Mr.SQ
Bransjeaktør
Dette er historien om en drøm....................
Etter at jeg bygget min første høyttaler, har målet alltid vært å strekke seg lenger og lenger for hvert prosjekt. Et liv som DIY'er har vært ekstremt lærerikt og var styrkende i løpet av alle årene jeg jobbet i bransjen. Dessverre gjorde det også at jeg så bransjen med andre øyne..... kritiske øyne. Jeg så hvordan alle årene med produktutvikling egentlig ble mange år fordi det var et sideprosjekt, hvordan de "hemmelige" materialene egentlig bare var standard materialer med andre farger osv osv.
Gjennom de siste 3 årene har jeg jobbet med et prosjekt. Et ønske om å utvikle et gjennomtenkt høyttalersystem. Et system som ikke ekskluderer dem med små rom, men som fortsatt kan fylle et stort lytterom. Et system som er fantstisk å lytte til nærfelt, men som beholder sine kvaliteter ved lengre avstander. Et system som kan utvides etter behov og lommebok. Et system som støtter seg til utvikling og forskning, ikke marketing. Et system som benytter standard, men gode materialer på rett måte.
Vel, dette systemet er på vei......
Fra og med nå, må alt som leses i denne tråden sees på som tanker og vurderinger i forhold til et kommersielt prosjekt. Selv om ting kan fremstå som spikret og avgjort, kan endringer forekomme fortløpende ettersom det eksperiementeres parallelt med andre ting.
Gjennom HFS treffer vi de fleste som ville være interessert i et slikt prosjekt, vi ønsker også å være åpne rundt denne utviklingen og det vil gi leserne innsikt i våre tanker rundt prosjektet.
Vi kommer ikke til å offentliggjøre noe firmanavn, merkenavn eller produktnavn med det første. Håpet er at systemet er klart til å vises i en nær ferdig prøveproduksjon på Messen i Horten 2015.
Vi har en targetpris på systemet, men den vil ikke bli offentliggjort før det er godkjent som kommersielt tilgjengelig. Jeg kan si så pass at systemet vil ha en delekostnad som er sammenlignbar med høyttalere i 1,5-2mill klassen, men med en langt langt mer edruelig pris, som jeg tror vil overraske alle.
Bakgrunn
Det finnes en rekke systemer på markedet i dag som ønsker å fremstå som referansesystemer. Ulempen med mange av disse er at de ikke fungerer i særlig grad i små rom, eller nærfelt, og at de koster fryktelig mange penger. Målet vårt er å gjøre noe med disse tre tingene, samt et eller flere andre "triks".
Et komplett system vil bestå av 2 stk gulvstående monitorer, 2 stk bass/midbasstårn, og 1 eller 2 subwoofere. Dette vil kunne brukes i ulike kombinasjoner etter rom, preferanser og lommebok. Gulvstående 2veis monitor vil være passivt delt, mens resten vil være aktivt med innebyggede forsterkere (her ser vi på flere ulike løsninger) og DSP styring.
Systemets formgivning og visuelle uttrykk er inspirert av Italienske sportsbiler, det vil derfor være en blanding av lakk, Alcantara og lær. Selvsagt med fargematchende sømmer.
Pr. i dag finnes ferdigsystem kun som skisse og arbeidstegninger da undertegnede ikke har hatt tid til å lære seg 3D rendering. Dersom noen skulle føle seg kallet til å lage en rendering ut i fra skisser, så kontakt meg på PM.
Kabinettdesign
Vi har valgt å benytte MDF (HDF). Mange vil kanskje lure på dette ettersom det florerer mange (feilaktige) uttalelser om at MDF ikke egner seg. Disse baserer seg ofte på lite kjennskap til platematerialet, gjerne basert på erfaring gjort med dårligere kvalitet. I andre sammehenger er det basert på markedsføring for å fremme sine egne designs i andre mer kostbare materialer. Sannheten er det at dersom man tar høyde for MDF sine svakheter, kan vi lage kabinetter av fantastisk kvalitet til knallpris.
