Noblemans oppgraderinger

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Jeg er nå i gang med en total oppgradering av anlegget mitt som opprinnelig var ferdigstilt så langt tilbake som i 2003. Oppgraderingen jeg nå er i gang med følger de samme prinsipper som i 2003 ved at rommet skal være et dedikert lytterom for stereo og samtidig være en hjemmekino.
Utviklingen de siste årene har gått i retning av at anlegget brukes mer til stereo enn hva som var tilfelle tidligere.

Bygningsmessig vil det ikke være nødvendig med endringer med unntak av implementering av akustikk paneler. Rommet er 6 meter bredt og 5 meter dypt. 3 stk dedikerte 16A kurser sikrer strømtilførselen til anlegget. I tillegg er det lagt opp 2 kurser til styring av lys, styring av gardiner og varmepumpe.

Alle komponenter er ikke på plass men antas å være på plass i løpet av oktober. Adyton forsterkerne leveres forhåpentlig snart. Venter også på et digital ut kort til Casablanca III og 2 Rhea II subber til LFE. Generation VIII DAC og preamp’en skal også oppgraderes til versjon 3.

Det som ennå ikke er bestilt eller gjort noe med er oppgradering av kabler og strømrensing som blir det neste prosjektet jeg eventuelt kommer til å ta tak i.

Bilder kommer etterhvert, men utstyret slik det vil se ute når alt er på plass er:

Signal behandling:
- Theta Casablanca III HD surround prosessor, extreme DAC’er
- Theta Generation VIII mk2 DAC/pre-amp

Signalkilder stereo:
- Linn Klimax mk2
- Avid Sequel SP platespiller med Origin Live Illustrious arm og Ortofon Kontrapunkt C pick-up
- Linn Uphoric mk2 RIAA trinn
- Electrocompaniet MC1up CD spiller

Signalkilder kino:
- Theta Compli Blu
- OPPO BDP-95EU
- Parasound D3 (DVD med SDI utgang)
- Enlightened Audio Designs (EAD)TheaterVision LD spiller
- TVIX HD M6600A media spiller
- GET HD PVR

Effekttrinn:
2 stk Adyton Cordis 1.8 mono mk3 for stereo kanaler *
1 stk Adyton Cordis 1.8 mk3 brokoblet for senterkanal *
1 stk Parasound A51 for surround kanaler
1 stk Crowson A300 forsterker for tactiles

Høyttalere:
2 stk Adyton Imagic 1.6 TC for stereokanaler
1 stk Adyton Imagic TC senterkanal
2 stk Patos Lyric 102 for sidekanaler
2 stk Patos Lyric 302 for surroundkanaler
1 stk Patos Lyric 302 for senter surroundkanal

Subwoofere:
2 stk Audio Physic Rhea II subwoofere koblet opp via høyttalerinngangene for stereohøyttalere
1 stk Audio Physic Rhea II subwoofer koblet opp via høyttalerinngangen for senter kanal
2 stk Audio Physic Rhea II subwoofere koblet opp via linjeinnganger for LFE *

Bilde:
- Crystalio II VPS-3800 videoprosessor
- JVC DLA-RS20 prosjektør
- Dalite Cosmopolitan 213cm Motorisert lerret

Kabler:
- Nordost Valhalla til front høyttalere,
- Burmester BLU SPK kabel til senter høyttaler og senter sub
- Alfa 4mm2 høyttaler ledning til surround høyttalere
- Interconnects: Kimber KS1130, KS1111, KS2020, KS1020, KS1011, Wireworld Eclipse
- Kimber PK Gold strømkabler
- Kimber HD 29 HDMI kabler
- Norse jumpers

Øvrig:
- AKG K-240 hodetelefoner
- Sennheiser RS180 trådløse hodetelefoner (2stk)
- Crowson T100 tactiles
- Kenwood DEM-999D AC3 dekoder
- Nevo S70 fjernkontroll
- Nevo seriell moduler
- Base 2.0 dempeplattformer
- Base 3.0 dempeplattformer
- Base 4.0 dempeplattformer
- Nordost sort kones, bronze
- Soundcare 2 Spikes
- PS Audio Ultimate Outlet 16A strømfilter (3stk)
- MyTheater akustikk paneler (11 stk)
- Lutron Graphic Eye lys styring
- Synology DS1511+NAS Server
- Synology DX510 NAS expansion unit (2 stk)
- Ipad 2 for styring av Linn DS
- Elite HTS elektriske kinostoler med integrerte tactiles
- Granittplater under hoved høyttalere og subber
- DYI rack i skifer og aluminium med vekt >800kg
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.250
Antall liker
2.457
Torget vurderinger
13
Ser ut som ett gjennomtenkt oppsett, blir spennende å se bilder !!
 
