Kunne det være noe å hente på å bypasse kondensatorene til diskanten med 0,10 uf Mundorf Supreme? Kan det slå uheldig ut? Hvor mye vil det endre delefrekvenser osv? Hvor mange ville jeg trenge? 3 stk?
Hva med motstandene? Hva ville skje hvis jeg byttet dem med induksjonsfrie typer?
Til slutt: Bass-spolen på bildet ser ut til å være en folietype, eller hva tror dere? Grunnen til at jeg spør er at jeg har funnet dette bildet på nett og ikke tatt meg bryet med å skru opp mine egne.
Før du gjør noe som helst annet, så vil jeg anbefale at du gjør deg en oppfattning av hvordan du opplever klangen i høytalerne dine slik de er. Dersom det er egenskaper i klangen du mener kan forbedres med «oppgradering» av delefilteret så vil jeg anbefale at du gjør følgende:
1) lage et kretsskjema over delefilteret (mål evt. verdier på spoler o.l. dersom disse ikke er trykt noe sted).
2) kjøp inn aktuelle komponenter til et komplett nytt delefilter med ønsket kvalitet på komponentene (superduper ditt eller datt: eks. metalloksid motstander, folie spoler etc.)
3) bytt ut det gamle delefilteret med det nye.
Grunnen til denne framgangsmåten er todelt: 1) andrehåndsverdi, veldig få av oss setter pris på å kjøpe ting med udokumenterte og uautoriserte modifikasjoner, så å beholde det orginale delefilteret i orginal stand bidrar til verdisikring; 2) det kan tenkes at du foretrekker lyden i det orginale delefilteret.
Avsluttningsvis så vil jeg anta at Dynaudio har brukt mye tid på å optimere delefilteret, slik at tilfeldige modifikasjoner sannsynlig vis ikke vil gi noen forbedring.
mvh
KJ
PS «bass-spolen» ser i mine øyne ut til å være alminnelig luftspole med rund tråd.