Nielsens symfonier

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
For noen måneder siden ble jeg her på forumet oppfordret til å gå til innkjøp av Carl Nielsens symfonier med Dansk radios symfoniorkester og Herbert Blomstedt fra 1970-åra. Jeg uttrykte nemlig min skepsis til at det kunne være "forsvarlig og nødvendig", all den tid man kunne høre San Fransisco med den samme, tross alt fantastiske, Blomstedt når som helst i heimen. Men oppfordringen ble tatt i mot, og ikke uten stor glede har jeg hørt gjennom symfoniene med danskene flere ganger. Og blandet det med bl.a. Göteborg/Järvi og de nevnte amerikanerne fra vestkystbyen. Svært godt anvendte timer, om jeg må si det selv, disse symfoniene er så egenartede og betydningsfulle at de forlengst er kanoniserte her i stua. Med oppfordringen fulgte en annen oppfordring: å komme med noen betraktninger om innspillingene. Nå er jeg ikke så god til dette å sammenlikne, har lenge forsøkt å gjøre meg "dum" i den forstand, ved å drenere faste og kanskje litt kjedelige referanserammer mens jeg hører på musikk. Denne gangen ble det litt vanskelig å unngå og noen tanker har jeg jo gjort meg, men resultatet regner jeg aldri ut. Tror jeg...

Av de seks ganske så forskjellige verkene valgte jeg å finhøre symfoni nummer fire, Det Uudslukkelige, og særlig første sats i denne. Det er et fantastisk stykke musikk, slik de andre symfoniene også er det. (Har lest et eller annet sted at det er nummer fem som ofte holdes frem som hans mesterverk.) Men nummer fire har jeg av en eller annen grunn et spesielt godt øre til. Og litt interessant er det at det er skrevet under første verdenskrig, krigen som for de fleste på den tiden markerte et brudd med uskylden, og kanskje med det romantiske uttrykk. Det er mer enn nok uttrykk i fjerde symfoni, den har jo også et ganske romantisk ideologisk grunnlag, men hele tiden synes jeg å høre hvordan Nielsen ikke helt klarer å gi seg hen til sitt romantiske sinnelag, musikken brytes opp, det kommer stadige innskutte, kortere deler, av et materiale som til tider oppleves skarpt, hardt og kantede - nesten-modernistisk i sin fremmedhet. Fremmed både ovenfor verden og Nielsens tidligere livsbejaende materiale (tenker særlig på De fire temperamenter). Derfor blir det veldig gøy å høre denne symfonien med dette for øre: i hva slags "tid" tolker orkester og dirigent musikken?

Kort sagt, slik jeg oppfatter det:

Når Blomstedt dirigerer Dansk Radios orkester gir han hver del mye plass, det er som om han hviler i hver idé slik at den neste idéen nesten kommer som en overraskelse. Slik blir overbygningen noe som er der, som det stoles på, men som ikke gis fortrinn. Dette, hvis jeg skal være hobbyidéhistoriker, er vel en ganske moderne holdning til verket, og som gjør at fargene i hver del blir veldig betydningsfulle og samtidig kontrasterende til neste del.



Järvi og Göteborgs, derimot, oppfatter jeg som en romantisk tolkning. Det strekkes en ganske så uudslukkelig tråd gjennom hele verket: klang, tempi og artikulasjon i de forskjellige delene blir stemt mot hverandre nettopp for å gjør overgangene så smidige og langstrakte som mulig. Det han da oppnår er selvsagt at verkets struktur, dets høydepunkt, er meg for øre hele veien, jeg blir tatt med fremover, oppover – aldri sluppet eller overlatt til egen undring.



Over hos amerikanerne er det som Blomstedt bestemmer seg for en middelvei – han tar så absolutt vare på egenartene i Nielsens blokker av musikk, men det er likevel en slags drivende kraft som sier noe slikt som: «det brenner». Dette gjelder både tempi og artikulasjon, og ikke minst klang. Nå vil noen si det brenner ganske kaldt av San Fransisco SO, men jeg tenker heller at det er noe moderne ved klangen, noe tankemessig snarere enn følelsesmessig. (Liker ikke slike motsetningspar, men siden jeg synes mye om nettopp det klanglige ved denne innspillingen, får jeg nesten forsvare meg selv!) Likevel er det ikke slik at det brenner på en romantisk måte – det er tyngde og intensitet «her og nå» gjennom satsene – og igjen er det som om strukturen er der uten at jeg nødvendigvis ledes for å se tindene!



