Nikon

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Bruker selv 18-70 på Nikon D70s, fungerer mer enn fin-fint, men det hører med til historien at jeg ikke er den store hobbyfotografen. Derimot har min kollega (som er hobbyfotograf) som jeg kjøpte dette av, nå D80 med samme objektiv og er strålende fornøyd med det, og anser dette som et av de bedre kit-objektivene.

Han sier samtidig at skal man ha lang brennvidde, er det veldig fint med VR.

Istedet for å f.eks gå på D200, kan man jo kjøpe D80 samt et par objektiver til, og ha god fleksibilitet.
Mange mener vel D200 er mer enn bra nok for den vanlige mannen i gata som kun har dette som hobby.

Vidar P skrev:
Takk alle sammen. VR... hmmm. Bør man ha det?

Jeg er så utdatert på kamera, etter å ha knipset ivei med mitt gamle Mamiya SLR i "alle" år, at jeg ikke helt vet hva jeg bør ha.

Men alle objektivene dere nevner synes jo flotte da.

Mvh Vidar P

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
LydKarl skrev:
Lysmålaren er visstnok den samme på D80 som på D200, men med sistnevnte skal du kunne knipse i blenderprioritet med gamle manuelle objektiv. Det trur eg ikkje går med mitt D80. Må sjekke når eg kjem heim, var litt usikker no.
Då fekk eg bekrefta mistanken min; D80 kan altså ikkje køyrast i blendarprioritert program med Nikkor AI. AI-P (med CPU) vil eg tippe vil fungere, men eg har ingen AI-P objektiver liggande så dette får eg ikkje sjekka.

Får sjå det positive i det; her har brukaren muligheten til å få forståelsen for forholdet mellom blender/lukker/iso inn under huden.

Skal vel innrømme at eg hadde vurdert tresifra modell om eg hadde hatt eit knippe AI ja. Har dog kun denne eine 50 milimeteren, så eg klarar meg fint med mitt D80.

Mvh. Karl :)

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
41
Det var kjekt å få vite. Da er d40, d40x, d60 og d80 utelukket for min del. Har noen prøvd d200 med Nikkor AI ? Kan en kjøre blenderprioritert, eller er det bare manuell innstilling ?

Mvh Knut

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Da ble det et Nikon D80 på meg også gitt... :) Betalte 7000,- for kamera, 18-135mm linse, 2GB 133x brikke, Gorillapod, UV-filter og kameraveske. Expert hadde tilbud og med litt ekstra forhandling ble det en fornuftig pakke til slutt. I morgen drar jeg til Kosovo, så da blir det forhåpentligvis anledning til å få prøvd ut kameraet litt. (Ser at jeg må lære meg en god del nytt, for det er ikke mye ved kameraet som minner om min gamle F65.)

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
42
Knutn skrev:
Det var kjekt å få vite. Da er d40, d40x, d60 og d80 utelukket for min del. Har noen prøvd d200 med Nikkor AI ? Kan en kjøre blenderprioritert, eller er det bare manuell innstilling ?

Mvh Knut
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D200_en_noprint.pdf se side 174 og utover for en kompabilitetsoversikt over objektivtyper. Samme for D80 - http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D80_noprint.pdf (side 116 og utover)

Bjørn Rørslett har gjort en grundig vurdering av D200 på www.naturfotograf.com. Han har på samme sted også den mest omfattende og grundige objektivoversikten jeg har sett noe sted...

D300 er ikke så ulikt D200 - 300 har litt flere "bells and whistles", men ikke glem at D200 er et meget godt kamera. Det er selvfølgelig opp til den enkelte å vurdere hva man har bruk for, men utover bedre LCD, Liveview (etter min erfaring kun brukbart for stativbruk/macro) og bedre støyforhold ved høy ISO, er det ikke så mye som skiller. Ihvertfall ikke nok for meg til å oppgradere fra min kjære D200. Jeg ville heller ha lagt de ekstra pengene i bedre objektivkvalitet - noe både D200 og D300 forøvrig fortjener...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
novgarod skrev:
Da ble det et Nikon D80 på meg også gitt... :) Betalte 7000,- for kamera, 18-135mm linse, 2GB 133x brikke, Gorillapod, UV-filter og kameraveske. Expert hadde tilbud og med litt ekstra forhandling ble det en fornuftig pakke til slutt. I morgen drar jeg til Kosovo, så da blir det forhåpentligvis anledning til å få prøvd ut kameraet litt. (Ser at jeg må lære meg en god del nytt, for det er ikke mye ved kameraet som minner om min gamle F65.)
Det var da billig. Nikkor 18-135? Hmmm...

