Diverse Noe å tenke på for oss i hifimiljøet?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.814
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
kjøper vi billig møkk som er beregnet på å gå i stykker i løpet av et par års tid så bidrar vi til dette helvete på jord.
Men for oss som kjøper ting beregnet på evigheten så føler jeg at vi gjør så godt vi kan.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.711
Sted
Smurfeland
Jeg tenker også at dette burde være et insentiv til oss forbrukere om å etterspørre og kjøpe mer solide og varige produkter, og til produsentene om å faktiks tilby det, framfor søppel som er ment å gå i stykker så snart garantien er utløpt.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Så lenge vår 1. pri er billigst mulig og helst gratis så blir det slik. De ytterst få som kjøper ting som varer er forsvinnende få i denne sammenhengen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Skremmende.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Og artikkelen linker til en ny artikkel som forteller hvorfor dippeduttene våre ikke varer lengre enn garantitiden. Sikkert godt kjent, men verdt å repetere. Våre gode intensjoner er ilte verdt.

?Grønne” produkter – en myte | Lyd & Bilde

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ikke sant? Har hatt min Iphone 4s i snart fire år. Dyreste telefonen jeg har hatt og den beste. Jeg vet det ikke er alle som er enig i det. Har aldri hatt en telefon så lenge uten tull.

kjøper vi billig møkk som er beregnet på å gå i stykker i løpet av et par års tid så bidrar vi til dette helvete på jord.
Men for oss som kjøper ting beregnet på evigheten så føler jeg at vi gjør så godt vi kan.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det å kjøpe ting som har annanhandsverdi er vel det normale for hifientusiastar? I så fall er vi og vårt felt ikkje dei verste. Tenk på at du i dag får meir for ein Micro Seiki platespelar enn du gav for han i 1978. Og forforsterkaren min frå 1986 er framleis i storslag, konkurransedyktig lydmessig med veldig mykje, sjølv om det er visse avgrensingar.
Men andre felt: eg har skrota tre bilar sidan eg fekk lappen, handla no min femte mobiltelefon, og kasta nettopp ei halv garasje med ting eg skulle vore meir framsynt med i utgangspunktet. Og i sommar skal eg fylle eit par containarar med liknande elende. Nei, det ser ikkje bra ut.

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Må si meg enig med Arve her. Tror ikke at vi som driver med hifi er de verste syndere i vår hobby. Kan ikke huske at jeg noen gang har kastet noe med hifi- sammenheng. Tvert imot så blir ting kontinuerlig solgt, byttet eller lagret.
Og når hifi relaterte produkter blir kastet så er det synd, med mindre produktet er helt defekt og har mer nytte som resirkulert avfall, og selv da kan noen finner den på dynga og ta den med, slik som jeg gjorde med en forsterker i går. :)

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Tror ikke hifi produkter er det verste. Men hvis vi begynner å snakke om f.eks. mob tlf...tenker mange hifi folk også står i kø for å få den siste utgaven når den lanseres. Men trenger vi den?

http://www.miljostatus.no/EE-produkter/

Sist redigert:

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Plastavfall i havet havner gjerne i magen på sjødyr. De dør og strander. Det er funnet hvaler som har strandet pga. død etter å ha samlet nærmere 20 kg. plastavfall i magen. Albatrossunger og andre havfugler spiser det de ser og dør av plastavfall som er skylt i land. Så vi vet noe om hvor plastavfallet i havet havner.
https://www.youtube.com/watch?v=Dgv5uV64j44
https://www.youtube.com/watch?v=dAL9Xvrg3hI

Vidar

Sist redigert:
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Alt nevnt i denne tråden vet vi og vi har visst det lenge men hvorfor skjer det likevel? Fordi vi gir f.... Fordi holdninene våre er heller dårlige og fordi forbruk er løsningen på det meste. Gå en tur i en hvilken som helst norsk by en Søndags formiddag, eller 18 Mai, det første man ser er en haug med søppel, vi gir t.o.m. f...i vårt eget reir. Vi bryr oss ikke, kanske utenom når det er korrekt å bry seg og man vil fremstå som respektabel, ansvarsfull og vellykka, som f.eks. på sosiale medier. Det er faktisk noen som tror at man redder verden ved å danne en gruppe på Facebook. Vi er så få i dette landet at det betyr ingenting i den store verden hva vi gjør, ikke sant?

Å starte en slik tråd på et hifi forum i Norge er en tapt sak, linken i åpningsinnlegget (og de andre linkene...) passer bedre i Dilldalltråden.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.259
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Problemet er vel heller at det ikke får noe konsekvens om man kaster en hamburgerboks på gata eller dumper en båtlast plast i åpen sjø.....

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Konsekvens...hvorfor skal det å kaste dritten på gata/sjøen i det helle tatt være et alternativ til det å kvitte seg med det? Det skulle være helt unødvendig med ris bak speilet, en holdning som sier at det er den naturligste ting å bli kvitt dritten på en ansvarlig måte er nok. Det handler om respekt for naturen, miljøet og de som kommer etter oss. Det er mye dårlig oppdragelse der ute. Det samme med skipsvrak, mobiltlf., og annet rask vi dumper i den 3 verden, vi holder oss for nesen og øynene og gjør som det ikke skjer.

Men for all del, ha gjerne 1 månedslønn i bot for å hive hamburgerpapiret på gata, da hadde man i hvertfall ikke gjort det igjen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.769
Porsgrunns Dagblad

NIMBY
I denne deponisaken har en håndfull mennesker godt hjulpet av en lydhør journalist fått bystyret til å si nei til konsekvensutredning. På den annen side er det helt tyst når det fjernes masser fra Herøya. De massene blir fraktet ut av regionen, til Langøya, for deponering.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.815
Tenk på at du i dag får meir for ein Micro Seiki platespelar enn du gav for han i 1978. Og forforsterkaren min frå 1986 er framleis i storslag, konkurransedyktig lydmessig med veldig mykje, sjølv om det er visse avgrensingar.
Forsåvidt imponerende sammenlignet med det meste, men dersom den platespilleren skal ha beholdt realverdien må den i dag kunne selges for fire ganger hva man gav for den i 1978. Eneste innen denne hobbyen som har hatt reell verdistigning er vel sjeldne LP-utgivelser og safety masters.

Topp Bunn