Noe er riv ruskende galt

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Når du snakker om skattepresset - snakker du da kun om inntektssskatten?

Det at det snyltes så mye på skatten er bare tull - for den vanlige arbeidstakeren er det svært små muligheter til å snylte på skatten. At noen muligens har en gratis jobbtelefon, får litt mer kostpenger enn man har krav på eller fører opp et par-tre ekstra pendlerreiser, gjør ikke at skattepresset blir doblet - dette er det vi kaller pølser i slaktetida.

Mvh
OMF
At den gjengse skattebetaler har vanskelig for å snyte på skatten har du helt rett i. For en gangs skyld er jeg enig med FrP, når de fremmer forslag om å fjerne innleveringsplikten for selvangivelsen. Med dagens teknologi (noen som snakket om overvåkningssamfunnet?) har staten mer eller mindre full kontroll på den vanlige lønnsmottaker.
Såfremt du da ikke behersker et yrke, hvor du kan selge dine tjenester svart ved siden den daglige jobben da.

Hvor mange er selvstendig næringsdrivende her i landet?, det er ikke få. Her er nok muligheten og viljen noe større.
Da jeg som 15-åring begynte min yrkesaktive karriere jobbet jeg i en butikk, eid av en vel ansett Høyre-mann i lokalsamfunnet. Tror dere jeg ble lei av å bli tutet ørene fulle, av at nå går det så dårlig, så vi har ikke råd til å gi deg mer i lønn bla, bla, bla.... Andre ble tatt inn for arbeidstreningskurs fra sosialen osv.
Samtidig kjører fyren rundt i et stort helvetes flak av en bil, stor enebolig med basseng og det nyeste av mobiltelefon (den gangen mobilen kom med koffert og kostet 30K+) Regnskapstallene så ikke bra ut, og slik holdt det på i årevis. Er det noe rart en stakkars 15-åring vokser opp med en vellutviklet skepsis til næringslivet??  :p

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg snakker generelt, ut fra en uttalelse som en gruppe økonomer kom med for noen år siden. Men det er nok vanskelig å anslå størrelsen på dette skattesnyteriet. Ingen tvil om at det er mye penger.

Svart arbeid, og triksing utgjør nok en god slump penger. Større problem enn trygdesnyteriet! Det er ikke den jevne lønnsmottager som står for det meste.
Jeg tror ikke skattesnyteri er så veldig utbredt - jeg tror faktisk jeg heller vil drist meg til å hevde at det er et større problem at mange ikke kan systemet godt, og betaler for mye i skatt - og da beskylder de som utnytter reglene godt for snyltere.

Svart arbeid er jo også skattesnytteri, og det i et mye større omfang tror jeg. Har ikke sett tall på dette. Trygdesnylteri tror jeg også er et særdeles omfattende problem.

Mvh
OMF

Topp Bunn