For min del synes jeg ikke det er noen tvil om hvilket orkester som er best rent teknisk, og egentlig også musikalsk: San Fransisco har svært gode grupper og de er i mine ører veldig godt balanserte og jevnbyrdige. Som nevnt er de kanskje litt intellektuelle i klangen, men det passer i mine ører veldig godt til Nielsen. (Derimot synes jeg det blir litt for hardt og kaldt i Sibelius – i Hindemith er det igjen glimrende).

Men både danskene og svenskene er veldig gode ensembler, og ikke minst kan de avlevere konserter/innspillinger på et fantastisk nivå. Og disse innspillingene er slike!

Det har vært gøy å lytte seg frem mot å skulle si noe her på forumet, blant så mange kjennere! Nå skal jeg gå tilbake for å høre mer Nielsen, for så å gremme meg over hvor mange feilslutninger jeg har gjort i dette innlegget. Det er noe veldig rart med musikk, hvordan den forandrer seg avhengig av hvem man hører den med og hva man sier om den...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Veldig bra lese! Noe av det morsomme med å lytte på klassisk musikk ligger nettopp i å høre på fremførelser i lys av det man har hørt i andre fremførelser. Det beriker opplevelsen fra flere ståsteder, og beriker opplevelsene av sine favorittversjoner ytterligere, i takt med erkjennelsen av dens særskilte kvaliteter. Som man gjerne først erkjenner når man har hørt fremførelser med andre fokus.

Mange ganger opplever jeg også følgende; jeg er vant til en fremførelse av et gitt verk; får tips om å høre de-og-de alternativene, som jeg skaffer; siden jeg er vant til og kanskje tar for gitt kvalitetene i den opprinnelige, den jeg er "vokst opp med" så og si, så klarer jeg ikke helt å se at de andre helt når opp... men over tid så fremviser de andre kvaliteter som jeg ikke var forberedt på, og som kanskje unnslapp meg den første tiden med de.

Å skaffe flere versjoner er vel den beste oppgradering man kan gjøre for sin favorittmusikk; det å se den i lys av forskjellige fremførelser gir musikken en ny dimensjon, og en selv en ny erkjennelse av opplevelse.

PS; jeg er blant de som synes danskene er best i mine ører, da de for meg synes å "synge" på en mer innlevd måte, som om det var den naturligste ting men allikevel med stor emosjonell kraft; et engasjement som smitter.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Flott levert, patro. Et innlegg til ettertanke og oppbyggelse. Mange nøkler til innsikt ligger i brytningene mellom forskjelligartede innspillinger. Nettopp forskjellene kan sette en på sporet av verk, komponist og egen forståelse. Og siden Carl Nielsen har substans og format, er det mye å øse av. Erfaringene fra slik fordypning er overførbare til annen musikk, slik at interessen og evnen stadig øker.

Paavo Berglund gjorde en syklus med Det Kongelige Kapel (Royal Danish Orchestra) for RCA på slutten av 80-tallet. Den har jeg hatt mye glede av. Komponisten spilte i det orkesteret og dirigerte det i en årrekke.

Nordens to største symfonikere ble født samme år, i 1865. Den ene skrev seks, den andre syv. Det er ingen rettferdighet i at den ene skal stå så sterkt i skyggen av den andre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sir Colin Davis ble jo også omtalt som "den største Sibelius-tolker i vår tid" i siste BBC MM om jeg hadde lesebrillene rett montert. Uansett så er forholdet av innspillinger skjeivt ja, helt enig.
 

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Skal absolutt innrømme at Nielsens symfonier har forandret seg underveis i lyttingen, både fordi nye aspekter er vektlagt, og fordi gamle lyttemåter er forsterket ytterligere. På kornet, Vidar P! Og særlig når man har med såpass innholdsrik musikk som Nielsens er det kanskje en nødvendighet å høre flere, mange tolkninger.

Berglund visste jeg rett og slett ikke om – takk for enda et godt tips, awe. Liker Berglund. Det spørs om jeg ikke må bryte mitt selvpålagte forbud om nyinnkjøp. Denne ene gangen, altså...

