Ediscreation Silent Switch OCXO Extreme, som i dag blev sammenlignet med Ediscreation Silent Switch OCXO. Extreme var klart bedst blev der sagt. Og bedre end Innuos. Det blev fremført, at det var vigtigt med god afkobling og et godt strømkabel.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    Det blev fremført, at det var vigtigt med god afkobling og et godt strømkabel.
    Såklart, skulle bare mangle når det er snakk om audiofile dingsebomser.. Nettverk har ingenting med lyden å gjøre, det er bare en transport. Imellom deg og server du laster ned musikk fra så er det et utall med både switcher og routere. Ikke en audiofil kabel der ihvertfall, det kan jeg love deg. Avkobling som i dempeføtter? Det finner man ihvertfall ikke på veien, utstyret står mest sannsynlig skrudd fast i et 19" rack skap. Elektroner kan fortsatt ikke ristes ut av kabel eller en switch, rør og LP er et helt annet kapittel.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.454
    Antall liker
    11.384
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Extreme var klart bedst blev der sagt.
    Extreme version include
    1.Furutech IEC Inlets, FI-06 NCF
    2. Audio note 快晴cap
    3. Mundorf cap
    4. Red copper base
    5.UPOCC interconnection cables
    6. Silver bybee
    But of course.
    Mon tro om disse digitale (tcp) signalene skjønner at de går gjennom audiofile greier og begynner å oppføre seg bedre?

    Uansett, sikkert like bra og like bra kjøp som annet audiofilt nettverksutstyr.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    Uansett, sikkert like bra og like bra kjøp som annet audiofilt nettverksutstyr.
    Eller ca. like bra som en nettverksswitch fra elkjøp til 500,- om ikke annet.. Ingenting å skrive hjem om, men det fungerer jo.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nå spør ikke TS om "audiofil" switch.
    Spørsmålet er om han vil oppnå bedre lydkvalitet ved å implementere en switch i kjeden. (og kabler, og router).
    Egentlig tror jeg ikke jeg forstår spørsmålet som er stilt når jeg tenker meg om ?
    Hva finnes fra før?
    Nu havde jeg faktisk en netværksswitch liggende i en skuffe, viste det sig!
    En Net gear 5 port 305E, og det gav faktisk en bedre lyd! Om det skyldes det skærmede netværkskabel eller netværksswitch vides dog ikke. Der bruges et u-skærmet til netværksswitch.

    20230915_203055.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    Ja, for ingenting lyder så godt som litt jordingsloop når man er audiofil og må bruke skjermede kabler når det er imot anbefalninger..

    Tipper man har hørt det enda bedre med høy følsomhet i diskanten, 100dB+ følsomhet fra horn så merker man godt hvordan dette stikker seg ut når man får jordingsloopen inne i bildet i form av støy. Anbefales å prøve ut!
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    982
    Antall liker
    697
    Nu havde jeg faktisk en netværksswitch liggende i en skuffe, viste det sig!
    En Net gear 5 port 305E, og det gav faktisk en bedre lyd! Om det skyldes det skærmede netværkskabel eller netværksswitch vides dog ikke. Der bruges et u-skærmet til netværksswitch.

    Vis vedlegget 951931
    Hvordan bedre?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvordan bedre?
    Jeg spillede et nummer med Kim Larsen: "Den lige vej". Nummeret er meget fokuseret på hans stemme. Der skete det, at musikken blev mere livlig. Her tænker jeg mest på instrumenterne. Kim Larsens stemme virker lidt bedre. Det er ikke den store ændring, men dog en klar forbedring.
    Da jeg satte det indkøbte brugte Momentum kabel på, oplevede jeg kun en minimal ændring. Men jeg gik ikke tilbage og lyttede igen.
    Nu da jeg skiftede nogle gange, oplevede jeg et mindre stød. Jeg lukkede ikke ned for anlægget imedens.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    982
    Antall liker
    697
    Jeg spillede et nummer med Kim Larsen: "Den lige vej". Nummeret er meget fokuseret på hans stemme. Der skete det, at musikken blev mere livlig. Her tænker jeg mest på instrumenterne. Kim Larsens stemme virker lidt bedre. Det er ikke den store ændring, men dog en klar forbedring.
    Da jeg satte det indkøbte brugte Momentum kabel på, oplevede jeg kun en minimal ændring. Men jeg gik ikke tilbage og lyttede igen.
    Nu da jeg skiftede nogle gange, oplevede jeg et mindre stød. Jeg lukkede ikke ned for anlægget imedens.
    Hvad sker der hvis du trækker netværkskablet ud? Jeg går ud fra, din streamer har en buffer?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    På nettverk så trenger man ikke å skru av noe for å ta ut og inn kabel, om det skjer så er det noe helt totalt feil. Det er også derfor dette galvaniske skillet er på portene, for å beskytte switch og utstyret som kobles til. Får du støt så skyldes det nok skjermen og forskjeller på potensiale i jord, her blir det totalt feil å bruke skjermen som jord for det er den rett og slett ikke designet til..
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    308
    Antall liker
    439
    Sted
    Minhus
    Når man ser på en svitsj eller ruters kretskort, da ser du at det er masse kretser som forvandler ulike spenninger til andre nivåer.
    Disse kretser bruker svitsjende komponenter, så bytte til en "bedre" strømforsyning.... tsja...