Mvh Vidar P

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.579
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Ta bilder i Raw, da er hvitbalansen bare å gi balla i og kan justeres etterpå i programvare fullstendig lossless. Særlig innenhørs og i "sært" lys hvor det er vanskelig å få den målt riktig uansett.
Ikke helt riktig, ved bruk av "feil" hvitbalanse, kan man bomme litt på eksponeringene slik at man får enda mere etterarbeid. Kanskje ikke så kritisk for en hobbyfotograf med "ubegrenset" tid og noen få bilder, men noe kjedelig hvis lever av det og tar mange bilder. Alltid en god idé å bruke redskapen til å få best mulig utgangspunkt og minst mulig etterarbeid.

Raw er i det store og hele svaret på ganske mye om gidder å ta seg litt tid i programvare etterpå. Man har mye større "spillerom" siden man jobber på et ukomprimert bilde. Man trenger ikke å etterbehandle alt, de bildene man "bare skal ha" er jo bare å dunke gjennom en konvertering til jpeg med standardinnstillinger som funker ok.
Så vidt meg bekjent er det vel bare fom D200 og opp du har mulighet til å velge ukomprimerte Raw-filer, de lavere modellene har bare komprimert Raw.

N

nb

Gjest
Wishmaster skrev:
Ikke helt riktig, ved bruk av "feil" hvitbalanse, kan man bomme litt på eksponeringene slik at man får enda mere etterarbeid. Kanskje ikke så kritisk for en hobbyfotograf med "ubegrenset" tid og noen få bilder, men noe kjedelig hvis lever av det og tar mange bilder. Alltid en god idé å bruke redskapen til å få best mulig utgangspunkt og minst mulig etterarbeid.
Selvsagt, men du skjønner hva jeg mener regner jeg med...

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.579
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Selvsagt, men du skjønner hva jeg mener regner jeg med...
Noen ganger har jeg faktisk problemer med å forstå hva enkelte mener hvis man ikke skriver det man mener...

Ikke rettet direkte til deg, men jeg har ofte inntrykk av at mange som tar bilder utelukkende i Raw mener at det er det eneste som gjelder (siden man har større frihet til justeringer i ettertid). Dette kan man nesten forstå dithen at man kan ta bilder i "vilden sky", siden man kan redde dem likevel hvis man tar bildene i Raw (satt litt på spissen). Min påstand er at man bør sette opp kamera slik at det blir mest mulig korrekt i kamera og dermed eliminerer mesteparten/alt av etterarbeide i et redigeringsprogram. Ofte tar det mindre tid å sette opp kamera enn det tar å bare starte opp et fotoredigeringsprogram.

En annen ting det er verdt å merke seg, siden Raw ikke er en fastsatt standard, er det ingen Raw-konvertere jeg har prøvd som viser samme Raw-fila likt i utgangspunktet. Ikke nok med at hver enkelt produsent har sitt eget Raw-format, men at også hver enkelt modell har sin versjon. I tillegg avslører selvsagt ikke produsentene hemmelighetene til sitt format, dette gjør at 3.parts produsenter av programmer ikke får noen fasit fra produsentene av kameraer, og må bare gjette som best de kan.

N

nb

Gjest
Wishmaster skrev:
Ikke rettet direkte til deg, men jeg har ofte inntrykk av at mange som tar bilder utelukkende i Raw mener at det er det eneste som gjelder (siden man har større frihet til justeringer i ettertid). Dette kan man nesten forstå dithen at man kan ta bilder i "vilden sky", siden man kan redde dem likevel hvis man tar bildene i Raw (satt litt på spissen).
Som Scott Kelby sier "Remeber, Raw is a file format, not a religion". Man bruker det som er mest hensiktsmessig til enhver tid. Alt annet likt, så har man større muligheter i ettertid om bildet er i Raw enn om det er i jpeg. Det lønner seg selvsagt å ha gjort selve fotojobben så godt som mulig på forhånd. Etterbehandling bør være siste touch, ikke timesvis i CameraRaw og Photoshop for å prøve å rette opp en katastrofe. Siste er ikke kvalitetstid.

OG med mindre man har en god og kalibrert skjerm, så kan det være ganske stor forksjell på hva som vises på LCDen på PCen hjemme og hva som kommer tilbake fra fremkalling eller ut av printeren...

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Det er mange parametre som lar seg direkte maale, tall er en ting, men ute i felten er det mange andre ting som er viktig.

Forste jeg tenker paa av forskjell mellom 200 og 300 er lysfolsomhet, stoy, ergonomi og forsegling.

Evnen til aa fotografere i morkere forhold er gull verd og det er vel der den viktigste utviklingen har foregaatt. Ellers vil jeg si at 300 er klart bedre der samt fargetoner er noe bedre enn 200. Stoyen man faar paa 300 er ogsaa endel 'penere' og ikke saa sjenerende, ligner mye paa tradisjonell film.