T

tceteam

Gjest
ja dette skal bli artig og få se bilder av , elsker rett og slett hifi , finnes ingen bedre hobby enn dette :)
 
C

Cappuccino

Gjest
Dette er et suverent anlegg!! Synes det er fint med flere high-end anlegg her på sentralen som benyttes til kombinert stereo/kino. Som andre allerede har nevnt ser jeg frem til bilder! Det hadde også vært artig å høre - og se - anlegget ditt engang. Vi har jo en god del felles komponenter.
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Cappuccino skrev:
Dette er et suverent anlegg!! Synes det er fint med flere high-end anlegg her på sentralen som benyttes til kombinert stereo/kino. Som andre allerede har nevnt ser jeg frem til bilder! Det hadde også vært artig å høre - og se - anlegget ditt engang. Vi har jo en god del felles komponenter.
Jeg legger ut bilder når Adyton forsterkerne er på plass. Fortiden står det forskjellige typer Parasound forsterkere i racket. Mangler også platespilleren som vil være på plass neste uke.
En demo vil vi alltid kunne få til og det er nyttig å få innspill som kan være med på å forbedre lyd og oppsett for begge parter. For deg vil det kanskje være spesielt kjekt siden du nesten tilsvarende oppsett ;)
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hoi! Her har der skjedd litt siden jeg første gang så oppsettet ditt på avforum, da tror jeg det var Patos som var i front? Eller tar jeg feil? Uansett gleder meg til bildene kommer!
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
pahf skrev:
Hoi! Her har der skjedd litt siden jeg første gang så oppsettet ditt på avforum, da tror jeg det var Patos som var i front? Eller tar jeg feil? Uansett gleder meg til bildene kommer!
Jo anlegget lå ute noen år på Avforum og den gang med Patos Symphonic 5 prototyper i fronten. Roar Moen har oppgradert disse men akkurat nå støver de ned på loftet. Hvis det er noen som er interesssert i et high end front sett er det bare å ta kontakt. ::)
Oppgradering nå er en "total" utbytting av komponenter hvor kun noen få overlever som Electrocompaniet CD'en, Parasound D3 DVD'en, EAD LD'en, Crystallio'en og Patos surround høyttalere som nå er i pianolakk finish. Mesteparten av kablene har overlevd men jeg har byttet ut Kimber KS 3038 kablene til frontsettet med Valhalla kabler.
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Gøy å se en gammel traver tilbake på forum. Kommer det noen bilder av dagens oppsett?

A.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.268
Antall liker
1.398
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Ser frerm til bilder av dette flotte oppsettet! :)
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Kommer det noe mer her da?

McLaren
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Hei Øystein,

Anlegget mangler fremdeles noen komponenter, men en liten teaser kan jeg vel bidra med.
Bilder av platespilleren ligger som sagt på Avid sine venner....
 

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ah, har sikla på dette i tidlegare utgaver på Avforum! Velkommen!
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Jeg er nok på vei til å bli mer og mer interessert i 2 kanals lyd så da er det godt å "flytte" til Hifisentralen. Gleder meg nå til nye Adyton forsterkere som forhåpentlig vis kommer snart:)
 
C

Cappuccino

Gjest
Dette begynner å ligne noe! Estetisk og flott gjennomført!
De nye ampene du venter på kommer nok til å løfte lyden til de store høyder!
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Endelig er det meste på plass....

Her er et oversikt bilde av anlegget idag.
 

Vedlegg

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ekstremt oppsett du har! Må spille like bra på musikk som film? :)
Har du lyst til å dele noen tanker om forskjeller fra forrige oppsett og dagens?
Hvilken frekvens deler du subene?
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Trompetnerd skrev:
Ekstremt oppsett du har! Må spille like bra på musikk som film? :)
Har du lyst til å dele noen tanker om forskjeller fra forrige oppsett og dagens?
Hvilken frekvens deler du subene?
Ja, det er vel ekstremt men jeg har ventet lenge på å kunne oppgradere hjemmekino anlegget med en high end prosessor istand til å håndtere HDMI signaler. Valget falt på Theta sin Casablanca. Problemet var at denne ikke var ferdig utviklet så jeg ventet nesten 2 år fra jeg bestilte til jeg nå sist fikk levert digital utkortet. Dette kortet var nødvendig for benytte Generation VIII som preamp sammen med Casablanca'en. Den gode nyheten nå er at Theta er i ferd med å utvikle rom korreksjon software sammen Dirac live som vist nok skal ta lyden til nye høyder.
På høyttalersiden hadde jeg ikke planer om å oppgradere Patos oppsettet, men tilfeldig vis besøkte jeg OFC og ble mektig imponert av Adyton, først høyttalere men siden også forsterkerne. Jeg var nok i tenkeboksen en god stund før jeg bestilte Adyton oppsettet. Her har det også vært 1 års tids ventetid før jeg endelig fikk forsterkerne i september.
På kilde siden var Linn sine DS'er en opplevelse, først Akurate og siden Klimax versjon 1 og nå versjon 2. Lydbildet er i utrolig oppløst og detaljert og passer godt sammen med Adyton forsterkerne og høytallerene. Kombinasjonen skaper et lytterom som er stort i alle dimensjoner; bredde, høyde og dybde samtidig som det er definert.
Avid platespilleren kom ikke til sin rett før nå, samme med alle oppgraderinger og sammen med implementering av Burmester 948 strømrenseren på alle signal/preamp kilder.
2 av Rhea sub'ene benyttes kun sammen med Adyton høyttalerne og de er delt på 100 hz, de 3 siste Rhea benyttes kun i kino oppsettet, disse er også delt på 63 hz og er satt opp som LFE'er.
Oppo'en er også helt konge på bilde og lyd, men kommer til å vurdere en Signatur versjon av BDP-95 fra Audiocom.
Nå blir det først og fremst mye tweaking den neste måneden, mye må prøves før en kommer frem til "det optimale".
Erfaringer den siste uken er kun positive; fantastisk lybilde i alle dimensjoner, stereo og kino lyd uten for forverenging uansett volum.
Ofte glemmer jeg helt jeg sitter å lytter til et anlegg for lyden er så uanstrengt og naturlig.
;) ;) ;) ;)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.699
Antall liker
17.091
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Wow, utrolig flott oppsett :) Imponert over gjennomføringen og ryddigheten!