Først og fremst må man vite at MDF kommer i flere ulike kvaliteter. De rimeligste kvalitetene har relativt myk kjerne når man kommer opp i 16mm eller tykkere. Dette gjør dem uegnet til mer kostbare prosjekter. De beste kvalitetene kalles ofte HDF, men dette er ikke bestandig, og også her varierer kvaliteten. Platene vi benytter er av meget høy kvalitet og er meget kompakt presset. Platene har hard kjerne helt opp til 30mm.
Ved hjelp av CNC fres kan vi lage de former vi ønsker innvendig for å skape optimal diffusering og oppbrytning av innvendige bølger. Kombinerer vi dette med høy masse, demping og viskoelastiske sjikt, så er alle forutsetninger til stede for å lage kabinetter i den ypperste klassen.
Gulvstående monitor
Denne består av en diskant og en bassmellomtone. Statur pr. 01.12.2014 er at denne høyttaleren nå testes ut med to elementer som er bestilt spesielt til denne konstruksjonen. Denne gulvstående toveishøyttaleren er foreløpig frekvenslineær, har lite diffraksjon, god power response og strekker seg ned mot 30Hz i rom. Selvsagt betyr en bassrespons så langt ned i frekvens en viss reduksjon av dynamikk oppover. Alt handler om riktige avveininger og kompromisser. Hva vi lander på til slutt må tiden vise.
Mtp alt arbeidet som legges ned i å lete etter, teste ut, eventuelt utvikle og tilpasse det som skal bli de beste elementene til jobben, bør det ikke være noe tvil om at ambisjonene er høye. Veldig høye. Denne monitore skal kunne stå seg mot alt det er naturlig å sammeligne med - UANSETT PRIS.
Som de fleste 2 veis kontruksjoner av denne størrelse, vil det selvsagt være visse begrensninger både i form av maksimalt lydrykk og driftseffektivitiet. Fysikkens lover gjelder. Vi jobber dog maksimalt med forutsetningen om at høyttaleren skal være en enkel last for alle forsterkere.
Diskant
Jeg kommer ikke til å liste opp alt vi har testet av ulike elementer, men vi har forsøkt det meste som vi anså som aktuelt for dette systemet for å si det slik. Nå er det ikke alltid slik at den diskanten som er "best" i en applikasjon er "best" i en annen, men etter mye utprøving ble det klart for oss at systemet måtte baseres rundt en helt spesiell enhet. Enheten får vi laget til oss etter våre egne spesifikasjoner, og koster mer for 1 par enn hele elementbestykningen på flere 60-100.000kr høyttalere.
Hva ser vi etter i en diskant?
For å nå målet trengte vi en enhet som var frekvenslineær, hadde rask impulsrespons samt ren og rask utklinging. Dette ville gi oss en oppløst diskant uten å måtte ty til strategiske løft i frekvensgangen for å gi en kunstig oppløsning. Dette er mer vanlig enn de fleste er klar over. Det finnes flere gode og interessante enheter tilgjengelig. Vi har vært gjennom de beste domer både myke og harde. Vi testet både bånd og AMT, men enheten vi foreløpig har falt for er en diskant i fra Serbiske Raal. Dette en diskant som, grunnet sin konstruksjon, også har lite eller ingen diffraksjonsproblemer fra rundt 2,5kHz og opp. Noe som er en viktig bidragsyter til den fantastiske gjengivelsen til denne enheten.
Diskanten som produseres for oss i Serbia av Raal, bygges etter våre spesifikasjoner, og er sålangt vår foretrukne enhet. Elementet starter og stopper raskt og presist uten mye overheng. Det er meget frekvenslineært og har lav forvrengning. Ett av våre fortrinn er at vi ikke bruker noen motstand i delefilteret, da diskanten er 100% tilpasset følsomheten til bassmellomtonen. Pga måten elementet er konstruert, klarer vi oss derfor med en enkel kondensator i serie av høy kvalitet. Dette gir 24dB/okt akustisk flankesteilhet på filter.