    Uansett er ethernet standarden såpass robust at den isolerer problemer som kan oppstå på diverse nivå (ref. OSI modell).

    Feil bruk av kabler osv., også audiofil kabler kan føre til problemer med støy mm.
    Dette er typisk kabler som kun skal brukes i industriellemiljø og er fy i vanlige nettverk (les hjemme hos deg og meg).
    Særlig snakeoilselgere ønsker å selge disse kabler til helt latterlige priser.

    Hos noen er det tvangstanker om forbedringer der det ikke er muligheter til dette... for disse, kjør på!
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja, for ingenting lyder så godt som litt jordingsloop når man er audiofil og må bruke skjermede kabler når det er imot anbefalninger..

    Tipper man har hørt det enda bedre med høy følsomhet i diskanten, 100dB+ følsomhet fra horn så merker man godt hvordan dette stikker seg ut når man får jordingsloopen inne i bildet i form av støy. Anbefales å prøve ut!
    Jeg ville tro, at et skærmet kabel er til for at skærme mod elektrisk støj, tæt på vel og mærke. Og derfor må være et godt valg, når der er mange kabler, hvor det passere.
    Hvad er problemet med et skærmet Ethernet kabel mere præcist?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.496
    Antall liker
    3.088
    Tak.

    Men kan det kabel jeg har med skærm så bruges mellem netværk switch og streamer?
    Man kan fint benytte skjermede kabler mellom router og switcher. Men siste kabelen skal til streamer kan med fordel være uten skjerm. Det sikrer at man ikke får støy fra jordplan til Ethernettet inn på hifi-utstyret.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville tro, at et skærmet kabel er til for at skærme mod elektrisk støj, tæt på vel og mærke. Og derfor må være et godt valg, når der er mange kabler, hvor det passere.
    Hvad er problemet med et skærmet Ethernet kabel mere præcist?
    En Ethernet kabel er balansert i utgangspunktet, hvert par er snurret om hverandre og flettet sammen med alle de andre. Dette gir en effekt som tilsvarer en skjerming, så skjerm blir egentlig overflødig.

    Men i industrielle lokaler, der det er lange strekk og krav til jording etc. i utstyret så har skjermede nettverkskabler noe for seg, i de aller fleste private hus så er det ikke designet for å bruke skjermede kabler.
    I offentlige bygg, eller næringsbygg så blir det gjerne litt annet, da det er endel jording som skal kobles til hver kobling i patchepanel etc. og snakk om mange forskjellige kurser og forskjeller i jordingspotensiale etc. og mange hundre og enkelte steder tusenvis av kabler i samme rack. Ikke alltid at det brukes skjermede nettverkskabler der heller skal sies, da det ikke nødvendigvis er behov for det rett og slett. Nettverks signalet går pent og pyntelig uten noen problemer med tusenvis av kabler rett ved siden av seg uten problemer og uten at det er snakk om noe støy som smitter over og ødelegger signalet, selv på uskjermede kabler. Så gode er de, og ikke minst designet av nettverksprotokoller. De få kablene bak tv-benken selv med atmos oppsett vil ikke forstyrre dette signalet det heller.

    Men du nevnte jo at du fikk støt og da kan man gjerne se en lysbue, dette kan jo fort skje igjennom skjerm med forskjellige jordings potensialer.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har positiv erfaring med å koble en switch før streameren. Jeg kjøpte en brukt Cisco 2960 for 500,- på Ebay. Den skal være anerkjent å bruke til hifi.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har positiv erfaring med å koble en switch før streameren. Jeg kjøpte en brukt Cisco 2960 for 500,- på Ebay. Den skal være anerkjent å bruke til hifi.
    Den er annerkjent for å vare lenge, og bråke før det har gått ti år i bruk (viften som bråker). 2960 er også nærmere 20 år gammel nå, 2960X som tok over er 10 år i år mener jeg å huske så den er også ute av support fra Cisco. 2960 har vel bare 100mbit mener jeg? 2960x har ihvertfall 1gbit. De varer sikkert i 10 år til uten mye problem, har sett over 10 år oppetid på en 2960 som sto og surret på jobb (ingen strømbrudd eller restarter ila den tiden).
    Personlig så vil jeg ikke direkte anbefale noe som er såpass gammelt.