OU812
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Virkelig et flott oppsett du har! Hørte Adyton på Lørenskog messa for et par år siden, og minnes at jeg syntes det var steinbra. Fikk ikke lange lytteinntrykket, så lurte på om du kunne kommentert litt.

I teorien har en linjekilde som dette mange fordeler, som jevnere lydtrykk i rommet, mindre problemer med romrefleksjoner, bredere sweetspot; musikk i hele rommet etc. Det sies på den andre siden at det å bruke en diskant, slik Adyton gjør, kan gi en relativt trang sweetspot for diskantens del, og at man kan miste HF responsen hvis man kommer ut av dennes spredning. Har du merket noe til dette? Vet jo at teorien ikke alltid gjenspeiler praksis.
En annen ting; hvordan vil du beskrive mid-bassen i disse? Er det "trøkk", til tross for små elementer (men mange)? Patos kontra Adyton?

Mvh Chris
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Hei Cris,

Jeg har nå hatt Imagic 1.6 tilkoblet til både Parasound JC1 og Cordis 1.8 mono trinn med veldig forskjelling erfaring. Med Imagic/Parasound JC1 var det et klart definert senterbilde samtidig som perspektiv og dybde var større enn med Patos Symfonic 5'erne/Parasound. Overgangen til Adyton Cordis 1.8 monotrinn var derfor noe uventet. Lydbildet åpnet seg betraktelig og senter lydbildet ble utrolig høyt og bredt. Staging er helt spektakulært hvor instrumenter blir fordelt over hele lydbildet. Sweetspot er som du sier ikke trangt som for konvensjonelle høyttalere.

Jeg har målt frekvensgangen både for Patosene og for Adytonene ved hjelp av Audio Control 1/3 octave spectrum analysator og begge høyttalere har meget rette frekvens kurver fra 100hz og oppoverer, dvs +/-3 db opptil 20khz. Under 100 hz har begge en stigning på 6-18 db. For Adyton oppsettet ar det Audio Physics Rhea II som sørger for dette. Min subjektive oppfatning er at Adyton/Rhea spiller med like mye attakk i midbassen som Patosene selv om jeg da ikke har spilt Patosene på Adyton Cordis 1.8 og av den grunn ikke kan sammenligne "epler med epler".

En annen erfaring som også bør deles er at mange oppsett kan lyde spektakulært med mye punch i mellomtone og bass. Dette oppsettet spiller så uanstrengt og naturlig over lang tid. For andre anlegg kan jeg ofte gå i metning og bli sliten av å høre på lenge av gangen.

:)
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Takk skal du ha :) Bra å få høre en med "first hand" erfaring på disse. Det står lite om inntrykkene ute på nettet, og til tross for at jeg har hørt de, var det litt for kort til å huske, men tror faktisk det var med de samme subwooferene du har. Nå gjør vel også forsterkerene dine jobben som du sier.

Det jeg har vært mest spent på er midbassen i og med at elementene ikke akkurat er store, men selvfølgelig mange.
Viktig det du også skriver om lyttetretthet, relativt viktig. Har søkt og lest en del om line source på film også nå, og det er mange som lovpriser de også her. Ikke galt at de heller ikke tar hele stua.
Må få hørt på de igjen tror jeg. Du vet ikke tilfeldigvis om det er noen i Kristiansand området som har de?

Mvh Chris
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Det er nok mange som har vanskelig for å tro at slike små høyttaler elementer kan spille, men resultatet er overraskende. En kamerat sa at lyden ikke burde være mulig fra slike reiseradio elementer!
Du bør evt høre om OFC har noen demo anlegg i sør eller du må ta en søndags tur til Stavanger

:)
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Hehe..søndagstur til Stavanger ja...får kjøre fort da :) Får høre i Adyton tråden, kanskje noen vet der. Vet du delefrekvensen mellom fulltonene og båndiskanten tilfeldigvis? Veldig lite info om disse.
 

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Hei,
så vidt jeg vet spiller bånd diskanten fra 10kHz og oppover..
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Meget artig oppsett dette ser det ut som. Hvilke strømkabler er det du bruker som yter Super Titan og Genesis full rettferdighet ?
 
Topp Bunn