Det hadde forøvrig vært gøy å bli tipset om andre favorittinnspillinger – ser at både Karajan, Bernstein, Martinon, Horenstein, Barbirolli i tillegg til mange nordiske dirigenter/orkestre har gjort innspillinger. Innbiller meg at Karajan kanskje kan treffe noe interessant med Nielsen?

Det er ikke Sibelius skyld at det er såpass stor forskjell i antall innspillinger, men det hadde vært interessant å komme til bunns i hvorfor Nielsen tydeligvis ikke er kommersielt like attraktiv. Han spilles sannsynligvis ikke like ofte i konsertsalene heller?
 

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Jeg skal slutte å skryte av at jeg har liten cd-samling, for denne helgen fant jeg to Nielseninnspillinger jeg hadde glemt jeg hadde. Den ene, som nok er kjøpt inn fordi den er "norsk"



har en ganske kjedelig versjon av 4. symfoni. Symfonien er spilt inn på én dag i januar 1989 ser det ut til. Og det minner meg om noe en gammel kamerat av meg fortalte en gang på nittitallet. Han var frilansfiolinist i London og beskrev hvordan de av og til kunne spille inn plater rett fra bladet, uten konsert og uten prøver, Altså ikke konsertopptak engang, de brukte bare fire-fem timer en formiddag. Da dreide det seg sikkert som oftest om det mest "standardiserte standardrepertoar", og det er vel tvilsomt om denne Nielsen-symfonien er spilt inn på direkten så og si. Men dessverre får jeg litt følelsen av "gjennomspilling" når jeg hører RPO og Menuhin bukte seg gjennom Det Uudslukkelige.

Den andre:



Rattle og Birmingham gir en fullverdig romantisk tolkning, og jeg tviler på at det er Nielsenopptaket som har gitt Penguinanbefaling...

Berglund og DRO er på vei over Nordsjøen! Gleder meg til det!
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg fant frem "Det uudslekkelige" med Berglund/RDO og Blomstedt/SFS her om dagen. I første omgang lyder Blomstedt mye mer imponerende. Det er en tøff innspilling: dramatisk, dynamisk og på hugget. Lyden bidrar i vesentlig grad til disse inntrykkene også. En er i krigens midte. Berglund er nesten motsatt, og legger mer vekt på refleksjonen enn selve dramatikken. Han bygger gradvis, mot det han oppfatter som denne musikkens fundamentale ytring.

Det er mye å hente i begge. Du får fortelle når sjøreisen er over og inntrykkene har samlet seg.
 

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Det har blitt mye Nielsen i det siste, har vært sporet av tips om innspillinger fra forskjellig hold. Først og fremst awes innertier: Berglund og Det Kongelige Kapel!



Dette er en fantastisk bra samling, og som du sier awe, en ganske annen tilnærming enn Blomstedt har, men selv om de «reflekterer» mer, er det absolutt like medrivende og intens. Skal ikke se bort fra at denne kommer til å bli spilt like mye og like ofte som Blomstedt. Det er klart det er noe spesielt med et orkester som uroppført musikken ...



Men så har det kommet flere amerikaner inn fra siden. Denne



hvor Ormandy/Philadelphia tar på seg 1. og 6. symfoni, mens Bernstein og New York gjør 2, 4 og 5! Det er Det Kongelige Kapel og Bernstein som står for symfoni nummer tre! Alt spilt inn på 60/70-tallet. Jeg var litt redd for "de store utsving", særlig med Bernstein. Det får man forsåvidt, men på en "kul" måte, ikke så insisterende, konsist og klart spilt likevel, særlig fra New York. Denne har nettopp kommet i hus, den skal bli gøy å lytte nærmere på!

I tillegg har denne



sneket seg inn. Og dette orkesteret har jo en helt, helt fantastisk klang. Nielsen krever mye av orkesteret, og Chicago leverer så til de grader. I tillegg er både Morton Gould og Jean Martinon engasjerte og sporer musikerne til engasjement. Ikke et kjedelig øyeblikk på denne innspillingen!