    Catalyst 1000 er en veldig lite kjent serie, den tok over etter 2960x for noen år siden. Ellers så har man Catalyst 9200(L) som er en direkte arvtager.
    Men igjen så er dette managed switcher, så de bør jo settes opp med noe config. For hjemmebruk for de aller fleste så er også disse til og med overkill, selv om de er ganske så rimelige. Man får de også som 8-porter som ganske små switcher og uten vifte da de er beregnet for å bruke på bord ved PC etc.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    But of course.
    Mon tro om disse digitale (tcp) signalene skjønner at de går gjennom audiofile greier og begynner å oppføre seg bedre?

    Uansett, sikkert like bra og like bra kjøp som annet audiofilt nettverksutstyr.
    Nu har der været en sammenligningstest af to Switz. En Ediscreation Silent Switz OCXO og en Ediscreation Silent Switz OCXO Extreme. Der var enighed om, at der var en kvalitetsforskel i Extremes favør. Jeg har ikke selv lyttet til dem, men jeg formoder da, at der nok er forskel. Jeg kan i hvert fald ikke afvise det.

    Selv har jeg lige groundet hver indgang med rigtig godt resultat. Det er noget min DAC kan sættes til at gøre. Mere stilhed. Faktisk meget tydeligt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    Nu har der været en sammenligningstest af to Switz. En Ediscreation Silent Switz OCXO og en Ediscreation Silent Switz OCXO Extreme. Der var enighed om, at der var en kvalitetsforskel i Extremes favør. Jeg har ikke selv lyttet til dem, men jeg formoder da, at der nok er forskel. Jeg kan i hvert fald ikke afvise det.

    Selv har jeg lige groundet hver indgang med rigtig godt resultat. Det er noget min DAC kan sættes til at gøre. Mere stilhed. Faktisk meget tydeligt.
    Kjøp deg heller en Extreme Networks switch istedet for å kaste bort penger på audiofile tulleprodukter:

    Dette er også et seriøst firma på lik linje med Cisco, HP, Dell etc. Og de alle har profesjonelle switcher fra irundt 10K til nærmere en million om man ønsker.

    Ikke sammenlign jording på en DAC med jording til en switch.. DAC har analoge utganger inn imot en forsterker. En nettverks switch er bare transport av digitale signaler som driter i hva den overfører og overfører alt likt okke som da det er headere som bestemmer hvor trafikken skal gå og den gjør ingenting med innholdet. Med krypteringer og sertifikater som brukes i all datatrafikk idag så klarer ikke noe utstyr å lese innholdet/dataen, kun headere for å vite hvor trafikken skal. Og med switching på MHz og GHz området så er det ikke sjangs til at dette signalet smitter over til det hørbare området i frekvens, lavpass filtre her og der i lydutstyr og trafoer til power supply stopper dette lett.

    Ubiquity og Mikrotik er rimelige og gode switcher for forbrukere som et annet godt tips.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.496
    Antall liker
    3.088
    Alpha Labs setter ut med agenda å vise at switch med kabler kan påvike lyden, — og lykkes bra med det :)
    Han har funnet fram et produkt med kombinert streamer og DAC som klart har et heller dårlig design på lokal strømforsyning. Se annen test av LPS hvor samme produkt er med.

    Det han måler er klokken til DAC. Merk at han her bevist har en agenda han forsøker bevise uten å gjøre noen gode tester for omgå problemet. Samme agenda finner vi i andre målevideoer han har publisert. Og ja, man er litt missunnelig på oppsettet hans :)

    Han gjør også noe annet jeg stusser over. Han jorder produktet via skjerm på RCA digital coax inngang. Denne skal ikke være koblet til jord men til pulstrafo på mottagersiden. Om han faktisk har jordplan via skjerm på coax inn kan det foklare hvorfor denne streamer/DAC saken feiler slik under målig da det ikke er utenkelig at samme dårlige design er gjennomgående for produktet.

