At den gjengse skattebetaler har vanskelig for å snyte på skatten har du helt rett i. For en gangs skyld er jeg enig med FrP, når de fremmer forslag om å fjerne innleveringsplikten for selvangivelsen. Med dagens teknologi (noen som snakket om overvåkningssamfunnet?) har staten mer eller mindre full kontroll på den vanlige lønnsmottaker.Når du snakker om skattepresset - snakker du da kun om inntektssskatten?
Det at det snyltes så mye på skatten er bare tull - for den vanlige arbeidstakeren er det svært små muligheter til å snylte på skatten. At noen muligens har en gratis jobbtelefon, får litt mer kostpenger enn man har krav på eller fører opp et par-tre ekstra pendlerreiser, gjør ikke at skattepresset blir doblet - dette er det vi kaller pølser i slaktetida.
Mvh
OMF
Såfremt du da ikke behersker et yrke, hvor du kan selge dine tjenester svart ved siden den daglige jobben da.
Hvor mange er selvstendig næringsdrivende her i landet?, det er ikke få. Her er nok muligheten og viljen noe større.
Da jeg som 15-åring begynte min yrkesaktive karriere jobbet jeg i en butikk, eid av en vel ansett Høyre-mann i lokalsamfunnet. Tror dere jeg ble lei av å bli tutet ørene fulle, av at nå går det så dårlig, så vi har ikke råd til å gi deg mer i lønn bla, bla, bla.... Andre ble tatt inn for arbeidstreningskurs fra sosialen osv.
Samtidig kjører fyren rundt i et stort helvetes flak av en bil, stor enebolig med basseng og det nyeste av mobiltelefon (den gangen mobilen kom med koffert og kostet 30K+) Regnskapstallene så ikke bra ut, og slik holdt det på i årevis. Er det noe rart en stakkars 15-åring vokser opp med en vellutviklet skepsis til næringslivet??