Nitty Gritty vinyl-vasker...

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Hvor kjøpte du din? Hva er prisen?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Tror jeg greier meg med den enkle versonen..

O

om.s

Gjest
Tror jeg greier meg med den enkle versonen..
Den prisen er jeg ikke sikker på, men en tlf til Vidar på AudioArt vil kunne avklare det kjappt.

Selv er jeg så makelig anlagt at jeg vil ha den helautomatiske, også med tanke på når den første begeistringen har lagt seg litt så vil det være ett større "tiltak" å sette igang med vaskingen om det krever mer tid og omstendigheter for å sette igang, men det er nå meg  ;) ...

mvh

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Ja jeg bare MÅ ha en sånn... Men vet ikke når jeg tar meg råd til en da. Må nesten ha en hvis man kjøper mye brukt vinyl.

O

om.s

Gjest
Ja jeg bare MÅ ha en sånn... Men vet ikke når jeg tar meg råd til en da. Må nesten ha en hvis man kjøper mye brukt vinyl.

Jeg plukket ut tre skiver og kjørt de gjennom for å ta en helt uvitenskapelig test igår, tok da tre skiver fra første del av 80 tallet, en veldig godt brukt og møkkete, samt at alle tre var kjøpt i bruktsjappa for ikke lenge siden.

Jeg skal innrømme at det både så og låt bedre enn jeg på forhånd hadde trodd, og jeg skjønner nå de relativt sterke uttalelsene fra enkelte om at dette er ett "must", jeg faller ydmykt og overbevist inn i samme linje og holder med ;) :D ......

mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg plukket ut tre skiver og kjørt de gjennom for å ta en helt uvitenskapelig test igår, tok da tre skiver fra første del av 80 tallet, en veldig godt brukt og møkkete, samt at alle tre var kjøpt i bruktsjappa for ikke lenge siden.

Jeg skal innrømme at det både så og låt bedre enn jeg på forhånd hadde trodd, og jeg skjønner nå de relativt sterke uttalelsene fra enkelte om at dette er ett "must", jeg faller ydmykt og overbevist inn i samme linje og holder med ;) :D ......

mvh
Gratulerer med vaskemaskin! :D
Hvor ofte bør de vaskes?

O

om.s

Gjest
Gratulerer med vaskemaskin! :D
Hvor ofte bør de vaskes?
Takker! :)

Siden de får nytt Nagaoka antistatic innercover etter vask håper jeg det går lang tid mellom hver, men det er vel relativt ifht hvor mye den enkelte plate spilles og eksponeres for støv, statisk el osv vil jeg tro, men kanskje noen mer erfarne kan gi deg ett bedre svar...

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer med vinylvasker!

En slik sak er på ønskelista mi fra julenissen  :)

O

om.s

Gjest
Gratulerer med vinylvasker!

En slik sak er på ønskelista mi til julenissen  :)
Takk takk!, er nyomvendt med tanke på dens betydning for god vinylreprodusert lyd, ett "must" :D .....

mvh

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Gratulerer med at du også er blitt hjernevasket. Nå var jeg sikker på at du ville høre forskjell.

Hvor ofte vasker jeg platene? Der har jeg ikke noe entydig svar. Det avhenger av hvor ofte, hvor lenge siden sist og andre faktorer. Jeg har ofte tenkt at jeg skulle legge et kort i hver plate med opplysninger om når den ble vasket, og hvor ofte den er spilt, men det har det ikke blitt noe av. Til det daglige renholdet bruker jeg en platekost, og jeg rengjør stiften regelmessig. Jeg har en Zerostat som jeg også bruker for å fjerne statisk elektrisitet, men den bruker jeg lite, for jeg glemmer ofte at jeg har den. Hvis man er plaget av statisk elektrisitet og tørr luft, kan man prøve med noen grønne planter og en luftfukter. Det kan gjøre underverker.

O

om.s

Gjest
Var en tur i en av byens bedre brukt sjapper på lørdag sammen med endel forums deltagere fra hififorum, først ett par timer med vinyl plukking og siden en kaffe og hyggelig musikk/hifi prat etterpå, men det som var det gode er at her kommer dette med en god platerenser enda klarer frem for meg, hvordan har jeg klart meg utem tidligere? det var en ren fryd å komme hjem og begynne å vaske de nyinnkjøpte skivene, som med nytt ytter og inner cover fremtrer som nesten nye, også lydmessig, dere som ikke har bestemt dere sett av noe på budsjettet til en eller annen vinylvasker, det kan fort bli en meget bra investering ;D

Vinyl var gøy! men er nå blitt enda bedre ;D ....

mvh

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Ja, vi som har hatt slikt lenge har ikke forstått at folk klarer seg uten. Alltid vært skeptisk til en del rensevæsker når det ikke har vært blitt ordentlig fjernet etterpå, noe vaskeren gjør.

Men slikt må oppleves selv, og folk flest blir vel drittlei av å høre å si slikt skryt, derfor har jeg latt være.... ;D

O

om.s

Gjest
Hva med denne som jeg fant på eBay? Har lest litt om den på nettet og har ikke funnet noe negativt om den. Billig er den iallefall. De har PayPal og sender til Norge,annonsen er feil. Frakt til Norge koster 28 Euro.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...K:MEWA:IT&viewitem=&item=7596064238&rd=1&rd=1
Ikke direkte sammenlignbar de to maskinene her (Nitty Grittyén jeg avbildet..) , Okki Nokkién er hel manuell og selges ny for ca 3500,- Sek her i nabolandet, her har du en interresant link om nevnte maskin...

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3399

mvh

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Mener å huske at det fantes en virkelig rimelig platevasker som var basert på NG men trengte ekstern støvesuger. Husker ikke navnet, tror det var noe på tre bokstaver og så et 1-tall? Cab-1 eller noe slikt.

Søkte på nettet og fant den:

Kab ev1

Her er en test
http://www.tnt-audio.com/accessories/kabev1_e.html

strefall

Medlem
Ble medlem
22.06.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har nettopp gått til anskaffelse av ein Kab EV-1, og den virker fantastisk bra! Bruker den sammen med Disc Doctor børster og rensevæske. Det tar litt tid med DiscDoc-settet, men det er definitivt verdt strevet. EV-1 er ei heilt manuell maskin, men består av Nitty Gritty-deler.

Har lest litt rundt på nettet, og det virker som om dei fleste som eig både ein Nitty Gritty og eit DiscDoc-sett meiner DiscDoc-settet funker bedre enn Nitty Gritty-maskina aleine. Det er jo ganske logisk siden ein strengt tatt ikkje skrubber ei plate når ein bruker Nitty Gritty'en, men heller påfører væske for så å suge den av igjen.

EV-1 og DiscDoc-settet koster ca 2500 til sammen, og det er ikkje gale med tanke på at platene dine blir reinere enn med ei maskin til 10k, ikkje vits i å bruke masse penger på ein ekstra støvsuger...

O

om.s

Gjest
Har lest litt rundt på nettet, og det virker som om dei fleste som eig både ein Nitty Gritty og eit DiscDoc-sett meiner DiscDoc-settet funker bedre enn Nitty Gritty-maskina aleine. Det er jo ganske logisk siden ein strengt tatt ikkje skrubber ei plate når ein bruker Nitty Gritty'en, men heller påfører væske for så å suge den av igjen.
Dette forefaller meg som en meget merkelig påstand, man skrubber ikke platene
selv men det gjør maskinen, at man kanskje trykker selv børsten litt hardere enn selve maskinen gjør kan så være, men har du sett fibrene på "leppene" til NGén? disse bør/skal børstes gjennom før bruk for at de skal reise seg, men derfra til å hevde at det ikke skrubber er vel for drøyt.
Det hjelper jo ikke heller med all verdens beste rense væsker og børster om all dritten bare blir liggende igjen i rillene, ikke undervurder effekten av en god væskesuger heller heller...

Billig kan nok være bra, og mange ganger kan det virke som om folk er like el mer ivrig på å forsvare sine billige investeringer kontra de mer kostbare...
Men jeg sitter med en følelse at det synses mer her enn det vites....

mvh

O

om.s

Gjest
EV-1 og DiscDoc-settet koster ca 2500 til sammen, og det er ikkje gale med tanke på at platene dine blir reinere enn med ei maskin til 10k, ikkje vits i å bruke masse penger på ein ekstra støvsuger...
Har du bare lest om dette, eller snakker vi mer praktiske og reelle løsninger?.....

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
For meg har det bare vært en,   VPI 17,5 . Dyrt?? Ikke så mange skivene til for at det "lønner" seg.  Hvorfor bruke xxx-kroner på skiver eller x-kroner på vinylrigg?
Leveregel nummer en. Vask skiva, putt den i et nytt og rent papircover, plastcover utenpå der igjen. Ser ikke poenget i å vaske en plate igjen og igjen. En god børste (børster) vil etter platevask være nok, veldig leeeenge. En pick-up av god kvalitet vil også spore bedre. Lyra's stift-rens er faktisk utrolig effektiv. Ikke tilhenger av voodoo-greier, men fytti f.. så mye bedre min Micro Benz LP sporer vinylen.  

Ser at noen er skeptiske til å bruke "masse" penger på rensemaskin. VPI har ihvertfall et velrenomert og gjennomprøvd system. Ville aldri turt å la en cheapomaskin "voldta" en $1000-singel.

strefall

Medlem
Ble medlem
22.06.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har du bare lest om dette, eller snakker vi mer praktiske og reelle løsninger?.....

mvh
Eh...leste du egentlig innlegget mitt? Skjønner ikkje heilt ka du meiner her, men KAB EV-1 er ein Nitty Gritty uten vakum, dvs. at du kobler til din eigen støvsuger og bruker denne til å suge dritten ut av rillene.

Påstanden min om at DiscDoc-settet er bedre enn Nitty Gritty'en aleine er litt upresis. Har samanlikna den med ein VPI 17, ikkje ein Nitty Gritty, og DiscDoc-settet fekk platene reinare. Problemet med DiscDoc-settet er at du ikkje er garantert å få all dritten opp av rillene. Det er ein grunn til at eg kjøpte EV-1 ;)

Spinner ikkje den automatiske Nitty Gritty'en plata rundt mens den påfører væske, for så å suge væska av igjen, eller har eg misforstått virkemåten?

EV-1 er billig pga. mangelen på motor, men den fungerer nok like godt som ein Nitty Gritty.

O

om.s

Gjest
Eh...leste du egentlig innlegget mitt? Skjønner ikkje heilt ka du meiner her, men KAB EV-1 er ein Nitty Gritty uten vakum, dvs. at du kobler til din eigen støvsuger og bruker denne til å suge dritten ut av rillene.

Påstanden min om at DiscDoc-settet er bedre enn Nitty Gritty'en aleine er litt upresis. Har samanlikna den med ein VPI 17, ikkje ein Nitty Gritty, og DiscDoc-settet fekk platene reinare. Problemet med DiscDoc-settet er at du ikkje er garantert å få all dritten opp av rillene. Det er ein grunn til at eg kjøpte EV-1 ;)

Spinner ikkje den automatiske Nitty Gritty'en plata rundt mens den påfører væske, for så å suge væska av igjen, eller har eg misforstått virkemåten?

EV-1 er billig pga. mangelen på motor, men den fungerer nok like godt som ein Nitty Gritty.
KAB EV1 er vel IKKE en NG, da hadde vel denne også vært å finne i deres produktkatalog!

Men har du prøvd selv? eller er vi ute og rir forsvaret av ens rimelige innkjøp her? skal hermed ogsp med engang innrømme at min makelighet/behov av feelgood var sterkt medvirkende til at det ble lagt noen tusen xtra i maskinen for å dekke akkurat det behovet, fremme i stua får den og stå, klar tilbruk og klar med en lp på under 5 min ;) :D ....

mvh

O

om.s

Gjest
For meg har det bare vært en,   VPI 17,5 . Dyrt?? Ikke så mange skivene til for at det "lønner" seg.  Hvorfor bruke xxx-kroner på skiver eller x-kroner på vinylrigg?
Leveregel nummer en. Vask skiva, putt den i et nytt og rent papircover, plastcover utenpå der igjen. Ser ikke poenget i å vaske en plate igjen og igjen. En god børste (børster) vil etter platevask være nok, veldig leeeenge. En pick-up av god kvalitet vil også spore bedre. Lyra's stift-rens er faktisk utrolig effektiv. Ikke tilhenger av voodoo-greier, men fytti f.. så mye bedre min Micro Benz LP sporer vinylen.  

Ser at noen er skeptiske til å bruke "masse" penger på rensemaskin. VPI har ihvertfall et velrenomert og gjennomprøvd system. Ville aldri turt å la en cheapomaskin "voldta" en $1000-singel.  
Enig!, tanken på at Benz Micro LPén ikke funker som plog på gamle og skitne skiver gir meg bedre nattesøvn, om jeg kan si det slik....

mvh

strefall

Medlem
Ble medlem
22.06.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
KAB EV1 er vel IKKE en NG, da hadde vel denne også vært å finne i deres produktkatalog!

Men har du prøvd selv? eller er vi ute og rir forsvaret av ens rimelige innkjøp her? skal hermed ogsp med engang innrømme at min makelighet/behov av feelgood var sterkt medvirkende til at det ble lagt noen tusen xtra i maskinen for å dekke akkurat det behovet, fremme i stua får den og stå, klar tilbruk og klar med en lp på under 5 min  ;) :D ....

mvh
Jada, som eg skreiv i mitt første innlegg så er eg den stolte eier av ein EV-1, så eg har nok prøvd den ja :)
EV-1 lages av KAB, ikkje Nitty Gritty, men den bruker dei samme delene i eit billigere kabinett.

Poenget mitt var ikkje å rakke ned på dei som bruker store summer på ei automatisk platerensemaskin, for eg kjem nok til å gjere det samme ein gong. Poenget var at dersom du vil ha reine plater, men ikkje har noko imot å gjere ein større del av jobben sjøl, så fins det eit billig alternativ som vasker like bra.

Å bruke DiscDoc-settet sammen med EV-1 krev masse tid og tålmodighet, men resultatet blir sinnsykt bra! På mange plater vil ein Mini Pro gjere ein like god jobb, men dersom den ikkje er vesentlig bedre enn ein VPI HW17 så meiner eg etter eigen erfaring at EV-1/DiscDoc gjer ein bedre jobb på skitne plater.

For å vere litt drittsekk til slutt så kan eg jo sei at er meir nærliggande å tru at ein person som bruker 10k+ på ein platerensmaskin har meir behov for å forsvare sine dyre investeringer enn ein som bruker ein fjerdedel av prisen. Men som sagt, det blir nok ein Mini Pro eller ein Loricraft på meg og ein gang... ;D

O

om.s

Gjest
Men slikt må oppleves selv, og folk flest blir vel drittlei av å høre å si slikt skryt, derfor har jeg latt være.... ;D
En god ting kan jo ikke sies for ofte, så her burde det hagle med de positive anbefalingene ;) :D ;D ....

mvh

O

om.s

Gjest
Jada, som eg skreiv i mitt første innlegg så er eg den stolte eier av ein EV-1, så eg har nok prøvd den ja :)
EV-1 lages av KAB, ikkje Nitty Gritty, men den bruker dei samme delene i eit billigere kabinett.

Poenget mitt var ikkje å rakke ned på dei som bruker store summer på ei automatisk platerensemaskin, for eg kjem nok til å gjere det samme ein gong. Poenget var at dersom du vil ha reine plater, men ikkje har noko imot å gjere ein større del av jobben sjøl, så fins det eit billig alternativ som vasker like bra.

Å bruke DiscDoc-settet sammen med EV-1 krev masse tid og tålmodighet, men resultatet blir sinnsykt bra! På mange plater vil ein Mini Pro gjere ein like god jobb, men dersom den ikkje er vesentlig bedre enn ein VPI HW17 så meiner eg etter eigen erfaring at EV-1/DiscDoc gjer ein bedre jobb på skitne plater.

For å vere litt drittsekk til slutt så kan eg jo sei at er meir nærliggande å tru at ein person som bruker 10k+ på ein platerensmaskin har meir behov for å forsvare sine dyre investeringer enn ein som bruker ein fjerdedel av prisen. Men som sagt, det blir nok ein Mini Pro eller ein Loricraft på meg og ein gang... ;D

;) :D

mvh

O

om.s

Gjest
Ble faktisk så inspirert her at det får bli noe platevask her og siden vinyl avspilling, mmm har noen gamle klassiske nederst i hylla her....

mvh

K

kbwh

Gjest
Hehe, jeg arvet noen titommere med klassisk, og så solgte jeg grammofonen. Jaja, den som venter på noe godt etc.
Dette er en interressant tråd. Jeg er alltid interressert i best mulig resultat for minst mulig penger...

O

om.s

Gjest
Hehe, jeg arvet noen titommere med klassisk, og så solgte jeg grammofonen. Jaja, den som venter på noe godt etc.
Dette er en interressant tråd. Jeg er alltid interressert i best mulig resultat for minst mulig penger...
Les siste innlegg i "hva lytter du til idag" tråden ;) ...

mvh

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Tid er også penger, så til de som ikke har platerensemaskin-LØP og KJØP. Minstekrav: Selvgående med bra SUG!! Kort rensetid=mere spilletid og større livskvalitet. Thats it!

O

om.s

Gjest
Nå kommer det noen erfaringer med bruk av denne vaskemaskinen.