    Målevideoen fra denne kanalen er irriterende dårlig dokumentert. Hvor apprater ofte er plassert utenfor kamera og vi må forholde oss til gebrokken engelsk forklaring på hva han driver med.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    Alpha Labs setter ut med agenda å vise at switch med kabler kan påvike lyden, — og lykkes bra med det :)
    Han har funnet fram et produkt med kombinert streamer og DAC som klart har et heller dårlig design på lokal strømforsyning. Se annen test av LPS hvor samme produkt er med.

    Det han måler er klokken i til DAC. Merk at han her bevist har en agenda han forsøker bevise uten å gjøre noen gode tester for omgå problemet. Samme agenda finner vi i andre målevideoer han har publisert. Og ja, man er litt missunnelig på oppsettet hans :)

    Han gjør også noe annet jeg stusser over. Han jorder produktet via skjerm på RCA digital coax inngang. Denne skal ikke være koblet til jord men til pulstrafo på mottagersiden. Om han faktisk har jordplan via skjerm på coax inn kan det foklare hvorfor denne streamer/DAC saken feiler slik under målig da det ikke er utenkelig at samme dårlige design er gjennomgående for produktet.

    Målevideoen fra denne kanalen er irriterende dårlig dokumentert. Hvor apprater ofte er plassert utenfor kamera og vi må forholde oss til gebrokken engelsk forklaring på hva han driver med.
    Det jeg ikke skjønner er virkelig dårlige youtube videoer og kanaler slikt som dette som virkelig slår an! Ikke forstår man hva han driver med, heller ikke hva han sier og man lider seg virkelig igjennom dritten i det uendelige i jakt på bedre lyd...? Bare for et oppkonstruert lite problem i det minste fra skaperen av videoen sin side? En slik video trenger maks å være 3-5 minutter, når man drar det ut til 50 minutter istedet!? Nærmere hjernevasking enn læring, uten innhold. Hvor lang tid kan man bruke på nonsense og samtidig holde oppe publikums tallene for sponsorer, litt slik som Dallas og hotell cæsar, skjedde det egentlig NOE som helst iløpet av en hel episode? Velkommen til youtube og vi sees i neste episode!
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.761
    Antall liker
    1.717
    Sted
    Horten
    .....
    Målevideoen fra denne kanalen er irriterende dårlig dokumentert. Hvor apprater ofte er plassert utenfor kamera og vi må forholde oss til gebrokken engelsk forklaring på hva han driver med.
    Det må da være kun tilfeldigheter. :rolleyes:


    Sånne oppsett og "bevis" blir litt som demonstrasjon av <AparatusDetectus-For-Lumsk-Nettstøy> som en hifi-aktør har i skuffen ved kaffemaskinen: Hektisk summing og lumske lyder fra det apparatet når det er koblet til en skjøteledning nedi der, for så å bli stille når koblet på en strømrens-dings i samme skuffe.
    Hva beviser det?

    Man bør alltid spørre seg om hva slike "bevis" egentlig betyr for det man ønsker å oppnå. (i denne sammenhengen; betyr det noe for lyden). Kanskje man tenker; ingenting.
    Men så kommer tvilen: For kan man egentlig være 100% sikker? Hva om det likevel betyr litt? Kan det være noe der likevel?
    Så kaster man penger etter en fix av problemer som ikke er der.
    Og som en snøball i en bratt skråning, den ruller gjerne fortere etterhvert.😉
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.496
    Antall liker
    3.088
    Om man skal ta med seg noe fra den videoen kan det muligens være at streamer og DAC kan ha fordel å være adskilte produkter.
    I hvertfall for konstruksjonen som han her måler.

    Man kan videreføre dette tenkesettet til hva enkelte mener om bruk av ekstern klokke til DAC. Hvor man mener at det ikke er nøyaktigheten til klokken som er avgjørende for fidelety. Men at strømforsyning til klokken er helt adskilt fra audiokretsene til DAC.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    1
    PS Audio med deres Directstream Dac mk.2, der har de fjernet streamning for at sænke støjen.
    Vel, da er det vel bare en DAC da, enkelt og greit? DAC og streamer er uansett to seperate enheter med forskjellige funksjoner, selv om de er i samme boks eller ikke.
    DAC jobber på KHz området, over det dobbelte av det hørbare og oppover på den digitale delen og på det hørbare området på det analoge signalet. Nettverk og PC og duppeditter jobber på MHz området og oppover og trenger ikke å forholde seg til det hørbare området, det blir ikke noe støy av slikt heller når signalet har såpass mange oktaver i forskjell på signalbehandlingen.

    Spectrum er det noe som heter, ting sender/mottar ikke uendelige frekvenser på uendelige nivåer etc.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn