K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Underholdningsverdien for publikum blir om ikke annet bra. Litt mere glam med den amerikanske presidenten enn en eller annen formann i en eller annen atomenergikommisjon.
Der tar du feil. Jeg er uenig. Obama er rett mann.erato skrev:De har jo oppnådd å skape en tråd på HFS der alle er enige, så prisen har nå bidratt til fred da, og det er vel i tråd med Nobels ambisjoner med prisen?
BT skrev:Kan du utdype det litt?erato skrev:De har jo oppnådd å skape en tråd på HFS der alle er enige, så prisen har nå bidratt til fred da, og det er vel i tråd med Nobels ambisjoner med prisen?
Der tar du feil. Jeg er uenig. Obama er rett mann.
Får vel bryte det, jeg da.Parelius skrev:Dette må være første gang i historien at OT på HFS er preget av unison enighet. Bedre indikasjon på at noe er helt feil finnes ikke.
Tja. Både Roffe og Dog.C er inne på noe er de ikke?orso skrev:Skal Nobels fredprisen gis på et grunnlag at den skal stimulere personer til å gjøre noe for fred? Kanskje neste år skal vi gi den til Irans president Mahmoud Ahmadinejad i håp om at han bedrer sine veier.
Nei, dette blir for dumt. Prisen skal gis til personer som har utrettet noe. Fortid!
TimesComment: absurd decision on Obama makes a mockery of the Nobel peace prize
The award of this year?s Nobel peace prize to President Obama will be met with widespread incredulity, consternation in many capitals and probably deep embarrassment by the President himself.
Rarely has an award had such an obvious political and partisan intent. It was clearly seen by the Norwegian Nobel committee as a way of expressing European gratitude for an end to the Bush Administration, approval for the election of America?s first black president and hope that Washington will honour its promise to re-engage with the world.
Instead, the prize risks looking preposterous in its claims, patronising in its intentions and demeaning in its attempt to build up a man who has barely begun his period in office, let alone achieved any tangible outcome for peace.
Initiativ er også en handling.orso skrev:Nei, dette blir for dumt. Prisen skal gis til personer som har utrettet noe. Fortid!
"Bare som USA`s president.." Det er ikke "bare" å være president i USA. Nobels fredspris er i dag blitt "bare". I dag er jeg flau over å være norsk.BT skrev:Obama har jo lovt litt av hvert av tiltak for å få et fredligere og åpnere verdenssamfunn. Denne prisen klistrer disse lovnadene til kroppen hans. Nå handler han ikke bare som usas president men også som fredsprisvinneren.
Riktig. Etterpå får man resultater, så får man pris.roffe skrev:Initiativ er også en handling.orso skrev:Nei, dette blir for dumt. Prisen skal gis til personer som har utrettet noe. Fortid!
Ja, eller hele Norge, som da Oslo avholdt møte for Verdensbanken i 2002. Da ble hver eneste bil på vei inn i Norge kontrollert. Jeg sto da stuck på en liten harrytur på Svinesunds handelsområde i 6 timer uten å komme hjem med grillmaten til gjestene som hadde dukket uanmeldt opp tidligere på dagen. Gjestene dro hjem, mens jeg spiste svenskepølser i kiosken og hørte på "Kø, vi står i kø" med Trond Viggo Torgersen i bilen.BT skrev:Nå må vel hele Oslo stenges av under prisutdelingen, som København ble det under OL-tildelingen.
En list å strekke seg etter? Er du like stormannsgal som Torbjørn Jagland? Sykofantene i nobelkomitéen tror kanskje at de etablerer en slags benchmark, men realiteten er at deres nye gud vil komme, hvis han i det hele tatt gidder, levere en forhåndsskrevet pompøs tale og så er det hverdag igjen. Obama har et ansvar ovenfor sin velgermasse, amerikanere, og ovenfor sitt parti og apparatet som skal sikre ham gjenvalg. En liksomviktigper i et utkantland kommer langt ned på lista, selv om vedkommende kan resitere vitser fra Yes Minister på gebrokken ungdomsskoleengelsk i Europarådet.roffe skrev:Jeg håper virkelig at Obama ser på dette som at ha har fått en kraftig oppfording, en høy list å strekke seg etter, et ansvar han må ta på alvor.
Å? Det er jo slett ikke sikkert at han engang gidder å komme.BT skrev:Nå må vel hele Oslo stenges av under prisutdelingen, som København ble det under OL-tildelingen.
Ja, å skape fred på HFS er jo en god start, enig dererato skrev:De har jo oppnådd å skape en tråd på HFS der alle er enige, så prisen har nå bidratt til fred da, og det er vel i tråd med Nobels ambisjoner med prisen?
I 1994 fikk Arafat/Peres/Rabin prisen for sine intensjoner også. Det er såvidt meg bekjent ikke fred i midtøsten ennå.fjellvåk skrev:Riktig. Etterpå får man resultater, så får man pris.roffe skrev:Initiativ er også en handling.orso skrev:Nei, dette blir for dumt. Prisen skal gis til personer som har utrettet noe. Fortid!
Jeg ser ikke mange likeheter mellom meg selv og Jagland, nei. Men han er ikke alene i Nobelkomiteen.Slubbert skrev:Er du like stormannsgal som Torbjørn Jagland?
Det er et slags poeng, men faktum er at Obama faktisk styrer etter en ny kurs. Det er ikke gitt at en hvilken som helst president ville gjort det. Om man ser historisk på det, så har mange amerikanske presidenter og presidentkandidater både fra demokratisk og republikansk hold hatt gode intensjoner før valgene og en del også gått videre med dette etter at de enten har tapt valget eller gjennomført sin periode. Men de fleste presidenter har i sin periode ofte sett seg delvis styrt av byråkratiet og rådgiverne de har rundt seg.vredensgnag skrev:Fra en meget oppegående amerikansk observatør:
It's not the accustomed stance of a writer or blogger. But this one does have me at something of a loss for words. I notice the condemnation of the Taliban, the edged snark of the superciliati. But I also see Ana Marie Cox's first-off Twitter: "Apparently Nobel prizes now being awarded to anyone who is not George Bush." And while less than generous, I think she's on to the root of the matter.
This is an odd award. You'd expect it to come later in Obama's presidency and tied to some particular event or accomplishment. But the unmistakable message of the award is one of the consequences of a period in which the most powerful country in the world, the 'hyper-power' as the French have it, became the focus of destabilization and in real if limited ways lawlessness. A harsh judgment, yes. But a dark period. And Obama has begun, if fitfully and very imperfectly to many of his supporters, to steer the ship of state in a different direction. If that seems like a meager accomplishment to many of the usual Washington types it's a profound reflection of their own enablement of the Bush era and how compromised they are by it, how much they perpetuated the belief that it was 'normal history' rather than dark aberration.
Josh Marshall.
Jepp, jeg synes det er dristig. Historien vil vise om det var smart. Jeg synes det er ganske idiotisk å fordømme tildelingen allerede nå.Gago skrev:en jævlig modig avgjørelse.
som kan backfire skikkelig.
Uenig - om det på noen måte skal være riktig å tildele den nå, så må man etter min mening anta at USAs politikk fremover vil endre seg som følge av eller bli påvirket av pristildelingen. Det tviler jeg på, og den kan endatil, som påpekt av enkelte kommentatorer, like gjerne være kontraproduktiv.roffe skrev:Jepp, jeg synes det er dristig. Historien vil vise om det var smart. Jeg synes det er ganske idiotisk å fordømme tildelingen allerede nå.