Etter snart 200 vaskede og sorterte skiver, kan det ikke understrekes nok, behovet av en god maskin, denne har tjent behovet bra til nå, vasket ca 50 stk igår or 30 idag, og fortsatt er det en lang rekke på rad for vask videre, problemet er nesten å holde logistikken med innercover, men det kan igjen ikke understrekes nok, en vaskemaskin for vinylfolket...

mvh

O

om.s

Gjest
Tid er også penger, så til de som ikke har platerensemaskin-LØP og KJØP. Minstekrav: Selvgående med bra SUG!! Kort rensetid=mere spilletid og større livskvalitet. Thats it!
Denne så jeg nå, og istemmer, min maskin er så enkel i bruk og good looking, at den står fremme i stua, (har bestillt støvcover..) og 2-3 min pr skive og den brukes oftere enn en med mye ameras for å rigges opp osv, imho....

mvh

O

om.s

Gjest
Bruker forresten en blanding av VPI konsentrat samt "batterivann" på flaske fra den lokale bensinstasjonen med ett par dråper zalo i, synes å funke utmerket med tanke på farven på det utslengte vannet....

mvh

O

om.s

Gjest
Som OKA bruker jeg den enkleste og billigste modellen. Litt tungvint er det å snurre platen selv. Bråker gjør den også, men ikke mer enn en støvsuger. Litt slitt er den blitt etter stadig bruk. Den er fire år gammel. Alt i alt er jeg er godt fornøyd med den, men neste gang kjøper jeg en med motor - øverst på listen står en Loricraft, men også Nitty Gritty, VPI eller Clearaudio er aktuelle kandidater.

Jeg har gjentatte ganger skrevet at å kjøpe en platerensemaskin, har kanskje vært min beste investering - derfor anbefaler jeg alle som synes at de har råd og ønsker å satse på vinyl, til å kjøpe en. Den vil ikke fjerne alle fysiske skavanker og skader, men den vil redusere sus og knittring til et absolutt minimum. Noen ganger er det helt stille, Nå har jeg også noen plater som aldri blir helt susfrie.

Om.s, du vil ikke angre et sekund. Det er min spådom. God vinylhygiene forlenger vinylens og sist, men ikke minst pu-ens liv.

Og til slutt et lite, men godt tips: Kjøp nye innercover til platene, for ellers må du rense platene på nytt. Jeg bruker samme type innercover som MoFi.

Lykke til. 8)
Noen ganger leser man litt tilbake og blir klokere, dette sitatet sammenfatter mye av det jeg har førsøkt gi uttrykk for, godt å se noen var en iforkjøpet..

mvh

O

om.s

Gjest
Gode innercover er også peilet inn, Nagaoka No102 (279,-Sek/50 stk)...
Da er det duket for mange lange gode vinyldager fremover...

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nagaoka- Er det de som er av plast og D-formet (følger platenes form halvveis)?

Jeg har hatt noen varianter som ligner på disse, og synes de er en absolutt pest å ha med å gjøre. Jeg bruker 'vanlige' plastforede papirinnercover på alt. De er fine, men uanstendig dyre, 5 Kr. pr. stk.

O

om.s

Gjest
Nagaoka- Er det de som er av plast og D-formet (følger platenes form halvveis)?

Jeg har hatt noen varianter som ligner på disse, og synes de er en absolutt pest å ha med å gjøre. Jeg bruker 'vanlige' plastforede papirinnercover på alt. De er fine, men uanstendig dyre, 5 Kr. pr. stk.
Den første beskrivelsen stemmer bra,  meget bra om man vil ha med seg orginal coveret videre, snart, når man er inne på 80 talls disco mm, skivene der blir det litt andre regler for, rimeligere varianter finnes....

mvh

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Kan en gjerrig knark som meg få vasket platene mine på en like god måte uten å benytte meg av disse high tech renserene , er det ikke mulig å vaske platen med renseveske for hånd ,og deretter bruke en støvsukere med det munstykket som har lange myke børste på?

O

om.s

Gjest
Kan en gjerrig knark som meg få vasket platene mine på en like god måte uten å benytte meg av disse high tech renserene , er det ikke mulig å vaske platen med renseveske for hånd ,og deretter bruke en støvsukere med det munstykket som har lange myke børste på?
Hehe, jeg skal väre forsiktig med å kommentere dette for mye, men jeg tror ikke alltid det å gjöre det billigst er det samme som det de mer kostbare maskinene klarer, men det er vel bare å pröve.....

mvh

O

om.s

Gjest
Tenkte bare kompletere med ett bilde av Nitty Grittyén med nytt støvcover på, så stilig og elegant at ikke engang fruen klager på at den står fremme.

Bildet er identisk med min spiller også hva finish gjelder.

Nitty Gritty Mini-Pro II w/Cocobolo Cabinet(Spes Ed).

mvh

Topp Bunn