Bassmellomtone
Ulempen med å benytte denne diskanten produsert av Raal var problemene forbundet med å finne en bassmellomtone som matchet. Vi måtte finne en enhet som kunne gi meget god bass og mellombassgjengivelse når monitoren ble benyttet alene, SAMTIDIG som den konkurrerte med de beste mellomtoner på markedet når monitoren ble benyttet avdelt nedover i komplett system.
La meg si med en gang, det finnes en rekke flotte 6-7 tommere på markedet som gjør flott jobb i 2 veis systemer, vi testet mange av dem, og kommer nok til å teste flere av dem igjen. Problemet var ofte at ingen var helt enkle å matche med diskanten, og vi følte det manglet noe når disse ble benyttet som rene mellomtoner. Hva gjør man da?
Vi tok utgangspunktet i det elementet vi så langt likte best, og gjorde forbedringer. Elementet, som foreløpig er tenkt konstruksjonen, blir bygget for oss i Danmark. Modifikasjonene vi gjorde forbedret elementet på en rekke punkter i forhold til standard versjonen (som forøvrig er fantastisk bra). Vi stabiliserte membranet og gjorde noen endringer i motorsystem. Rent lydmessig gav det mer ro, mer energi i midbass og enda litt mer frekvenslineært innenfor virkningsområdet. Men minst like viktig er det at modifikasjonene gjorde integreringen med diskanten enda mer sømløs enn med standard umodifisert element.
Et "problem" med de fleste elementer som benyttet papirmembran, er kantresonans. Denne viser seg ofte som et lite dykk i frekvensgangen. På en 6-7 tommer ligger dette gjerne i området 1-1.3kHz. Ved hjelp av våre oppgraderingen har vi nærmest eleminert denne artifakten. Nå skal det sies at dette dykket, som man finner hos de aller fleste papirelementer i større eller mindre grad, er mer å anse som en bidragsyter til elementets karakteristikk enn et reelt problem hos de fleste gode elementer. For oss var det dog en målsetning å redusere kantresonansen til et minimum.
Elementet har en relativt lett papirmembran forsterket med papyrus fibre. Støvhetten er i aluminium og strategisk dempet. Motoren er utvilsomt en av de beste på markedet med meget lav forvrengning. Chassis er åpent og luftig og det er generelt lite muligheter for bakrefleksjoner eller kompressjon.
Bildet er av en prototype. En eventuell produksjonsmodell vil ha noen visuelle endringer.
Kabinettype/tuning
Vi har eksperimentert vel og lenge med både bassrefleks og trykkammer. Bassrefleks gir fordelen av mer fundament og volum i bunn, på bekostning av noe oppløsning og transientvillighet. Trykkammer kobler bedre til rommet og gir mer detaljert gjengivelse nedover, men mister noe av fundamentet og "størrelsen" til bassreflekskabinettet. Selv er jeg en tilhenger av trykkammer, og vi kan komme i nærheten av fundamentet i bassreflekskabinettet. Dessverre så vil det bety enda et par dB ned i følsomhet. Dette betyr ikke store problemene bortsett fra behov for større driftseffekt da høyttaleren fremstår som en lett last for forsterkeren, men de ekstra dB er heller ikke å forakte.
Resultatet ble at vi for tiden jobber med en justerbar passiv radiator. Ved å gi mulighet for å justere motstanden i radiatoren kan bassresponsen tilpasses både rom og smak. Dette vil vi eksperimentere med i en tid fremover for å finne løsningen som fungerer best.
Bilde av elementer i testkabinett
Mer informasjon kommer fortløpende. Vi kommer til å publisere bilder av byggeprosesser og målinger. Utviklingen ligger et godt stykke forran hva som publiseres her.
Etter at jeg bygget min første høyttaler, har målet alltid vært å strekke seg lenger og lenger for hvert prosjekt. Et liv som DIY'er har vært ekstremt lærerikt og var styrkende i løpet av alle årene jeg jobbet i bransjen. Dessverre gjorde det også at jeg så bransjen med andre øyne..... kritiske øyne. Jeg så hvordan alle årene med produktutvikling egentlig ble mange år fordi det var et sideprosjekt, hvordan de "hemmelige" materialene egentlig bare var standard materialer med andre farger osv osv.
Gjennom de siste 3 årene har jeg jobbet med et prosjekt. Et ønske om å utvikle et gjennomtenkt høyttalersystem. Et system som ikke ekskluderer dem med små rom, men som fortsatt kan fylle et stort lytterom. Et system som er fantstisk å lytte til nærfelt, men som beholder sine kvaliteter ved lengre avstander. Et system som kan utvides etter behov og lommebok. Et system som støtter seg til utvikling og forskning, ikke marketing. Et system som benytter standard, men gode materialer på rett måte.
Vel, dette systemet er på vei......
Fra og med nå, må alt som leses i denne tråden sees på som tanker og vurderinger i forhold til et kommersielt prosjekt. Selv om ting kan fremstå som spikret og avgjort, kan endringer forekomme fortløpende ettersom det eksperiementeres parallelt med andre ting.
Gjennom HFS treffer vi de fleste som ville være interessert i et slikt prosjekt, vi ønsker også å være åpne rundt denne utviklingen og det vil gi leserne innsikt i våre tanker rundt prosjektet.
Vi kommer ikke til å offentliggjøre noe firmanavn, merkenavn eller produktnavn med det første. Håpet er at systemet er klart til å vises i en nær ferdig prøveproduksjon på Messen i Horten 2015.
Vi har en targetpris på systemet, men den vil ikke bli offentliggjort før det er godkjent som kommersielt tilgjengelig. Jeg kan si så pass at systemet vil ha en delekostnad som er sammenlignbar med høyttalere i 1,5-2mill klassen, men med en langt langt mer edruelig pris, som jeg tror vil overraske alle.
Bakgrunn
Det finnes en rekke systemer på markedet i dag som ønsker å fremstå som referansesystemer. Ulempen med mange av disse er at de ikke fungerer i særlig grad i små rom, eller nærfelt, og at de koster fryktelig mange penger. Målet vårt er å gjøre noe med disse tre tingene, samt et eller flere andre "triks".
Et komplett system vil bestå av 2 stk gulvstående monitorer, 2 stk bass/midbasstårn, og 1 eller 2 subwoofere. Dette vil kunne brukes i ulike kombinasjoner etter rom, preferanser og lommebok. Gulvstående 2veis monitor vil være passivt delt, mens resten vil være aktivt med innebyggede forsterkere (her ser vi på flere ulike løsninger) og DSP styring.
Systemets formgivning og visuelle uttrykk er inspirert av Italienske sportsbiler, det vil derfor være en blanding av lakk, Alcantara og lær. Selvsagt med fargematchende sømmer.
Pr. i dag finnes ferdigsystem kun som skisse og arbeidstegninger da undertegnede ikke har hatt tid til å lære seg 3D rendering. Dersom noen skulle føle seg kallet til å lage en rendering ut i fra skisser, så kontakt meg på PM.
Kabinettdesign
Vi har valgt å benytte MDF (HDF). Mange vil kanskje lure på dette ettersom det florerer mange (feilaktige) uttalelser om at MDF ikke egner seg. Disse baserer seg ofte på lite kjennskap til platematerialet, gjerne basert på erfaring gjort med dårligere kvalitet. I andre sammehenger er det basert på markedsføring for å fremme sine egne designs i andre mer kostbare materialer. Sannheten er det at dersom man tar høyde for MDF sine svakheter, kan vi lage kabinetter av fantastisk kvalitet til knallpris.
