Noe galt, men vet ikke hva..

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
68
Antall liker
0
Jeg ante fred og ingen fare da jeg i morges skulle skru på min Electrocompaniet ECI 4 integrerte forsterker. Til min store forskrekkelse oppdaget jeg da at det ikke var noe lyd i min høyre høyttaler :eek:. Jeg skrudde forsterkeren av og på igjen, og da kunne jeg høre litt lyd fra høyttaleren som steg og forsvant med jevne mellomrom! Noen som vet hva dette kan være?
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.174
Antall liker
561
Kan ikke hjelpe deg jeg, til det kan jeg for lite teknisk... Men tro meg, jeg hadde bekymret meg jeg også i dine sko... Selv hadde jeg gjort følgende.... 1) Prøv å bytte ut kilde/forsterker med annen kilde/forsterker, slik kan problemet lokaliseres... Om man så finner problemet så begrenser min tekniske kunnskap seg til å bare etterse kontaktene og virker ikke det så ville jeg sjekket sikringene (vet ikke om noen av de to sistnevnte har noe for seg da jeg i grunn ville tenkt som så at det ikke var så enkelt). Jeg frykter for din del egentlig at du har ett kjedelig problem, men håper jo jeg tar feil...
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.143
Antall liker
1.503
Torget vurderinger
4
Selv en teknisk person er ikke synsk.
Må nok måle litt for å finne ut av dette.
Noe du kan sjekke er om det skjer på alle innganger, isåfall er problemet lokalisert til etter inngangsvelger.
Det er nok mest sannsynelig vil jeg tru, men det blir jo bare gjetting basert på erfaring.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det mest vanlige er nok at utganstranistoren(e) ryker (og kan ta med seg noe annet).
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.687
Antall liker
2.886
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Evt kan det være et eller flere lodde/kontaktpunkter hvor det ikke er god nok kontakt? Hørte om en som opplevde dette på sine monoblokker...........

mvh
Proffen
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Nå kjenner jeg ikke denne forsterkeren, men det er ikke uvanlig at det står en sikring internt på hver av kanalene. Om du lokaliserer problemet til forsterkeren, kan det fortsatt være så enkelt som det. Du kan da skru av topplokket og se om du finner en slik sikring, eller levere forsterkeren til nærmeste verksted. Finner du en sikring og vil bytte den selv, så konsulter forumet igjen om du er usikker på spesifikasjonene.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.862
Antall liker
10.351
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Antar at du har byttet høyre/venstre på inngangen så du vet at det ikke er kilden (hvis feilen er i forsterkeren holder problemet seg i samme kanal), sjekket alle kabler, tatt alle kontakter ut og inn?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Som nevnt tidligere, så er første trinn i feilsøking å bytte rundt med kabler, slik at du faktisk kan konkludere med at feilen ligger i ECI, og ikke i en løs kabel etc.

Deretter sjekk om det er gått sikringer som du kan bytte. OBS! Vær nøye med å benytte rett verdi. IKKE "lån" en sikring fra en lysdemper eller annet forefallende! Det kan være være at sikringen har "blåst" for å beskytte en krets mot overbelasning.

Hva som kan ha skjedd inne i ECI er vanskelig å uttale seg om. Men jeg har lest at eldre EC produkter har hatt en del tilfeller av spraking og spetakkel fra volumkontrollen. Her kan det ligge noe skjønner du;
Jeg hjalp en kar å feilsøke på en forsterker i fjor sommer. Han fortalte at volumkontrollen hadde vært "ugrei" en stund. Vi fant ut at volumkontrollen var så slitt at den på enkelte områder helt mot "0" ga fullt utslag. Dette var en integrert kl A. Når vi slo på forsterker og volumet til ene kanalen (til tross for volumvelgers stilling) gav max utslag, så trakk trafo så mye strøm at sikringen klippet.
Han hadde slitt en stund med at sikringer røk, så han hadde satt inn en større ::)
Resultatet var svi-skader på kretskort, og til slutt svidde komponenter.
Forsterkeren måtte naturlig nok på en større overhaling!

Ikke gjør samme feilen!
Send greiene til noen som vet hva de holder på med!
 

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
68
Antall liker
0
Takk for gode råd og tips alle sammen :) Etter litt gjennomtenkning tror jeg nok kanskje det er best å sende inn forsterkeren til reparasjon. Noen som har noen gode verksteder å anbefale?
 
Topp Bunn