NINE HORSES - SNOW BORNE SORROW

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Sylvian har gjort det igjen.
Denne platen har jeg ventet på siden "Secrets of The Beehives" kom ut på slutten av 80 tallet.

Platen peker tilbake mot tidligere mesterverker som "Brilliant Trees", "Gone to Earth" og "Secrets of The Beehives". Lydkvaliteten er den beste jeg har hørt fra Sylvian.

Nine Horses er David Sylvian, broren Steve Jansen og elektronika-produsenten Burnt Friedmann.
Blant gjestene på platen finner vi svenske Stina Nordenstam og den norske trompetisten Arve Henriksen.
 
O

om.s

Gjest
Godt å lese, den er bestillt for noen dager siden!!!!
Velkommen til HFS forresten...
mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette gleder jeg meg stort til! Venter den fra Play any day now...få artister som klarer å skape samme forventning som Sylvian...

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Og i dag kom den! ;D

Langt mellom hver gang jeg er genuint spent på en skive nå om dagen..men det er jeg nå.

Presser Play...

O.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og i dag kom den! ;D

Langt mellom hver gang jeg er genuint spent på en skive nå om dagen..men det er jeg nå.

Presser Play...

O.
Dette er virkelig en plate å anbefale!
Som gammel fan av Japan, er jeg i besittelse av det meste av det disse gutta har produsert.
David Sylvian er en musiker man elsker eller hater.
Jeg hører definitivt til den første gruppen :)

Husker tilbake på den tiden da jeg satt på gutterommet med en gammel Rickenbacker(eller noe sånt) og plukket bassen på "Adolent Sex"......heftig. Den bassgangen sitter enda ;)
 
O

om.s

Gjest
Dette er virkelig en plate å anbefale!
Som gammel fan av Japan, er jeg i besittelse av det meste av det disse gutta har produsert.
David Sylvian er en musiker man elsker eller hater.
Jeg hører definitivt til den første gruppen  :)
Jeg henger meg på denne, kanskje på tide å blåse stövet av de gamle Japan platene igjen også ;D

Rain Tree Crow er forresten også en god plate fra disse gutta og anbefale tror den er fra 91.

mvh
 

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Lytt feks til musikalske detaljene. De ligger lag på lag på denne platen.

Dette er laget av mennesker som har frihet, kunstnerisk frihet, til å gjøre hva de vil. Ingen påtrykt produksjon. Ingen påtrengte tidsbegrensinger.

Tekstene er dønn ærlige. Noe kommer som refleksjoner fra Sylvians skillmisse med Ingrid Chavez (Prince etc).
Annet simpelthen som et skarpt blikk på samtiden.
Tekstene finer du på http://www.davidsylvian.com/lyrics_and_poetry/nine_horses_snow_borne_sorrow_lyrics.html

Det er fantastisk at vi kan ha en nordmann som bidragsyter på denne platen (eller faktisk er det to, Jan Bang takkes også, sannsynligvis har han hatt et bidrag i produksjonen).

Det er grunn til å tro at Henriksen er kommet inn i Sylvians musikk gjennom Jan Bang og Erik Honoré som ved flere anledninger nå har jobbet med Sylvian, sammen med også Nils Petter Molvær.

Forøvrig sier Sylvian om Henriksens plate "Chiaroscuro" (produsert av Jan Bang og Erik Honoré) at dette var den sterkeste utgivelsen i 2004.

Here we go.....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og i dag kom den! ;D

Langt mellom hver gang jeg er genuint spent på en skive nå om dagen..men det er jeg nå.

Presser Play...

O.
Nåh?
Inntrykk?? ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er grunn til å tro at Henriksen er kommet inn i Sylvians musikk gjennom Jan Bang og Erik Honoré som ved flere anledninger nå har jobbet med Sylvian, sammen med også Nils Petter Molvær.

Forøvrig sier Sylvian om Henriksens plate "Chiaroscuro" (produsert av Jan Bang og Erik Honoré) at dette var den sterkeste utgivelsen i 2004.

Here we go.....
Om man har sansen for Sylvian og hans "lek" med japansk og annen "folkemusikk" er Arve Henriksen`s skiver et MUST! :)
Deilig svevende og fantastiske lydproduksjoner ;D
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.376
Antall liker
35.552
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Godt å høre at Sylvian er i støtet igjen. Som gammel fan ble jeg svært skuffet over "The good Son Vs the only Daughter" som jeg synes var noe møl.

Nine Horses er herved bestilt !
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jada!!! ;D

Den har fått et par runder i spilleren, men det høres meget lovende ut. Mer variert og uptempo, ikke som Blemish - men jeg tror Jaggu David er en gladere gutt enn på lenge ;D Som alltid eteriske stemninger, sterke melodier og komplekse men flotte arrangementer. Arve Henriksen bidrar STORT syntes jeg, hva den mannen kan få ut av en trompet! (Sakuteiki-skiva hans får meg til å ville begynne med bonsai-trær ;D).

Har hørt på Sylvian siden Japan og Gentlemen take polaroids, og selv om det har vært noen mindre vellykkede ting så er hans katalog ganske sterk. Spørs om ikke denne ender opp på topp 4-listen med Secrets of the beehive, Dead bees on a cake(hva er det med denne mannen og bier?) og, faktisk, Brilliant Trees.

Veldig lovende...får nok mange timer hos bikkja :D

O.
Nåh?
Inntrykk??  ;D
 
O

om.s

Gjest
Satte selv denne i spilleren igjen nå, og den vokser i regnet her i Gøteborg.
Har ikke fulgt DS på 2-3 siste skivene hans, men dette er mer som gamle, gode tider.

Rain Tree Crow, gruppa/skiva jeg henviste til er den org Japan besetningen....

Hyggelig med Japan, DS fans her ;D

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Den du nevner her er jo strengt tatt en remix av Blemish?
Ikke spesielt vellykket nei :D

Du kan glede deg til siste prosjekt.

O.
Godt å høre at Sylvian er i støtet igjen. Som gammel fan ble jeg svært skuffet over "The good Son Vs the only Daughter" som jeg synes var noe møl.

Nine Horses er herved bestilt !
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Og ja, Nine Horses-skiva har nydelig lyd....

O.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når det gjelder DS, gir jeg F.....i lyden! ;D

Det er ikke mange artister som får den attesten fra meg.

Joda en til:
Gino Vannelli :)
Spesiellt de gamle skivene fra 70-tallet. Her er det musikk og dobbeltbunnede tekster!

Om en vil ha med seg starten på DS og Japan, må en høre på "Adolescent Sex" fra -78.
"Punkbandet" Japan i en mer ukjent stil, men hører på ett par av sporene hvor bandet er på vei.
 
E

Einstein

Gjest
Enig med om.s: artig at det er flere Sylvian fans her!

Personlig startet mitt "forhold" til Sylvian, da den godeste Harald Are Lund spilte låta "Bamboo houses" på radio. Det måtte ha vært i 1982, tror jeg. (Låten finnes nå også på samlealbumet "Everything and nothing.")

Har senere kjøpt tilnærmet alt han har utgitt, både alene og sammen med "Japan", dog skal det sies at noen plater er relativt avantgarde og lite tilgjengelig. Disse er vel ikke de som snurrer mest i spilleren.

Rain Tree Crow plata  - som er nevnt - er også å anbefale. Meget god lyd og inneholder en del "klassiske" sanger, som "Blackwater" og "Cries and whispers".

Nine Horses skal jeg få tak i så snart som mulig.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Har veldig mye av det gamle på vinyl, og bare det...men nå får jeg snart en vinylrigg igjen, da skal gamle gode skatter graves opp :D

Ellers kan også Darshan - samarbeidsprosjektet med Robert Fripp - anbefales. Ikke typisk David Sylvian, men mannen setter jo sitt preg på det aller meste...det er få unike stemmer i dag(da i betydning oral, tekstuell og musikalsk), men Sylvian er definitivt en av dem.

O.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fin gjeng vi er ;D

Men er vi av det deprimerte slaget, som kan lytte til slik musikk?
Å, NEIDA!
Men det er deilig av og til, å synke ned i godstolen. Kjenne hvordan stemmen til David Sylvian trenger seg innunder huden.... ;)

Satt akkurat å hørte igjennom Mick Karn sin soloplate fra -87, "Dreams of Reason-Produce Monsters"
Ikke mange lys i tunellen på den skiva nei.... :'(
Men jeg liker den for det den er. Laget av en mann som muligens ikke var helt i vater...
(kameratene fra Japan bidrar også på denne plata)
 
E

Einstein

Gjest
Deprimert? Vi? Næ-hæ-hæi...

Jeg bruker Sylvian både til hverdag og fest. Dog skal det sies at dansegulvet blir relativt tynt besatt når jeg på festmax river i gang med "Gone to Earth". Allsangfaktoren er vel også relativt lav.

Japan, ja . "Tin Drum" er min personlige favoritt fra den tiden. Låta "Visions of China" er faktisk en av de virkelig bedre og ganske småfunky.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
En slags Joy Division, FØR Ian Curtis hang seg? ;D

O.
Fin gjeng vi er ;D

Men er vi av det deprimerte slaget, som kan lytte til slik musikk?
Å, NEIDA!
)
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Og ja, Nine Horses-skiva har nydelig lyd....
O.
Bra plate absolutt og flott med kvinnelig vokalist sammen med Sylvian.  Men lyden.... ja Secrets of ... og Rain Tree Crow ligger langt høyere produksjonsmessig i mine ører.
 

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Det er kommet mange gode kritikker av denne platen. Bla har Sunday Times kåret den til en av årets 10 beste plater.
Gå til http://www.ninehorses.com/
Her ligger også noen videoklipp fra innspillingen osv.
 
S

slowmotion

Gjest
En slags Joy Division, FØR Ian Curtis hang seg? ;D

O.
Husker jeg spilte maxi-singeln med "Atmosphere" non-stop før jeg skulle på fest da den kom ut.
I over en time. Fin fest ble det også, såvidt jeg husker. Lenge siden nå ;)

Sylvain har jeg aldri hatt no forhold til,
mulig det er på tide nå ?

;)
 

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Musikken krever full oppmerksomhet fra lytteren. Kanskje musikk for mørke vinternetter?
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.012
Antall liker
1.370
Torget vurderinger
5
Nine Horses er noe av det beste Sylvian & co har gjort. Men The Only Daughter er også meget bra, for de som syntes Blemish ble for sær. En lettere tilgjengelig remiksversjon...
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
SBS blir bedre for hver gjennomlytting!

Oppdager nye detaljer i både txt og musikk.
Ikke noe muzac dette nei  ;D

Her er et bilde fra den senere tid av vår mann:

 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Enig!

Har hatt skiva en ukes tid - flott produksjon - flott lyd!

Noe av det beste Sylvian noensinne har gjort!

mvh
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Et bilde fra et av Japans første år
DS nr to fra høyre :)

 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Bra skive.....er det noen skiver av ham som er bedre enn dette !
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bra skive.....er det noen skiver av ham som er bedre enn dette !
Det er smak og behag.

Jeg liker alle platene hans. De er til tider meget forskjellige, men alle har iboende i seg hans sans for det "asiatiske" i musikken.
Til tider utforsker han klanger og linjer. Da hører han godt hjemme i det ambiente miljøet.
Andre ganger er han mer i det melodiske hjørnet.
For meg er det det samme hvilken av hans plater jeg setter på. Jeg blir fort ført inn i hans måte å utrykke seg på.

Som du skjønner, jeg har vanskelig for å anbefale hva du bør kjøpe etter SBS.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.798
Antall liker
10.241
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Liker nok Brilliant Trees bedre enn Nine Horses, men som noen nevner, ganske ulike.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Holder nok fortsatt Secrets of The Beehive og Dead Bees on a Cake som to av hans beste. Men siste vokser jo fortsatt...

O.
Bra skive.....er det noen skiver av ham som er bedre enn dette !
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Takker og bukker............
Da må det sjekkes ut.......

Japan....er det punk?

Mvh,
 
O

om.s

Gjest
Takker og bukker............
Da må det sjekkes ut.......

Japan....er det punk?

Mvh,
Nei, det er ikke punk, men 80 talls synth med sterke asiatiske elementer, spennende saker litt "off main stream" jfrt med den vanlige synth popén fra 80 tallet.

"Tin Drum", "Gentlemen takes polaroids" samt "Exorcising ghost" er noen gode å starte med...

mvh
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Nei, det er ikke punk, men 80 talls synth med sterke asiatiske elementer, spennende saker litt "off main stream" jfrt med den vanlige synth popén fra 80 tallet.

"Tin Drum", "Gentlemen takes polaroids" samt "Exorcising ghost" er noen gode å starte med...

mvh
Takk skal du ha om.s......
:)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.376
Antall liker
35.552
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Bra skive.....er det noen skiver av ham som er bedre enn dette !

Mine favoritter er: Gone to Earth (1986)
Secrets of the Beehive (1987)
The First Day (1993 med Robert Fripp)
Damage (1994, live med Robert fripp)
 

Steinar_R

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
56
Antall liker
14
For de som har lyst til å høre noe annet enn studioinnspillingene så ligger det flere konserter på www.dimeadozen.org.
Formatene er stort sett flac filer og lydmessig er det helt kurant å høre på.
Ingenting av dette er offisielle utgivelser (så vidt jeg vet).
Blant annet en konsert fra Hammersmith Odeon 1988 og og en fra Japan -93 med Robert Fripp kan anbefales.Sistnevnte inneholder mye av samme stoffet som på Damage.

Mvh

Steinar_R
 
Topp Bunn