Det jeg merker meg er hvordan det stort sett er skandinaviske, britiske og amerikanske dirigenter/orkestre som tar for seg Nielsen (Martinon unntatt). Det er egentlig litt rart, i mine ører er ikke denne musikken typisk angloamerikansk eller skandinavisk - den har like mye til felles med tysk/kontinental musikk. Og særlig i de siste symfoniene kan man høre klassisisten Nielsen; Hindemith bor ikke langt unna, og Sjostakovitsj må jo ha kikket på Nielsens partiturer fra tid til annen? Eller tar jeg feil, er det «scandoanglikansk» musikk? Karajan og Berlin har riktig nok spilt inn nummer 4, men ellers er det fryktelig stille fra kontinentet. Teorier?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.581
Antall liker
9.769
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Blir det litt feil å spørre om anbefalte innspillinger av Maskerade her?
Det finnes jo ikke mye. Ulf Schirmers flotte innspilling på CD finnes i hvert fall ikke på mdt, men de har en DVD versjon med samme dirigent som jeg ikke kjenner. Mener å huske at Gramophone likte den. En strålende opera er det i hvert fall.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.790
Antall liker
9.442
Sted
Trondheim
Amazon.co.uk har den for 12£. 2 CDer på Decca. Leveringstid 5-9 arbeidsdager, så de har den vel ikke på lager.
Finnes det andre komplette innspilinger?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja jeg har en LP-boks hjemme i hylla.. men er på jobb nå, husker ikke hvem som spilte. Update kommer.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.307
Antall liker
11.152
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Blir det litt feil å spørre om anbefalte innspillinger av Maskerade her?
Jeg kjenner ikke det verket, men ble litt nysgjerrig

Noen tips her kanskje
http://carlnielsen.dk/pages/discography/stage-works.php
Ser det ligger en versjon med John Frandsen fra 1977, i nyutgivelse på SACD på Dacapo Records.

amazon.com gir flere treff på Carl Nielsen Masquerade

PS: jeg glemte å takke patro for fine og nyttige omtaler av symfoniene!
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Rasende kjekt med en Nielsen-kjenner på forumet, patro. CSO lyder fristende, så jeg tar deg på ordet og skaffer den. Takk for fin tråd og gode tips.
 

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Ja, har hørt gjennom innspillingen med CSO et par-tre ganger nå, og det er både bra og interessante versjoner av de to symfoniene. Gjennomgående høyere tempi enn jeg er vant med, og dermed ganske andre sider av musikken som kommer frem. Når du trodde du visste hva det var å være sangvinsk, så kom Gould og CSO ...

Maskerade er fraværende her i heimen, det må gjøres noe med!
Og takk for gode ord!!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for hjelpen, folkens. Her ser det ut til å være flere alternativer som er interessante. Maskerade bør man ha, det mener jeg absolutt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Ja jeg har en LP-boks hjemme i hylla.. men er på jobb nå, husker ikke hvem som spilte. Update kommer.
Her er den med Frandsen, ferskt plukket ut fra mitt private riksarkiv;

(kan klikkes opp for forstørrelse)
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her et bilde fra en av sidene med "liner notes"... var noe helt annet den gangen musikk var på 12 tommer.



Her er en annen Nielsen-opera fra samme arkiv. Sjekk; Boris Christoff, Kim Borg og greier!
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Frandsen virker som et veldig godt valg, siden den er gitt ut på en såpass seriøs måte på cd. Jeg regner med at du står inne for tolkningen her, Vidar. Kanskje det er like greit å gi danskene jobben å fremføre sin egen store komponist. ;)

Her et bilde fra en av sidene med "liner notes"... var noe helt annet den gangen musikk var på 12 tommer.
Sukk, ja. Selv om jeg har en "usnobbete" måte å samle musikk på, og er villig til kompromisser på lyden for å få komforten til cd, så er det jo noe jeg savner fra vinylen. Og dette gjelder selvsagt klassisk i større grad enn rock og jazz. Selv fremsiden av et cover med komponist, dirigent, orkester, verker og solister etc kan i enkelt tilfeller kreve lesebriller for å tyde. Der har jazzen et stort fortrinn. Den preges stort sett av funkis-design som er lett å tyde uten briller, selv om liner-notes kan kreve lesebriller. I alle fall hvis det er en faksimile.
 
Topp Bunn