Paa ergonomisiden er 300 ogsaa noe bedre, den har bedre grep og vertikalgrepet er supert, langt bedre enn 200'n. Dette er ting man virkelig setter pris paa under lengre okter.

300'n er til sist ogsaa bedre paa forsegling, det gjor at man ikke trenger aa vaere forsiktig naar det regner som det som ofte gjor.

Ja, en ting jeg holdt paa aa glemme. Batterikapasitet. 300'n er overlegen der, 200'n er litt skuffende og ekstra batterier er et must.

Gjestemedlem skrev:
Har nå et Nikon D40 kamera. Liker det egentlig godt og til det aller meste er det mer enn bra nok for meg. Men det mangler muligheter for bracketing som jeg ønsker å bruke til HDR bilder og annet. Så jeg lurer på å oppgradere.

Har jo mest lyst på et D300 men de koster jo litt, og etter at dette dukket opp får man jo tak i ganske greit prisede D200 på bruktmarkedet (gjerne rundt 6000kr for et hus eller deromkring). Men en ny D300 blir fort over det dobbelte. D3 er helt utelukket pga. pris.

Et brukt D200 vil vel ikke tape seg så veldig fort i pris i løpet av et år eller to til når det først er kommet under 6000kr?

Men går jeg glipp av mye hvis jeg velger denne gamle modellen, og vil jeg få samme trangen til å oppgradere dette om noen måneder?

Noen steder som selger brukte hus som kanskje tar et D40 i innbytte? Stavanger Foto kanskje? Eller kanskje det er greit med et reservekamera som jeg ikke trenger å være så forsiktig med.

Bildedkvaliteten på D40 er grei nok for meg, så det er ikke det det står på.

Vanskelig å bestemme seg..

Har en 18-200VR så jeg kommer nok til å holde meg til Nikon når jeg først har begynt med det.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hei

Har nettop gått til annskaffelse av D40, fått lekt meg litt med det og det virker lovende til og ta rimelig bra bilder med. Det eneste jeg savner er mulighet for og bruke skjermen når en skal ta bilde, kan dette aktiveres?

Vermin "som ikke vil bruke godværet til og lese bruksanvisningen"

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Hvis det er live view du referer til saa tror jeg ikke d40 har det.

Har testet det litt, men synes nytteverdien er liten. Muligens i studio er det kjekt...

Vermin skrev:
Hei

Har nettop gått til annskaffelse av D40, fått lekt meg litt med det og det virker lovende til og ta rimelig bra bilder med. Det eneste jeg savner er mulighet for og bruke skjermen når en skal ta bilde, kan dette aktiveres?

Vermin "som ikke vil bruke godværet til og lese bruksanvisningen"

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Vidar P skrev:
novgarod skrev:
Det var da billig. Nikkor 18-135? Hmmm...

Mvh Vidar P
Jepp! Det er DX AF-S 18-135mm ED linsa som står på kameraet.
Vurderte å kjøpe Nikon D60, men da hadde jeg ikke fått brukt de gamle AF linsene mine som er uten fokusmotor, annet enn som manuelle linser. Soligor blitzen min ville ikke samarbeide med kameraet, så den blir nok erstattet med en Nikon SB-600 eller 700 tenker jeg.

Tok ca. 1000 bilder under Balkan-turen min. Et fabelaktig kamera denne D80'n synes jeg.. Skjønner rett og slett ikke hvordan jeg kunne ventet så lenge med å kjøpe det.

Starimost i Mostar...

Vedlegg

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.579
Torget vurderinger
1
Flotte bilder, men er det tillatt å spørre om hvorfor du brukte ISO400? Ikke at støyen er plagsom ved ISO 400 med D80, men det skulle være nok lys i solskinnet til å gi tilstrekkelig lukkertid med ISO100 (og noe mindre støy)?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Wishmaster skrev:
Flotte bilder, men er det tillatt å spørre om hvorfor du brukte ISO400? Ikke at støyen er plagsom ved ISO 400 med D80, men det skulle være nok lys i solskinnet til å gi tilstrekkelig lukkertid med ISO100 (og noe mindre støy)?
Det kom rett og slett av at jeg ikke fulgte med.. :p Tok noen bilder inne i en overbyggd bakgård like før og glemmte rett og slett av å justere iso innstillingen etterpå... så sånn er det med den saken. Er man amatør så er man amatør...

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.579
Torget vurderinger
1
Hehe, regnet med det og det er vel noe alle har gjort en eller flere ganger... ::)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Noe som overrasket meg ved kameraet, var at jeg ikke opplevde et større savn etter polariseringsfilter under den skarpe solen. Det var nemmlig kul umulig å få tak i et filter der borte og jeg hadde ingen som passet 67mm-fatning. Hadde jeg tatt de samme bildene med mitt gamle kamera ville de blitt betydelig "flatere" uten filter.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Én av de features i D80 er Auto Iso :
En av funksjonene er meget nyttig, nemlig "ISO Auto", som ikke må forveksles med AUTO-innstilling av lysfølsomheten. Når den selvbestemte funksjonen (7) er aktivert, vil kameraet automatisk overstyre den ISO-verdien som er stilt inn dersom det er umulig å få et riktig eksponert bilde med den valgte verdien. Dessuten kan man definere hvor høy maksimal ISO-verdi som skal aksepteres, likeså hvor langsom lukkertid som skal godtas før ISO Auto trer i kraft. Når aktivert, vil ISO Auto varsles i søkeren.

Denne er veldig handy noen ganger, f.eks. kan man kjøre blender prioritet, og kameraet justerer da iso automatisk i henhold til en nedre grenseverdi på lukkertid satt av brukeren. Tar litt tid å bli kjent med den, men ganske handy som sagt.
Ellers, lav iso krever noen ganger stativ pga lukkertid, og man sleper ikke alltid rundt på det jo, så det er et kompromis.
D80 er et godt valg, de der har valgt D200 har mange ganger fått bakoversveis av mengden av features, og generelt tar det en god stund før man kan ta gode bilder med det kameraet.....

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
4
Sted
Oslo
Hei! Mye spennende her. Det er et fantastisk stort utvalg av gode kameraer nå for tiden. Selv har jeg et D200 (oppgradert fra D70). D200 er et meget godt kamera for meg. Det er nok ikke teknologien som er den største bremsen for kvaliteten på bildene, dessverre... ;D
Et D80 har 90% av det D200 har. I tillegg kom det en stund etter D200 og fikk om mulig enda litt til ut av bildebrikken. For meg gir D200 bedre kontroll over prosessen, samtidig som jeg setter pris på byggkvaliteten og ergometrien. Jeg har tatt bilder i høljregn med objektiver med gummiforsegling. Det har vært helt problemfritt.

For meg har det vært en prioritet å få tak i gode objektiver. Jeg gikk fra et 18-70 som fulgte med D70 kitet, til et 17-55 f2,8. Det var på mange måter en større oppgradering enn kamerahuset. Et rimelig objektiv som du kan få pent brukt er et 50 f1,4. Det har gitt meg mye å gå på når jeg er ute etter å ta bilder i svakt lys uten blits.

Hvis du kjøper et D200 brukt, kan du få det til ca 6000 kr. Sjekk ut på foto.no, der er det mange seriøse selgere. Etter å ha sett D300-tilbudet til japanfoto, kan det nok hende at du også finner mitt der...

Jeg har hørt endel negativt om 18-135 objektivet, Vidar. Jeg hadde vært litt skeptisk. Nå er alle zoom-objektiver et kompromiss, men jeg har forstått at Nikon har vært heldigere med 18-200. Nikon har jo også et helt nytt 16-85 med VR som ser meget lovende ut, men det blir kanskje for kort for deg?
Jeg har et 70-200 f2,8 med VR. Jeg setter stor pris på VR på slike objektiver. Dette er en av de gangene hvor reklamen faktisk samsvarer med resultatet. Det er en lek å ta bilder håndholdt med VR (så lenge du ikke prøver på makro).

Ellers støtter jeg anbefalingen til å kikke på Bjørn Rørslett sine omtaler av Nikon-objektiver. Han er vel en av de mest anerkjente testerne av Nikon.

Ken R er nok en helt annen klasse. Ta det han skriver først og fremst som underholdning, selv om selv han har sine gode øyeblikk.

En som har svært seriøse og lesverdige omtaler er Thom Hogan. Han har også vist en forundringsverdig evne til å spå om hva som kommer fra Nikon i fremtiden. Sjekk ut: www.bythom.com

Lykke til med kjøpene! Jeg prøver stadig å overbevise meg selv om at jeg er helt over min NAS (Nikon Acquisition Syndrome). Det er en feberaktig tilstand som rammer Nikon-eiere hver gang det kommer ut et nytt og bedre kamera eller objektiv. Behandlingen kan vel diskuteres, men det er allmenn enighet om at NAS kan ramme bankkontoen hardt dersom en lar tilstanden få gå sin gang. ;)

...hvor var nå den linken til JapanFoto...

G

Gjestemedlem

Gjest
Fikk leke litt i går med en D3 med en brutal vidvinkelzoom på. Bønder og banditter for en lekker sak! Lyst på... :'(

G

Gjestemedlem

Gjest
joje skrev:
Sjekk dagens reklameblekke fra OBS, de hadde samme kamere, men husker ikke hvilket objektiv, til 2390,- om jeg ikke husker feil. Det er VELDIG billig!
Jammen.

Ser ut til at det er det samme objektivet som følger med.

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.002
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
:eek: :eek: