- Ble medlem
- 17.05.2005
- Antall liker
- 3
Hvor kjøpte du din? Hva er prisen?
|
AudioArt, pris er jo relativt, men regn med rundt 10K for den helautomatiske modellen....Hvor kjøpte du din? Hva er prisen?
Den prisen er jeg ikke sikker på, men en tlf til Vidar på AudioArt vil kunne avklare det kjappt.Tror jeg greier meg med den enkle versonen..
Ja jeg bare MÅ ha en sånn... Men vet ikke når jeg tar meg råd til en da. Må nesten ha en hvis man kjøper mye brukt vinyl.
Gratulerer med vaskemaskin!Jeg plukket ut tre skiver og kjørt de gjennom for å ta en helt uvitenskapelig test igår, tok da tre skiver fra første del av 80 tallet, en veldig godt brukt og møkkete, samt at alle tre var kjøpt i bruktsjappa for ikke lenge siden.
Jeg skal innrømme at det både så og låt bedre enn jeg på forhånd hadde trodd, og jeg skjønner nå de relativt sterke uttalelsene fra enkelte om at dette er ett "must", jeg faller ydmykt og overbevist inn i samme linje og holder med![]()
......
mvh
Takker!Gratulerer med vaskemaskin!
Hvor ofte bør de vaskes?
Takk takk!, er nyomvendt med tanke på dens betydning for god vinylreprodusert lyd, ett "must"Gratulerer med vinylvasker!
En slik sak er på ønskelista mi til julenissen![]()
Ikke direkte sammenlignbar de to maskinene her (Nitty Grittyén jeg avbildet..) , Okki Nokkién er hel manuell og selges ny for ca 3500,- Sek her i nabolandet, her har du en interresant link om nevnte maskin...Hva med denne som jeg fant på eBay? Har lest litt om den på nettet og har ikke funnet noe negativt om den. Billig er den iallefall. De har PayPal og sender til Norge,annonsen er feil. Frakt til Norge koster 28 Euro.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...K:MEWA:IT&viewitem=&item=7596064238&rd=1&rd=1
Dette forefaller meg som en meget merkelig påstand, man skrubber ikke plateneHar lest litt rundt på nettet, og det virker som om dei fleste som eig både ein Nitty Gritty og eit DiscDoc-sett meiner DiscDoc-settet funker bedre enn Nitty Gritty-maskina aleine. Det er jo ganske logisk siden ein strengt tatt ikkje skrubber ei plate når ein bruker Nitty Gritty'en, men heller påfører væske for så å suge den av igjen.
Har du bare lest om dette, eller snakker vi mer praktiske og reelle løsninger?.....EV-1 og DiscDoc-settet koster ca 2500 til sammen, og det er ikkje gale med tanke på at platene dine blir reinere enn med ei maskin til 10k, ikkje vits i å bruke masse penger på ein ekstra støvsuger...
Eh...leste du egentlig innlegget mitt? Skjønner ikkje heilt ka du meiner her, men KAB EV-1 er ein Nitty Gritty uten vakum, dvs. at du kobler til din eigen støvsuger og bruker denne til å suge dritten ut av rillene.Har du bare lest om dette, eller snakker vi mer praktiske og reelle løsninger?.....
mvh
KAB EV1 er vel IKKE en NG, da hadde vel denne også vært å finne i deres produktkatalog!Eh...leste du egentlig innlegget mitt? Skjønner ikkje heilt ka du meiner her, men KAB EV-1 er ein Nitty Gritty uten vakum, dvs. at du kobler til din eigen støvsuger og bruker denne til å suge dritten ut av rillene.
Påstanden min om at DiscDoc-settet er bedre enn Nitty Gritty'en aleine er litt upresis. Har samanlikna den med ein VPI 17, ikkje ein Nitty Gritty, og DiscDoc-settet fekk platene reinare. Problemet med DiscDoc-settet er at du ikkje er garantert å få all dritten opp av rillene. Det er ein grunn til at eg kjøpte EV-1
Spinner ikkje den automatiske Nitty Gritty'en plata rundt mens den påfører væske, for så å suge væska av igjen, eller har eg misforstått virkemåten?
EV-1 er billig pga. mangelen på motor, men den fungerer nok like godt som ein Nitty Gritty.
Enig!, tanken på at Benz Micro LPén ikke funker som plog på gamle og skitne skiver gir meg bedre nattesøvn, om jeg kan si det slik....For meg har det bare vært en, VPI 17,5 . Dyrt?? Ikke så mange skivene til for at det "lønner" seg. Hvorfor bruke xxx-kroner på skiver eller x-kroner på vinylrigg?
Leveregel nummer en. Vask skiva, putt den i et nytt og rent papircover, plastcover utenpå der igjen. Ser ikke poenget i å vaske en plate igjen og igjen. En god børste (børster) vil etter platevask være nok, veldig leeeenge. En pick-up av god kvalitet vil også spore bedre. Lyra's stift-rens er faktisk utrolig effektiv. Ikke tilhenger av voodoo-greier, men fytti f.. så mye bedre min Micro Benz LP sporer vinylen.
Ser at noen er skeptiske til å bruke "masse" penger på rensemaskin. VPI har ihvertfall et velrenomert og gjennomprøvd system. Ville aldri turt å la en cheapomaskin "voldta" en $1000-singel.
Jada, som eg skreiv i mitt første innlegg så er eg den stolte eier av ein EV-1, så eg har nok prøvd den jaKAB EV1 er vel IKKE en NG, da hadde vel denne også vært å finne i deres produktkatalog!
Men har du prøvd selv? eller er vi ute og rir forsvaret av ens rimelige innkjøp her? skal hermed ogsp med engang innrømme at min makelighet/behov av feelgood var sterkt medvirkende til at det ble lagt noen tusen xtra i maskinen for å dekke akkurat det behovet, fremme i stua får den og stå, klar tilbruk og klar med en lp på under 5 min![]()
....
mvh
En god ting kan jo ikke sies for ofte, så her burde det hagle med de positive anbefalingeneMen slikt må oppleves selv, og folk flest blir vel drittlei av å høre å si slikt skryt, derfor har jeg latt være.... ;D
Jada, som eg skreiv i mitt første innlegg så er eg den stolte eier av ein EV-1, så eg har nok prøvd den ja![]()
EV-1 lages av KAB, ikkje Nitty Gritty, men den bruker dei samme delene i eit billigere kabinett.
Poenget mitt var ikkje å rakke ned på dei som bruker store summer på ei automatisk platerensemaskin, for eg kjem nok til å gjere det samme ein gong. Poenget var at dersom du vil ha reine plater, men ikkje har noko imot å gjere ein større del av jobben sjøl, så fins det eit billig alternativ som vasker like bra.
Å bruke DiscDoc-settet sammen med EV-1 krev masse tid og tålmodighet, men resultatet blir sinnsykt bra! På mange plater vil ein Mini Pro gjere ein like god jobb, men dersom den ikkje er vesentlig bedre enn ein VPI HW17 så meiner eg etter eigen erfaring at EV-1/DiscDoc gjer ein bedre jobb på skitne plater.
For å vere litt drittsekk til slutt så kan eg jo sei at er meir nærliggande å tru at ein person som bruker 10k+ på ein platerensmaskin har meir behov for å forsvare sine dyre investeringer enn ein som bruker ein fjerdedel av prisen. Men som sagt, det blir nok ein Mini Pro eller ein Loricraft på meg og ein gang... ;D
Les siste innlegg i "hva lytter du til idag" trådenHehe, jeg arvet noen titommere med klassisk, og så solgte jeg grammofonen. Jaja, den som venter på noe godt etc.
Dette er en interressant tråd. Jeg er alltid interressert i best mulig resultat for minst mulig penger...
Denne så jeg nå, og istemmer, min maskin er så enkel i bruk og good looking, at den står fremme i stua, (har bestillt støvcover..) og 2-3 min pr skive og den brukes oftere enn en med mye ameras for å rigges opp osv, imho....Tid er også penger, så til de som ikke har platerensemaskin-LØP og KJØP. Minstekrav: Selvgående med bra SUG!! Kort rensetid=mere spilletid og større livskvalitet. Thats it!
Noen ganger leser man litt tilbake og blir klokere, dette sitatet sammenfatter mye av det jeg har førsøkt gi uttrykk for, godt å se noen var en iforkjøpet..Som OKA bruker jeg den enkleste og billigste modellen. Litt tungvint er det å snurre platen selv. Bråker gjør den også, men ikke mer enn en støvsuger. Litt slitt er den blitt etter stadig bruk. Den er fire år gammel. Alt i alt er jeg er godt fornøyd med den, men neste gang kjøper jeg en med motor - øverst på listen står en Loricraft, men også Nitty Gritty, VPI eller Clearaudio er aktuelle kandidater.
Jeg har gjentatte ganger skrevet at å kjøpe en platerensemaskin, har kanskje vært min beste investering - derfor anbefaler jeg alle som synes at de har råd og ønsker å satse på vinyl, til å kjøpe en. Den vil ikke fjerne alle fysiske skavanker og skader, men den vil redusere sus og knittring til et absolutt minimum. Noen ganger er det helt stille, Nå har jeg også noen plater som aldri blir helt susfrie.
Om.s, du vil ikke angre et sekund. Det er min spådom. God vinylhygiene forlenger vinylens og sist, men ikke minst pu-ens liv.
Og til slutt et lite, men godt tips: Kjøp nye innercover til platene, for ellers må du rense platene på nytt. Jeg bruker samme type innercover som MoFi.
Lykke til. 8)
Den første beskrivelsen stemmer bra, meget bra om man vil ha med seg orginal coveret videre, snart, når man er inne på 80 talls disco mm, skivene der blir det litt andre regler for, rimeligere varianter finnes....Nagaoka- Er det de som er av plast og D-formet (følger platenes form halvveis)?
Jeg har hatt noen varianter som ligner på disse, og synes de er en absolutt pest å ha med å gjøre. Jeg bruker 'vanlige' plastforede papirinnercover på alt. De er fine, men uanstendig dyre, 5 Kr. pr. stk.
Hehe, jeg skal väre forsiktig med å kommentere dette for mye, men jeg tror ikke alltid det å gjöre det billigst er det samme som det de mer kostbare maskinene klarer, men det er vel bare å pröve.....Kan en gjerrig knark som meg få vasket platene mine på en like god måte uten å benytte meg av disse high tech renserene , er det ikke mulig å vaske platen med renseveske for hånd ,og deretter bruke en støvsukere med det munstykket som har lange myke børste på?