Først og fremst må man vite at MDF kommer i flere ulike kvaliteter. De rimeligste kvalitetene har relativt myk kjerne når man kommer opp i 16mm eller tykkere. Dette gjør dem uegnet til mer kostbare prosjekter. De beste kvalitetene kalles ofte HDF, men dette er ikke bestandig, og også her varierer kvaliteten. Platene vi benytter er av meget høy kvalitet og er meget kompakt presset. Platene har hard kjerne helt opp til 30mm.
Ved hjelp av CNC fres kan vi lage de former vi ønsker innvendig for å skape optimal diffusering og oppbrytning av innvendige bølger. Kombinerer vi dette med høy masse, demping og viskoelastiske sjikt, så er alle forutsetninger til stede for å lage kabinetter i den ypperste klassen.
Gulvstående monitor
Denne består av en diskant og en bassmellomtone. Statur pr. 01.12.2014 er at denne høyttaleren nå testes ut med to elementer som er bestilt spesielt til denne konstruksjonen. Denne gulvstående toveishøyttaleren er foreløpig frekvenslineær, har lite diffraksjon, god power response og strekker seg ned mot 30Hz i rom. Selvsagt betyr en bassrespons så langt ned i frekvens en viss reduksjon av dynamikk oppover. Alt handler om riktige avveininger og kompromisser. Hva vi lander på til slutt må tiden vise.
Mtp alt arbeidet som legges ned i å lete etter, teste ut, eventuelt utvikle og tilpasse det som skal bli de beste elementene til jobben, bør det ikke være noe tvil om at ambisjonene er høye. Veldig høye. Denne monitore skal kunne stå seg mot alt det er naturlig å sammeligne med - UANSETT PRIS.
Som de fleste 2 veis kontruksjoner av denne størrelse, vil det selvsagt være visse begrensninger både i form av maksimalt lydrykk og driftseffektivitiet. Fysikkens lover gjelder. Vi jobber dog maksimalt med forutsetningen om at høyttaleren skal være en enkel last for alle forsterkere.
Diskant
Jeg kommer ikke til å liste opp alt vi har testet av ulike elementer, men vi har forsøkt det meste som vi anså som aktuelt for dette systemet for å si det slik. Nå er det ikke alltid slik at den diskanten som er "best" i en applikasjon er "best" i en annen, men etter mye utprøving ble det klart for oss at systemet måtte baseres rundt en helt spesiell enhet. Enheten får vi laget til oss etter våre egne spesifikasjoner, og koster mer for 1 par enn hele elementbestykningen på flere 60-100.000kr høyttalere.
Hva ser vi etter i en diskant?
For å nå målet trengte vi en enhet som var frekvenslineær, hadde rask impulsrespons samt ren og rask utklinging. Dette ville gi oss en oppløst diskant uten å måtte ty til strategiske løft i frekvensgangen for å gi en kunstig oppløsning. Dette er mer vanlig enn de fleste er klar over. Det finnes flere gode og interessante enheter tilgjengelig. Vi har vært gjennom de beste domer både myke og harde. Vi testet både bånd og AMT, men enheten vi foreløpig har falt for er en diskant i fra Serbiske Raal. Dette en diskant som, grunnet sin konstruksjon, også har lite eller ingen diffraksjonsproblemer fra rundt 2,5kHz og opp. Noe som er en viktig bidragsyter til den fantastiske gjengivelsen til denne enheten.
Diskanten som produseres for oss i Serbia av Raal, bygges etter våre spesifikasjoner, og er sålangt vår foretrukne enhet. Elementet starter og stopper raskt og presist uten mye overheng. Det er meget frekvenslineært og har lav forvrengning. Ett av våre fortrinn er at vi ikke bruker noen motstand i delefilteret, da diskanten er 100% tilpasset følsomheten til bassmellomtonen. Pga måten elementet er konstruert, klarer vi oss derfor med en enkel kondensator i serie av høy kvalitet. Dette gir 24dB/okt akustisk flankesteilhet på filter.
Bassmellomtone
Ulempen med å benytte denne diskanten produsert av Raal var problemene forbundet med å finne en bassmellomtone som matchet. Vi måtte finne en enhet som kunne gi meget god bass og mellombassgjengivelse når monitoren ble benyttet alene, SAMTIDIG som den konkurrerte med de beste mellomtoner på markedet når monitoren ble benyttet avdelt nedover i komplett system.
La meg si med en gang, det finnes en rekke flotte 6-7 tommere på markedet som gjør flott jobb i 2 veis systemer, vi testet mange av dem, og kommer nok til å teste flere av dem igjen. Problemet var ofte at ingen var helt enkle å matche med diskanten, og vi følte det manglet noe når disse ble benyttet som rene mellomtoner. Hva gjør man da?
Vi tok utgangspunktet i det elementet vi så langt likte best, og gjorde forbedringer. Elementet, som foreløpig er tenkt konstruksjonen, blir bygget for oss i Danmark. Modifikasjonene vi gjorde forbedret elementet på en rekke punkter i forhold til standard versjonen (som forøvrig er fantastisk bra). Vi stabiliserte membranet og gjorde noen endringer i motorsystem. Rent lydmessig gav det mer ro, mer energi i midbass og enda litt mer frekvenslineært innenfor virkningsområdet. Men minst like viktig er det at modifikasjonene gjorde integreringen med diskanten enda mer sømløs enn med standard umodifisert element.
Et "problem" med de fleste elementer som benyttet papirmembran, er kantresonans. Denne viser seg ofte som et lite dykk i frekvensgangen. På en 6-7 tommer ligger dette gjerne i området 1-1.3kHz. Ved hjelp av våre oppgraderingen har vi nærmest eleminert denne artifakten. Nå skal det sies at dette dykket, som man finner hos de aller fleste papirelementer i større eller mindre grad, er mer å anse som en bidragsyter til elementets karakteristikk enn et reelt problem hos de fleste gode elementer. For oss var det dog en målsetning å redusere kantresonansen til et minimum.
Elementet har en relativt lett papirmembran forsterket med papyrus fibre. Støvhetten er i aluminium og strategisk dempet. Motoren er utvilsomt en av de beste på markedet med meget lav forvrengning. Chassis er åpent og luftig og det er generelt lite muligheter for bakrefleksjoner eller kompressjon.
Bildet er av en prototype. En eventuell produksjonsmodell vil ha noen visuelle endringer.
Kabinettype/tuning
Vi har eksperimentert vel og lenge med både bassrefleks og trykkammer. Bassrefleks gir fordelen av mer fundament og volum i bunn, på bekostning av noe oppløsning og transientvillighet. Trykkammer kobler bedre til rommet og gir mer detaljert gjengivelse nedover, men mister noe av fundamentet og "størrelsen" til bassreflekskabinettet. Selv er jeg en tilhenger av trykkammer, og vi kan komme i nærheten av fundamentet i bassreflekskabinettet. Dessverre så vil det bety enda et par dB ned i følsomhet. Dette betyr ikke store problemene bortsett fra behov for større driftseffekt da høyttaleren fremstår som en lett last for forsterkeren, men de ekstra dB er heller ikke å forakte.
Resultatet ble at vi for tiden jobber med en justerbar passiv radiator. Ved å gi mulighet for å justere motstanden i radiatoren kan bassresponsen tilpasses både rom og smak. Dette vil vi eksperimentere med i en tid fremover for å finne løsningen som fungerer best.
Bilde av elementer i testkabinett
Mer informasjon kommer fortløpende. Vi kommer til å publisere bilder av byggeprosesser og målinger. Utviklingen ligger et godt stykke forran hva som publiseres her.
Sist redigert: